Miehet ovat nykyisin normaalisti 180-195 senttiä pitkiä
Suomalaisten miesten normaali pituus huitelee nykyisin jo 180-195 sentissä kun vielä 75 vuotta sitten normaalin miehen pituutena pidettiin 165-180 senttiä.
Esimerkiksi Koskenvuon pituus on 193 senttiä: https://www.hs.fi/urheilu/art-2000011083314.html
Kommentit (44)
Vasta yli 185 senttinen on miehen mittainen.
Suomalaiset naiset ovat THL:n mukaan keskimäärin 163,2 senttimetriä pitkiä. Miesten keskipituus Suomessa on 177,5 senttiä.
Julkaistu: 29.6.2024
Irlantilainen näyttelijä Cillian Murphy on 172 senttimetriä pitkä. Hänet tunnetaan muun muassa Peaky Blinders -televisiosarjasta.
Niin. Mitä sitten? - En minä pyöristäen noin 165 cm miehenä osaa tästä miesten tai naisten pitenemisestä ajatella oikein mitään. Ehkä se yleisellä tasolla on vain merkki elintason noususta.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mitä sitten? - En minä pyöristäen noin 165 cm miehenä osaa tästä miesten tai naisten pitenemisestä ajatella oikein mitään. Ehkä se yleisellä tasolla on vain merkki elintason noususta.
Pituus kertoo hyvistä geeneistä, terveydestä ja terveellisistä elintavoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kokonaisuutena, mutta ei välttämättä yksilön osalta. Toisaalta yli 190 senttinen mies on yhtä harvinainen kuin alle 170 senttinenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mun lasten isä on yli 190cm ja lapset on myös pitkiä.
Joo. Mun isä on kans 190cm. Mä oon 172 ja veli on 173. Myös äidin geenit voi vaikuttaa lopputulokseen (äiti onkin lyhyt, 160cm).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla geenit ovat "hyvät"?
Pituus ei kerro mitään hyvistä geeneistä, terveydestä eikä terveellisistä elintavoista. Päinvastoin on terveellisempää ja taloudellisempaa olla pienempi kokoinen.
Pitkillä loukkaantumisriski on suurempi. Pitkillä on enemmän selkävaivoja ja sairaslomia. Kriittisinä aikoina, jolloin ravinnosta on pulaa pitkät kärsivät enemmän ja kuolevat nälkään. Lyhyemmät selviävät hengissä jatkamaan sukua.
Nuoret miehet ovat tosiaan nykyään hieman keskimääräistä pidempiä kuin isänsä, mutta ihan julmetusti lihavampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös pitkät ihmiset kuole keskimäärin lyhyempiä aikaisemmin?
Yleensä lapsi on vanhempaansa pidempi.
Naiset tykkää nussia laatikkoleukaisten, pitkien menestyjien kanssa, niin alkaahan se näkymään jo katukuvassakin.
Miksi pitää olla sellainen jättiläis jättihikoilija
Cillian on komea. Hollantilaiset maailman piin kansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta semmoinen kuluttaa enemmän ravintoa ja happea sekä saastuttaa enemmän ja vie enemmän tilaa julkisilla paikoilla. Esim. palomiehen ammatissa savusukeltaessa on hyötyä siitä, että kuluttaa vähemmän happea. Saa enemmän aikaa toimia.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret miehet ovat tosiaan nykyään hieman keskimääräistä pidempiä kuin isänsä, mutta ihan julmetusti lihavampia.
Meillä poika on 2 cm lyhyempi kuin isänsä ja 50 kg hoikempi.
Mun lasten isä on yli 190cm ja lapset on myös pitkiä.