Olen huolissani tulevasta hellekesästä
On ennustettu että ensikesä olisi todella kuuma ja kuiva kesä. Kesä alkaa tavallista aikaisemmin, ja lämpötilat nousevat jo huhtikuussa selvästi normaalia korkeammiksi. Maa kuivuu nopeasti, ja jo kesäkuun alkuun mennessä moni kasvi alkaa osoittaa stressin merkkejä. Nurmikot kellastuvat nopeasti, ja puiden, erityisesti pintajuuristen koivujen ja kuusien, lehdet ja neulaset alkavat näyttää kuihtuneilta. Kukinta käynnistyy aikaisin, mutta kukat lakastuvat nopeasti veden puutteessa. Metsäpaloja on tavallista enemmän.
Myös eläimet muuttavat käyttäytymistään. Metsissä päiväaikaan on hiljaista, kun monet eläimet, kuten pienet nisäkkäät, siilit ja linnut, välttelevät liikkumista helteessä ja aktivoituvat vasta viileämmän illan tullen. Vesistöjen lämpötila nousee korkeaksi, minkä seurauksena kalakannat kärsivät, ja kylmää vettä suosivat kalat hakeutuvat syvempiin osiin järviä. Punkkien määrä lisääntyy merkittävästi, mikä aiheuttaa huolta ihmisille ja lemmikeille.
Ihmisille pitkittynyt helle tuo konkreettisia haasteita arkeen. Vanhukset ja terveysongelmista kärsivät joutuvat olemaan erityisen tarkkoina nesteen saannin ja viilentymisen suhteen. Yöunet jäävät monilla lyhyiksi kuumuuden vuoksi, mikä vaikuttaa yleiseen jaksamiseen ja hyvinvointiin. Allergiaoireet voimistuvat tavallista pidemmän siitepölykauden takia.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haaveissa
Uimaan
Nukkumista auringossa
Eväsretkiä
Saarikierros
Ja asunnossa lämmintä 31 c. Nukut kieriskellen hiessä noin kahden tunnin yöunia joka yö.. EN tykkää.
On kai se kamalaa neukkukuutiossa asua. Se on siis asunto, meillä on koti. Ilp ja sälekaihtimet pitävät huolen siitä, että meillä on makuuhuoneessakin jopa viileää kesällä.
En ole ikinä ymmärtänyt. Ihmiset odottaa kuumaa kesää ja sit kuitenkin paetaan sitä ilmalämpöpumpulla.
Mitä mä en ymmärrä?
Kylmän talven kehujat tekee vastaavasti,sisältä lämpimään autotalliin jne...
Hyvä kikka laskea ruumiin lömpöä ennen nukkumaan menoa, on kastella kroppa suihkussa, mutta ei kuivata. Ja kun iho on kuivunut itsekseen, niin taas kastella, mutta ei kuivata. Tätä rallia jatketaan niin kauan, kunnes hampaat kalisevat. Ja sitten vaan lakanoiden väliin nukkumaan. (Ihon kuivuminen kuluttaa ruumiin lämpöä)
Ulkoillessa kannattaa kastella pää. Se pitää aivot viileämpänä. Mukana voi pitää suihkepulloa, jossa on keitettyä jäähdytettyä vettä. Tai valmista Avene lähdevesi mini suihkepulloa. Jos törmää kadulla läkähtyneeseen lapseen tai aikuiseen, voi antaa ensiapua suihkepullosta. Omille käsivarsilleenkin ja kintuille voi ruiskia vettä. Viilentää sopivasti.
Pahoittelut että kärsit auringosta. Mulla se taas helpottaa psoriasiksen oireita joten toivon aurinkoista kesää. Etelänreissuun ei ole varaa.
Ite olen huolissani et maailma menee kohti maailmansotaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nyt hemmetti sentään voida nauttia keväästä ja tulevasta kesästä, pitääkö kaikki pilata ja ruikuttaa. Painu pohjoisnavalle!
Johan ollaan
Mitä kesän lämpötiloista huolestumaan. Ei säälle voi mitään, se on sama kuin kuolema , niitä ei voi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei sekään ole meidän käsissä. Malttia päättäjille, eikä joka asiasta kiihtymään ja vastustamaan.
Vierailija kirjoitti:
Etkö tiedä, että kolmas maailmansota on jo alkanut?
Vierailija kirjoitti:
Täytyykin hankkia vihdoin se ilmastointilaite
Tavallisen pikku tötterön voit vielä saada mutta ilmalämpöpumppua voi olla jo vaikea saada kesäksi.
Suomi on varmaan maailman kylmin asuttu maa, ja ihmiset tällaisia pohtivat.. Juuri on pitkä ja kylmä talvi takana(ja jatkuu edelleen). Suomen kesässä on pari hassua lämmintä päivää, etteköhän te mörrimöykyt sen kestä.
Toivottavasti tulee pitkä ja lämmin kesä. Olen jo ostanut kesävaatteitakin 😊
Jo kuukauden sisällä menee 20 rikki. Tulee ennenäkemätön hellekesä 🌞🌻
KÄRSIKÄÄ TALVIHUORAT!!!
Vierailija kirjoitti:
Jo kuukauden sisällä menee 20 rikki. Tulee ennenäkemätön hellekesä 🌞🌻
KÄRSIKÄÄ TALVIHUORAT!!!
Kesäihmiset on kyllä niin mukavia ja empaattisia.
Helle ahdistaa liikahikoilusta kärsivää ihan valtavasti. Missään ei voi käydä eikä mitään voi tehdä. Kotona vain oltava.
Ihan samaa pelkään. Tervekin ihminen kärsii siitä käristyksestä saati sairaat. Vanhukset ei niinkään huonon verenkierron vuoksi.
Olen ruvennut inhoamaan kesää, viisi kuukautta tuskaisen kuumaa.
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelut että kärsit auringosta. Mulla se taas helpottaa psoriasiksen oireita joten toivon aurinkoista kesää. Etelänreissuun ei ole varaa.
Muista suojakertoimet.
Monta kuukautta aikaa varautua. Mutta ei se kitisemällä tapahdu.
Tuo ennuste ei ole tullut vastaan.
Hieno kuvaus aloituksessa. Vielä halkeileva maa, pöly ilmassa ja silmissä ja hampaissa rouskumassa, polttavan paahtava aurinko iholla ja muut kuvaukset päälle, niin on kuin jostain maailmanlopun kirjasta. Jos tuo oli vakavissaan kirjoitettu, niin kannattaa ottaa talteen ja syksyllä lukea uudestaan
Sälekaihtimia tai rullaverhoja kannattaa pitää kiinni siihen aikaan kun aurinko paistaa makuuhuoneeseen.