Kelan mielestä 3 kk on ihan ok aika muuttaa uuteen asuntoon
Etsit ja löydät yhdessä päivässä hyvän asunnon ja irtisanoudut saman iltana. Se astuu voimaan seuraavan kuun lopussa. Ja sitten oletkin jo kantanut yksin sängyn, sohvan, pesukoneen sekä 40 muuttolaatikkoa uuteen asuntoon.
Just. Näinhän se elämässä menee.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan Kelalata anottua muuttoavustusta. Taitaa olla 170 euroa. Saahan sillä jo yhden muuttomiehen ja auton kahdeksi tunniksi.
No ei todellakaan saa. Edes pimeesti.
Eikö teillä ole ystäviä tai sukulaisia, jotka voisivat auttaa? Pakettiauton saa vuokralle tuolla summalla.
Tarkoitat varmaan eduskuntaa. Kelahan ei itse määrittele mitään tukien perusteita, vaan on ainoastaan toteuttaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan Kelalata anottua muuttoavustusta. Taitaa olla 170 euroa. Saahan sillä jo yhden muuttomiehen ja auton kahdeksi tunniksi.
No ei todellakaan saa. Edes pimeesti
No lyhyelle matkalle saa, mutta ei se kuski kanna mitään. Kantaminen täytyy hoitaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen siitä saa kun on kelasta riippuvainen. Joko maksat elämäsi itse, tai sopeudut sääntöihin. Toisaalta, ei kai kukaan suunnittele elämäänsä niin että on alati riippuvainen tuista?
Juu. Moni varmaan "suunnittelee" olevansa työtön ja olevansa kelan armoilla. Se kun on niin kivaa. Oletko hieman yksinkertainen?
Onhan näitä elämäntapatyöttömiä vaik kuinka paljon. Ja kikkailevat , etteivät joudu ite maksumiehiksi. Eivät ilmoita jos saavat rahaa, tekevät pimeänä töitä, asuvat pariskuntana, mutta nostavat sinkuille tarkoitettua tukea, esim.asuntotukea, kun puolison tulot otetaan huomioon jne.
On siinä suunnittelemista, eikä ehdi töitä tekemään.
Jos valitsee asunnokseen tuloihin nähden liian kalliin asunnon, on taloustilanne tiedossa todennäköisesti jo paljon ennen kolmen kuukauden määräaikaa. Oma valinta. Ei ole Kelan eikä veronmaksajien syy jos asukas itse päättää vuokrata asunnon johon ei omilla tuloilla ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen siitä saa kun on kelasta riippuvainen. Joko maksat elämäsi itse, tai sopeudut sääntöihin. Toisaalta, ei kai kukaan suunnittele elämäänsä niin että on alati riippuvainen tuista?
Juu. Moni varmaan "suunnittelee" olevansa työtön ja olevansa kelan armoilla. Se kun on niin kivaa. Oletko hieman yksinkertainen?
Moni suunnittelee elämänsä niin, että kuuluu työttömyyskassaan (esim YTK) ja hetkellisen työttömyyden vuoksi saa työttömyyspäivärähaa eikä Kela puutu oman elämän valintoihin. Toki vaatii hieman ponnisteluja elämässä, säästämistä ja jatkuvaa osaamisen päivitystä, jotta töitä löytyy myös huonoinakin aikoina. -eri
Mitä ihmettä kelalla on sanomista kenenkään asumiseen? Ei meillä ole koskaan pyydetty eikä saatu mitään kommenttia muutoista eikä asumisista kelalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lyhyelle matkalle saa, mutta ei se kuski kanna mitään. Kantaminen täytyy hoitaa itse.
No voi, pitääkö ihan itse kantaa omia tavaroitaan??? Aikamoista...
Meillä vuokranantaja Lumo nosti vuosi sitten eli 2024 vuokraa 60 e. Olen sairaslomalla ja yh. Muutimme halvempaan lapsen kanssa oli 60 laatikkoa ja kaikki huonekalut, ei ole ajokorttia otin pikavippiä muuttoon, ei ole ystäviä tai tukiverkkoja.
Syksyllä Heka ilmoitti asunnon vuokrankorotuksesta 50 eurolla joten meni taas rajan yli. Etsin taas uuden asunnon eräältä säätiötä ja muutimme joulukuussa.
Ja taas, tuli tammikuussa 5% korotus vuokraan. Nyt asunto on taas 70 e liian kallis. Olen taas etsimässä asuntoa.
Nämä kaikki 3 asuntoa joissa olemme asuneet ovat olleet ara asuntoja tulorajoilla. Nyt olen myynyt kaiken minkä pystyn jotta seuraava muutto olisi helppo. Tavarat pahvilaatikoissa e än viitsi edes purkaa niitä.
Käytännössä pitäosi löytää n 750 e kk makaava asunto Helsingistä lapsen kanssa jotta nousuvaraa olisi seuraavat vuodet. Minulle tulee näk eläke sairauden takia joten sillä ja toimee tulotuella eletään.
Olen kysynyt apua kaikkialta, sossusta jne.ei kukaan voi auttaa. Tarkoitan lähinnä lapsen kannalta nämä muutot ovat raskaita..hän köy jo psykologilla perusturva järkkynyt näistä muutoista ja seuraava tulossa. Meidän on lasten tukikuvioiden ja koulun takia asuttava Helsingissä, lapsi nyt 4lk. Syyt eivät ole kelvanneet Kelalle.
Toimeentulotuen vuokraraja on ollut sama jo vuosia ja vuokrat nousee 5% tahtia ara asunnoissa :/
Jos olisin yksin muuttaisin soluasuntoon tms maaseudulle, lapsen takia asuttava tietyssä paikassa.
sinulle maksetaan sinun koko elämäsi kulut. et ole edes kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vuokranantaja Lumo nosti vuosi sitten eli 2024 vuokraa 60 e. Olen sairaslomalla ja yh. Muutimme halvempaan lapsen kanssa oli 60 laatikkoa ja kaikki huonekalut, ei ole ajokorttia otin pikavippiä muuttoon, ei ole ystäviä tai tukiverkkoja.
Syksyllä Heka ilmoitti asunnon vuokrankorotuksesta 50 eurolla joten meni taas rajan yli. Etsin taas uuden asunnon eräältä säätiötä ja muutimme joulukuussa.
Ja taas, tuli tammikuussa 5% korotus vuokraan. Nyt asunto on taas 70 e liian kallis. Olen taas etsimässä asuntoa.
Nämä kaikki 3 asuntoa joissa olemme asuneet ovat olleet ara asuntoja tulorajoilla. Nyt olen myynyt kaiken minkä pystyn jotta seuraava muutto olisi helppo. Tavarat pahvilaatikoissa e än viitsi edes purkaa niitä.
Käytännössä pitäosi löytää n 750 e kk makaava asunto Helsingistä lapsen kanssa jotta nousuvaraa olisi seuraavat vuodet. Minulle tulee näk eläke sairauden takia joten sillä ja toimee tulotuella el
Vuokra nousi 5% ja asunnon vuokra 70 euroa liian kallis?
Tarkoittaa siis että asunnon vuokra on vähintään 1400 euroa kuukaudessa.
Eikö se 9000 euroa kuukaudessa riitä enää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi, pitääkö ihan itse kantaa omia tavaroitaan??? Aikamoista...
Meillä en saanut pakukuskin kanssa kannettua huonekaluja, asun kaksin lapseni kanssa. Sänky x 2, tv taso, koulupöytä, keittiön pöytä jne. Nyt olen myynyt paljon tavaraa jotta seuraava muutto on helpompi. Vuoden välein joudumme muuttamaan siihen asti kun lapsi asuu kanssani.
Se ei edelleenkään ole Kela, jonka mielestä tuo määräaika on riittävä, vaan eduskunta.
3 kk määräaika löytyy ihan laista.
Muuttaminen on hullun hommaa. Ei jaksa kuin korkeintaan kolmesti elämänsä aikana. Hirveä vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä pitäosi löytää n 750 e kk makaava asunto Helsingistä lapsen kanssa jotta nousuvaraa olisi seuraavat vuodet. Minulle tulee näk eläke
Oli alunperin kun muutimme tähän 40 e liian kallis,,ajattelin että pystyn maksamaan sen korotuksen kanssakin pari vuotta jotta lapsi saa alaasteen käytyä tässä ja kun menee yläasteelle olsimme voineet vaihtaa aluetta tai kaupunkia.
Vuokran piti nousta tänä vuonna 1,5 % nousikin 5%. Seuraavaksi nousee taas sen 5%.... vähintään 1,5% joten onkin sitten 6,5 % nousua 1,5 vuodessa jos tähän jäisimme.
Tämän kaksion vuokra oli 940 e kun muutimme nyt 987 e kk. Eli maksan toimeentulotuen perusosasta nyt melkein 100 e kk.
Jos tuo onnistuu mieheltä jonka vaimo viimeistellään odottaa kaksosia ja vahtii 2v esikoista (eikä siis osallistu muuttoon), niin miksei sinulta?
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä pitäosi löytää n 750 e kk makaava asunto Helsingistä lapsen kanssa jotta nousuvaraa olisi seuraavat vuodet. Minulle tulee näk eläke sairauden takia joten sillä ja toimee tulotuella el
Hinta, jonka joutuu maksamaan Helsinkiin ahtautumisesta/sinne tunkiolle syntymisestä ja sinne jämähtämisestä. Hesa on monille samanlainen paikka kuin Lahti, että pois ei pääse jos elämässä ei ensin jotain suurta satu ja tapahdu oikein isosti. Kovasti pois haluaisi, mutta kun ei vaan pääse pois muuttamaan. Tulee/syntyy, jää ja jämähtää. Sitten vituttaa katsella ikänsä samoja naamoja ja kulmia ja kaikki on perseestä ja mikään ei ikinä muutu vahingossakaan paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo onnistuu mieheltä jonka vaimo viimeistellään odottaa kaksosia ja vahtii 2v esikoista (eikä siis osallistu muuttoon), niin miksei sinulta?
Ajokortti ja auto auttaa paljon. Voi viedä itsekseen laatikoita jne irtitavaraa asunnolle. Minä olin raskaana ja yksin yhden muuton aikana ja haastavaa oli kantaa sohvaa ja muuta 3 kerrokseen kun ei ollut hissiä.
Kaikissa muutoissa Olen kantanut 158 cm pitkänä tavarat yhdessä jonkun muuttomiehen kanssa. Viimeksi toi laatikot alakertaan josta kannoin ne päivän aikana yksi ylös hissittömässä talossa, aika homma oli 90 laatikkoa kantaa yksin mutta selvisin kun ei ollut muuta mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä pitäosi löytää n 750 e kk makaava asunto Helsingistä lapsen kanssa jotta nousuvaraa olisi seuraavat vuodet. Minulle tulee näk eläke
Olen syntynyt täällä samoin vanhempani. Lapsen tukikuviot ovat täällä joten ei ole valinnanvaraa. Ihan sama mitä mieltä joku Hki on minulle tärkeintä on lapsen hyvinvointi. Jos olisin yksin en olisi muutenkaan tässä tilanteessa että olisin tukien varassa.