Milloin kertoisit erosta tässä tilanteessa
Olen kertonut tarpeistani usean vuoden ajan, olemme olleet yhdessä neljä vuotta. Nyt mittani on tullut täyteen tätä puhumattomuutta. Teenkö väärin jos kerron asiasta vasta kun on aika kantaa muuttolaatikot sisään? Miehellä on hyvin varaa jäädä vuokra-asuntoomme yksin. Emme riitele, välimme ovat ihan asialliset. En vain jotenkin jaksaisi lusia loppuaikaa täällä yhteisen katon alla niin että mies mököttäö, olen hänelle kuitenkin kertonut moneen otteeseen, mitä tarvitsen parisuhteessa.
Kommentit (72)
Mun exä ei reagoinut mitenkään siihen kun kerroin haluavani erota, nyt saa välinpitämätön mies jäädä menneisyyteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvallisuussyistä kerro vasta sitten kun olet muuttamassa. Itse tein sen virheen että kerroin omasta mielestäni reilusti etupeltoon ja jouduin lähtemään asunnosta pakoon kun mies pimahti.
mitä se mies sitten teki? huusiko pelkästään
Olen eri, mutta minun eksä rikkoi mun kaikki meikit ja tärveli mun merkkilaukun. Sen lisäksi oli käynyt heittämässä taloyhtiön roskikseen mun viherkasveja ja muuta omaisuutta. Että kyllä noita erotilanteesta sekoavia riittää.
mielenkiinnosta haluisin aina tietää näistä että minkälaista työtä sellanen mies teki kun riehui näin? olikse duunari vai joku toimihenkilö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero on yksi vaarallisimpia hetkiä naisen elämässä.
Kun ilmoitat erosta, järjestä se niin, että apujoukot ovat lähtövalmiudessa luoksesi. Ja hommaa itsellesi yöpaikka seuraavaksi yöksi sekä muuttoapua, älä hae tavaroitasi uuteen kotiisi itseksesi. Kiltistäkin miehestä voi kuoriutua epävakaa raivopää eron hetkellä.
Harva nainen on niin keeper, että eron hetkellä olo olisi mitään muuta kuin "Jess!"
Olisi hienoa, jos tämä pitäisi paikkansa. Lähisuhdeväkivaltatilastotkin voisivat olla erilaiset.
Vierailija kirjoitti:
On hyvien tapojen mukaista ja kohtuullista kertoa aikeistaan etukäteen. Ajattele itsesi toisen asemaan. Haluaisitko itse tulla täytenä yllätyksenä keskelle muuttoa tai puolityhjään kotiin?
Tilanne on toinen, jos toisella on taipumusta väkivaltaiseen käytökseen. Muussa tapauksessa on suoraan sanottuna kusipäistä vain lähteä ilman ennakkovaroitusta. Varoitusajan ei tarvitse olla pitkä. Kuinka paljon aiemmin itse haluaisit tietää?
Minusta olen antanut niitä ennakkovaroituksia, kertonut tarpeistani ja mies ei osaa niitä täyttää, eikä myöskään kertoa että tämä on hänelle vaikeaa ja hän haluaa opetella, sekin riittäisi.
Tuntuu naurettavalta että vasta puheet erosta saisi miehen heräämään, en halua sellaista miestä joka ottaa lusikan kauniiseen käteen vasta kun on "ihan pakko".
Nämä tarpeet on luokkaa että olisi kiva jos hän joskus kysyisi, miten päiväni on mennyt, tekisi aloitteen fyysiseen ei-seksuaaliseen läheisyyteen, aloittaisi keskustelun muusta kuin "mites toi ruoka".
Väkivallan uhkaa ei kyllä onneksi ole, tuo se varmaan onkin osaltaan tulevan eksäni ongelma, koska hän ei lyö eikä huuda, hän ajattelee että eihän mikään voi niin kovin pahasti olla vialla.
Jos mies ei ole väkivaltainen, niin kyllä mä istuttaisin hänet alas ja kertoisin rauhallisesti, että olen päättänyt, ettemme voi jatkaa yhdessä eteenpäin, koska en koe suhteen täyttävän omia toiveitani ja jatkuva tyytymättömyyteni on varmasti hänellekin raskasta. Kun yhdessä kuitenkin ollaan oltu useampi vuosi ja sama osoite ollut, olisi arvokasta hoitaa ero hyvin.
Jostain erokirjasta luin ajatuksen siitä, että se kertoo jotain syvällistä ihmisestä, miten hän hoitaa oman eronsa. Ja sen siitä ihmisestä muistaa jälkikäteenkin päällimmäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvien tapojen mukaista ja kohtuullista kertoa aikeistaan etukäteen. Ajattele itsesi toisen asemaan. Haluaisitko itse tulla täytenä yllätyksenä keskelle muuttoa tai puolityhjään kotiin?
Tilanne on toinen, jos toisella on taipumusta väkivaltaiseen käytökseen. Muussa tapauksessa on suoraan sanottuna kusipäistä vain lähteä ilman ennakkovaroitusta. Varoitusajan ei tarvitse olla pitkä. Kuinka paljon aiemmin itse haluaisit tietää?
Minusta olen antanut niitä ennakkovaroituksia, kertonut tarpeistani ja mies ei osaa niitä täyttää, eikä myöskään kertoa että tämä on hänelle vaikeaa ja hän haluaa opetella, sekin riittäisi.
Tuntuu naurettavalta että vasta puheet erosta saisi miehen heräämään, en halua sellaista miestä joka ottaa lusikan kauniiseen käteen vasta kun on "ihan pakko".
Nämä tarpeet on luokkaa että olisi kiva jos hän joskus kysy
No mutta eihän kyse ole enää varoituksista, vaan olet jo päättänyt erota ja kerrot siitä hänelle. Ei eroon tarvita toisen suostumusta, mutta on kohteliasta tehdä ero mukavalla ja suoralla tavalla kommunikoiden, kun yhteistä elämää on jaettu yhdessä asuen. Et sinä enää mitään korjausliikkeitä odota, vaan kerrot vain päätöksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä tarpeet on luokkaa että olisi kiva jos hän joskus kysy
Järkyttävä mieslapsi. Ero heti tulille ja jos on niin tyhmä mies ettei tajua parisuhteesta huolehtia niin ei sille mitään tarvi selitellä.
Asian voi sanoa vaikka kuinka kauniisti, mutta suosittelen edelleen kertomaan vasta, kun avaimet uuteen asuntoon on kätösessä ja siellä vähintään patja lattialla.
Sen verran nähnyt kaikenlaista.
Terveisin eräs käpy
Vierailija kirjoitti:
Asian voi sanoa vaikka kuinka kauniisti, mutta suosittelen edelleen kertomaan vasta, kun avaimet uuteen asuntoon on kätösessä ja siellä vähintään patja lattialla.
Sen verran nähnyt kaikenlaista.
Terveisin eräs käpy
Samaa mieltä. Ensiksi uusi asunto ja muuttoapu sekä kaveri hollille kun kerrotaan ikävät erouutiset. Kaikenlaista on koettu ja kuultu. Kyllä rauhallinenkin voi kilahtaa totaalisesti shokkiuutisen ja elämänmuutoksen äärellä.
Ilkeitä ihmisiä kommentoimassa tässä ketjussa. Tottakai erosta kerrotaan suoraselkäisesti etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Jos nimesi on myös nykyisen asunnon vuokrasopimuksessa niin et voi vain lakata maksamasta sitä ja muuttaa pois.
Tämä tuli minullekin mieleen. Aloittajan pitää jossain vaiheessa sano irti vuokrasopimus omalta osaltaan. Toivottavasti kaikki käy hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eroavat nykyään niin helposti päihteettömistä ja väkivallattomista suhteista.
Lisätään luetteloon vielä rakkaudettomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos suhteessa on jo pitkään ollut ongelmia niin ei ero kenellekään täysjärkiselle voi tulla yllätyksenä. Lisäksi varsinkin naisen kannattaa erotilanteessa olla varovainen, parempi hommata oma kämppä ja järjestellä asiat ennenkuin kertoo erosta.
Voimme usein lukea uutisia, miten erotilanteet ovat päättyneet naisten kannalta. Viranomaiset puuttuvat asioihin vasta sitten, kun jotain peruuttamatonta on tapahtunut.
Ap on ilmeisesti teini-ikäinen, kun suunnittelee tuollaista lapsellista "en kerro mitään vaan lähden vain pois" tyyppistä ratkaisua. Aikuinen ihminen ei toimi noin. Ja aikuinen myös tietää, että vuokranmaksuvelvoite ei pääty sillä, että haluaa erota.
Vuokranantajalle pitää ihan lakisääteisestikin kertoa 1kk ennen sopimuksen irtisanomista. Eiköhän mieskin siinä samalla saa tietää aikeistasi, kun vuokrantantaja todennäköisesti kysyy häneltä, aikooko hän jäädä asumaan asuntoon, vaikka sinä lähdet pois.
Eihän siihen sinänsä mitään aikarajaa ole, että missä vaiheessa erosta pitää kertoa toiselle, mutta itse kertoisin kyllä heti, kun olen päätöksen tehnyt. Tuntuisi oudolta roikottaa toista jonkinlaisessa välitilassa, jossa minä olen jo allekirjoittanut uuden vuokrasopimuksen ja alkanut järjestellä elämääni ja toinen luulee vielä olevansa parisuhteessa.
Ymmärrän kyllä, että ajatus siitä, ettei joudu käsittelemään eroa saman katon alla, houkuttelee, mutta se on aika itsekästä. Sinä haluat päästä helpolla. Toisella osapuolella ei ole mahdollisuutta käsitellä eroa samalla tavalla kuin sinulla.
Vaikka oletkin hänen käytökseen ja teidän suhteeseen leipiintynyt, niin kyllä usean vuoden suhteen jälkeen voisi kuvitella olevan toiselle velkaa sen, että kerrot halustasi erota ja aikeistasi muuttaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siihen sinänsä mitään aikarajaa ole, että missä vaiheessa erosta pitää kertoa toiselle, mutta itse kertoisin kyllä heti, kun olen päätöksen tehnyt. Tuntuisi oudolta roikottaa toista jonkinlaisessa välitilassa, jossa minä olen jo allekirjoittanut uuden vuokrasopimuksen ja alkanut järjestellä elämääni ja toinen luulee vielä olevansa parisuhteessa.
Ymmärrän kyllä, että ajatus siitä, ettei joudu käsittelemään eroa saman katon alla, houkuttelee, mutta se on aika itsekästä. Sinä haluat päästä helpolla. Toisella osapuolella ei ole mahdollisuutta käsitellä eroa samalla tavalla kuin sinulla.
Vaikka oletkin hänen käytökseen ja teidän suhteeseen leipiintynyt, niin kyllä usean vuoden suhteen jälkeen voisi kuvitella olevan toiselle velkaa sen, että kerrot halustasi erota ja aikeistasi muuttaa pois.
Hyvin kirjoitettu. Kyse on toisen ihmisen kunnioittamisesta. Sen verran voi pitkäaikaiselle kumppanille osoittaa ihmismäistä käytöstä, että kertoo erohaluistaan ajoissa. Ihan jo siksikin, että mies ei välttämättä halua jäädä maksamaan isoa vuokraa yksinään tai muuten asumaan entiseen yhteiseen kotiin. On vähintäänkin reilua antaa myös hänelle aikaa etsiä halutessaan uusi koti.
Vierailija kirjoitti:
Ilkeitä ihmisiä kommentoimassa tässä ketjussa. Tottakai erosta kerrotaan suoraselkäisesti etukäteen.
Mitäs sitten jos äijä kilahtaa lopullisesti ja toteaa , että jokke pappaa ei jätetä.
Kusipäinen teko sinulta, jos et mitään ennakovaroitusta anna. Vaikka et miehen tunteista välittäisi paskaakaan, yritä nyt edes ajatella käytännön asioista hänenkin kannaltaan. Itse en ainakaan haluaisi jäädä asuntoon, jossa olen elänyt parisuhteessa. Kiva sitten järkyttyneenä puskista tulleesta eroilmoituksesta yrittää vielä järjestää itselleen muuttoa ja uutta kotia.
Ja taas yksi mies luulee olevansa taivaanlahja naiselle