Ovatko leikkaukset kohdistuneet sinuun tai tuttaviisi? Kuinka voitte?
Minuun leikkaukset eivät ole kohdistuneet vielä. Olen kuitenkin varautunut henkisesti siihen, että niin voi tapahtua. Säästän, minkä pienistä tuloistani voin eli käytännössä se tarkoittaa ruoasta säästämistä. Kaiken ostan sieltä, mistä halvimmalla saan, vaikka sitten Kiinasta.
Miesystäväni jäi työttömäksi. Häneen leikkaukset tulevat vaikuttamaan, kun ansiosidonnainen lyheni. Hän otti osittsisen varhennetun vanhuuseläkkeen, koska ei voi saada enää asumistukea omistusasuntoon.
Opiskelevat lapseni putoavat elokuusta alkaen asumislisälle. He asuvat kimppakämpässä, joten pudotus ei ole suuri, mutta tuleviksi kesiksi olisi pakko saada töitä, eikä heitä ole vielä onnistanut.
Paras ystäväni menetti työttömyysturvan suojaosuuden ja hänen miehensä jäi työttömäksi suhdanneherkältä alalta. Miettivät nyt muuttamista vuokralle, jotta saisivat asumistukea.
Kaverini jää työttömäksi. He joutuvat myymään talonsa ja muuttamaan vuokralle.
Kommentit (319)
Moni työtön pääsee paremmin töihin, kun paikallisella sopimisella voi mennä töihin alle tes-palkan.
Ja ehtii oppia työt ennenkuin potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja vakituisia irtisanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin yksinhuoltajana työttömäksi juuri, kun poistettiin lapsikorotukset yms. (Halpaan) omistusasuntoon ei saa asumistukeakaan, eikä toimeentulotukea, koska menot katsotaan eri tavalla. Niimpä elämme nyt ansiosidonnaisella (netto 1000e) lapsen kanssa. Onneksi porrastus ei kerennyt astua voimaan, sitten en tiedä miten pärjäisimme enää.
Jos työkkäri laittaa sut välillä töihin niin tulee porrastus.
Tiedän. "Onneksi" meillä ei työkkäri "laita" töihin, vaan on sanonut suoraan, että töitä ei ole, joten vain yksi pakollinen haku elämäntilanne ja välimatkat huomioiden minulla. Toki haen kuitenkin useita paikkoja kuukaudessa silti.
Kyllä ne voi laittaa, koska tänä vuonna tuli muutos, että kaupunki joutuu maksamaan puolet ansiosidonnaisesta tai työmarkkinatuesta jo 100 päivän työttömyyden jälkeen. Ja vain tes-palkkatyö kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä. Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.
Leikkaukset eivät ole vaikuttaneet minuun, koska olen työelämässä. Työhöni ne ovat sen sijaan vaikuttaneet sitäkin enemmän, koska olen sosiaalityöntekijä ikäihmisten palveluissa. Kaikkein pienituloisimmat kansaneläkeläiset ja takuueläkeläiset ovat todella hankalassa asemassa, joutuvat säästämään sekä ruuasta että lääkkeistä eikä sekään oikein auta. Häätöjä on tullut ja tulossa paljon, enemmän kuin koskaan aikaisemmin urani aikana.
Samaan aikaan hyvinvointialue on tiukentanut harkinnanvaraisen toimeentulotuen myöntämisperusteita, joten sosiaalityössä meillä ei ole juurikaan keinoja tukea asiakkaita taloudellisesti edes silloin, kun koen että pitäisi. Kotona asuu ja hoidetaan koko ajan huonokuntoisempia vanhuksia, monet muisti- ja monisairaita. Näiden ihmisten on aivan mahdoton omilla valinnoillaan helpottaa taloudellista asemaansa, ei heillä ole sellaiseen toimintakykyä.
Mielestäni vanhuksia kohdellaan tällä hetkellä täysin epäinhimillisesti. Samaan aikaan koen, että meidän sosiaalityöntekijät on ammatillisesti asetettu eettisesti täysin kestämättömään välikäteen.
"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.
Vain tes-palkkatyö kelpaa.
Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa."
Julkiselle on tulossa irtisanomisia noiden työttömien sakkomaksujen takia.
Hyvinvointialueelta ei voi itse, kun ne ei enää kuulu kaupungille eli irtisanotaan opettajia ja päiväkodin hoitajia.
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite joten työttömät voi hoitaa lapsia päiväkodeissa toimeentulotuella.
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite
Ennen työttömiä oli työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa työpäivä hoitamassa lapsia päiväkodeissa työkokeilu nimikkeellä.
Työkokeilu ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä, mutta toimeentulotukeen tulee työvelvoite kaupungin yksikköihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin yksinhuoltajana työttömäksi juuri, kun poistettiin lapsikorotukset yms. (Halpaan) omistusasuntoon ei saa asumistukeakaan, eikä toimeentulotukea, koska menot katsotaan eri tavalla. Niimpä elämme nyt ansiosidonnaisella (netto 1000e) lapsen kanssa. Onneksi porrastus ei kerennyt astua voimaan, sitten en tiedä miten pärjäisimme enää.
Tiedän. "Onneksi" meillä ei työkkäri "laita" töihin, vaan on sanonut suoraan, että töitä ei ole, joten vain yksi pakollinen haku elämäntilanne ja välimatkat huomioiden minulla. Toki haen kuitenkin useita paikkoja kuukaudessa silti.
Kyllä ne voi laittaa, koska tänä vuonna tuli muutos, että kaupunki joutuu maksamaan puolet ansiosidonnaisesta tai työmarkkinatuesta jo 100 päivän työttömyyden jälkeen. Ja vain tes-palkkatyö kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä. Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.
Esimerkiksi minulla on matkaa palvelujen äärelle h ja saan edelleen olla siitä huolimatta rauhassa ja tämä todettiin jo silloin, kun uusi työllisyyspalvelu otti yhteyttä - eri
Hyvinvointialue ei ole kaupungin työpaikkoja, joten niistä ei voi leikata työttömien sakkomaksu rahoja.
Lehdessä oli, että ne leikataan kouluista ja päiväkodeista.
Itse olen säästynyt mutta huomaan että pelko työpaikan menetyksestä on kova. Jos nyt noin 50-vuotiaana menetät työsi niin se elämä oli sitten siinä. Tutut kestää hampaat irvessä huonoissa työpaikoissa koska vaihtoehtoa ei ole. Lainojakin on monella. Stressaavaa ja masentavaa.
"Sote-alalta valmistutaan nyt suoraan työttömyyskortistoon."
Vierailija kirjoitti:
"Sote-alalta valmistutaan nyt suoraan työttömyyskortistoon."
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä. Esimerkiksi Savonlinnan kaupunki totesi, että nyt yrittäjät eivät voi enää käyttää työkokeilijoita ja palkkatukilaisia yksi toisensa perään, vaan nyt pitäisi sitten palkata työntekijä kerran se tarvekin on.
Minun poika valmistui ja työllistyi onneksi heti
"Hallitus on esittänyt 23.9.2024, että palkkatukea kohdennettaisiin pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaisesti erityisesti yksityiselle ja kolmannelle sektorille."
https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/hallituksen-esitys-palkkatuen-kohd…
Vierailija kirjoitti:
"Hallitus on esittänyt 23.9.2024, että palkkatukea kohdennettaisiin pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaisesti erityisesti yksityiselle ja kolmannelle sektorille."
https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/hallituksen-esitys-palkkatuen-kohd…
Ensi vuonna saa taas palkkatukea yrityksiin ja hyvinvointi alueella. Tänä vuonna ei, kun työkkäri siirtyi kaupungille ja mukana tuli joku viime vuoden palkkatukilasku.
En ole ennenkään ollut oikeutettu näihin kuuluisiin toimeentulo- ja asumistukiin. Siksi leikkaukset eivät osuneet.
Sinällään hassua, että nyt pidän n. 40-50 euron kuivakakkuvuokaa niin kalliina, että aion pyytää sen äitienpäivälahjaksi. Tietenkin niitä huonompia saisi halvemmalla, mutta on minulla vielä sentään ylpeys tallella.
"Yrityksille ja muille organisaatioille tarjolla oleva palkkatuki uudistui 1.7.2023."
https://yritma.fi/uutiset/yrityselamassa-tapahtuu/uudistunut-palkkatuki…
Vierailija kirjoitti:
"Yrityksille ja muille organisaatioille tarjolla oleva palkkatuki uudistui 1.7.2023."
https://yritma.fi/uutiset/yrityselamassa-tapahtuu/uudistunut-palkkatuki…
Jos on ollut 6 kuukautta työttömänä niin voi saada palkkatukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään työkkäri ei laita ketään töihin. Se ei pysty, koska sillä ei ole oikeutta päättää palkkaavan yrityksen ohi siitä, kuka palkataan.
Toivotaan että et itse joudu eläkkeellä tuohon paikkaa. Tuo on nimittäin täysin totta. Ensinnäkin valtio ei anna rahaa. Eläkeläiset saavat eläkettä työtulojensa mukaan + kansaneläke, jos työtulot jääneet pieneksi. Tuo summa on hyvin pieni ja siitä pitää maksaa asuminen, hoiva, lääkkeet ja se ruoka. Omaiseni kuuluu niiden joukkoon, joiden rahat eivät riitä, joka kuukausi on miinuksella, vaikka avustan niin että ostan ruuan hänelle. Kaikki kulut ovat nousseet satoja euroja yhteensä, eläke nousi vähän reilun kympin, tämä yhtälö ei toimi.