Kelan mielestä 3 kk on ihan ok aika muuttaa uuteen asuntoon
Etsit ja löydät yhdessä päivässä hyvän asunnon ja irtisanoudut saman iltana. Se astuu voimaan seuraavan kuun lopussa. Ja sitten oletkin jo kantanut yksin sängyn, sohvan, pesukoneen sekä 40 muuttolaatikkoa uuteen asuntoon.
Just. Näinhän se elämässä menee.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ole paria viikkoa pitempään mennyt muuttaessa.
Siitä lähtien kun uuteen asuntoon on tullut käsky muuttaa?
Ei kela käske muuttaa 3 kk kuluessa, antaa 3 kk aikaa alkaa etsiä edullisempaa asuntoa ja jos ei tuona aikana ole saanut tehtyä asuntohakemuksia siten kun neuvotaan, vuokra kohtuullistetaan. Jos et saa uutta asuntoa, vaikka olet hakenut ohjeiden mukaan, määräaikaa jatketaan. Jos saat edullisemman asunnon, muutat sijan niin kuin normaalit ihmiset, muutto itse käy nopeasti. Ei pidä kirjoittaa tällekään palstalle vääriä tietoja vain keskustelua saadakseen.
Ei pidä paikkaansa enää. Vuokra kohtuullistetaan heti 3 kk jälkeen vaikka hakisin halvempaa ja laitttaisi dokumentit Kelaan. Se muuttui vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Saahan Kelalata anottua muuttoavustusta. Taitaa olla 170 euroa. Saahan sillä jo yhden muuttomieh kahdeksi tunniksi.
120€ on muuttoavustus, eikä ainakaan täällä keskikokoisessa kaupungissa saa muuttomiestä ja autoa tuolla edes tunniksi.
Vaikeaa oli muuttaa juuri työttömänä, vakavan masennuksen kanssa kamppailevana, jolla ei ole ystäviä apuna ja vanhemmat jo iäkkäitä ja myös köyhiä, eli turha odottaa avustusta, tai edes lainaa. Luottotiedot menneet, eli asunnon löytyminenkin oli todella haastavaa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä havaittiin vesivahinko yhdessä kämpässä la iltana n. 19. Seuraavana lauantaina klo 20.45 oli kaikki tavarat toisessa asunnossa ja siinä välissä oli etsitty tämä toinen asunto.
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Kukaan muu kuin opiskelija äidin rahoilla ei muuta kolmessa kuukaudessa uuteen asuntoon.
Höpö höpö. Mä maksan vuokrani itse, ilman Kelan rahoja ja muutin kuukaudessa uuteen asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kela käske muuttaa 3 kk kuluessa, antaa 3 kk aikaa alkaa etsiä edullisempaa asuntoa ja jos ei tuona aikana ole saanut tehtyä asuntohakemuksia siten kun neuvotaan, vuokra kohtuullistetaan. Jos et saa uutta asuntoa, vaikka olet hakenut ohjeiden mukaan, määräaikaa jatketaan. Jos saat edullisemman asunnon, muutat sijan niin kuin normaalit ihmiset, muutto itse käy nopeasti. Ei pidä kirjoittaa tällekään palstalle vääriä tietoja vain keskustelua saadakseen.
Ei pidä paikkaansa enää. Vuokra kohtuullistetaan heti 3 kk jälkeen vaikka hakisin halvempaa ja laitttaisi dokumentit Kelaan. Se muuttui vuosi sitten.
No hyvä että muuttui, hyvin epätasa-arvoista jos jotkut laiskat saa vain junnata paikoillaan ja valittaa.
Ootko ap tubettaja Satu Maaret? Hän on pitkäaikaistyötön, keski-ikäinen nainen. Vinkuu kun joutuu muuttamaan kaksiosta yksiöön. Tavaraa on lattiasta kattoon asti. Kellarikomero täynnä. Tehnyt muuttoa vaikka kuinka kauan. Miksi pitää tavaraa hamstrata?
Vierailija kirjoitti:
Meillä vuokranantaja Lumo nosti vuosi sitten eli 2024 vuokraa 60 e. Olen sairaslomalla ja yh. Muutimme halvempaan lapsen kanssa oli 60 laatikkoa ja kaikki huonekalut, ei ole ajokorttia otin pikavippiä muuttoon, ei ole ystäviä tai tukiverkkoja.
Syksyllä Heka ilmoitti asunnon vuokrankorotuksesta 50 eurolla joten meni taas rajan yli. Etsin taas uuden asunnon eräältä säätiötä ja muutimme joulukuussa.
Ja taas, tuli tammikuussa 5% korotus vuokraan. Nyt asunto on taas 70 e liian kallis. Olen taas etsimässä asuntoa.
Nämä kaikki 3 asuntoa joissa olemme asuneet ovat olleet ara asuntoja tulorajoilla. Nyt olen myynyt kaiken minkä pystyn jotta seuraava muutto olisi helppo. Tavarat pahvilaatikoissa e än viitsi edes purkaa niitä.
Käytännössä pitäosi löytää n 750 e kk makaava asunto Helsingistä lapsen kanssa jotta nousuvaraa olisi seuraavat vuodet. Minulle tulee näk eläke sairauden takia joten sillä ja toimee tulotuella el
Meillä lähes sama tilanne joten ymmärrän täysin.
Muista, että diakonia voi auttaa ainakin, että saatte ruokaa.
Sitä en ymmärrä, että miksi minun naapurissani asuu työtön ulkomaalainen nainen vauvan kanssa samankokoisessa pienessä kolmiossa, mitä en itse saanut, koska oli muka kahdelle liian suuri ja kallis kuntarajoituksemne mukaan.
No selvisi, että on sossun järkkäämä asunto, enkä itse saanut minkäänlaista apua sossusta, kun olin jäämässä pienen lapsen kanssa asunnottomaksi, kun vuokranantaja pisti kotimme myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos valitsee asunnokseen tuloihin nähden liian kalliin asunnon, on taloustilanne tiedossa todennäköisesti jo paljon ennen kolmen kuukauden määräaikaa. Oma valinta. Ei ole Kelan eikä veronmaksajien syy jos asukas itse päättää vuokrata asunnon johon ei omilla tuloilla ole varaa.
Se asunto nyt sattuu monella olemaan perua siitä kun on ollut töissä ja varaa siihen, tollo.
Paljonko aikaa tarvitset?
Vuoden?
3 vuotta?
Etsit ja löydät yhdessä päivässä hyvän asunnon ja irtisanoudut saman iltana. Se astuu voimaan seuraavan kuun lopussa. Ja sitten oletkin jo kantanut yksin sängyn, sohvan, pesukoneen sekä 40 muuttolaatikkoa uuteen asuntoon.
Pahimmassakin tapauksessa kämpän pitää olla tyhjänä kahden kuukauden kuluttua. Missä ne tavarasi ovat sen jälkeen yli kuukauden ajan kun 3kk ei riitä niiden siirtoon uuteen asuntoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vuokranantaja Lumo nosti vuosi sitten eli 2024 vuokraa 60 e. Olen sairaslomalla ja yh. Muutimme halvempaan lapsen kanssa oli 60 laatikkoa ja kaikki huonekalut, ei ole ajokorttia otin pikavippiä muuttoon, ei ole ystäviä tai tukiverkkoja.
Syksyllä Heka ilmoitti asunnon vuokrankorotuksesta 50 eurolla joten meni taas rajan yli. Etsin taas uuden asunnon eräältä säätiötä ja muutimme joulukuussa.
Ja taas, tuli tammikuussa 5% korotus vuokraan. Nyt asunto on taas 70 e liian kallis. Olen taas etsimässä asuntoa.
Nämä kaikki 3 asuntoa joissa olemme asuneet ovat olleet ara asuntoja tulorajoilla. Nyt olen myynyt kaiken minkä pystyn jotta seuraava muutto olisi helppo. Tavarat pahvilaatikoissa e än viitsi edes purkaa niitä.
Käytännössä pitäosi löytää n 750 e kk makaava asunto Helsingistä lapsen kanssa jotta nousuvaraa olisi seuraavat vuodet. Minulle tulee näk eläke
Mistä tuon 9000e/kk pieraisit yhden lapsen yh:lle?-eri
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä pitäosi löytää n 750 e kk makaava asunto Helsingistä lapsen kanssa jotta nousuvaraa olisi seuraavat vuodet. Minulle tulee näk eläke sairauden takia joten sillä ja toimee tulotuella el
Sinulla ei ole tukiverkkoa, ystäviä tai työtä Helsingissä.
Miksi siis väkisin pitää asua suomen kalleimmalla alueella jos siihen ei ole varaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä pitäosi löytää n 750 e kk makaava asunto Helsingistä lapsen kanssa jotta nousuvaraa olisi seuraavat vuodet. Minulle tulee näk eläke
Lapsen mummo ( 77 v ) ainoa sukulainen, asuu täällä. Lapsella lisäksi tukikuviot koulussa ja opettaja suositteli ettei vaihtaisi koulua.
Vuokra asuntoja ei ole edullisia lähellä palveluita missään. Ne ovat omistusasuntoja. Lapsen koulun ja harrastusten tulee olla lähellä samoin palveluiden kun ei ole ajokorttia tai autoa. Olen asunut lapsen syntymästä asti tällä seudulla ja tässä on lapselle tutut kuviot.
Aina nämä samat kysymykset tällä palstalla. Ei ole voimavaroja järjestää muuttoa johonkin Kouvolaan,miten valitsen adjnnon sieltä ja miten maksan muuton jne? Miten lapsi sopeutuu kunitswllä ei tule olemaan työpaikkaa tai verkostoja?
Olen asunut ulkomailla aiemmin pitkiä aikoja joten kokemusta on muuttamisesta vieraaseen ympäristöön. Olen kuitenkin saanut tuttavia työpaikoilta. Nyt kun on lapsi on tilanne ihan erilainen.
Nyt jos muuttauaimme vieraaseen paikkaan.lapsen kanssa hän olisi se joka luo tukiverkot. En halua lapselle sellaista taakkaa.eri asia jos olisi terve ja vaikka työllistyisin uudella paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen siitä saa kun on kelasta riippuvainen. Joko maksat elämäsi itse, tai sopeudut sääntöihin. Toisaalta, ei kai kukaan suunnittele elämäänsä niin että on alati riippuvainen tuista?
Juu. Moni varmaan "suunnittelee" olevansa työtön ja olevansa kelan armoilla. Se kun on niin kivaa. Oletko hieman yksinkertainen?
Moni suunnittelee elämänsä niin, että kuuluu työttömyyskassaan (esim YTK) ja hetkellisen työttömyyden vuoksi saa työttömyyspäivärähaa eikä Kela puutu oman elämän valintoihin. Toki vaatii hieman ponnisteluja elämässä, säästämistä ja jatkuvaa osaamisen päivitystä, jotta töitä löytyy myös huonoinakin aikoina. -eri
"Ponnistelut elämässä", mm. jatkuva osaamisen päivittäminen - lisäkoulutus, kurssitus jne. eivät välttämättä tänä päivänä takaa työpaikkaa. Aivan äskettäin on ollut mediassa, kuinka korkeakoulutettujenkin työttömyys on huippulukemissa. Toki opiskelu sinänsä antaa sisältöä elämään ja tyydyttää uteliasta mieltä. Jos vain työttömänä on mahdollista, niin kannattaa opiskella (tiedän, että se on tehty melkoisen hankalaksi). Mutta ajatus, että ihmiset ovat saamattomuuttaan työttömänä ja heikossa taloudellisessa tilanteessa on tympeä ja paikkansapitämätön.
Vierailija kirjoitti:
Etenkin kun asuntohakemuksessa se Työtön takaa sen asunnon helpon saamisen 🤣
Kuka käskee kertomaan työttömyydestä? Ei se vuokranantajalle kuulu.
Mä oon muuttanut 20v ikäisenä tyttönä yksin, lähtöasunnon hissi niin pieni ettei sänky tai sohva mahtunut- runkopatjan kun kippaa selälleen, voi sen yksi vetää portaat alas (4 krs. ) uudessa asunnossa sen sai hissiin. Pesukone liikkuu myös yhden henkilön voimin, kuten moni muukin huonekalu nokkakärryillä (saa vuokrattua). Sohva oli sellainen IKEAn 2 hengen perussohva, senkin ryytyytin portaat alas. Muuten tavarat minimissä, mutta onhan siinä hommaa- mutten mitenkän mahdotonta. Isoista tavaroista voi yrittää päästä eroon ennen muuttoa. Muutin yksin koska muuttoporukka juuttui onnettomuuden vuoksi liikenteeseen ja paku oli vaan muutamaksi tunniksi joten rytyytin kamat itse autoon ja suurimman osan sisäänkin- kunnes apujoukot oli perillä (muutto meni tosi nopeasti).
Vierailija kirjoitti:
Eli ehkä tästä nyt opimme sen että lue sopimus ja katso vuokrankorotusehdot, ettei tule yllätyksenä. 2% vuosittainen korotus on kohtuullinen ja se kannattaa neuvotella siihen- ei mitään elinkustannusindeksejä tms. 2 hengen maksisi vuokra toimeentulotuessa on 895 e Helsingissä- eli tämän päivän vuokra jos on 810- on se 5 vuoden päästä 895. 5 vuoden päästä maksivuokra on kuitenkin kohonnut joten ihan näin simppeliä arviointi ei ole. Tällä hetkellä teidän vuokra on 956e ja se on kyllä melko korkea, Helsingistä löytyy paljon tarjontaa alle tuon 895 vuokran. Mutta miettisin sitäkin että jos ystäviä ja tukiverkkoja ei ole, olisiko mahdollista muuttaa jonnekin jossa niitä on? Kai lapsella jotain sukua on joltain puolelta? Jatkuvat muutot Helsingissä koulun tukitoimien vuoksi ei kuulosta kestävältä. Pienemmillä paikkakunnilla elämä voi olla helpompaa lapsellekin ja niitä tukitoimia saa kyllä muuallakin, jopa paremmin ja pysyvämmin kuin Helsingissä. Ymmärsin että sinulla ei myöskään ole näköpiirissä paluuta työelämään.
Onhan tämä nyt ainakin 6kk ollut jo tiedossa, että noi säännöt muuttuvat. Vai joko siitä on jopa vuosi. Olisit mainiosti ehtinyt hoitaa asiat kuntoon noiden useiden kuukausien aikana!
Etkö ehtinyt, koska oli töissä niin kova kiire ja stressi ja teit 50 tai 60 tunnin viikkoja ja ylitöitä? Vai hetkonen, eihän me työssäkäyvät moisia tukia saada.
Mihin siis käytit aikasi? Laiskotteluun ja vapaa-aikaan? Ja nyt valitat.