Aloin juuri äitini edunvalvontavaltuutetuksi, hämmästys suuri kun näin hänen pankkitilinsä
Tilillä makaa 130.000e. Ja niin pienesti ja köyhästi on elänyt ja valitellut kun gluteeniton ruoka on niin kallista. Joka kuukausi on jäänyt puolet eläkkeestä säästöön. Nyt sitten tilataan siivouspalvelu ja vaikka valehtelen äidille, että tulee kunnan puolesta, kun ei hän sellaisesta maksaisi.
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä, että monet ikäihmiset pihistävät jopa syömisestään ja lääkkeistään jotta pankkitilille jäisi enemmän rahaa perillisille, pitävät häpeänä varattomana kuolemista.
Anopilla makasi tilillä vielä reilusti enemmän. Mihinkään kotipalveluihin, joille olisi ollut tarvetta, ei saanut tuhlata senttiäkään. Rahaa piti olla tilillä pahan päivän varalle, vaikka ikää oli 97. Kuoli sitten kotiin sa yli sata vuotiaana. Koko perijä polvi, siis lapsensa, luopuivat perinnöstä omien lastensa hyväksi. Tarpeeseen meni raha heille. Mutta olishan se mummokin voinut vähän helpottaa hiukan elämäänsä vanhoilla päivillään.
Pankki oli tietysti tyytyväinen kun rahat makasi nolla korkoisella tilillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vähän eriasteinen yllätys kuin mun lapsella olisi, jos hän joutuisi mun asioita hoitamaan. Tälläkin hetkellä olen 110euroa miinuksella seuraavaan eläkkeeseen asti. Olen myös ollut jo pari viikkoa ilman muutamia lääkkeitä, joiden hankinta tapahtuu myös eläkkeen maksupäivän jälkeen. Tasan eivät käy onnen lahjat. Olen sentään kuitenkin tehnyt töitä 45 vuotta.
Onko tämä hakenut kaikkia mahdollisia tukia ja myös toimeentulotukea Kelasta sekä ollut yhteydessä sosiaalityöntekijään?
No en ole tietenkään, koska yleensä jää juuri äkillisiin terveysmenoihin tai auton kuluihin se 100 tai 300e. Olen joskus nuorena yksinhuoltajana käynyt kysymässä toimeentulotukea, mutta sain vastauksen, että myy auto pois. En tehnyt sitä, koska se oli juuri väline, jonka avulla käytin omia lapsiani mummolassa. Tulin siihen tulokseen, että yksin on täällä pärjättävä. En saisi nytkään mitään tukea, koska asun omistusasunnossa (tosin velkaisessa) ja omistan auton. Ne katsotaan vapaaehtoisiksi menoeriksi, minkä hyvin ymmärrän. Harmittaa vaan tosiaan se yllätys lapsille siellä pankkitilillä, mikä siis poikkeaa ap: n yllätyksestä.
Ehdota erilaisia matkoja äidillesi ja tietenkin lähdet makuun! All-iclusive risteilyjä Karibia, Välimeri, maailmanympäri! Pitkiä viikonloppuja Euroopassa. Mahdollisuuksia paljon. Kyllähän tuo raha pitää saada käyttöön ja näin pääset itsekin nauttimaan, kun maksat myös oman reissun. Kun äitisi on edunvalvonnassa, niin varmaan onnistuu hyvin puhua ympäri. Sanot vain topakasti! Ja jos ei haluaisi, niin päätöshän on lopulta sinun. Äitillesi olisi hyvä nähdä maailmaa ennen kuin aika jättää!
Itse olen 70 v hyväkuntoinen vielä. Tunnistan valitettavasti tuon " nuukailun" itsessäni. Säästöjä on ja ok eläke, mutta kamppailen sen kanssa, jonotanko julkisen puolen lääkärille vai menenkö yksityiselle.
Tosin tulossa myös taloyhtiön reipasta osuus, noin 10000.
Palveluita kyllä käytän ja matkustelen.
Vierailija kirjoitti:
No en ole tietenkään, koska yleensä jää juuri äkillisiin terveysmenoihin tai auton kuluihin se 100 tai 300e. Olen joskus nuorena yksinhuoltajana käynyt kysymässä toimeentulotukea, mutta sain vastauksen, että myy auto pois. En tehnyt sitä, koska se oli juuri väline, jonka avulla käytin omia lapsiani mummolassa. Tulin siihen tulokseen, että yksin on täällä pärjättävä. En saisi nytkään mitään tukea, koska asun omistusasunnossa (tosin velkaisessa) ja omistan auton. Ne katsotaan vapaaehtoisiksi menoeriksi, minkä hyvin ymmärrän. Harmittaa vaan tosiaan se yllätys lapsille siellä pankkitilillä, mikä siis poikkeaa ap: n yllätyksestä.
Omassa asunnossa asuminen ei estä mitenkään toimeentulotuen saamista. Tämän voit lukea itse Kelan sivuilta. Auto voi sen sijaan kyllä vaikuttaa, jos Kela katsoo, että asut paikassa, jossa auto ei ole välttämätön. Et ole varmaan myöskään tarkistanut mahdollisuuttasi saada eläkkeensaajan asumustukea. Sitä voi edelleen saada myös omistusasuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo paljon ole elinikäisiksi säästöiksi.
Luulin, ettei hänellä ole juuri mitään, kun on ikänsä valittanut pientä eläkettä.
ap
Kannattaa heti siirtää ainakin 30 000 toisen pankin tilille. Pankki korvaa vain 100 000 talletussuojana jos tulee jokin ongelma.
Vierailija kirjoitti:
No isäni kanssa kävi päinvastoin. Kaikki luulivat, että on rikas. Vielä kuolinvuoteellaan kehui lapsilleen, että olette kaikki miljonäärejä. Varallisuus lähes 0, ei se mitään haittaa, rakas ihminen oli, vähän ihmetytti minne kaikki rahat olivat kadonneet. Epäilen peliriippuvuutta, mutta varmaa tietoa ei ole eikä tule.
Vanhuuttaan mennyt rahanarvon ymmärrys hänelläkin. Käynyt vain päinvastoin kuin AP:lla.
Lähipiirissä ollut molemman tyypin vanhuksia. Yhdelle oli tullut joku leasing auto mainos postissa ja kehui lapselleen että käy hakemassa uuden auton kun oli niin halpa, alle tuhat markkaa kuussa. Elettiin jo siis euro aikaa, hänellä vain meni edelleen nämä valuutat ja rahan arvot ihan sekaisin ja vertasi ilmeisesti viimeisten työvuosiensa markkamääräiseen palkkaan tuota rahaa. Vieläpä säästeliäästi muuten ikänsä elänyt mamma, ei mikään tuhlailija. Toinen valitti kun ei eläkkeet riittänyt ostaa kuin ruisleipää ruuaksi. Omaiset kävi tulot ja menot läpi ja siellähän oli jo pidemmän aikaa jäänyt n. 2/3 joka eläkkeestä vielä kuun jälkeen säästöön. Oli vaan jo sen verran sitä vanhuuden höperyyttä, ettei matikka samaan tapaan sujunut kuin aiemmin ja pelasi mielummin varman päälle.
Nämä muistiongelmien ensioireet tulevat muuten usein aikuisille lapsille todella yllätyksenä. Arki voi iäkkäällä sujua aivan täysin ongelmitta muuten, mutta enää ei hahmotuskyky riitä budjetointiin ja avun pyytäminen tuntuu vaikealta. Sitten tuleekin näitä yllätyksiä, kun rahatilanne on aivan eri kuin mitä on jälkikasvu kuvitellut.
Arvostan äitisi säästäväisyyttä. Olen samassa tilanteessa jo alle 50 vuotiaana enkä raski enkä viitsi matkustella ja uusia vaatteita en ole ostanut vuosiin. Talo velaton ja omaisuutta on kertynyt kohtuullisesti. Muutenkin menot aika alhaiset. Ei ilmeisesti tarvi edes mainita että sodankäynyt sukupolvi on vaikuttanut omaan kasvatukseen vähintään merkittävästi 😄
Älä käytä äidin omia rahoja johonkin mistä hän ei halua maksaa. Jos haluat siivoojaan äidille, niin maksathan omistasi.
Taisit keksiä jutun. Ei siihen hommaan aleta, vaan päästään sitten kun lääkäri toteaa asian laidan.
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvoja. Tosiaan katsoo omaa etuaan ja tyhjää äitinsä pankkitiliä. Kuka valvoo näitä roistoja?
Edunvalvoja joutuu pitämään kirjaa ja tekemään tiliä joka ainoasta eurosta, mitä tililtä on lähtenyt. Epärehellisiäkin edunvalvojia on ollut, mutta yleensä jäävät kiinni. Itse olin edunvalvojana tädilläni ja olin tuiki rehellinen. Laskutin vain, mikä palkkio oli määritelty ja matkakuluja.
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä äidin omia rahoja johonkin mistä hän ei halua maksaa. Jos haluat siivoojaan äidille, niin maksathan omistasi.
Jos äiti ei halua maksaa lääkkeistä, minä maksan. Jos äiti ei halua maksaa ambulanssista, minä maksan. Jos äiti ei halua maksaa hoitokodista, minä maksan.
Oikeesti???
Vierailija kirjoitti:
On vähän eriasteinen yllätys kuin mun lapsella olisi, jos hän joutuisi mun asioita hoitamaan. Tälläkin hetkellä olen 110euroa miinuksella seuraavaan eläkkeeseen asti. Olen myös ollut jo pari viikkoa ilman muutamia lääkkeitä, joiden hankinta tapahtuu myös eläkkeen maksupäivän jälkeen. Tasan eivät käy onnen lahjat. Olen sentään kuitenkin tehnyt töitä 45 vuotta.
Taidat asua vuokralla? Minulla on myös tosi pieni eläke, mutta asun velattomassa kämpässä. Olen kiittänyt itseäni, että sinnittelin ja sain asuntolainan maksettua pois, koska nyt pärjää ihan omillani eikä koskaan ole tili nollilla. Lääkkeitä minullakin toistakymmentä, joista osa on ei korvattavia reseptilääkkeitä. Tukiaisia en saa, koska en ole niihin oikeutettu. Yhtiövastike kolmiostani on 180 e/kk. Samanlaisesta asunnosta on vuokra 1100 e, kun naapuri sitä vuokraa. Tottakai omaa asuntoa joutuu remppaamaan aika ajoin, mutta sitä varten pysyä joka kuukausi sivuun, joten ei tule yllätyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Jotain olennaista jätät kuitenkin kertomatta, sillä tuollaisella työuralla eläkkeenkin pitäisi olla ihan kohtuullinen vaikka töitä olisikin tehty pienellä palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Ehdota erilaisia matkoja äidillesi ja tietenkin lähdet makuun! All-iclusive risteilyjä Karibia, Välimeri, maailmanympäri! Pitkiä viikonloppuja Euroopassa. Mahdollisuuksia paljon. Kyllähän tuo raha pitää saada käyttöön ja näin pääset itsekin nauttimaan, kun maksat myös oman reissun. Kun äitisi on edunvalvonnassa, niin varmaan onnistuu hyvin puhua ympäri. Sanot vain topakasti! Ja jos ei haluaisi, niin päätöshän on lopulta sinun. Äitillesi olisi hyvä nähdä maailmaa ennen kuin aika jättää!
YLLÄOLEVA KIRJOITTAJA EI YMMÄRRÄ VANHAN ihmisen mieltä. Kun on ikää kertynyt , saanut matkustella omasta mielestään riittävästi, saanut ostaa/hankkia mitä haluaa,niin ei halua enää mitään sellaista. Välillä nääs väsyttääkin. Toista oli vielä esim kuuskymppisenä. Näin se vaan menee. Sehän on yläänsä niin ,että ne ,joilla ei ole varaa, haluavat kaikenlaista ja ne joilla on pätäkkää , ovat tyytyväisiä ja onnellisia ,kun on hyvä olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa asunnossa asuminen ei estä mitenkään toimeentulotuen saamista. Tämän voit lukea itse Kelan sivuilta. Auto voi sen sijaan kyllä vaikuttaa, jos Kela katsoo, että asut paikassa,
Ja höpöhöpö. En ole ikinä saanut tukia, vaikka oli pieni palkka ja nyt pieni eläke. Asun omassa talossa, nyt leskenä ja minulla on auto. Pärjäilen, kun on säästöjä jonkun verran.
Eihän se kunnaltakaan olisi ilmaista! HIntaanhan vaikuttaa varallisuus. Jos henkilöllä on pankkitilillään 130 000 euroa, kunta laskuttaa siivouksesta ihan kivasti. Eli aloitus on provo, ja vielä huono.
Vierailija kirjoitti:
Itse ihailen appiukkoani.
On siirtänyt lähes kaiken omaisuutensa jälkeläisilleen. Tilillä on muutama tuhat euroa. Siivous, kotihoito ym palvelut kotiin on samaa luokkaa kuin eläke eli riittää, mutta ei jää yli.
Itse en tuohon pystyisi. Mutta häntä ihailen. Ei mene aikanaan perintöveroja ym. Silti elää ihan hyvää elämää ja saa tarvitsemansa palvelut kotiin.
Aika taitava pitää olla, että koko omaisuutensa siirtää perillisilleen ilman mitään veroja. Tai sitten omaisuus on ollut mitätön. Vain 4999 e saa lahjoittas 3 vuoden välein ilman veroja. Omaa asuntoa ei edes saa myydä pilkkahintaan yhdelle lapselle, koska se loukkaa muiden rintaperillisten asemaa. Rahaa ei pysty siirtämään isoja summia, etteikö pankki ja verottaja olisi hereillä. Käteisenä tietty voi antaa, mutta pikkuhiljaa ja vähän kerrallaan. Edes lainata et saa rahaa isoa summaa ilman, että ilmoitat verottajalle (myös pankki kiinnittää siihen huomionsa. Laina kirja on tehtävä ja tarkka lyhennys suunnitelma, jota on myös noudatettava, tai joudut maksamaan lahjaveron, korkoa ei ole pakko periä. Olen näitä asioita nyt joutunut selvittelemään juristin kanssa, niin uskokaa pois elämme valvovan silmän alla. Ennakkoperinnöstä myös menee lahjavero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat asua vuokralla? Minulla on myös tosi pieni eläke, mutta asun velattomassa kämpässä. Olen kiittänyt itseäni, että sinnittelin ja sain asuntolainan maksettua pois, koska nyt pärjää ihan omillani eikä koskaan ole tili nollilla. Lääkkeitä minullakin toistakymmentä, joista osa on ei korvattavia reseptilääkkeitä. Tukiaisia en saa, koska en ole niihin oikeutettu. Yhtiövastike kolmiostani on 180 e/kk. Samanlaisesta asunnosta on vuokra 1100 e, kun naapuri sitä vuokraa. Tottakai omaa asuntoa joutuu remppaamaan a
Taidat asua vuokralla 😂. Ai hitsi, tää oli taas näitä yleistyksiä. Olen vuokralla ja hyvät säästöt. Enkä edes nuukaile.
Yleensä se edunvalvonta alkaa juuri sen takia, ettei päämies enää tajua mistään mitään