Haluaisin tehdä todella fyysistä työtä! Ehdotuksia kaivataan, millaisia ammatteja?
Haluan fyysistä työtä tehdä. Rakastan tekemisestä, en passiivista istumista.
Kokkina olen joskus työskennellyt ja se oli upeaa kiireen, kovan fyysisen työn ja henkisen kuormittavuuden sekä vaihtelun vuoksi. Siinä pääsisi kehittymään nopeasti ja näkemään työnsä lopputuloksen.
En kuitenkaan enää halua, yksinkertaisesti ruokaan minulla ei ole niin kovaa intohimoa kuin sitten noihin muihin elementteihin työssä mitä luettelin ja pidin myös luovuudesta jonka sain lautaselle tuoda ja ideoida.
Haluan kovasti jotain rankempaa työtä jossa kunto, kapasiteetti ja luovuus kohenee entisestään.
Ideoita?
Kommentit (51)
Ammattina arboristi eli puiden hoitaja, leikkaaja ja kaataja. Vaatii kiipeilyä korkeilla jos on korkeanpaikankammo niin ei sovi.
Ammattimetsuri itsenäisenä yrittäjänä tekee istutuksesta kaatoihin kaikkea siltä väliltä metsänhoitotyötä.
Molemmat työt itsenäisiä ja päivän pituuden päätät itse.
Vierailija kirjoitti:
Metsänhoitoyhdistykselle raivaussahalla raivaamaan.
Miten tämmöiseen pääsee?
Vaihtomatto firma. Mattoja voi kantaa useamman kerrallaan . Kurakeleillä vielä painavammat.
Metsuri, maataloustyöntekijä, viljelijä, maidontuottaja, maatalouslomittaja, lapiomies
Jakeluauton kuski. Etenkin joku Postin ajo. Pakettien jakoa ympäri kaupunkia, myös isompia kuljetuksia.
Mulla sama juttu. Fyysistä sen työn pitää olla ja sisältää sopivasti ajatteluakin. Aiemmin kökötin toimistolla ja se oli hirveän puuduttavaa. Siivouskaan ei ollut minulle tarpeeksi fyysistä, eihän siinä ku vedeltiin/työnneltiin moppia ja käveltiin sinne tänne. Hoitoapulaisenkin työ oli masentavaa laahustamista, ei se ajoittainen kiire siitäkään kovin fyysisesti rankkaa tee. Opiskelin sitten asentajaksi ja erityisesti rakennustyömailla tykkään touhuta. Painavia nostoja, vääntöjä ja välillä pitää ajatellakin jotain. Joku renkaiden vaihtokin vois olla kivaa ja tarpeeksi fyysistä.
Oon huomannut, et naisena vaikea saada niitä fyysisesti raskaita töitä.
Vierailija kirjoitti:
Metsänhoitoyhdistykselle raivaussahalla raivaamaan.
Tämä on varmaan yksi fyysisesti raskaampia hommia nykypäivänä. Urakkatyönä painetaan pitkää päivää. Usein hyvinkin hankalassa maastossa.
Muuttomiehen homma on lasten leikkiä tähän työhön verrattuna. Muutoissa viedään useimmiten tavarat nokkakärryillä, rullakkoilla ja hissellä. Vain silloin tällöin joutuu kantamaan portaikossa. Raivaussahaa heilutetaan koko päivä viikosta toiseen. Vain tankkaustauot katkaisevat työn, silloin haukataan jotain ja juodaan ja taas hommiin. Muut metsätyöt kuin tuo raivaus tehdään nykyään enimmäkseen koneilla. Tukkeja ja pöllejä tehdään vain harvoin ammattimaisesti moottorisahalla.
Virolaiset metsurit tuon homman meillä on tehneet jo vuosia. Varmaan osin syynä palkkaus. Toisena se, ettei suomalaiset lähde ja pysty enää noihin hommiin työttömyydestä huolimatta.
Joitain ihmisiä ärsyttää hirveästi ihmiset, jotka eivöt halua tehdä fyysisiä töitä. Muistan kun kaivelin kopiokoneen sisältä papereita, eräs naureskelu että hyvä nähdä sunkin vähän rehkivän fyysisesti.
Lapiomieheksi maansiirtofirmaan, eli kaivinkoneen ns "perämies". Joutuu kaivamaan lapiolla ja rautakangella siitä louheikosta mihin ei Daewoon kauha tai rammeri yllä.
Itse tykkään myös fyysisestä työstä. Olen ollut monessa rakennustyössä mukana apurina ja rakennussiivoojana. Olen maalannut useita taloja käsin. Olen ollut kenttäsahalla perämiehenä ja taapeloinut lautoja. Polttopuuhommia teen. Märkiä runkoja on yllättävän raskasta nostaa klapikoneeseen. Nyt on alkukesän hommana purkaa muutamia kevyitä rakennuksia tyyliin peltikatot irti ja rungot palasiksi ja pinoon. Heinätyöt paalien pinoamisineen, eläintenhoitotyö kun hoidettavana tuhansia eläimiä vedenkantoineen. Paskan lapiointi tallilla. Metsän istuttaminen.
Nämä on meillä naisten töitä. Käyn päivätöissä 7-15 hyvin fyysisessä työssä kiireisessä paikassa, joka on pakkotahtista työtä ja raskaampaa kuin muut joita saa tehdä omaan tahtiin. Aina tulee tehtyä kuitenkin repimällä ja itseään säästämättä.
Parhaita hommia on ehdottomasti ulkotyöt, mielellään eläinten hoitoa ja kaikissa säissä.
N47-v