"Juhannuksena Juhla-Mokka saattaa maksaa reilusti yli 10 euroa paketti", sanoo paahtimomestari
Helsingin Kahvipaahtimon toimitusjohtaja Aki Aunola on huolissaan ensi kesän sadosta.
Brasiliassa ja Vietnamissa, jotka ovat kaksi suurinta kahvintuottajamaata, saatiin viime vuonna huono sato, ja näkymä ensi kesän sadoille on se, että se ei tule olemaan niin hyvä kuin se parhaimmillaan olisi, Aunola kertoo.
Aunolan mukaan on epäselvää, voiko kahvi loppua jopa kesken kesällä, ja riittääkö hyviä laatuja tarpeeksi.
Kommentit (48)
No niin, kauppiaille hyvä syy nostaa hintaa entisestään.
Kuka noita yli 4 euron kahveja ostelee?
Vierailija kirjoitti:
Nyt on oikea hetki jo ennakko korotukselle.
Onneksi tilaan kahvipapuni suoraan Italiasta.
Murto-osahinnalla ja moninkertaisella laadulla.
Vierailija kirjoitti:
Kuka noita yli 4 euron kahveja ostelee?
Viime kesänä jouduin ostamaan yhden paketin normaali hinnalla. Nyt taas syksyyn riittää tarjouksista ostettu varasto, paketti menee viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kauppiaan pitäisi itse maksaa enemmän kuin millä myy? Kyllä se on varsin hyvä syy nostaa hintoja, jos tukkuhinta ja maailmanmarkkinahinta nousee.
Vierailija kirjoitti:
Italiassa viljellään melko vähän kahvia, eikä se ole mitenkään erityisen edullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kauppiaan pitäisi itse maksaa enemmän kuin millä myy? Kyllä se on varsin hyvä syy nostaa hintoja, jos tukkuhinta ja maailmanmarkkinahinta nousee.
Tämä! Tottakai kauppias kostaa hintoja jos ostohinta hänelle itsellekkin nousee.
Vierailija kirjoitti:
Syy kahvin hinnan nousuun on kahvin maailman markkinahinnan nousu, jo kolmas vuosi surkea sato, kun kuivuus ja rankkasateet veivät sadon ja tuhosivat kasvit. Sama oliiviöljyssä.
Tämä on tulevaisutta, ilmastonmuutoksen ja lämpiämisen seurauksena. Ja tämä myös Suomessa, ilmastomuutoksen näkyvät jo täällä esim. viljassa.
Onneksi on hyvä työpaikkaa niin ei tarvitse miettiä jotain muutaman euron säästöä kahvipaketin hinnassa. Kuinka paljon kahvia pitää juoda, että sillä ylipäätään on mitään käytännön merkitystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa viljellään melko vähän kahvia, eikä se ole mitenkään erityisen edullista.
Onneksi Suomen kahviplantaasit kukoistavat, tosin laatu on mitä on, lähinnä viemäriveteen verrattavaa kuraa.
Mitä väliä meneekö kuukaudessa kymppi enemmän vai vähemmän kahvin ostamiseen? Ei mun elämä ainakaan siihen kaadu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä huonompi sato, sitä kalliimmaksi hinta nousee. Toivottavasti ei pahoja luonnon katastrofeja satu, mutta näyttävät vain lisääntyvän, Europassakin on ollut tuhoja, historialline siltä on katkennut ja tulvia on.
Tietenkin harvoin koko maa tulvii, kun kuitenkin kohta ilmaantuu ekspatti, jonka kylässä ei ole tulvia ja kieltää kaikki uutiset.
Jumalalla on suunnitelmia.
Kuuntelen itseäni ja olen tietoisesti jättänyt kahvin juontia juhlahetkiin, ehkä loppuukin kokonaan sillä minulla ei ole varaa kahviin enää hinnan noustua. Samallahan jää muille sitä kahvia enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen pokka pitää näillä toimijoilla olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvifutuurien hinnat ovat tulleet kuitenkin alan n. 10% vuodenvaihteen huipuista.
Silti nuo "normaalihinnat" nousevat viikoittain.
Olisiko pientä kartellin poikasta tässä?
Vierailija kirjoitti:
Ihan tiedoksi että Italia ei ole pitkään aikaan ollut kahvin kärkimaa, vaikka toki jossain Napolissa hyvää kahvia keitetään.
Itse en enää juo baarissa kahvia, sillä rahalla saa jo 30 kupillista kotona keitettyä.
Paahtimomestarilla on jäänyt käsiin iso erä Juhla Mokkaa ja ne täytyy saada myytyä pelottelemalla ihmisiä.
Mitä huonompi sato, sitä kalliimmaksi hinta nousee. Toivottavasti ei pahoja luonnon katastrofeja satu, mutta näyttävät vain lisääntyvän, Europassakin on ollut tuhoja, historialline siltä on katkennut ja tulvia on.
Tietenkin harvoin koko maa tulvii, kun kuitenkin kohta ilmaantuu ekspatti, jonka kylässä ei ole tulvia ja kieltää kaikki uutiset.