Väittely ystävän kanssa aiheesta mitkä ruoat ovat valmisruokia?
Joskus aiemmin tulin maininneeksi ystävälleni että ostin jotain kaupan valmisruoka hyllystä mihin hän tokaisi että hän ei ikinä osta mitään valmisruokia, mietin mielessäni että oho onpas hän tarmokas kun tekee kaikki ruoat itse ja hiljaa mielessäni myös mietin että onpa hänen keittotaidot kehittyneet kun aiemmin ei ainakaan ollut hyvä ruoanlaittaja ja nuorena osti sapuskat pääasiassa grilliltä. Sitten myöhemmin tuli jotain ruoanlaitosta puhetta niin hän sanoi ostaneensa kaupan lihapullia, nugetteja ja ranskalaisia mitä söivät ja niitä hän sanoi ostavansa usein, lähes päivittäin. Kysyin sitten että hänhän aiemmin sanoi ettei osta mitään valmisruokia? Niin hän vastasi että ei kaupan lihapullat, nugetit, nakit, jauhelipihvit ja muut mitä päivittäin syövät ole valmisruokia vaan valmisruoka on vaan sellainen missä on koko ateria valmiina mitä kaupassa myyvät siis vaikka joku atrian lihapullat ja muusi annos? Ainakin Wikipedian mukaan valmiruoalla tarkoitetaan myös noita kaupassa myytäviä eineslhapullia ja muita?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla on myös usein ihmisiä jotka kehuvat etteivät syö mitään kasvisruokia, tofua ym koska ne on prosessoituja. Sitten kertovat syövänsä hyvää puhdasta perusruokaa, kuten lihaa, voita ym ja leipovansa leivät itse. Muuten hyvä, mutta esim jauheliha on prosessoitua ruokaa, voi on prosessoitua ruokaa ja itsetehty leipä on prosessoitua ruokaa. Kaupasta ostettu siivutettu leipä on ultraprosessoitua ruokaa.
Kaupassa myytävä siivutettu leipä on täysin samaa tavaraa kuin kokonaisena myytävä. Joten laadun suhteen ei ole mitään eroa.
Ei tuossa laadusta ollutkaan kyse vaan siitä mikä ruoka on prosessoitua/ultraprosessoitua. Leivän viipaloiminen valmiiksi muuttaa sen prosessoidusta ruuasta ultraprosessoiduksi.
Taisi mennä sekaisin valmisruoka (eineet) ja valmisateriat. Tai sitten kyseessä on näkemysero joka on subjektiivinen. Anna asian olla.
Vierailija kirjoitti:
Taisi mennä sekaisin valmisruoka (eineet) ja valmisateriat. Tai sitten kyseessä on näkemysero joka on subjektiivinen. Anna asian olla.
Niin ystäväni haukkui ja moitti minua että miten ostan valmisruokia, siis tunsin itseni huonoksi että en tee ihan kaikki ruokia itse ja sitten selvisi että ostaahan hänkin valmisruokia ja itse asiassa tekee paljon vähemmän kotiruokia kuin minä. ap
Mmää ostan vain lihaa jonka grillaan ja lohifileitä jotka savustan.
Siihen keitän perunat kuorineen ja teen salaatin.
🤣🤣🤣
En minäkään osta valmisruokaa mutta Oolannin ranskalaiset file kalapuikoilla ja herkkusienisalaatilla on herkkuani. 😋