***TAMMIKUISTEN MA-TI***
Ja viikonlopun pino;
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9790545&p=2&tmode=1&smode…
Kommentit (26)
Olin aloittanut kirjoittaan 5. paiva ja nyt on jo 12. Tosin 5. paiva ei ollut kuin paivamaara ja siihen se oli jaanyt. En edes tietokoneeseen pain paassyt/ehtinyt monena paivana ollenkaan. Illalla monesti ihmetellaan mihen kans, etta mihinkahan taas on tunnit vilahtaneet, valilla tuntuu, etta ollaanko edes eletty niita ollenkaan? Tanaan on reilu 10 astetta lamminta, aurinko paistaa, kavimme kavelylla, eika tarttenut kasineita ja lakkia!!!!! ¿ahakutti¿
Zatu: kiitos, myos sun teksteja ilokseen lueskelee, kuten monen muunkin. sulla on vaan se etu iso onkin, ettei sun teksti oo taynna kirjoitusvirheita niinku meikalaisen. On niin paljo ajatuksia ja ne pitaa nopeasti saaha kirjoitettua, pitais varmaan lukaista teksti ennen kuin laittaa jakoon. ¿huoh¿
Nenn: Kaipaat yorauhaa, voi joku muu hairita sitten yorauhaa, kun lapset ei enaa¿¿hihittelee¿
Neiti valilla jokeltelee ja nauraa, kun imee tissilla, ei oikein onnistu yhtaaikaa, mikahan puuropata tytosta on tulossa, ku tuommoiset merkit jo nyt. ¿anna mun kaikki kestaa¿ mullakin maitoa tulee kuin suihkulahteista, eika oo nappia, mista vois suihkua saataa. onneksi tytolla pelaa ¿ylitaytonesto¿, maito valuu molemmista suupielista ja on neiti hyvan nakoinen sitten syomisen jalkeen, ihana maitonaama!
Alakaahan aitit huolehtiko kiloista, ne kylla haviaa elettyjen raskauksien maahan. aluksi mean tytot olivat enemman kiinnostuneet mun mahasta ku vauvasta, se oli niin pehmea ja lollo! Vielakin kai jotain pehmeytta loytyy, ku eilen viimeksi pikkuinen sita paineli. Talla kertaa en ole ressannut ollenkaan moisista sivuseikoista ja ihme ja kumma, tuntuu, etta kaikki ylimaaraiset kilot ovat karanneet, yritan kylla kovasti niita loytaa ja ottaa kiinni, nytkin jaatelokupin kera. Saa naha loytyyko. ¿virn virn¿
Mean vauva kakkaa pari kolme kertaa paivassa, selvaa rytmia ei oo muuta kuin, etta yo nukutaan ja paivallakin paljon, mutta ei ole paivalla tarkat kellonajat mulla tievossa. Vaihteleepi paivittain.
mina aikaisemmin kuulutin mieleenpainuvien tapahtumien peraan ja Z se kertoikin maagisesta soitosta. itse voisin kertoa hauskan tapahtuman, kun olin pikkuista sairaalassa hakemassa oulussa: oli lauantai paiva ja puhelin soi. mies soittaa ja kertoo, etta vanhimmainen oksensi. Mina, etta mita sitten. no se , etta tytto oksensi. alysin sitten kysya, etta mita olet tehnyt. Mies: ¿E oli omassa angyssa ja oksensi sankyyn, nostin hanet toiseen sankyyn ja han oksensi siihen, sitten laitoin hanet kolmanteen sankyyn ja han oksensi siihen. ei oo enaa sankyja!!!¿ ja sitten soitto vaimolle sairaalaan. No kaskin laittaa patjan lattialle ja amparin viereen (E silloin 5 vuotias). enempaa ei tullut vahinkoja, mutta sairaalasta kotiuduttua oli joka oven ja komeron ovienkin paalla kuivumassa lakanoita ja peittoja. minua nauratti niin makeasti, kun mies sitten tuli katsomaan!!! ihania nuo miehet. ¿vielakin naurattaa¿
Kylla kait jokainen normaalilla tavalla vauvaansa tarkkailee. joku aiti ei uskaltanut nukkua korvatulpat paalla. kylla vauvan itkuun heraa, vaikka on korvatulpat paalla, mutta siihen ei heraa kylla ilman korvatulppiakaan, jos vauva lopettaa hengittamasta, ei sita kuule. Joten huoletta voi nukkua korvatulppien kansaa ja vauvan katkytkuolema on kuitenkin aika harvinainen, pitaa luottaa suojelusenkeleihin.
Lepe Ja B 7vkoa
Vitsit mikä aamu. Ihan normaalisti herättiin ja touhuttiin, sitten just ennen kerhoon lähtöä alkoi esikko itkemään, että pää pipi. No ajattelin ettei se varmaan vakavaa ole, kun hän on oppinut ilmaisemaan noita " pipejä" , niin sanoo vaikka viikon vanhasta naarmusta " pipi" .
Käveltiin kerholle, matkalla poitsu itkeskeli. Päästiin perille, itku jatkui ja yht´äkkiä yski sellaiset limat syliin. Ei muuta kuin täyskäännös ja kotiin. Kuumetta 38,5 ja poika petiin. Mittasin varuiksi kuumeen ennen kerhoon lähtöä ja sitä ei silloin ollut. Kuulemma influenssaa liikkeellä, joka alkaa just noin, että pää on kipeä ja sitten nousee kova kuume. Raukka parka pikkuinen :(
Päivärytmistä:
7 aikoihin herää (perheemme unikeko. Muut olemme hereillä jo 6:sta alkaen. Kiitos isännän töihin heräämisen, jonka kolisteluihin herää esikko)
seurustelua 8-9 asti, jonka jälkeen nukkumaan vaunuihin. Vaihtelevasti nukkuu, jos on kerho-aamupäivä herää yleensä kerhossa syömään ja seurustelemaan, muuten nukkuu 2-3 tuntia ulkona.
11-12 aikoihin herää ja syö -> nukahtaa uudelleen
14 aikoihin herätään päiväunilta kaikki.
Ja taas tunnin kahden jälkeen nukahtaa. Loppuilta menee vaihtelevasti nukkuen, yleensä pieniä tirsoja. Jos laitan vaunuihin nukkuu paremmin.
nukkumaan klo 22 tissi suussa äidin vieressä.
Herää syömään 01.30 - 02 välillä, (äiti laitta tissin suuhun ja nukahtaa, joten en tiedä syökö mitään vai nukahtaako heti takaisin)
klo 04 herää syömään -> tissi taas suuhun ja itselle unta palloon.
klo 05.30- 6 aikoihin herää syömään, syö kunnolla, jolloin itse herään, enkä saa enää unta kun tiedän esikoisen kohta heräävän ja tulevan mekastamaan makkariin. Joten aamu alkaa ja pikkuherra jää nukkumaan tyytyväisenä hetkeksi.
Me päätettiin osallistua kanssa siihen hepatiitti-rokotus tutkimukseen. Meillä on perjantaina ensimmäinen tapaaminen lääkärin kanssa.
Meidän perheessä on taas noussut mökkikuume. Olemme katsastaneet netissä jo puoli vuotta noita mökkejä, muttei ole löytynyt meille sitä oikeaa (eli halpaa ja hyvää :)). Nyt kun tuolla ulkona on noin upea sää nousee mökkikuume taas potenssiin kymmenen. Jospa tänä juhannuksena saunoisi omassa mökin saunassa...
Nyt lähden katsomaan pikku sairastajaa
Taneli ja ukkeli 2 kk ja risat
Meijän tyttö nukku taas 22.00-5.00 yhteen putkeen ja sitte herättii syömään ja siitä hän nukku sitte 8.30 asti ja syötiin ja seurusteltii 1h ja taas nukutaan..
menojalkag:mulla tekis kovasti mieli päästä tuulettumaan pitkästä aikaa,mä en o ainakaan 3v käyny yhtään missään,kun en o päässyt,mut mun mies on pääsyt käymään,ja hällä on taas kesäkuussa vapaa ilta tiedossa ja mulla ei,kyllä vähä niinku ketuttaa..hän ei niinku anna mulle lupaa mennä mihkää kun hän vaa sanoo jos mä haluisin mennä johki että kuka lapset sitte hoitaa,tai sitte kun on lapsia tehny ni niitten kans täytyy sitte vaan olla..tää kyllä ahdistaa,välillä tekis mieli pakata kamppeet ja tytöt mukann ja lähteä pois tästä..nyt on ollu jonkin aikaa semmonen tosi ahdistava tunne kun ei pääse tästä yhtää mihkään..mut joo nyt tuli pelkkää valitusta,mut miehelle on turha höpöttää näistä kun se ei kumminkaa ymmärrä ainakin tuntuu siltä..nyt puuron tekoon
mansemamma ja Jasmin 2kk3pv
[color=darkviolet]Olin jo täs aiemmin akkuna auki, mut kuinkas kävikään tuli muita suunnitelmia ;)
Täällä tuulee puuskittain, loska lentää ja vettä tuli taas aamusella. Äh, Kossi ähisee vaunuissa. Toistaseks tyytyväisenä. .
Labrassa oon käyny tälle aamua. Inhottavaa oli, ku pisua piti pidättää sinne asti :/ laitoinki illalla aamuyölle kellon soimaan, ett ois se neljän tunnin näyte antaa :D Sattu kyllä viel sopivasti, ett pienimies söi neljän aikaan, mut eihän tollasia voi ennakolta tietää.
Kossi vetasi ennätys unoset. Tarkkaa en tiiä kauan, mut puol ysi/ysi oli untenmailla. Puolen yön hujakoilla tuhisteli kopassa ja iskin tutin suuhun ja käänsin kylkee niin nukku ainaki kai yhteen ellei peräti kahen likelle. Epäilen kyl ite tuota jälkimmäistä, ku ei se unessa noin pitkälle ajalle tuntunu. .
Illalla kävin kaverin kans kävelyllä ja oli i h a n a a ilman muksuja. Ukko oli ollu Kossin kans helisemässä ja sen monasti kirooma mikron suojakupu sai nyt viimesen lentonsa :D sillä on aina ollu jotai sitä vastaan, ku on kuulemma vaan haittona ja eessä. Sano vaan hyvin palaneen kattilassa. Tuumasin, ett tästä lähtien sit a i n a pyyhkii roiskeet mikron seiniltä. Lupas, mut se jää nähtäväksi :D
[b]Kivaa ku Lyyti ja Mariaki kävi kirjottamassa pitkästä aikaa :)[/b]
[b]Lyyti [/b]tuota vähä minäki aattelen, ett alkaa varmaan juhlakalu oleen niin iso ristiäisissä, ett mahtuneeko kastemekkoon.
[b]ImetysaivoG->[/b] en kai mittää ihan älytöntä oo tehny *hmm*. Äskön tuossa kaupassa käyessä mietin, ett ois kai se hullua ku unohtas vauvan kauppaan. Kävin meinaan ensin viemässä ostoskassin autoon, kaupantätin huolehtiessa sen aikaa Kossista.
No - kyllä mullaki tuttiosaset on kovassa kiehunnassa olleet ties minkä aikaa ja tosiaan tullu ihmeteltyä mikä on tuo ihme kohina mikä kuuluu jostai :D
[b]Nenn [/b]toivottavasti lapsosenne jo terveitä. Meillä kans akka aina yökkii, ku lentsun kourissa on :/ ja aina se tapahtuu unille käydessä. Ja mikäs ihme se on pötkötysasennossa, ku limaa kertyy.
Tuli tuosta sun itses kaipauksesta mieleen, ett mä tuumasin ukolle taannoin kaipaavani haleja. Alko jotenki tuntumaan, että täysin pyörii illat lasten ympärillä ja niitä hellien. Tosi tärkeetähän sekin on tottakai, mut alko tunteen ittesä jääneen varjoon tai unohuksiin hellyyden saralla.
[b]Mary [/b]ei tietääkseni täällä ainakaan rotaa oo ollu epidemiana. Noroo tuntuu olevan toooosi paljon kaikkialla.
[b]Leperus[/b] pitikin jo huudella, ett mis oot. Hyvä, ett tallessa :) Heh :D voi vaan kuvitella miten miehes on hästänny siivotessa sänkyjä.
[b]Taneli [/b]voi teiän pientä reppanaa. Toivottavasti paranee pian!
[b]Mansemamma[/b] toivottavasti saat " lomaa" ja pääset käymään tuultumassa. Mielestäni jokainen tarvii joskus aikaa ihan itelleen, vaikka kuinka on lapsia ja elämä heissä kiinni. On varmasti äitejä, jotka ei tarvi irti ottoja, mutta jotka sellasia kaipaa niin heille pitäs ne suoda.
Voimia ja jaksamista arkeen!
Johan se pienonen kai asettu. Koko ajan oon täs sivussa hyssytelly vaunuja, joten on vierähtäny aika tovi täs naputellessa muutama rivi aina kerralla.
No ei, kädet alko vispaan, ku sain tuon kirjotettua :)
Sain vihdoin jätkän simahtamaan ulos vaunuihin, vetäs pitkästä aikaa sisällä aamutorkut joten oli vähän vaikeempa tuo unen haku tälläkertaa! Mutta sinne simahti linnunlaulun säestämänä muutaman hyssyttelyn jälkeen....
Odottelen että omalääkärini soittaisi kun tuo meidän poitsun vasen silmä alkoi eileniltana punoittamaan, tai siis ala,-ja yläluomi, ei itse silmä onneks. On syntymästä saakka rähminyt silmä enemmän tai vähemmän muttei neuvolan mukaan niin että pitäis kuuri saada. Mutta nyt sitten eilen rupes hieman turvottamaaan ja punoittamaan joten ajattelin että parasta olis saada lääkärin mielipide! Toivottavasti sais jonkun puhelinreseptin jostain salvasta tms. ettei tarttis lähteä pikkuisen kanssa istuskelemaan terveyskeskukseen näin flunssa aikana, ollaan niin hyvin säästytty miltään pöpöiltä....
En sitten eilen enään päässyt istahtamaan koneelle sen jälkeen kun poitsu heräs toisilta päikkäreiltään, päätti olla mamman sylivauva loppuillan pienine kitinöineen...muttei kuitenkaan malttanut mennä sitten nukkumaan (mitä yhdet vartin torkut vetäs) kun vasta klo: 21.....
Pitikin jatkaa meidän päivärytmistä, jos sitä sellaiseksi voi kutsua....:
Eli yöt menee todella vaihtelevasti kuten olenkin jo tainnut tänne muutaman kerran surkutella/hehkutella, riippuen päivästä ;)
Tais SULINALLA olla sama juttu....!
Meilläkin viimeyönä heräili tunnin välein klo: 2 eteenpäin....!
Eli aika tasan klo:21 (-22) simahtaa jätkä, voi olla että pari kertaa joutuu käydä hyssyttelemässä. Sitten herää ekalle syötölle klo:24-1.30 ja uudestaan 2-3 hkuluttua (n.klo:3-4) josta sitten jatkuu tunnin välein heräämistä ja ähinää, ilmeisesti vatsaväänteiden vuoksi, kunnes on aamu ja noustaan, yleensä klo:6.30-7.30. Aamupesut, vaipan ja vaatteiden vaihto, " namitipat" eli Deetipat, leikkiä/seurustelua ja sitten ulos päikkäreille ja päivä taas alkaa!
Nyt meen valmistautumaan tohtorin puheluun, jatkoa seuraa myöhemmin!
Mukavaa päivää & voikaahan hyvin!
Pupina & poitsu 8+1
[color=008B45]Piti vielä tulla osallistumaan gallupeihin.
PÄIVÄRYTMIG:
07.00-08.00 herätään, aamupesut, syödään ja seurustellaan.
Noin tunnin valveillaolon jälkeen ensimmäiset päiväunet noin tunnin verran, jolloin äiti pääsee aamiaiselle ja suihkuun ja ehkä myös nettiin.
Sitten taasen seurustellaan ja syödään.
Noin 12.00 päiväunet, jolloin yleensä ulkoillaan eli nämä unet nukutaan vaunuissa.
14.00-15.00 herää syömään ja seurustelemaan.
Noin 17.00 seuraavat unet, joiden jälkeen valvotaankin ilta ainoastaan pieniä torkkuja äidin tai isän sylissä ottaen.
Nukkumaan 21.00-23.00. Syömään noin neljän tunnin unien jälkeen ja sen jälkeen 1-3 tunnin välein loppuyön.
Ei siis varsinaista selkeää rytmiä ole vielä meillä, varsinkaan noissa öissä. Toisinaan syödään vain 2 kertaa yössä ja toisinaan (niinkuin viime yönä) tunnin välein.
KAKKAG: Meidän kossi kakkaa tarkalleen joka kolmas päivä. Meille neuvolantäti sanoi, että täysimetetylle vauvalle kaikki väliltä kymmenen kertaa päivässä ja kerran kymmenessä päivässä on ok.
Me ollaan menossa torstaina ensimmäiselle käynnille B-hepatiittirokotetutkimuksen puitteissa. Päätettiin siis osallistua siihen tutkimukseen. Rotarokote annetaan omasta pussista, ensimmäisen annoksen poika sai jo pari viikkoa sitten.
CINZA kyseli yöunille menosta: Meillä poika ajoittain nukahtaa tissille, josta siirretään sänkyyn, mutta toisinaan myös siirretään sänkyyn hereillä ollessa, jonne hetken jokeltelun jälkeen nukahtaa. Toisin sanoen aika helppo tapaus nukahtamaan, kun on tarpeeksi väsynyt.
LYDI@N poika vetelee kadehdittavia yöunia. Mä olen joskus niin väsynyt noiden tunnin välein tapahtuneiden heräämisten takia, että ihan tuntuu silmien seisovan päässä. Voi kun saisi nukuttua yhden yön edes niin, että poika söisi vain kerran!!! Sitä odotellessa...
Mut nyt köllimään sohvalle perheen miesväen viereen.
-Sulina-