Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saanko larpata karjalaista? Mun isoisä on Karjalan evakko

Vierailija
26.03.2025 |

Saanko uhripisteitä? 

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä paljon/vähän kuin Lapin ulkopuolella kasvaneet varttisaamelaiset. 

Vierailija
2/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuli mieleen just näistä "saamelaisista" ja vaikka Mirellasta (yksi isovanhemmista romani).

Minä olen samalla logiikalla karjalainen?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalaiset ovat sorrettu vähemmistö. Karjalaiseksi synnytään eikä itseidentifiointi siis ole mahdollista.

Vierailija
4/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tuon on edes keksinyt että karjalaisilla on uhripisteitä mutta savolaisilla, pohjalaisilla tai hämäläisillä ei ole?

Vierailija
5/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva karjalainen on enää elossa.

Vierailija
6/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään saa olla mitä haluaa. 

Vierailija
7/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isäni oli evakko, ja hän täyttää kohta 85. Pidän itseäni karjalaisena siinä mielessä, että haluan käyttää hänen sanontojaan, kertoa eteenpäin hänen tarinoitaan ja pitää huolta, että Karjala muistetaan suomalaisten keskuudessa.

Uhriutumista emme tarvitse. Hyvää huolta piti Suomen valtio kansalaisistaan. Ihmisten joukossa on tietysti aina törppöjä.

Vierailija
8/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai saat! Nyt heti alat puhumaan karjalan kieltä ja suureen ääneen huudat, miten se ei ole sukua suomen kielelle juuri lainkaan. Kerro myös että olet sielultasi ensi sijaisesti karjalainen ja suomalaisuutesi on vain virallista laatua. Väännä itkuvirsiä ihan tauotta ja kerro kuinka sydämesi mädäntyy, mutta jaksat kuitenkin olla aina iloinen ja leikkisä. Karjalanpiirakoihin ota erittäin suojeleva asenne ja kiellä erityisesti länsisuomalaisia niitä koskaan tekemästä tai syömästä, sillä isoisäsi osasi tehdä ne ainoat oikeat karjalanpiirakat. Yritä saada nämä mielipiteesi johonkin mediaan jollain konstilla. Lisäpisteitä saat, jos pystyt yhdistämään "karjalaisuuteesi" polyamoriaa tai muuta vasemmistohuttua. Muista, että tästä lähin olet ensisijaisesti oman ryhmäsi edustaja (karjalainen) ja yksilö vasta toissijaisesti. 

Vierailija
9/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on syntynyt luovutetussa Karjalassa ja lähtenyt talvisodan aikana evakkoretkelle. En ole koskaan kokenut tarvetta mitenkään uhriutua tai kokea olevani mitenkään karjalalainen. Tuolla taustalla ei ole minusta mitään tekemistä minun itseni kanssa.

Vierailija
10/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini tuli Suomeen evakkona kaksi kertaa, välirauhan aikana heidän perheensä palasi karjalaan takaisin. Toinen lähtö tuli niin nopeasti, ettei mummo ehtinyt lasten kanssa matkaan lainkaan, vaan sukulaistytön kanssa lapset lähtivät evakkoon. Mummo heidät sitten kyllä onneksi löysi "pakolaiskeskuksesta". 

En halua uhriutua äitini rankalla kokemuksella, koska ei hän itsekään ole sen takia koskaan uhriutunut. Kunhan nyt kerroin tämän tarinan. Siitä voi sitten ottaa vertailukohtaa 

Vierailija
11/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan, nää identiteettiasiathan on nykyisin ilmoitusasioita.

Vierailija
12/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhriutuminen on positiivinen asia ja siitä saa voimaa. Nykyään uhriutuminen on tehty negatiiviseksi asiaksi ja sillä syyllistetään muita ja käytetään lyömäaseena.

Huono juttu ja kertoo tosi paljon niistä jotka haluaa tapella. Hyvin aggressiivisia ihmisiä, mutta täältä lyödään takas ja kovaa jos on tarvetta vittuilla.

Oma äidin ja isän suku on edelleen rajan takana Laatokan rannalla ja minä olen karjalainen. Minä lyön jos minulle vittuillaan.

Toki suomalaisille kelpaa kalevala, mutta uhriutuvat karjalaiset ei kelpaa. Minulla on karjalanlippu olohuoneen nurkassa.

Vierailija
13/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjala itsenäiseksi!

Vierailija
14/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ukkisi ei ollut livvin- tai varsinaiskarjalankielinen ortodoksi, olet yhtä karjalainen kuin nykyiset pohjoiskarjalaiset, eli oikeasti etnisesti savolainen.

Vierailija
15/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehei sun tartte larpata. Sä oot karjalainen.

Tatuoi se selkääs ja näytä se muille päin naamaa. Leuka pystyssä ja rinta uhmakkaasti eteen. Karjala itsenäiseksi, nyt tänään ja heti!

Pidä toi postuumi ja me nähdään sut alakulmasta. Hyvä. Veistoksellista.

Karjala tölkki tölkiltä tänne ja heti.

Vierailija
16/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ukkisi ei ollut livvin- tai varsinaiskarjalankielinen ortodoksi, olet yhtä karjalainen kuin nykyiset pohjoiskarjalaiset, eli oikeasti etnisesti savolainen.

Tai kainuulainen

Vierailija
17/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai saat! Nyt heti alat puhumaan karjalan kieltä ja suureen ääneen huudat, miten se ei ole sukua suomen kielelle juuri lainkaan. Kerro myös että olet sielultasi ensi sijaisesti karjalainen ja suomalaisuutesi on vain virallista laatua. Väännä itkuvirsiä ihan tauotta ja kerro kuinka sydämesi mädäntyy, mutta jaksat kuitenkin olla aina iloinen ja leikkisä. Karjalanpiirakoihin ota erittäin suojeleva asenne ja kiellä erityisesti länsisuomalaisia niitä koskaan tekemästä tai syömästä, sillä isoisäsi osasi tehdä ne ainoat oikeat karjalanpiirakat. Yritä saada nämä mielipiteesi johonkin mediaan jollain konstilla. Lisäpisteitä saat, jos pystyt yhdistämään "karjalaisuuteesi" polyamoriaa tai muuta vasemmistohuttua. Muista, että tästä lähin olet ensisijaisesti oman ryhmäsi edustaja (karjalainen) ja yksilö vasta toissijaisesti. 

Tohon lisäksi että kykenee kokoomaan isoisän sodasta saadun pitkäkorvan silmät sidottuna alle 20 sekuntiin ilman paitaa ja karjalan tatuointi paljaana tik-tok videolla.

Vasemmassa kädessä lukee "vasensuora" ja oikeassa vasen ensin ja sitten koukkua oikeiston leukaan.

Vierailija
18/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä taida Kotkan seudulla ihmiset olla savolaisia :D

Vierailija
19/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on virolaisia, mutta itse pidän itseäni suomalaisena. Osaan kyllä puhua viroa mutta olen enemmän mielestäni savolainen tai keskisuomalainen ihminen. Toki jos tuntisin sydämessäni olevani virolainen, niin silloin muidenkin pitäisi hyväksyä se. Sama pätee myös siihen jos tuntisin olevani sukupuoleltani mies, niin silloin muiden pitäisi hyväksyä se tosiasia että olen mies.

Vierailija
20/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini tuli Suomeen evakkona kaksi kertaa, välirauhan aikana heidän perheensä palasi karjalaan takaisin. Toinen lähtö tuli niin nopeasti, ettei mummo ehtinyt lasten kanssa matkaan lainkaan, vaan sukulaistytön kanssa lapset lähtivät evakkoon. Mummo heidät sitten kyllä onneksi löysi "pakolaiskeskuksesta". 

En halua uhriutua äitini rankalla kokemuksella, koska ei hän itsekään ole sen takia koskaan uhriutunut. Kunhan nyt kerroin tämän tarinan. Siitä voi sitten ottaa vertailukohtaa 

Eiköhän tuo ole ihan tavallinen evakon tarina. Suurin osa palasi välirauhan aikana ja joutui siis lähtemään kahdesti.