Veljeni katkaisi välit äitini hänen juomisen takia. Nyt äiti syyttää veljeä siitä, että juo entistä enemmän.
Veli on kunnollinen ihminen, joka osaa kunnioittaa kanssaihmisiä. Toivoo tätä myös muilta. On aina ollut avulias äitiä kohtaan ja muutenkin paljon järjesteli mukavuuksia. Valitettavasti äiti kuitenkin liian usein ilmestyi humalassa paikalle. Liian usein laitteli humalassa asiattomia viestejä sekä soitteli dramaattisia kännipuheluita.
Kielloista huolimatta äiti ei kuunnellut veljeäni vaan jatkoi toimintaansa yhä uudestaan. Pyhät humalassa, aina kaikenlaista draamaa juomisen vuoksi.
Nyt pidemmän aikaa on välit olleet poikki veljen tahdosta. Aikaa kulunut ja äiti tuskailee. Syyttää veljeä ja uhriutuu. Ei kuulemma kestä enää, pakko juoda lisää, että tämä on nyt veljen syytä. Ei ole kuulemma hänen vastuullaan vaan pakko nyt vaan ryypätä.
Nyt kaikki vuodatukset ja draama tulee minun käsiteltäväksi, tosin on se sitä ollut aina. En jaksaisi itsekään. Mitä tapahtuu jos minäkin irroitan äidistä?
Kommentit (28)
Ei ole pakko vastailla, ellei ole hätä. Soittele itse välillä ja katso että kaikki on ok. Laita joku sukulainen lapsenlikaksi, joku täti-ihminen. Sano ettet jaksa koko aikaa yksin tämän kanssa.
Alkoholisti ei näe koskaan mitään ongelmaa omassa käytöksessään tai juomisessaan. Itseriittoisuus on valtavaa. Syyttää kaikesta aina muita. Viet ympäristöltään lopulta terveyden.
Juoppo kiusaa just niin kauan kuin tahtoo ja voi. Aseta sille rajat, älä ole tekemisissä.
Helpompi tietysti sanoa kuin tehdä, mutta hiljattain asetin rajat ihmiselle, jota luulin ystäväkseni. Oikeasti oli pelkkä hyväksikäyttäjä ja taakka.
Välillä tietenkin meinaa horjua ja kyseenalaistaa oman päätöksensä, mutta pidä pintasi. Älä jää tuleen makaamaan.
Nyt olen ilmeisesti ainoa mahdollistaja. Viimeinen este raitistumisen tiellä. Tai lopullisen alkoholismin pahenemisen. Tutki läheisriippuvuutta.
Alkoholismi on sairaus, jonka voi saada hallintaan ainoastaan lopettamalla alkoholin käyttämisen. Tämän voi tehdä ainoastaan alkoholisti itse. Ensimmäinen askel on ongelman myöntäminen.
Tyypillinen alkoholisti, keksii syitä juomiselle. Lue mitä alkoholismi on ja kerro äidillesi aina totuus, kun nillittää jostakin. Älä anna sen syyllistää muita.
Tiukkapiposuomalaiset aina tuomitsemassa pikku kaljoittelusta. Keski-Euroopassa täysin normaalia nauttia viiniä päivittäin ruoalla ym.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholisti ei näe koskaan mitään ongelmaa omassa käytöksessään tai juomisessaan. Itseriittoisuus on valtavaa. Syyttää kaikesta aina muita. Viet ympäristöltään lopulta terveyden.
Kyllä minä ainakin näin. Olisin voinut katkoa siteet perheeseeni, ja halusinkin, mutta perhe ei suostunut. Olisin halunnut säästää heidät tuskalta ja vain kuolla päihteisiin.
Perheeni oli kuitenkin toista mieltä, väkisin pitivät yhteyttä. Vaikka tiedostin aiheuttavaani haittaa heille ja ajattelin, että parempi olla olematta yhteydessä.
Nyt, kiitos perheeni, päihteiden käyttöni on huomattavasti vähäisempää. Valitettavasti ei kuitenkaan täysin loppunut.
Että ei se päihteiden käyttäjä aina roiku perheessään, joskus on toisinpäin. Ja kiitollinen olen toki omalla kohdallani asiasta, vaikka aiheutinkkin niin paljon tuskaa. Yritin heidät kuitenkin tuolloin vapauttaa.
Alkkis on tekosyiden ja selitysten mestari. Ansiot kuuluu itselle ja syyt toisille. Molemmat ovat aina "hyvä" syy juoda.
Juominen loppuu vain juomalla. Vastaan tulee joko pohja ja parannus tai kuolema.
Miten se kuuluu aikuisille lapsille mitenkään jos tykkää juoda ja missä menee raja yleensäkään?
Myös muut ovat herkästi syyttämässä juoppoa aina kaikesta vaikka omista ongelmistaan.
Ei kaikki soittele muutenkaan vanhempiensa kanssa jos asuu kaukana ja muutenkin. Jotkut käyvät vanhemmillaan vaan jouluna ja muutaman kerran vuodessa.
Eihän niitä välejä pakko ole katkaista. Jos soittaa kännissä niin sanot että soita kun olet selvä ja suljet luurin. Juopon hyysääminen vain ylläpitää ja pahentaa juomisongelmaa. Eihän sitä ongelmaa tarvitse edes kohdata, kun toiset hoitaa käytännön asiat ja vielä päälle kuuntelee itsesäälivuodatukset.
Vierailija kirjoitti:
Miten se kuuluu aikuisille lapsille mitenkään jos tykkää juoda ja missä menee raja yleensäkään?
Myös muut ovat herkästi syyttämässä juoppoa aina kaikesta vaikka omista ongelmistaan.
Ei kaikki soittele muutenkaan vanhempiensa kanssa jos asuu kaukana ja muutenkin. Jotkut käyvät vanhemmillaan vaan jouluna ja muutaman kerran vuodessa.
Alkoholisti aiheuttaa läheisilleen mittaamattomasti huolta. Isän työkaverit soittivat äidille, että he eivät löydä isää mistään laivalta, ainoastaan matkatavarat. Laivamatkalla oli ollut kova syysmyrsky. Työkaverit lähtivät paluumatkalle kotia kohden ilman isää. Äiti soittaa hädissään minulle opiskelijapaikkakunnalle toiselle puolelle Suomea. Yritän isää kiinni kännykällä ja kuulen automaattisen vironkielisen vastauksen, jossa todetaan että henkilöä ei saada kiinni. Sinä yönä ei paljon nukuttu, olin ihan varma, että isä oli kuollut. Isä kuitenkin löysi kotiin, matkatavarat laivalla ja isä junassa.
Isä oli rakas ja kannustava, mutta alkoholisoitui eläkkeelle jäätyään siihen malliin, että lopulta meni maksa ja henki.
Vierailija kirjoitti:
Juopot soittelee itse ja ilmestyvät oven taakse. Kerjäävät rahaa ja haluavat että joku kuuntelee.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko vastailla, ellei ole hätä. Soittele itse välillä ja katso että kaikki on ok. Laita joku sukulainen lapsenlikaksi, joku täti-ihminen. Sano ettet jaksa koko aikaa yksin tämän kanssa.
miksi ihmeessä ryhtyisin hoivaamaan alkoholisoitunutta äitiäsi?
t. täti-ihminen
Estä se juoppo. Kumpikaan teistä ei ole hänelle velkaa mistään. Hän juo koska haluaa juoda.