Onko edunvalvonnassa oleva ikuisesti "vanki" joka ei saa käyttää rahojaan?
Ei liity minuun, mutta yleisellä tasolla pohdin kun eräs tuttu on edunvalvonnassa. Hänellä on tuhansia tilillä joita hän ei saa käyttää, kun sen tilin oikeudet on vain edunvalvojalla. Hänen eläminen maksetaan hänen saamastaan kuntoutustuesta/eläkkeestä, ja hänen aiemmin tilillä olleet tuhannet eurot pysyy visusti tilillä kasvamassa korkoa.
Entä jos edunvalvonnassa oleva henkilö perii vaikka joskus jotain. Niin eihän hän saa niitäkään rahoja käyttää, esim matkustaa tai ostaa esim autoa...? Vai saako?
Olen ymmärtänyt että edunvalvoja maksaa laskut ja antaa holhottavalleen vain hieman viikkorahaa käyttöön, että saa ruuat ym ostettua.
Jääkö tuollaiset rahat lopulta valtiolle jos ei ole perillisiä, niin ettei henkilö saa itse käyttää niitä koskaan mihinkään tai tehdä koskaan mitään isompia hankintoja? Ilmeisesti telkkariin, puhelimeen ym saa harkinnan mukaan rahaa, mutta mitään isompia hankintoja ei saa tehdä?
Kertokaa joku viisaampi että miten tämä homma menee.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain 10 tuhannen euron korvaukset törkeästä raisk.. mutta en saanut niistä mitään itselleni enkä edes uutta sohvaa kun pyysin ja vetosin siihen että minulla on nyt tilillä (mikä edunvalvojalla on) rahaa paljon. Sain silti sen saman viikkkorahan 100€ viikossa ja 200€ vaaterahaa, mitään muuta en siitä 10 tuhannesta saanut omaan käyttöön.
Siksi, koska olit syystä edunvalvonnassa. Tarpeeseen olisit saanut, jos olisit halunnut ostaa tietyn asian esim huonekalu ym. Edunvalvojan pitää huolehtia, että rahaa on siellä myös yllättäviin pakko hankintoihin. Olisit siis vain tuhlannut jojonkin.
Luitko yhtään tota tekstiä? Sohvaa pyysin koska minulla oli 10 tuhatta tilillä. En saanut. Ja joo olin edunvalvonnassa koska olin ollut osastohoidossa 7 vuotta sitten ennen tuota tapahtumaa ja vakavasti t
Ei näillä tiedoilla voi sanoa toimittiinko oikein vai ei. Paljon vaikuttaa muu taloustilanne ja se, miksi olisi sohva pitänyt saada. "Koska minulla on nyt rahaa" ei ole oikein toimiva perustelu millekään hankinnalle.
Asiakas on päämies ja edunvalvojan tehtävänä on huolehtia siitä, että hänen rahansa riittävät laskuihin ja elämiseen. Tiedän erään tapauksen, kun asiakas sai pienen perinnön ja edunvalvojan avustamana hän osti itselleen hyvän polkupyörän. Parin päivän kuluttua hän myi pyörän omin lupineen kolmella kympillä saadakseen pelirahaa.
Kyllä kai hyvä edunvalvoja osaa sopeuttaa sitä "viikkorahan" määrää käytössä olevaan rahasummaan ja ihmisen toiveisiin ja tarpeisiin. Eri asia tietysti onko kaikki edunvalvojat hyviä.