Kyllä olisi elämä mennyt niin eri tavalla jos olisi pystynyt opiskelemaan
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei voi tietää, ap.
Kyllä olisi takuulla paremmin mennyt.
Voi, Valis!
Taasko sulla on paha mieli?
Ja silti voi opiskeluista huolimatta mennä vaikka terveys ja siinä sitten ollaan...
Yhtään ystävääkään ei ole, koska erilaisuutta karsastetaan.ap
Ja joutuu asumaan mörskässä🏚
Kyllä on kestämistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen Ap olet? - Mikä estää opiskekelmasta tänään?
51v.
Olen sinua 10 vuotta vanhempi. 1980-luvulla opiskelin yliopistossa maisteriksi. Kun lähdin, mukana oli omat vaatteet, yksi kuppi, lautanen, lusikka, haarukka ja veitsi sekä patja, tyyny ja petivaatteet. Solukämpässä asuin. Kesätienesteillä ja opintolainalla kaiken kustansin. 10 vuotta nuoremmilla ilmaisen opintorahan osuus oli huomattavasti suurempi kuin minun ikäluokalla.
Rahasta opiskelu ei ainakaan voinut olla kiinni.
No hyvä, että sulla sentään oli myös patja. Muista kun itse muutin 1980-luvulla, niin ei ollut patjaakaan mukana, koska miten sen olisi junaan ottanut. Äiti arveli lähtiessä, että kyllä niissä opiskelija-asunnoissa varmaan patjat on valmiina. Ei ollut. Ensimmäisen kuukauden nukuin peiton päällä, sitten tuli opintotuki niin pystyi ostamaan patjan.
Mitäs sun pojalle kuuluu? Mitä hän nyt opiskelee? Asuuko teidän kanssa vielä siellä mörskässä?
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sun pojalle kuuluu? Mitä hän nyt opiskelee? Asuuko teidän kanssa vielä siellä mörskässä?
En vastaile tällaisiin. Ne ei kuulu tänne.ap
Vierailija kirjoitti:
Ei Jessus🙄 ja tässä on hyvä esimerkki, että tämmöstä sakkia meidän pitäs elättää, ei mitään hyötyä edes itselleen, poistoon.
Riikka Purrako se siellä 😅
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Mä opiskelin vaikka miten paljon, mutta siitä huolimatta työelämä ja "urakehitys" on ollut ihan järkyttävän paska pettymys. Onneksi noin muutoin elämässä kaikki hyvin.
No mulla ei ole tuota pettymystä, koska oli monta opettajaa, jotka kertoi miksi alan työpaikoissa ei kannata olla. Tajusin olevani saman luontoinen kuin ne opettajat ja ymmärsin, että mulla tulee samat rajoitteet ja esteet, etten viihtyisi niissä töissä. Myös kaveri oli töissä vastaavissa tehtävissä ja sanoi, että ihan pskaa duunia, ei ole kivaa. Mä sitten ymmärsin ryhtyä tekemään elämästä kivaa.
Mä oon 51v, oon käyny Kauppisen ja ammattikorkean.
Millään noilla ei oo väliä siinä missä nyt oon, eli hotellialalla. Tähän pääsin 8kk mittaisella näyttötutkinnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vastaile tällaisiin. Ne ei kuulu tänne.ap
Ai, ennen olet kertonut tänne AIVAN kaikki. No, jotain näköjään olet oppinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset pystynyt? Neliraajahalvaus?
Tyhmyys. Oppimisvaikeudet. Kyllä sitä tuli paljon yritettyä opiskella.
Nykyään saisit tukea opintoihin ja mukautettua opetusta. Älä murehdi, eihän tuo ole sinun vikasi että on vaikeuksia.
Olen ollut erityisoppilaitoksessakin opiskelemassa. Silti ei opiskelut onnistuneet.
No sitten olet kyllä todella tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen Ap olet? - Mikä estää opiskekelmasta tänään?
51v.
Sinullahan on sitten vielä vuosia aikaa opiskella vaikka ja mitä. - Itse olen käynyt iltalukion ja kanssani kirjoitti samaan aikaan ainakin yksi 60 vuotias, jonka tiedän sittemmin jatkaneen opintojaan yliopistolla. Toki hänestä ei varmastikaan tuke alansa johtavaa professoria tai Nobel palkittua tutkijaa mutta toimii esimerkkinä, että kyllä sitä vanhempanakin voi opiskella. - Vaikka tiedän kyllä, että jotkut ovat sitä mieltä, että pitäsi opiskella ja saada opinnot päätökseen viimeistään kolmekymppisenä. Muta miksi? - Miksi kaikkien pitäsi edetä samalla tavoin?
Aikaa opiskella toki on, mutta ei enää ole mahdollisuutta rakentaa elämäänsä samanlaiseksi. Koulutus kun on ainakin minusta se perusta mille elämänsä rakentaa ja omannäköinen elämä on jo saavuttamattomissa kun moni ovi on jo sulkeutunut pysyvästi. Sillä opiskelulla ei siis enää tee mitään vaikka aikaa siihen olisi kuinka.
sivusta
Vierailija kirjoitti:
Ja silti voi opiskeluista huolimatta mennä vaikka terveys ja siinä sitten ollaan...
Alapeukuttaja ei tiedä elämästä mitään🤦
Mutta onneks sulla sentään on edes seksiä ja paljon, kuten eilen kerroit!
Kannattais joskus tehdä lista asioista, mitä on/ mitkä on hyvin.
Hyvä ettei tullut opiskeltua. Olisi ollut niin väärä ala kuin olla ja voi. Opintolainavelkaakin olosi kertynyt huima summa.