Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esivaihdevuosi vai vaihdevuosien oire?

Vierailija
25.03.2025 |

Aivan jäätävä kolotus ja kipu raajoissa, lähinnä jaloissa. Valvottaa ihan monena yönä viikossa, tai herättää, kolottaa koko ajan, myös päivät pääksytysten, parhaillaankin. Tuntuu kuin liha irtoaisi luista.

Kaiken lisäksi olen valtavan stressin ja surun alla, käyn töissä kuin zombie ja aivan hitaalla, en jaksaisi.

Kuukautiskierto vielä toiminnassa lukuunottamatta jonkinlaista heittelyä.

N49

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosia jo, tuossa iässä. Esivaihdevuosista voinee puhua yleensä ennen 45 v ikää.

Menopaussia odotellessa...

-saman ikäinen

Onko koskaan käynyt mielessä, että naiset ovat yksilöitä? Jokainen vanhenee eri tahtiin.

Joo, mutta keskimäärin menkat loppuu 51-vuotiaana, jolloin keskimäärin 49-vuotias on jo vaihdevuosissa.

Vierailija
22/41 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosia jo, tuossa iässä. Esivaihdevuosista voinee puhua yleensä ennen 45 v ikää.

-saman ikäinen

Miksi keksittyjä omia määritelmiä? Lääketieteen sanasto on selkeää. Vaihdevuodet on, kun viimeisistä kuukautisista on kulunut vuosi. Suomalainen nainen on tuolloin keskimäärin 50-vuotias. Sitä ennen on esivaihdevuodet, jotka voivat kestää jopa 10 vuotta. 

Myös esivaihdevuosioireisiin, jotka voivat olla vaikeita, voidaan määrätä nykyään hormonihoitoa.

Vaihdevuodet on se ajanjakso, jolloin kropan hormonitoiminta hiipuu, ja se sijoittuu menopaussin molemmin puolin. Menopaussi on yhtä kuin viimeiset kuukautiset, ja se voidaan todeta, kun niistä viimeisistä kuulautisista on kulunut vuosi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-saman ikäinen

Miksi keksittyjä omia määritelmiä? Lääketieteen sanasto on selkeää. Vaihdevuodet on, kun viimeisistä kuukautisista on kulunut vuosi. Suomalainen nainen on tuolloin keskimäärin 50-vuotias. Sitä ennen on esivaihdevuodet, jotka voivat kestää jopa 10 vuotta. 

Myös esivaihdevuosioireisiin, jotka voivat olla vaikeita, voidaan määrätä nykyään hormonihoitoa.

E-pillereitä ehkä 15-vuotiaasta eteenpäin, ehkä 30 vuotta, sitten 10 vuotta esivaihtareihin hormonihoitoa ja siitä eteenpäin sitte varsinaisiin vaihtareihin. Aikamoinen lääkeämpäri on nainen. Huhhuh

Vierailija
24/41 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-saman ikäinen

E-pillereitä ehkä 15-vuotiaasta eteenpäin, ehkä 30 vuotta, sitten 10 vuotta esivaihtareihin hormonihoitoa ja siitä eteenpäin sitte varsinaisiin vaihtareihin. Aikamoinen lääkeämpäri on nainen. Huhhuh

No jaa. Mulla oli e-pillerit alle parikymppisenä vajaan vuoden, neljänelosena toisen vuoden. Sitten sain hormonikierukan ja geelin ja ihmettelen miksi pitikään mm kärsiä luomumenkoista vuosikymmenet. Lääkeämpäri olen kyllä ollut nuoresta lähtien, erikoistuin keräilemään autoimmuuneja. Sytkyihin verrattuna hormonit eivät tosiaan pelota.

Vierailija
25/41 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-saman ikäinen

Höpön löpön. Vaihdevuosien keskimääräinen alkamisikä on 51v. Eli voi olla ettei ap:lla ala ne vielä moneen vuoteen.

Vierailija
26/41 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-saman ikäinen

Onko koskaan käynyt mielessä, että naiset ovat yksilöitä? Jokainen vanhenee eri tahtiin.

Joo, mutta keskimäärin menkat loppuu 51-vuotiaana, jolloin keskimäärin 49-vuotias on jo vaihdevuosissa.

Sun matikkapääsi on missä?

Vierailija
27/41 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-saman ikäinen

Höpön löpön. Vaihdevuosien keskimääräinen alkamisikä on 51v. Eli voi olla ettei ap:lla ala ne vielä moneen vuoteen.

Menopaussin keskimääräinen ikä on 51 v. Vaihdevuodet (huom. vuodet monikossa) on ajanjakso menopaussin ympärillä. Menopaussi = viimeiset kuukautiset.

Vierailija
28/41 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00179

Menopaussi tarkoittaa viimeisiä, spontaanisti (ilman hormonihoitoa) tulevia kuukautisia. Se tapahtuu keskimäärin 51 vuoden iässä. 

ja

Vaihdevuosilla (klimakteriumilla) tarkoitetaan sitä ajanjaksoa, jolloin munasarjojen toiminta heikkenee ja lopulta sammuu. Munarakkuloiden määrä vähenee, ovulaatiot loppuvat ja estrogeenituotanto hiipuu. Menopaussi tarkoittaa viimeisiä, spontaanisti (ilman hormonihoitoa) tulevia kuukautisia. Menopaussin kriteerinä pidetään, että vaihdevuosi-ikäisellä kuukautiset ovat olleet poissa yli vuoden, eli kuukautisten poisjääminen voidaan määritellä menopaussiksi vasta tämän odotteluajan jälkeen

Vierailija
29/41 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaihdevuodet käynnistävät elimistön itsetuhomekanismin." 🤯

Vierailija
30/41 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 50v. ja mulla kuukautiskierto on tosi lyhyt ja epäsäännöllinen. Lisäksi nyt hiljattain on alkanut tulla kuumia aaltoja erityisesti öisin. Pääsääntöisesti nukun kuitenkin hyvin joka yö noin 7-8 tuntia.

Vierailija
31/41 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika, kun olen jo 67 vuotias, enkä huomannut vaihdevuosista mitään ongelmaa.  Esivaihdevuosista on ole kuullutkaan ennen tätä palstaa.  Kuukautiset olivat säännölliset ja loppuivat tasan 50v.  Siinä se.

Sama homma täällä! Liikunta riitti lääkkeeksi. Ikä 68. Kummallista vouhotusta! 

Vierailija
32/41 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika, kun olen jo 67 vuotias, enkä huomannut vaihdevuosista mitään ongelmaa.  Esivaihdevuosista on ole kuullutkaan ennen tätä palstaa.  Kuukautiset olivat säännölliset ja loppuivat tasan 50v.  Siinä se.

Sama homma täällä! Liikunta riitti lääkkeeksi. Ikä 68. Kummallista vouhotusta! 

Onneksi me ei törmätty ennen kuin mä sain korvauksen kohdalleen, olisin saattanut unettomana, kivuissa ja vaihdevuosiraivareissa vaikka avautua tämän vienon hymyn sijaan :) ihmisissä on nykyään tosi paljon "kun ei mulla niin ei voi muillakaan" -tyyppejä, mistä imette logiikkanne? Koolonin mutkasta?

Vierailija
33/41 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla esivaihtareihin päälle 40v määrättiin estrogeeliä, joka auttoi kyllä uniin ja mielialaan jollain tasolla mutta paino nousi saman tien ihan kunnolla. Taisi olla lähinnä nesteturvotusta  mutta silti ikävää. Mietin nyt tässä eri vaihtoehtoja sillä sain geelin lähinnä kokeiluun. Lihas-ja nivelkivut on mulla enemmänkin raudanpuutteen tai d-vitamiinin puutteen oireita.

Vierailija
34/41 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-saman ikäinen

Ihan potaskaa. Menopaussi, kun viimeisistä kuukautisista on kulunut vuosi, on suomalaisnaisilla keskimäärin 51-vuotiaana. Suurimmalla osalla vaihdevuodet eivät suinkaan ala tuon ikäisenä, vaan ovat alkaneet jo vuosia aiemmin joko oireiden kanssa tai ilman. Prosessi on jo pitkään ollut käynnissä ennen kuukautisten loppumista ja tuohon ne päättyvät, eivät ala. 

Oireita voi kyllä olla tuon jälkeenkin, joillakin koko loppuelämän ajan. Useimmiten jälkioireetkin loppuvat 60:een ikävuoteen mennessä. 

Vierailija
35/41 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-saman ikäinen

Ihan potaskaa. Menopaussi, kun viimeisistä kuukautisista on kulunut vuosi, on suomalaisnaisilla keskimäärin 51-vuotiaana. Suurimmalla osalla vaihdevuodet eivät suinkaan ala tuon ikäisenä, vaan ovat alkaneet jo vuosia aiemmin joko oireiden kanssa tai ilman. Prosessi on jo pitkään ollut käynnissä ennen kuukautisten loppumista ja tuohon ne päättyvät, eivät ala. 

Oireita voi kyllä olla tuon jälkeenkin, joillakin koko loppuelämän ajan. Useimmiten jälkioireetkin loppuvat 60:een ikävuoteen mennessä. 

Vaihdevuodet alkavat aina ennen menopaussia, sillä vaihdevuosiksi kutsutaan sitä aikaa, jolloin se hormonitoiminta hiipuu ja minä aikana ne menkat sitten loppuu (viimeiset menkat = menopaussi). Osa oireilee vaihdevuosia, osa ei.

Vierailija
36/41 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mulla ei ole vielä minkäänlaisia oireita ja täytän tänä vuonna 47. Kierron pituus edelleen samat 28 päivää, kuin 18-vuotiaanakin.

Vierailija
37/41 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mulla ei ole vielä minkäänlaisia oireita ja täytän tänä vuonna 47. Kierron pituus edelleen samat 28 päivää, kuin 18-vuotiaanakin.

Olehan onnellinen. Mulla alkoi oireet 37-vuotiaana, ja vieläkin tulisi kiertohäiriöiset (lyhyt kierto, runsas vuoto) menkat, jos ei olisi minipillereitä.

-tänä vuonna 50

Vierailija
38/41 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tk-lääkärille ei kannata mennä ,vaan gynekologille. Kyllä noilla oireilla saa muittamutkitta korvaushoidon.

Vierailija
39/41 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-saman ikäinen

-vastaus: höpönlöpö elää tietotyhjiössä..esivaihtarioireet on ihan todellisia estrogeenitason laskiessa tiettyyn pisteeseen._Gyne

Vierailija
40/41 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla pohkeissa levottomia jalkoja usein kun nukkuun rupee, melatoniinilla ja raudalla ja raudanpuutteella neg. vaikutus (?)

Muuten jos vuosia jalat krempanneet.

Paino nousee vuosivuodelta.

Viime viikkoina alkanut öisin kuumat aallot(?) mutta myös viluaallot.

Kierto vielä vakaa.

Pää ja muisti kremppaa yhä pahemmin.

N49

Ei ole sitten käynyt mielessä hakea hormoonikorvaushoitoa? Oireet helpoittaisi aika nopeasti. Aika marttyyreita jotkut naiset kun leikkiivät omalla terveydellä vaikka helpotusta olisi saatavilla.

Olen eri, mutta omalla terveydellä leikkiminen tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Itse aion jättää korvaushoidot väliin syöpäriskin vuoksi. 

N48.