***MARRASMURUJEN MA-TI***
Kommentit (34)
Meillä ollaan vajaan viikon päästä 4kk ja täysimetyksellä on menty. Muutaman kerran oon ihan vähän maistattanu hedelmäsosetta, mut en tiiä onko ees sitäkään vähää nielly, kun se tuppas vaan sylkeen sen pihalle.. :) Kuitenkin päivällä syödään oikeestaan aika tarkkaan parin tunnin välein. Yöt vähän vaihtelee. Mut yleensä nukahdetaan 21-22 välillä ja sit nukutaan pisempi pätkä joka max. 5 tuntia. Mut siinäkin löytyy vaihtelua. Viime yö nyt meni esim: nukahti pikkusta ennen 22, heräs syömään jotain 02:50 eli sen viis tuntia nukku ja sitte söi. Sitten se jäikin mulla viereen, kun taisin itekin siinä imettäessä nukahtaa.. :) Paita kun oli siinä ylhäällä, niin en tiiä vaikka se olis välillä pikkusen syönykin, mut varsinaisesti sit seuraavan kerran heräs seiskalta ja söi ja sit jäikin hereille.
Enempi mua kyllä korpee noi herran päiväunet. Niissä ei oo minkäänsortin rytmiä. Välillä nukahtaa tissille ja voi siitä sitten viedä sänkyyn. Useimmiten kuitenkin saa keinutella sängynlaidalla poika käsivarsilla ja hytkyttää sen untenmaille. Tuntuu et ne unet on jotenkin tiukassa. Itellään ei tosiaan nukahda muuta kun tissille tai sit autossa kaukaloon.
Ja kaukalosta tulikin mieleen.. Et voiko noin pientä vielä aatella siirtävänsä kohta isompaan tuoliin? Meillä sen verran pieni kaukalo ja iso mies, et ei se siihen kyllä enää ainakaan montaa kuukautta mahdu! Mut pitäskö tosiaan yrittää sinnitellä sinne puolen vuoden tietämille, et saa istuttaa enempi? Siitäkin tuli mieleen, et " istuuko" teijän vauvat miten paljon? Siis tietenkin sylissä jne. Meillä toi poitsu ei muuta haluiskaan kun olla istumassa ja aika hyvin se mun mielestä jo jaksaa istuakin, kun joskus on hetken verran kokeiltu, niin ei painu enää sillai kasaan, mitä ihan alussa teki.
Kukas sitä puhukaan, et on läheisyydenkipee vauva? Sitä on täälläkin liikkeellä! :) Koko ajan pitää olla sylissä, lattialla ei viihdytä, ellei joku siinä koko ajan ole viihdyttämässä. Sitterissäkin viihtyminen on nykyään vähän niin ja näin.
Meillä ei vielä käännytä. Mahalta selälle on kellahtanu jokusen kerran, mut nekin varmaan vahinkoja.
Tiitiäisen pojalle kovasti onnea matkaan leikkaukseen! Mä oisin ihan paniikissa, jos olis sama tilanne itellä. Tiitiäinen kuulostaa ainakin ihan rauhalliselta ja reippaalta. :)
Hittolainen mua rasittaa toi hiustenlähtö! Kauankohan siitä pitää vielä kärsiä!? Lattiat vilisee hiuksia täynnä, koko ajan sais olla imuroimassa. Onneks sentään on paksu tukka olemassa, muuten oisin varmaan jo osaks kalju...
Nyt se mies onkin ulkona unilla, ja johan teki taas tiukkaa saada se sinne nukahtaan. Ei toivoakaan et ton vaan lykkäis pihalle ja se nukahtais. Ei kun pitää kärrätä ympäri pihaa varmaan vartti ennenku simahtaa. Nyt lasketaan minuutteja, et kauan se siellä jaksaa nukkua! Nyt on nukkunu jotain 40 min...
Kai se tarvii laittaa tää viesti jo meneen, että joku jaksaa vielä lukeakin! :)
Eka Marille syöttöväleistä. Meillä tyttö tulee 5kk sunnuntaina ja syö päivällä 1-4 tunnin välein... Eli vaihtelee. Pitkät päikkärit nukkuu _yleensä_ klo 13-16, joskus neljäkin tuntia. Tänään on syönyt klo 7, 10, 12.30, 15.30 ja 17. Pian varmaan taas tissi maistuu! Yöllä syö muutaman kerran, en oikein tiedä kun kainalossa nukkuu... Yleensä en kyllä kellota noita ruokailuja noin ;) Mua ahistaa kun se 6kk lähestyy uhkaavasti ja pitää alkaa soseilla sotkemaan. Argh. T
Tiitiäiselle ja perheelle paljon voimia tulevaan koitokseen! On nuo niin isoja juttuja että varmasti mietityttää. Hyvä on kuitenkin tietää, että parhaat siellä on asialla teidän pikkuista hoitamassa :)
Tuu sitten Kanelisokeri heti kertomaan, miten kävi :)
Mulla on plussasta jo reilu vuosi... Vuosi sitten tähän aikaan tapetoitiin meillä uutta kotia ja apujoukot ihmetteli mun turvonnutta alavatsaa... Oli tosiaan alkuraskauden turvotukset hyvällä mallilla ja kyllä se raskaus silloin paljastui. Viikkoja oli jotain 7 muistaakseni... Oi niitä aikoja!
Mutta eipäs tässä kai muuta nyt tähän hätään.
Marrastoive
Juu, ei tästä irti pääse ;-P
KAUKALOISTA: Siirtäkää vaan " tuoliin" . Niitähän on istuimia, jotka on tarkoitettu vaikkapa 0-25kg. Turhahan sitä on kaukaloon sulloa, jos ei sinne hyvin mahdu ;-P Tuollaisissa turvatuoleissa on käsittääkseni jonkin verran säätömahkuja, jotta saa enempi makuuasennon vauvalle ja sitten istuvamman isommalle. Meillä ei tosin ihan sellaista ole, vaika haluisinkin... taas se raha...
LIIKKUMISESTA: Meillä neiti alkoi eilen kääntymään. Ikää siis *JO* huimat 4kk ;-P Harjoitteli asiaa jo reilu kuukausi sitten sinnikkäästi, mutta jätti sitten asian hautumaan ja nyt sitten vaan päätti, että makkarat väistykööt ja punnerretaan masulleen!
ISTUMISESTA: Meilläkin vääntäydytään sylissä mahdollisimman istuvaan asentoon. Turha kannella makuultaan, poru tulee. Nyt kun eletään sitä aikaa, että halutaan nähdä, osallistua, koskea, maistaa jne. Käsittääkseni tässä vaiheessa vauvat alkavat punnertaa ylemmäs, toiset enemmän ja toiset vähemmän.
Nyt taas mentävä...
TalviSalama kera trion
Testasin illalla ja negahan sieltä tuli, kuten epäilinkin. On se vaan imetys tällä kertaa hyvä ehkäisykeino ;-) ja onhan minulla se PCO:kin, joka merkitsee sekin melkoisesti. En ainakaan pettynyt, kuten aiemmin jo kirjoitin, neljäs tulee sitten kun on sen aika.
Niin piti vielä Mari69:lle kirjoittaa, että päiväsaikaan ruokailurytmit ovat 3-4h, ja varmaankin ne ovat oikeasti pitemmätkin, mutta minäkin tarjoan tissiä jos Aino alkaa känyämään enemmän, hyvä nälän merkki on myös se, että hän alkaa imemään nyrkkejään ihan vimmatusti.
Tiitiäiselle iso tsemppihalaus tulevaan leikkaukseen ja voimia koitokseen. Tuo on kuitenkin suuremman luokan leikkaus. Minä kun meinasin ihan pudota tuolilta kun esikoinen ekan kerran nukutettiin maskilla korvien putkitusta varten. Tuli sellainen hysteerinen olotila ja pyörryttikin. Itkin ihan hulluna siellä odotustilassa kun näin silmissäni sen tilanteen yhä uudelleen ja uudelleen kun tytölle laitettiin ensin rauhoittavaa ainetta suoneen ja sitten maski kasvoille ja siinä hän kuukahti ihan veltoksi ja tiedottomaksi. Ihan sydänalaa kouraisi, vaikka kaikki meni ihan hienosti ja kyseessä oli ihan pikkujuttu :-) Varaudu siis mitä ihmeellisimpiin tunnetiloihin ;-)
Kanelisokeri
Tullaan tänään Porin lähelle autoa vaihtamaan. Ettekös te olleet jostain sieltäpäin?
Nyt reissuun!
Minull aion yksi luokkakaveri jonka lapsi leikattiin samanikäisenä sydämestä ja on nyt hyvivoiva 10-vuotias. Luokkakverini kertoi kuinka mahtava yhteishenki siellä oasatolla oli ja ihmetteli kuinka hurjia leikkaukisa siellä tehdään ja kirurgit ovat todella ammattitaitoisia. Kerto kuinka heidän " pieni sydänvikansa" tuntuikin yhtäkkiä tosi pieneltä jutulta kun näki kuinka vaikeita juttuja joillakin oli. Oli syän ja keuhkot värrällä puolella ja mitä kaikkee....
Eli ainakin kokemusta sielää lääkäreilä on.
Oikein paljon voimia teille koko perheelle!!!
Pikkuinen vauva on ihmeellinen kun sillä on se paranemisprosentti niin nopeaa kuin meillä vanhuksilla!
Toivotaan että kaikki menee hyvin!
Vaikutat oikein realistiselta ja järkevältä äidiltä. Tule kertomaan sit meille muruille miten onnistui!
Olemme täällä sinun tukenasi!
Täälä ollaan nyt päästy tänä aamuna jo nukkuun 2 kertaa päikkäreitä,Joel siis.
Mutta nyt kysymyksiin vastaamisia...
Vauvan istuminen,meillä ainakin yrittää kokoajan istua ja kova huuto tulee jos ei pystyssä saa sylissä olla,eikä meilläkään enään ole semmoista lysähtynyttä se istuminen...
Päiväunia meillä otetaan säännöllisesti aamulla klo:7-9 ja sitten illasta 17-16 välillä,muutenkin saattaa semmoisia torkahteluja olla muutami päivän aikan jotka kestää 15min-30min.
Täälä kanssa sitten lähtee noita hiuksia aivan kamalasti...tosiaan onneksi mullakin paksut hiukset ettei ihan kaljuksi ole vielä tullut.
Joelillakin jatkuvasti hiuksia käsissä ja melkein suussakin kun mun sylissä on.
Joten ottaa muakin jo päähän tää hiusten lähtö tuntuu selvästi että puolet hiuksista olis lähtenyt.
Sit vielä äänestämisestä...
En ole käynyt enkä tiedä pääsenkökään täältä korvesta sinne kun pitäisi.
Mutta menen jos joku vie tai omalla autolla satun pääsemään...
Sit vielä tähän päivään...
Aamusta lapset läht kouluun klo:8 tienoolla niin ekan kerran koululta soitettiin kotiin jo klo:8.40 että lapsille uusia vaatteita kun olivat rypeneet ilman kuravaatetusta vedessä oikein kunnolla...
Joten mies on nyt sitten viemässä kuivia vaatteita koululle isommille lapsille.
Vaikka sanottiin lähtiessä ettei sit mennä leikkiin lätäköihin...
Mutta nyt pyykki hommiin että ehin ne tehdä ennen kaverin tuloo...
toivoovauvaa ja 2 nuorinta lasta...
Kanelisokeri, harmi et nega tuli, hyvä kuitenkin että olet tolla asenteella, et tulee kun on tullakseen, ettei tuu turhaa ressiä :)
Tiitiäisen perhe tääläkin kovasti mielessä, hyvin kaikki varmasti menee!
Nopsaan tuo aika tosiaan menee, vuosi sitten plussattiin ja nyt vauva on 4kk jo!
Eilen oli neuvola, hienosti kasvetaan ja kovasti sai poika kehuja :) Rotarokotteen toinen annos annettiin, et se on nyt hoidettu.
Sammasta on kielen kärjessä ja ylähuulessa (sisäpuolella) epätavallinen paikka kuulemma mut sammakselta se näyttää eikä lähe rapsuttamalla pois, puolukkahoitoa nyt vaan, toivottavasti lähtee pian pois. Eilen tuli myös toinen piikki ssihen B-hepatiittirokote tutkimukseen liittyen, ei itketykään paljo mitään, et hienosti meni sekin.
Muuten koko reissu olikin tooosi hikistä puuhaa äidille, kaikki kolme lasta mukana ja neiti 1v9kk aiheutti kaikenlaista mukavaa puuhaa....
Marrastoive, ootko jo saanut sen kierukan paikoilleen? Mä kuule jänistin sen kanssa :) torstaina saan pillerireseptin, että mennään niillä nyt sit jonku aikaa.
Ja siivoomaan...hieman jo tympii tää remppa ku jatkuvasti pitää olla sotkuja siivoomassa!
EFFICA: Voihan räpylä....meiltä on tosiaan Poriin n60km Helsinkiin päin eli ollaan Huittisista...voih kun olisin tienny ni olis voinu vaikka treffata tai jotain...=)!
Multa lähtee kans tukka päästä! Ihan hirveetä karvanlähtöö,lähtispä jalkakarvatkin samanlaisesti=)! Parturikin vaan nauro ku mä sille sitä kirosin,no onpa sulla ainakin varaa sano vaan...heh heh...=)! Mahtaako liittyä jotenki johonki raskaushormooneihin vai tietääkö joku?? En siis oo raskaana mutta tarkotin että jos ne hormoonit jotenki poistuu kehosta...Ku ei mulla voi liittyä mitenkään imetykseenkään...en ees muista koska on viimex tullu maitoo,varmaan vuoden alussa...!
Mun piti eilen kirjottaa vielä siitä ku soitin sille jonohoitajalle...se vaan totes,että te ootte sitte 1,5vkoa sairaalassa...mä olin sitte vaan että jaa ollaan vai?? Sano että juu,yleensä on niin jollei tuu mitään takapakkeja! Olishan se toisaalta hienoo päästä niin pian kotiin,mutta toisaalta jänskää...no sen näkee sitte ku sen aika on=)!
Meillä pikkumies ekoilla päikyillä ulkona (ihana ilma,lämpötilakin +5 varjossa=)!) ja mun tarttis mennä viikkaan pyykit narulta ja laittaa seuraavat kuivumaan,mutta mistä sitä taas itteni löysin...=)!
Jos mä nyt meen kuitenkin...=)!
Tiitiäinen78
Tällasta galluppia heitän.
Meillä neljäs lapsi tosiaan ja vasta nyt oon heittäytyny uuteen juttuun ja kas kummaa, olen klert kerrlata tyytväisempi OPlen vasta viikon verran koklaillut.
Nyt kahveelle, vauvakin nukkuu sopivasti!
Elikä mä meinasin ostaa kestoja,mutta hetken mietittyäni tulin siihen tulokseen,että kun muutenkin inhoon pyykin pesua,ni en jaksa panostaa...laiskimus mikä laiskimus...=)!
Tänne kyllä jämähtää näemmä aikas pahasti välillä...=)!
Tiitiäinen78
Kotihommia olisi vaikka muille jakaa, mutta täällä sitä luuhaan minäkin.
Kestoilusta: Nyt käytän Ainolla kertiksiä taas kun saamme sen rotarokotteen. Ainon vatsa toimii kaksi kertaa päivässä sen rokotteen ansiosta ja sitä itseään tuli paljon. Muutenkin koin jotenkin turvallisemmaksi sen, että tämän rokotekakka-ajan käytämme kertiksiä. Muulloin käytössä siis kestot villahousukuorilla.
Äänestäminen: Ajattelin äänestää, jos vain kiireiltäni ehdin ;-) Tuleva sunnuntai, eli varsinainen vaalipäivä olisi tähtäimessä.
Nyt pitää mennä syömään jotakin...Ainokin on ollut valveilla aamu kahdeksasta lähtien ja alkaa olemaan hieman väsynyt jo...unet eivät vain onnistu sisätiloissa näköjään kovin hyvin...
Kanelisokeri
Kierukasta Tuulille, juu ei oo vielä niitä kuuluisia ja kaivattuja toisia menkkoja tullut. Eli samassa pisteessä olen vielä. Toivottavasti ei vaan käy vahinkoa ennen sitä... Kortsut kun ei vaan toimi, tai siis toimii ne niin että ehkäisyteho on joko 100% (eli homma loppuu alkuunsa) tai sitten 0% (eli kortsu saapi lähteä muutaman minuutin jälkeen). Että näin täällä...
Meillä kertakäyttövaipat käytössä.
Mutta nyt vauvalle pudasta ylle ja takas hommiin!
Marrastoive
...ei tästä pääse eroon millään...=)!
Momentille kovasti jaksuja pikkuneidin taudin kanssa=)!
Kanelisokerille peukkuja plussalle=)! Meillä poika ei vielä käänny kun kyljelleen,kovasti on yritystä mutta siihen se sitte jääkin vielä toistasex,mutta äkkiä sekin päivä tulee ku pyöritään jo vinhaa vauhtia=)!
Kaikille kamalan iiiiiiisoooo hali ja kiitokset tsempityksistä=)! Kyllähän sitä rupee jo jännittään,mutta eiköhän sieltä kaikki kotiin tulla hyvissä voimissa=)! Siis mennään ens sunnuntaina sinne Lastenklinikalle ja ma:na 19.päivä on sitte leikkaus.
Ei osannu vielä jonohoitaja sanoo mein majotuksesta,tarttee soitella sinne Mäkkäri-taloon keskivkona tai torstaina ni sitte selviää. Olishan sinne kiva mennä,kuvissa ainakin tosi ihanan olosta ja kovin kodinomanen tunnelma=)!
Täytyy kattoo jos päästään samaan taloon ku Effica=)!
Mutta nyt mä taas menen...
Tiitiäinen78