Tuttava kysyi kesken kahvikutsujen, että voisinko opettaa
heidän Milla-Marjansa lukemaan, kun Milla-Marja on jo eskarissa (eikä vielä osaa)! Jatkoi vielä, että eikai siitä nyt kovin suurta vaivaa ole, hän voisi tulla kyläilemään tytön kanssa aina viikonloppuisin...
GRRRRR! Pistää vihaksi. Yritin siinä jotain sönköttää, että ehtiihän tuota koulussa. Enhän nyt todellakaan vapaalla tee töitä!
T: Alkuopettaja
Kommentit (27)
Toi kampaajan ylenkatsonta puhui jo omaa kieltään, mutta..
Miksi ihmeessä ihminen tarttisi ehdottomasti pedagogisen koulutuksen saaneen alkuopettajan tuekseen lukemisen ja kirjoittamisen oppimisessa? Mikseivät vanhemmat osais ihan yhtä hyvin opettaa näitä taitoja, jos ne siis on itsellä hanskassa?
Mä opin varsin itsenäisesti lukemaan ja kirjoittamaan, itse asiassa opin lukemaan kirjoittamisen kautta ja harjoittelun aloitin 4-vuotiaana, koska kiinnosti. Kouluikään mennessä osasin kirjoittaa jo ikäistäni paremmin ilman minkään tason alkuopettajaa. Tavaamista en osannut etukäteen, mutta ei sekään mikään kamalan hankala juttu ollut. Tuntui vaan oudolta vedellä niitä tavuviivoja, kun osas kirjottaa ilmankin.
Siis mietin vaan että mistä lähteestä on tieto, että virheitä tekevät enemmän ne, jotka ovat kotona oppineet ja toisaalta, mitä se haittaa, jos virheet kuitenkin myöhemmin korjataan? Luulis, että siinä pääsee opekin helpommalla.
Itse olen kätilönä synnyttäneiden vuodeosastolla ja olen usean ystävän ja sukulaisen vastasyntyneen käynyt auttamassa rinnalle kotiutuksen jälkeen sekä jeesannut alkumetreillä. Usein minulta ammattiasioita kysellään, soittavat tutuntututkin. Soitelkoon, ei ole minulta pois ja mikä minun on neuvoessa asioista joista tiedän.
Niin no, ilmeisesti valitettavan moni pönttöpää.
Juu, ei ne kaikki ajattele. Sano vain, että ehtiihän tuota koulussakin ja muuta vastaavaa!
Meillä kun on niin ihana perhe, että minä olen kampaaja ja mies " tietokone-expertti" . Ja koko ajan saatas juosta eri paikoissa " kyläilemässä" , siinä sivussa vois emänälle laittaa permiksen (ja leikata kaikkien neljän lapsen hiukset) ja mies vois vilkasta konetta, kun se on vähän solmussa.
kuin sinä leikkaat tätisi tukan... Lukemaanopetteleminen on pitkä prosessi, jossa lasta pitää tukea monin eri tavoin. Asioiden konkretisoiminen on myös tärkeää, materiaalia pitää siis varata paljon. Emme taida nyt painia ihan samassa sarjassa:)
Ja lopuksi. Sain sanottua tälle naiselle. Hän suuttui.
T:ap
itse en ymmärrä näitä avun pyytäjiä miltään ammattiryhmältä paitsi ihan äärimmäisissä poikkeustapauksissa
Piti sitten päästä vähän pätemään tälle kampaajalle..
kaiken mailman pyytäjillä on.
Mutta kun ajatelaan sitä niin, että teen sitä työtä 8 tuntia päivässä tienatakseni elantoni. En halua käyttää siihen vapaa-aikaani, kun näitä pyytäjiä ei ole yksi vaan useampi. Vaikka yhteen päähän ei menisi kauan, niin ei niitä tunteja viikolla muutenkaan pajoa ole, että kyllä siihen koko ilta menisi. No olen osannut sanoa, että minulle voi varata ajan, niin teen sen ihan mielelläni työajan puitteissa.
Pitääkö kampaajarukan alkaa nokittamaan akateemiselle? hehhehh...
kuin sinä leikkaat tätisi tukan... Lukemaanopetteleminen on pitkä prosessi, jossa lasta pitää tukea monin eri tavoin. Asioiden konkretisoiminen on myös tärkeää, materiaalia pitää siis varata paljon. Emme taida nyt painia ihan samassa sarjassa:)
ja aiheeseen: Tosi rasittavaa kun tutut pyytävät ILMAISEKSI tekemään sitä mistä ansiotyössä saa palkkaa. Kai ihminen nyt itse tarjoaisi ilmaispalveluita jos vielä vapaa-ajallakin haluais töitänsä kovasti tehdä?
työlästä ja toistuvaa. Ihan eri asia on joskus esim lääkärituttavan kirjoittaa joku resepti.
Molemmat ansaitsevat vapaa-aikansa, eikä kenenkään ammattia saa väheksyä teettämällä työtä ilmaiseksi. -toinen opettaja
Painivatko ne oppilaistasi eri sarjassa, joista tulee korkeammin koulutettuja kuin kampaajat? Ja meillä lapset ovat oppineet itse lukemaan, ilman aikuisen apua, hiuksia todella leikataan säännöllisesti.
t. myös opettaja
Minä olen lastentarhanopettaja, niin täysin tuntematon naapurimme (uusi sellainen, olemme vain moikkaus-tuttuja) kysyi että voisinko hoitaa hänen lapsiaan muutamana iltana, jotta hän pääsee jumppaan.
Kieltäydyin välittömästi.
Jos työkseni hoidan lapsia, niin ei se tarkoita että haluan vapaa-aikanakin hoitaa vain lapsia... asia erikseen jos kyseessä on tuttu tms.
(Olisi kyllä tehnyt mieli sanoa naapurille, etten hoitaisi edes maksusta hänen lapsiaan, sillä en voi sietää heitä; näyttävät keskisormea taloyhtiömme asukkaille, haistattelee jne...)
T:apVierailija:
Painivatko ne oppilaistasi eri sarjassa, joista tulee korkeammin koulutettuja kuin kampaajat? Ja meillä lapset ovat oppineet itse lukemaan, ilman aikuisen apua, hiuksia todella leikataan säännöllisesti.t. myös opettaja
Tiesitkö, että kotona lukemaanoppineet ovat huonoimpia kirjoittamisessa? Eivät osaa tavuttaa sanoja, tekevät paljon esim. kaksoiskonsonanttivirheitä...
Tuttavanpalveluksia pyydetään aina, oli ammattikunta mikä hyvänsä. Voisin itsekin olla sen verta tyhmä, että pyytäisin kampaajakaveriltani apuja. Lääkäriystävät saavat mulle kirjoitella kahvipöydässä usein reseptejä ja rakennusalan ammattilaiset korjaavat huusholliamme.
Itse asiassa opettajalla ei ole läheskään niin eksklusiivista ammattiosaamista, että hänen spesiaalitaitojaan tarvittaisiin tuttavapiirissä. Toista on lekureilla: heidän sosiaalinen elämänsä voi toimia ainoastaan silloin, kun kukaan ei tiedä heidän ammattiaan.
Ope jo 10 vuotta,
saamapuolella ystävänpalvelusten suhteen
Esikoiseni testattiin ekaluokalla koska oli niin huomattavasti ikätovereitaan taidoissa edellä, ja oli testien mukaan hyvää neljäsluokkalaisen tasoa nimenomaan äidinkielessä. Ja opettajan kommentti ekaluokalla oli että kyllähän tämä lapsi osaa jo joka kouluaineessa kaiken mitä ekaluokalla tulee opetettavaa. Eikä lasta todellakaan kukaan ole prepannut. Toki sosiaalisia taitoja ja ryhmässä olemista on harjoiteltava niinkuin muidenkin ikäistensä, ei ole muuten mikään varhaiskypsä. Ja en ole alakoulussa. Mutta minusta kampaaja on silti ihan yhtä arvokas ammatti kuin opettaja.
t. 21
Mutta asiaan. Meitä on moneksi, minun korvaani ap:n asenne kalskahti pahasti, varsinkin kun ymmärsin ettei häneltä ihan yhtenään moisia palveluksia pyydetä. Ihan toista se tosiaan on lääkäreillä, kampaajilla ja remonttireiskoilla.
Itse olen entinen matematiikan opettaja, ja olen tukiopettanut ison lauman tuttujen ja sukulaisten eri-ikäisiä lapsia. Muutamaa olen vanhempiensa toiveesta kannatellut muidenkin aineiden ynnä asenteen suhteen läpi yläasteen tai lukion vaikean vaiheen. Joku on maksanut enemmän, joku ei yhtään.
Joskus on ketuttanut, mutta ei kuitenkaan niin paljon, etten auttaisi jos joku sitä pyytää ja itselläni on mahdollisuus apua antaa. Lapset ja nuoret ovat kivoja, ja on myös kiva katsoa, kun lanttu alkaa leikata.