Esivaihdevuosi vai vaihdevuosien oire?
Aivan jäätävä kolotus ja kipu raajoissa, lähinnä jaloissa. Valvottaa ihan monena yönä viikossa, tai herättää, kolottaa koko ajan, myös päivät pääksytysten, parhaillaankin. Tuntuu kuin liha irtoaisi luista.
Kaiken lisäksi olen valtavan stressin ja surun alla, käyn töissä kuin zombie ja aivan hitaalla, en jaksaisi.
Kuukautiskierto vielä toiminnassa lukuunottamatta jonkinlaista heittelyä.
N49
Kommentit (41)
Sekä että. Jalkoja ja niveliä ja ties mitä on särkenyt jo vuosikausia. Menkat loppui 53v ja nyt olen 56v.
Mulla ei ole koskaan heittelyä kuukautisissa. Tulevat aina 30 päivän välein ja kestävät aina neljä päivää. Olen 47v. Yhden raskaudenkeskeytyksen tein 44 vuotiaana. (On jo kaksi lasta)
Pitäisikö käydä huvikseen jossain hormonitestissä kun kuitenkin vituttaa. Ei ole mitään kuumia aaltoja eikä kolotuksia. Jos olisikin jokin hormonivajaus niin toimisivatko hormonit elämänlaatua parantaen?
Onnittelen, vaihdevuodet ovat alkaneet. Hakekaa gyneltä kunnon korvaushoito. Turha pilata maksaa syömällä kilokaupalla Buranaa kun kerran homma hoituu hormonikorvaushoidolla. Sitä on turha pelätä. Samoja hormoneita on pyörinyt moninkertaisesti ennen esivaihdevuosia elimistössä.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosia jo, tuossa iässä. Esivaihdevuosista voinee puhua yleensä ennen 45 v ikää.
Menopaussia odotellessa...
-saman ikäinen
Onko koskaan käynyt mielessä, että naiset ovat yksilöitä? Jokainen vanhenee eri tahtiin.
Mulla pohkeissa levottomia jalkoja usein kun nukkuun rupee, melatoniinilla ja raudalla ja raudanpuutteella neg. vaikutus (?)
Muuten jos vuosia jalat krempanneet.
Paino nousee vuosivuodelta.
Viime viikkoina alkanut öisin kuumat aallot(?) mutta myös viluaallot.
Kierto vielä vakaa.
Pää ja muisti kremppaa yhä pahemmin.
N49
---lisäksi univaikeudet joka yö jo vuosia.
nro8 N49
Mä kärsin vuoden, ihan liian kauan, ennen kuin tajusin hakea korvauksen, mutta toisaalta myös työöterveyslääkäri hoiti "stressiä". Geeliin jäivät vaivat. Kivasti myös se vyötärö palasi mikä yritti kadota.
Vierailija kirjoitti:
Mulla pohkeissa levottomia jalkoja usein kun nukkuun rupee, melatoniinilla ja raudalla ja raudanpuutteella neg. vaikutus (?)
Kierto vielä vakaa.
N49
Ei ole sitten käynyt mielessä hakea hormoonikorvaushoitoa? Oireet helpoittaisi aika nopeasti. Aika marttyyreita jotkut naiset kun leikkiivät omalla terveydellä vaikka helpotusta olisi saatavilla.
Melatoniinia ja estrogenia ei sitten saa käyttää samanaikaisesti. Ibuprofeiiniakin pitää välttää. Nämä tiedot tuli näin yli kahden vuoden päällekkäisen käytön jälkeen. Kofeiinin haittavaikutuksetkin vv-ikäisellä on huomattavat.
Vierailija kirjoitti:
Melatoniinia ja estrogenia ei sitten saa käyttää samanaikaisesti. Ibuprofeiiniakin pitää välttää. Nämä tiedot tuli näin yli kahden vuoden päällekkäisen käytön jälkeen. Kofeiinin haittavaikutuksetkin vv-ikäisellä on huomattavat.
Ja höpö höpö. Mitä ihmettä sä sönkötät. Vuorotyön takia käytän melatoniinia, ei ole kielletty estrogeenin kanssa, eikä myöskään kahvin juontia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierto vielä vakaa.
N49
Ei ole sitten käynyt mielessä hakea hormoonikorvaushoitoa? Oireet helpoittaisi aika nopeasti. Aika marttyyreita jotkut naiset kun leikkiivät omalla terveydellä vaikka helpotusta olisi saatavilla.
Kuule kun ei niitä kaikille anneta.
Eikä noilla oireilla.
Voi hyvänen aika, kun olen jo 67 vuotias, enkä huomannut vaihdevuosista mitään ongelmaa. Esivaihdevuosista on ole kuullutkaan ennen tätä palstaa. Kuukautiset olivat säännölliset ja loppuivat tasan 50v. Siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierto vielä vakaa.
N49
Kuule kun ei niitä kaikille anneta.
Eikä noilla oireilla.
No kuule ihan just noilla oireilla olen itsekkin saanut.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika, kun olen jo 67 vuotias, enkä huomannut vaihdevuosista mitään ongelmaa. Esivaihdevuosista on ole kuullutkaan ennen tätä palstaa. Kuukautiset olivat säännölliset ja loppuivat tasan 50v. Siinä se.
No kai sinä jo tuossa iässä tajuat, että olet ollut todella onnekas???
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika kun ihmiset ovat erilaisia. Tosi hyvä juttu, että juuri sinä olet pärjännyt vähemmällä, kaikki ei.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosia jo, tuossa iässä. Esivaihdevuosista voinee puhua yleensä ennen 45 v ikää.
-saman ikäinen
Miksi keksittyjä omia määritelmiä? Lääketieteen sanasto on selkeää. Vaihdevuodet on, kun viimeisistä kuukautisista on kulunut vuosi. Suomalainen nainen on tuolloin keskimäärin 50-vuotias. Sitä ennen on esivaihdevuodet, jotka voivat kestää jopa 10 vuotta.
Myös esivaihdevuosioireisiin, jotka voivat olla vaikeita, voidaan määrätä nykyään hormonihoitoa.
Minä kävin työterveyslääkärillä valittamassa nivelkipuja lonkissa, polvissa, sormissa ja kyynärpäissä. Lääkäri oli itsekin keski-ikäisehkö nainen mutta ei osannut yhtään arvata, mistä voisi johtua, joten siihenpä se sitten jäi. Tässä kohta jo itse viisikymppinen, kuukautiset vielä säännölliset, noin 35 päivän kierto ja kestää 5-8 päivää.
Kun 15 vuotta sitten puuhasimme lasta ja menimme hoitoihin, niillä lakkautettiin kuukautiset ja nollattiin hormonikierto. Silloin koin aika kovia kuumia aaltoja, oikein semmoista hikitystä. Tuli ja meni aivan yllättäen, hiki tursusi joka huokosesta. Sitä autuutta uudelleen odotellessa... ei ole vielä ainakaan ollut mitään siihen suuntaan.
Jatkuva vtutus on kyllä päällä, mutta ehkä se on vain luonnonmukainen olotilani.
-saman ikäinen