Puolison ja hänen sisaruksensa välit vanhempiinsa
Olen elänyt siitä onnellisessa asemassa, että minun ja sisaruksieni välit vanhempiimme on erinomaiset yhä näin nelikymppisenä, joten on vaikea samaistua, kun puolisolle on kuulema ihan sama onko vanhempansa elossa vai ei ja jokaisen vierailun jälkeen hän kiroaa omia vanhempiaan, miten taas riitelivät mitättömästä asioista. Sisaruksensa tekevät ihan samoin.
Olen kysynyt miksi käyvät edes, jos aina tulee jotain eripuraa, mutta ei osaa sanoa siihen mitään. Lapsuus ei kuulema ole varsinaisesti huono ollut, mutta ei ole koskaan arvostanut vanhempiaan ja sama koskee muitakin sisaruksia (ja sen kyllä näkee kaikkien olemuksesta).
Onko muilla samankaltaisia kokemuksia, osaako joku sanoittaa paremmin, mistä tuollainen arvostuksen puute omiin vanhempiin voisi kummuta?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Siis millä tavalla niitä vanhempia mielestäsi pitäisi arvostaa enemmän?
Ei tietenkään millään tavalla, omia vanhempiaan kuuluu vihata, odota vaan kun omat lapsesi alkavat inhota sinua.
No ei, omat vanhemmat on ne, jotka on antaneet sinulle elämän, kasvattaneet sinut, opettaneet ja tukeneet toivon mukaan. Meillä on tietysti hyvin erilaisia vanhempia ja vanhemmuus suhteita, mutta jos on ollut onnellinen ja turvallinen lapsuus, niin kyllä minusta omat vanhemmat silloin ansaitsee arvostusta. Iän myötä kaikki muuttuvat ja iäkkäiden vanhempien kanssa voi omanlaisiaan haasteita tulla, mutta ei se arvostus silti saisi kadota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään millään tavalla, omia vanhempiaan kuuluu vihata, odota vaan kun omat lapsesi alkavat inhota sinua.
No ei, omat vanhemmat on ne, jotka on antaneet sinulle elämän, kasvattaneet sinut, opettaneet ja tukeneet toivon mukaan. Meillä on tietysti hyvin erilaisia vanhempia ja vanhemmuus suhteita, mutta jos on ollut onnellinen ja turvallinen lapsuus, niin kyllä minusta omat vanhemmat silloin ansaitsee arvostusta. Iän myötä kaikki muuttuvat ja iäkkäiden vanhempien kanssa voi omanlaisiaan haasteita tulla, mutta ei se arvostus silti saisi kadota.
Ei vanhemmat sitä elämää anna. Ihan sattumalta tänne synnytään kelle tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, mitä mies vastasi?
Pitäiskö vaikka lukea aloitus uudestaan? Tuollahan tuo aloituksessa lukee kaikki mihin täällä on meuhkattu vastauksia. En yhtään ihmettele, että ap tuskin enää vastaa tähän ketjuun, tässähän on oikein väärinymmärretyt marttyyrit hyökänneet joukolla kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mitä mies vastasi?
Pitäiskö vaikka lukea aloitus uudestaan? Tuollahan tuo aloituksessa lukee kaikki mihin täällä on meuhkattu vastauksia. En yhtään ihmettele, että ap tuskin enää vastaa tähän ketjuun, tässähän on oikein väärinymmärretyt marttyyrit hyökänneet joukolla kimppuun.
Itseasiassa ei lue. Ap kertoi kyöhwmmin kysyneensä tätä kysymystä puolisoltaan mutta ei ole kertonut mitä puoliso siihen vastasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mitä mies vastasi?
Itseasiassa ei lue. Ap kertoi kyöhwmmin kysyneensä tätä kysymystä puolisoltaan mutta ei ole kertonut mitä puoliso siihen vastasi.
Sokeako olet??
"Olen kysynyt miksi käyvät edes, jos aina tulee jotain eripuraa, mutta ei osaa sanoa siihen mitään. Lapsuus ei kuulema ole varsinaisesti huono ollut, mutta ei ole koskaan arvostanut vanhempiaan ja sama koskee muitakin sisaruksia (ja sen kyllä näkee kaikkien olemuksesta). "
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän jokainen vaikka lähipiiriä ajattelemalla voi kuvitella mitä tuollaisissa voi olla taustalla. Kaltoinkohtelua, epäluottamusta, päihteitä, ongelmia, mitä ikinä.
Niinpä, siksi tämä vaikuttaa lähinnä keksityltä jutulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mitä mies vastasi?
Sokeako olet??
"Olen kysynyt miksi käyvät edes, jos aina tulee jotain eripuraa, mutta ei osaa sanoa siihen mitään. Lapsuus ei kuulema ole varsinaisesti huono ollut, mutta ei ole koskaan arvostanut vanhempiaan ja sama koskee muitakin sisaruksia (ja sen kyllä näkee kaikkien olemuksesta). "
Oletko itse? Vai onko ymmärryksessä?
Ap kertoo aloituksessa kysyneensä miksi käyvät siellä vanhemmilla. Myöhemmin tässä keskustelussa ap kertoo kysyneensä puolisolta samaa asia kuin otsikossa ja että asiasta on käyty keskustelua. Silloinhan ap on saanut asian ja ne puolison syyt tietää. Tosin täällä ei ap ole kertonut mitä puoliso vastasi. Mutta silti edelleen kyselee niitä mahdollisia syitä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mitä mies vastasi?
Sokeako olet??
"Olen kysynyt miksi käyvät edes, jos aina tulee jotain eripuraa, mutta ei osaa sanoa siihen mitään. Lapsuus ei kuulema ole varsinaisesti huono ollut, mutta ei ole koskaan arvostanut vanhempiaan ja sama koskee muitakin sisar
Minä ymmärrän tästä aloituksesta päivän selvästi, että ap kysyy MUIDEN henkilökohtaisia kokemuksia huonoista lapsi-vanhempi-suhteista, eikä pyydä muita kertomaan mitä mieltä ap:n oma mies on. Eihän siinä olisi mitään järkeä :D
" Onko muilla samankaltaisia kokemuksia, osaako joku sanoittaa paremmin, mistä tuollainen arvostuksen puute omiin vanhempiin voisi kummuta? "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestä on ihan järkyttävää kun ihmiset ei arvosta vanhempiaan esim omassa kaveripiirissä tätä ilmiötä. Omat vanhempani kuoli kun olin nuori ja antaisin mitä tahansa jos he olisi vielä täällä.
Esim. väkivaltaista vanhempaa, joka edelleen uhkailee, vainoaa, haukkuu ja mustamaalaa muille ihmisille on kyllä hyvin vaikea arvostaa. Sitä antaisi mitä vain, että itsellä olisi ollut lämmin ja rakastava vanhempi edes hetken aikaa. Osanottoni.
Te voitte kuitenkin edelleen sopia ja teillä on mahdollisuudet toisin kun meillä vanhemman menettäneillä.
Kerrotko miten edetään kun isälle on määrätty lähestymiskielto aiemman henkeä uhkaavan käytöksen takia? Eli mistä lähdetään liikkeelle? Jos kerran asiat on paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mitä mies vastasi?
Sokeako olet??
"Olen kysynyt miksi käyvät edes, jos aina tulee jotain eripuraa, mutta ei osaa sanoa siihen mitään. Lapsuus ei kuulema ole varsinaisesti huono ollut, mutta ei ole koskaan
Ap kysyy kovasti mutta ei huoli vastauksia.
Onko aloitus joku tuollaista vai mikä?
Eiköhän jokainen aikuinen ihminen tiedä tai osaa päätellä mitä tuossa mahdollisesti voisi olla taustalla. Tuskin kukaan niin kuplassa elää että olisi ihan tietämätön siitä että toisten perheissä ei voisi olla ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestä on ihan järkyttävää kun ihmiset ei arvosta vanhempiaan esim omassa kaveripiirissä tätä ilmiötä. Omat vanhempani kuoli kun olin nuori ja antaisin mitä tahansa jos he olisi vielä täällä.
Outoa. Eihän kaikki vanhemmat ole mallikansalaisia. Osa on todella vaikeita ja vanhemmiten nämä piirteet vielä korostuu.
Omasta puolesta olisit saanut mun vanhemman eli äidin.
Jatkuva nälvintä vielä 90-vuotiaana oli todella hirveää. Vielä kun muistaa että sitä samaa on jatkunut lapsuudesta asti.
Eikä mitään pikkujuttuja. Vaan henkisen väkivallan käyttöä, valehtelua ja isän manipulointia käyttämään väkivaltaa pieniin lapsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vanhemmat sitä elämää anna. Ihan sattumalta tänne synnytään kelle tahansa.
Ennen vanhaan lapsia vain syntyi. Halusit tai et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä ketjussa. Tässä ketjussa kirjoitetaan niistä vanhemmista, jotka eivät ole tarjonneet lapsilleen onnellista ja turvallista lapsuutta.
Suorastaan suututtaa ap:n kommentti siitä miten häntä järkyttää kun ihmiset eivät arvosta omia vanhempiaan. Miten kuplassa voi ihminen elää? Oon itse perheestä, jossa on henkistä väkivaltaa, mykkäkoulua, raivoamista. Oon kärsinyt tästä paljon ja se on vaikuttanut tosi monella tavalla siihen, minkälainen musta ole tullut nyt aikuisena. Terapiaakin oon koittanut. Siinä terapeutti sai iskotettua muhun ajatuksen että en ole vanhemmilleni mitään velkaa. Eikä kukaan ole. Mieti nyt vähän ap - eikö sulla oikeasti riitä mielikuvitus ajattelemaan millaisissa oloissa moni lapsi joutuu kasvamaan, siis tosi tosi moni? Mun perhekin oli ulospäin normaali, vanhemmat hyvissä töissä, kulissit pystyssä, saati millaista on sellaisen lapsen elämä jolla edes näin ei ole. Mulle on ollut vaikeaa olla parisuhteissa täysin rehellinen siltä minkälainen mun perhe on, joku häpeä estää. Oon kertonut pintapuolisesti ongelmista ja että välit ei kovin hyvät ole, mutta en oo osannut avautua aiheesta oikeasti. Ehkä sun mies kokee samoin.