Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Motivaatiokirje työnhaussa

Vierailija
21.03.2025 |

Juuri kun opin tekemään jotakuinkin kelvollisen työhakemuksen... No, nyt pitäiskin väsätä joku motivaatiokirje sitten :D Millaisella pohjalla olette motivaatiokirjeitä tehneet jos olette sellaisen avulla työpaikan saaneet? 

Olen nyt tunnin tuijottanut tyhjää paperia, kun ei tuo itsensä kehuminen tunnu mitenkään luontevalta eikä minulla edes ole mitään erityisosaamista tähän tehtävään. Toki ei siinä sellaista myöskään vaadita. Mutta mitä siihen nyt perus duunarina sitten kirjoittaisi.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Tuollaistako ne nykyään vaatii? 

Vierailija
2/24 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mut kun mä haluun jne..."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sua motivoi? Mikä siinä paikassa kiinnostaa, mitä voisit heille tarjota? Mitä ne hakee ja mitä sulla on siihen vastata?

Vierailija
4/24 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kykyjä ja ominaisuuksia tehtävä vaatii? Voitko tunnistaa näitä itsessäsi jossain tilanteessa.

Tyyliin: haettaessa ruokakauppaan töihin

"Olen huomannut triathlon-harrastuksessani, että minulle sopii työ jossa liikutaan. Myös monotonisessa toistossa olen huomannut omaavani erityistä sinnikkyyttä harjoiteltuani mäkispurtteja sateessa. Toisaalta tykkään koota palapelejä, joten tarvittaessa myös keskittymistä vaativat tehtävät luonnistuvat. Kanssaharrastajat kuvaavat minua ulospäinsuuntautuneeksi ja helpoksi lähestyä. Vaikka minulla ei ole vielä kaupallista kokemusta olen ajatellut hakea kauppias-kouluun ja ajattelen tämän kesäharjoittelun tukevan tätä tavoitetta. "

Ja sitä rataa

Vierailija
5/24 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kykyjä ja ominaisuuksia tehtävä vaatii? Voitko tunnistaa näitä itsessäsi jossain tilanteessa.

"Olen huomannut triathlon-harrastuksessani, että minulle sopii työ jossa liikutaan. Myös monotonisessa toistossa olen huomannut omaavani erityistä sinnikkyyttä harjoiteltuani mäkispurtteja sateessa. Toisaalta tykkään koota palapelejä, joten tarvittaessa myös keskittymistä vaativat tehtävät luonnistuvat. Kanssaharrastajat kuvaavat minua ulospäinsuuntautuneeksi ja helpoksi lähestyä. Vaikka minulla ei ole vielä kaupallista kokemusta olen ajatellut hakea kauppias-kouluun ja ajattelen tämän kesäharjoittelun tukevan tätä tavoitetta. "

Ja sitä rataa

Eiks noita asiota nykypäivänä enää kirjoitet siihen työhakemukseen?

Vierailija
6/24 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitä rataa

Hmm jaa. CV ja hakemus on itselle riittänyt tähän mennessä. Jos motivaatikirje on joku muu niin sitten en osaakaan sanoa mitä siihen jää enää jäljelle. Joo hakemukseen nuo asiat.

Vierailija
7/24 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehityskeskustelussakin piti keksiä henkilökohtainen tavoite kun se kuulemma motivoi. Kysyin palkankorotuksesta mutta se sivuutettiin ihmetellen. 

Vierailija
8/24 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjä paperi, jonka alaosassa pienellä präntillä, että motivaatio 0.

Rehellisyys maan perii.

Vierailija
9/24 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on esimerkki motivaatiokirjeestä, joka voisi sopia työhakemukseksi kauppaan:

---

**Motivaatiokirje**

Hyvä [kaupan nimi] rekrytointitiimi,

Olen kiinnostunut hakemaan [työnkuva, esim. myyjä] -tehtävää [kaupan nimi] -liikkeessänne. Asiakaspalvelu ja kaupallinen ala ovat aina olleet lähellä sydäntäni, ja uskon, että voin tuoda tiimiinne positiivista energiaa sekä tehokkuutta.

Minulla on aiempaa kokemusta [mainitse mahdollinen aiempi kokemus kaupan alalta tai asiakaspalvelusta], jossa opin toimimaan hektisessä ympäristössä ja tarjoamaan asiakkaille ensiluokkaista palvelua. Olen tottunut käsittelemään niin kassatyöskentelyä kuin hyllyjen järjestelyä, ja opin nopeasti uudet järjestelmät sekä työtehtävät. Lisäksi pidän tiimityöskentelystä ja olen saanut usein palautetta joustavasta ja yhteistyökykyisestä asenteestani.

Arvostan [kaupan nimi] panostusta esimerkiksi [mainitse yritykselle merkityksellisiä arvoja, esim. ympäristöystävällisyys, laadukas asiakaspalvelu tms.]. Olisi kunnia olla mukana edustamassa yritystä, joka jakaa samanlaiset arvot kuin minä itse. Olen ahkera, tarkka ja asiakaspalveluhenkinen, ja uskon, että voisin olla arvokas osa tiimiänne.

Toivoisin mahdollisuutta tavata teidät haastattelun merkeissä ja keskustella lisää siitä, miten voisin olla avuksi [kaupan nimi] menestyksessä. Kiitos ajastanne ja mahdollisuudesta hakea tätä paikkaa.

Ystävällisin terveisin,  

[Etunimi Sukunimi]  

[Puhelinnumero]  

[Sähköposti]  

---

Toivottavasti tämä auttaa! Haluatko, että mukautan kirjettä jollain tavalla, esimerkiksi lisäämällä tiettyjä taitojasi tai kokemuksiasi? 😊

Vierailija
10/24 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sua motivoi? Mikä siinä paikassa kiinnostaa, mitä voisit heille tarjota? Mitä ne hakee ja mitä sulla on siihen vastata?

Miksi siihen tarvitaan motivaatiokirjettä? Eikö nää kerrota työhakemuksessa?

Vierailija
11/24 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian ne vaatii elämäkerran syntymästä alkaen...Hitto, mitä skeidaa.

Vierailija
12/24 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nuo ole juuri sellaisia asioita mitä hakemukseen yleensä kirjoitetaan?

Vierailija
13/24 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on esimerkki motivaatiokirjeestä, joka voisi sopia työhakemukseksi kauppaan:

---

**Motivaatiokirje**

Hyvä [kaupan nimi] rekrytointitiimi,

Olen kiinnostunut hakemaan [työnkuva, esim. myyjä] -tehtävää [kaupan nimi] -liikkeessänne. Asiakaspalvelu ja kaupallinen ala ovat aina olleet lähellä sydäntäni, ja uskon, että voin tuoda tiimiinne positiivista energiaa sekä tehokkuutta.

Minulla on aiempaa kokemusta [mainitse mahdollinen aiempi kokemus kaupan alalta tai asiakaspalvelusta], jossa opin toimimaan hektisessä ympäristössä ja tarjoamaan asiakkaille ensiluokkaista palvelua. Olen tottunut käsittelemään niin kassatyöskentelyä kuin hyllyjen järjestelyä, ja opin nopeasti uudet järjestelmät sekä työtehtävät. Lisäksi pidän tiimityöskentelystä ja olen saanut usein palautetta joustavasta ja yhteistyökykyisestä asentees

Tuo näyttää minusta tavalliselta työhakemukselta. Mitä siihen työhakemukseen sitten kirjoitetaan, jos tämä on motivaatiokirje?

t. GenX

Vierailija
14/24 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivaatiokirje ja työhakemus eroavat toisistaan tarkoituksen ja sisällön osalta, vaikka ne usein täydentävät toisiaan:

- **Motivaatiokirje:** Tämä on henkilökohtaisempi ja vapaamuotoisempi asiakirja, jossa hakija kertoo tarkemmin, miksi on kiinnostunut juuri kyseisestä työtehtävästä ja yrityksestä. Motivaatiokirjeessä korostetaan hakijan motivaatiota, arvoja ja sitä, miten omat taidot ja kokemus sopivat työpaikan tarpeisiin. Se on myös tilaisuus esitellä oma persoonallisuus ja innostus työtä kohtaan.

- **Työhakemus:** Työhakemus on tiiviimpi ja formaalimpi asiakirja, joka keskittyy enemmän hakijan pätevyyteen ja aiempaan kokemukseen. Työhakemuksessa yleensä luetellaan konkreettisia faktoja, kuten aiemmat työpaikat, koulutustausta ja erityiset osaamisalueet, jotka täyttävät työn vaatimukset.

Yksinkertaisemmin sanottuna motivaatiokirje pyrkii herättämään työnantajan mielenkiinnon ja osoittamaan intohimoa tehtävää kohtaan, kun taas työhakemus keskittyy kertomaan hakijan soveltuvuudesta faktoihin perustuen. Molemmat ovat tärkeitä, jos työnhaussa pyydetään kumpaakin. 😊

Haluatko apua motivaatiokirjeesi tai työhakemuksesi kanssa? Autan mielelläni!

Vierailija
15/24 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kirjoitellut jotain geneeristä diipadaapaa ja panostanut lähinnä CV:hen. Ihan olen töihin kelvannut.

Vierailija
16/24 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Motivaatiokirje ja työhakemus eroavat toisistaan tarkoituksen ja sisällön osalta, vaikka ne usein täydentävät toisiaan:

- **Motivaatiokirje:** Tämä on henkilökohtaisempi ja vapaamuotoisempi asiakirja, jossa hakija kertoo tarkemmin, miksi on kiinnostunut juuri kyseisestä työtehtävästä ja yrityksestä. Motivaatiokirjeessä korostetaan hakijan motivaatiota, arvoja ja sitä, miten omat taidot ja kokemus sopivat työpaikan tarpeisiin. Se on myös tilaisuus esitellä oma persoonallisuus ja innostus työtä kohtaan.

- **Työhakemus:** Työhakemus on tiiviimpi ja formaalimpi asiakirja, joka keskittyy enemmän hakijan pätevyyteen ja aiempaan kokemukseen. Työhakemuksessa yleensä luetellaan konkreettisia faktoja, kuten aiemmat työpaikat, koulutustausta ja erityiset osaamisalueet, jotka täyttävät työn vaatimukset.

Yksinkertaisemmin sanottuna motivaatiokirje pyrkii herättämään työnantajan

Itse tulkitsisin, että molempiin laitetaan samalla kaavalla, että mitä kuvittelet työtehtävään vaadittavan vs mitä sulta löytyy. Motivaatiokirjeeseen arvot, mieltymykset ja luonteenpiirteet ja tavoitteet elämässä. Sitten työhakemukseen kovemmat faktat tiskiin kuten koulutus ja työkokemus ja muu muodollinen pätevyys.

Vierailija
17/24 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehityskeskustelussakin piti keksiä henkilökohtainen tavoite kun se kuulemma motivoi. Kysyin palkankorotuksesta mutta se sivuutettiin ihmetellen. 

Kannattaakin sitoa se palkankorotus niihin tavoitteisiin. Asetat tavoitteita, saavutat tai ehkä jopa ylität ne ja tadaa, sinulla on perustelut palkankorotukselle. Jos ei tällä irtoa, niin voit suoraan kysyä, että millaisella tasolla sinun työskentelysi tulisi olla, että voisit saada palkankorotuksen. Sitten vaan laitat sen tavoitteeksi, toteutat ja tadaa, sulla on jälleen perustelut palkankorotukselle. Toimii.

Vierailija
18/24 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitä rataa

Toivottavasti ei! Tuossahan vaan kerrotaan miten työ hyödyttäisi hakijaa, mutta ei lainkaan sitä miksi hänet pitäisi sinne palkata ja mitä hakija on valmis tuomaan yritykseen.

Vierailija
19/24 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti sanottuna minua ei motivoi yhtään mikään muu kuin työnkuva ja palkka.

Jos kaikki tai jokin työnnympärillä on ihan päin peetä, niin sitten ketuttaa. Jos ympärillä olevat ketuttavat asiat lisääntyvät, se on sitten moro.

Vierailija
20/24 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivän työnhaku on mennyt aivan perseeksi. Motivaatiokirjeet, voi hyvä luoja. Johonkin Hesburgerin hampurilaisten paistajaksi vaaditaan motivaatiokirje. 😂😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän