Miten jaksaa ja ehtiä kuskata lasta kaikissa eri terapiossa (puhe ym)?
Lapsellani on erilaisia terapioita (toiminta, puhe ym) ja paljon niihin liittyviä lääkärikäyntejä, seurantakäyntejä, arviointeja, palavereita opettajien kanssa jne. Ja tietenkin kaikista terapioista tulee paljon harjoituksia kotiin, joita pitäisi ehtiä tehdä usein. Kaikki terapiat ja lääkärit ym on aina tietenkin virka-aikaan ja aina vain siellä heidän vastaanottotiloissaan eri puolilla kuntaa. Näitä käyntejä ja palavereja ym on niin paljon, että melkein joka viikko on joku. Yhdessä terapiassa käyntiin menee matkoineen kolme tuntia keskellä päivää. Plus ne kotiharjoutukset, joita lapsi ei jaksaisi millään pitkän päivän jälkeen enää tehdä. Aikoja on niin vähän, että ok joko otettava klo 10:30 aika tai oltava kokonaan ilman. Joudun vastaamaan yksin näistä kaikista. Miten ihmeessä onnistua sovittamaan työn kanssa nämä kaikki ja millä jaksaa tätä vuosia? Neuvokaa väsynyttä.
Kommentit (141)
Olisiko tässä nyt niin, että lapsessa ei ole mitään vikaa -> terapiat voi lopettaa -> kaikilla on hyvä mieli?
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tässä nyt niin, että lapsessa ei ole mitään vikaa -> terapiat voi lopettaa -> kaikilla on hyvä mieli?
Miten niin? Ei kai sitä lasta ilman syytä niihin terapioihin ole laitettu?
Vierailija kirjoitti:
Voi pölkkypää. Lomakkeella työnantaja ilmoittaa, että tuosta päivästä EI TULE PALKKAA. Samalla lomakkeella ilmoitetaan myös edellisen puolen vuoden ansiptulot, josta lasketaan päivärahan suuruus.
-Pölkkypää itsellesi. Ei työnantajan tarvitse ilmoittaa Kelaan mitään työntekijöiden ottamia palkattomia vapaapäiviä. Kelalle ei pätkääkään kuulu jos joku työntekijä ottaa satunnaisen palkattoman vapaapäivän. Johan työnantajat muuten hukkuisivat lomakerumbaan, jos aina jokaisen työntekijän ottaessa yhden palkattomannvapaapäivän pomon pitäisi lähettää siitä lomake KELAAN.
Lasten sairastamisestapa Kela maksaa kuin maksaakin. Älä vänkytä, kun et näköjään ymmärrä asiasta hölkäsen pöläystä. Eihän se tietenkään maksa sinun krapulapäiviäsi, voit olla huoleti tuosta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pölkkypää. Lomakkeella työnantaja ilmoittaa, että tuosta päivästä EI TULE PALKKAA. Samalla lomakkeella ilmoitetaan myös edellisen puolen vuoden ansiptulot, josta lasketaan päivärahan suuruus.
-Pölkkypää itsellesi. Ei työnantajan tarvitse ilmoittaa Kelaan mitään työntekijöiden ottamia palkattomia vapaapäiviä. Kelalle ei pätkääkään kuulu jos joku työntekijä ottaa satunnaisen palkattoman vapaapäivän. Johan työnantajat muuten hukkuisivat lomakerumbaan, jos aina jokaisen työntekijän ottaessa yhden palkattomannvapaapäivän pomon pitäisi lähettää siitä lomake KELAAN.
Lasten sairastamisestapa Kela maksaa kuin maksaakin. Älä vänkytä, kun et näköjään ymmärrä asiasta hölkäsen pöläystä. Eihän se tietenkään maksa sinun krapulapäiviäsi, voit olla huoleti tuosta asiasta.
Sinähän se täällä vänkytät. Ei ap:n lapsi ole sairas eikä koko aloitus koske mitenkään lapsen sairastumisia. Sen lisäksi että olet outo olet näköjään myös ilkeä.
No,mikä on ratkaisu? Mitä ap haluat? Ei me voida sinun työnantajaasi muuttaa. Irtisanot itsesi. Ei kai tässä muuta vaihtoehtoa ole?
Vierailija kirjoitti:
Lomake Y17 on lomake, jolla työnantaja ilmoittaa Kelaan, että on maksanut työntekijälle palkkaa ajalta, jolloin työntekijä on ollut esim sairauslomalla tai isyyslomalla. Sen perusteella Kela maksaa työnantajalle rahaa takaisin. Tuo lomake ei liity palkattomiin vapaapäiviin yhtään mitenkään. Eikä aloittajan tilanteeseen myöskään.
TA ilmoittaa myös sen asian, että se ei ole maksanut palkkaa tälle tietylle päivälle. Usko pois, olen ilmoittanut itse palkanlaskijana näitä tietoja Y17-lomakkeella useita, kun työntekijä on joutunut ottamaan palkattoman vapaapäivän lapsen sairastamisen takia. Esim. ennalta määrätyssä lapsen sairaala- tai polikäynnissä ei voi käyttää lapsi sairas -vapaata, se on tarkoitettu vain äkillisille saitrauksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon vammaisen lapsen hoitotukeen ei tarvitse lapsen olla mitenkään vakavasti vammainen. Tukea on myös käsittääkseni eri tsoista. Esimerkiksi adhd-lapsi, joka vaatii normilasta enemmän ohjausta arjessa, voi riittää tuen myöntämiseen. Uskoisin että kriteerit täyttyy teilläkin, jos terapia on säännöllistä viikottain saati useamman kerran viikossa. Ainakin kannattaa hakea.
En ole ap mutta haluaisin silti kuulla selityksen miten se vammaistuki auttaa ap:n tyyppisessä tilanteessa. Se on noin sata euroa. Ap:n ongelma taas on joustamaton työnantaja ja todella hankalat aikataulut ja se, että joutuu aivan yksin kantamaan vastuun väsyneen ja epämotivoituneen lapsen puheterapia ja toimintaterapia kotiharjoitusten ohjaamisesta iltaisin koulun ja töiden jälkeen.
Auttaa ainakin rahallisesti tyhjää enemmän korvaamaan menetettyä palkkatuloa, jota ap:llekin on palkattomien vapaiden muodossa tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomake Y17 on lomake, jolla työnantaja ilmoittaa Kelaan, että on maksanut työntekijälle palkkaa ajalta, jolloin työntekijä on ollut esim sairauslomalla tai isyyslomalla. Sen perusteella Kela maksaa työnantajalle rahaa takaisin. Tuo lomake ei liity palkattomiin vapaapäiviin yhtään mitenkään. Eikä aloittajan tilanteeseen myöskään.
TA ilmoittaa myös sen asian, että se ei ole maksanut palkkaa tälle tietylle päivälle. Usko pois, olen ilmoittanut itse palkanlaskijana näitä tietoja Y17-lomakkeella useita, kun työntekijä on joutunut ottamaan palkattoman vapaapäivän lapsen sairastamisen takia. Esim. ennalta määrätyssä lapsen sairaala- tai polikäynnissä ei voi käyttää lapsi sairas -vapaata, se on tarkoitettu vain äkillisille saitrauksille.
Edelleenkään ap ei ole oikeutettu palkattomaan vapaaseen eikä palkalliseen vapaaseen siksi että hän vie lapsensa puheterapiaan. Eli tuo höpinäsi ei liity aloittajaan mitenkään.
Laita terapiat tauolle ja sovi seuraavat käynnit sinun kesälomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään ap ei ole oikeutettu palkattomaan vapaaseen eikä p
Ap:n kannattaa kysyä asiasta suoraan Kelasta eikä uskoa sinunkaltaistasi Vauva-palstan länkyttäjää ja vänkyttäjää. Yleensä työpaikoilla on kaikilla mahdollisuus ottaa palkattomia vapaita yksityisasioiden takia, ei sitä ole rajattu vain äideille lasten takia.
Vierailija kirjoitti:
Saisittekohan apua kunnan perhetyöstä? Joku sieltä kuskaisi lasta.
Meillä vähän sama. Lapsella sitä sun tätä ja tunnin matka aina näihin paikkoihin. Tosi raskasta.
Meillä oli syksyllä vauvan lääkärikäyntejä pitkin pk-seutua joten tiedän tunteen. Ihan paskaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etäpuheterapia? Outoa on, jos ihan kaikki on sidottu 8-16 järjestettäväksi. Missä persereiässä ap asuu? Jos kertoisi sotealueen,voisi joku osata neuvoa samalta alueelta.
Sinäkin puhut asiasta josta et selvästi tiedä yhtään mitään. Ap:n tilanne kuulostaa ihan samalta mitä työni puolesta tiedän olevan täällä Varhan alueella Turussa. Todellakaan ei ole Varhan terapeutit ilta- tai viikonloppuaikaan tarjolla. Että sellainen "persläpi".
Hohhoi. Miksi kommentoida kun ei selvästi mitään mistään tiedä?
Monet näistä kommentoijista vaikuttavat itse tarvitsevan tukipalveluita.
Meillä oli pelkästään tiheä oikomishoito kolmella lapsella, yhdellä tehostettu tuki päiväkodissa, yksi fysioterapia ja yksi toimintaterapia, niin minä jäin työttömäksi. Lasten isä eli puolisoni kävi töissä ja minä kuskasin lapsia hoitoihin, joihin saattoi mennä viisi tuntia päivässä matkoineen. Kerran oli kahden viikon aikana yhdeksän eri käyntiä, eihän niitä olisi voinut työssäkäyvä hoitaa mitenkään. Olen onneksi pääsemässä vielä takaisin työelämään, viitisen vuotta kesti hulluin vaihe.
Ap on itse kertonut, että työnantaja ei enää myönnä palkatonta vapaata hänelle. Mitä järkeä on jankata tästä asiasta, että soita ap kelaan että saisit palkatonta vapaata. Ei kela näistä edes tiedä. Osa palkattomista vapaista perustuu työehtosopimukseen, osa taas on yksin työnantajan päätettävissä. Mikään työehtosopimus ei taida tarjota mahdollisuutta rampata viikottain koulun palavereissa ja ties missä lapsen puheterapioissa.
Poliitikkojen on turha ihmetellä miksi ihmiset ei nykyään enää halua tai uskalla tehdä lapsia. Näyttää lähes mahdottomalta lapsen ja työelämän yhdistäminen.
Mä tein tuossa tilanteessa 4 päivästä työviikkoa. En millään olisi jaksanut tehdä niitä tunteja sisään.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ap! Itse olen lapseni omaishoitaja, ja kuskaaminen ja asioiden hoito käy ihan osa-aikatyöstä. Itse olen työttömänä, koska omaishoitajuuden ja työn yhdistäminen on hankalaa. Mutta eipä tämäkään hyvä ratkaisu ole, tulot jäävät todella pieneksi.
Minäkin olen, vaikea keva ja autismi, ylin vammaistuki. En ole ikinä ymmärtänyt tuota, että vaikea yhdistää kyllä se on halusta kiinni. Yleensä vähän koulutetut äidit on sitä meiltä, että ei millään onnistu ja pitää saada jäädä kotiin. Koulutetut äidit hoitaa molemmat duunit. Mikä mahtaa olla syynä?
Olisit tehnyt lapset nuorena niin olisi terveempiä.
Meillä puhe/fyssa käy lapsella tällä hetkellä päiväkodissa ja myöhemmin koulussa eli näihin ei tarvitse itse osallistua. Olen myös omaishoitaja js teen osittain töitä eli otan vuorot niin, että jos on tarvis voin käyttää lapsen lääkärissä yms.
Sinäkin puhut asiasta josta et selvästi tiedä yhtään mitään. Ap:n tilanne kuulostaa ihan samalta mitä työni puolesta tiedän olevan täällä Varhan alueella Turussa. Todellakaan ei ole Varhan terapeutit ilta- tai viikonloppuaikaan tarjolla. Että sellainen "persläpi".
Hohhoi. Miksi kommentoida kun ei selvästi mitään mistään tiedä?