Suomesta loppuu työvoima 40 000 vuosittain tarvittaisiin
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/4f226a18-cc36-45ce-aab7-5ff656ccd…
Kertokaapa nyt minulle tyhmälle että miten suomesta voi loppua työvoima kun meillä on työttömiä ihan omasta takaa? Tätä suomesta loppuu työvoima mantraa on jankattu koko 2000 luvun ajan joten ei tämä mikään uusi juttu ole.
Onko suomalaiset työttömät niin epäkelpo yksilöitä ettei ne kelpaa työelämään vai mistä johtuu tuo väite että suomesta loppuu työvoima?
Niin ja suomessa jokainen puolue haluaa lisää työvoimaa ulkomailta vaikka meillä on omasta takaa työttömiä.
Kommentit (41)
17000 avointa työpaikkaa, työttömiä 300 000, mihin tarvitaan lisää työttömiä?
Ja nämä 40000 erityisesti Afrikasta.
Ainoa mikä tässä on vaihtoehtona on se että tarvitaan halpatyövoimaa jotka suostuvat huonoihin työehtoihin. Eikä sekään ihan täysin looginen selltys ole koska meillä kuitenkin on sopimuksia, lakeja ja asetuksia.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja kuinka monta tuosta 300 000 ihmisestä on maahantulijoita? Veikkaan että noin puolet :)
Mitä enemmän suomeen tulee ulkomailta ihmisiä niin sitä vaikeampaa suomalaisen on saada työtä kun siitä samasta työpaikasta kilpailee entistä useampi henkilö.
Siksi persut.
Kyllä tuota samaa argumenttia on käytetty toistuvasti jo kauan ennen.
Inkerinsuomalaiset pakkosiirrettiin Inkerinmaalta Suomeen 40-luvulla, lähetettiin takaisin Neuvostoliittoon, ja kutsuttiin taas takaisin Suomeen 90-luvulla samoilla työvoimapula-argumenteilla. Jo silloin 90-luvulla myönnettiin, että porukkaa tarvitaan hommiin, joita suomalaiset eivät suostu tekemään.
Ja mistä syystä siirtyivät aikanaan Suomesta Inkerinmaalle? Koska kaskeamisen takia Suomi oli ylikansoitettu, eikä maata riittänyt kaikille.
Siinä vähän historiallista perspektiiviä. Sopii miettiä, mitä on opittu, jos mitään.
P*ska mitään lopu.
Suomi on vaan nykyisin muiden maiden vietävissä. Paljon lainaa. Ja paljon ulkomaan elättejä joille pitää keksiä töitä.
Pian tekoäly vie työt lopuiltakin suomalaisilta, mihin tänne työttömiä ulkomaalaisia vielä tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siihen joukkoon irakilaisia, syyrialaisia ja afgaani raiskareita mahtuu myös.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mikä tässä on vaihtoehtona on se että tarvitaan halpatyövoimaa jotka suostuvat huonoihin työehtoihin. Eikä sekään ihan täysin looginen selltys ole koska meillä kuitenkin on sopimuksia, lakeja ja asetuksia.
Niin eli suomalaiset makoilee kotona tukien varassa kun ulkomailta tuotu halpatyövoima tekee hommat pienellä palkalla? Tämähän on sama meno kuin saudiarabiassa yms lähi-idän maissa eli orjatyövoima tekee työt ja kantaväestö elelee herroiksi kun yhteiskunta maksaa tukia.
Suomessa on työpaikkojen kohtaanto-ongelma. Kainuulainen, työttömäksi jäänyt rakennusmies ei lähde eikä pääse Helsinkiin lähihoitajaksi.
Hieno uutinen! Siispä 7,5 vuodessa Suomen työttömyysongelma on kokonaan ratkaistu!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on työpaikkojen kohtaanto-ongelma. Kainuulainen, työttömäksi jäänyt rakennusmies ei lähde eikä pääse Helsinkiin lähihoitajaksi.
Miksi suomessa kouluissa ei nuoria ohjailla niille aloille millä on työvoimapula? Tämä koko kohtaanto-ongelma johtuu ainoastaan siitä että koulut ei osaa ohjata nuoria oikeille aloille.
Suomalaiset työttömät ovat luusereita jotka eivät osaa hommia.
Mieluummin palkkaan ahkeran virolaisen.
13. Vapaassa maassa itse kukin lähtökohtaiesti itse päättää siitä, mitä ryhtyy opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys johon yksikään trolli ole vastannut eikä vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Jotka saattavat valvonnassa lähes pystyä samoihin avustaviin töihin kuin suomalaiset kehitysvammaiset.
Vierailija kirjoitti:
13. Vapaassa maassa itse kukin lähtökohtaiesti itse päättää siitä, mitä ryhtyy opiskelemaan.
Niin päättää mutta onko järkeä kouluttaa nuoria aloille missä ei ole työvoimapulaa ja mahdollisesti ne joutuvat työttömiksi kuin niille aloille millä on työvoimapulaa?
Olen huolissani työvoiman loppumisesta, työthän ovat jo lähes loppuneet.
Pelkästään Kiina sijoittaa tällä hetkellä 100 miljardia dollaria uusiin teknologioihin. Emme pysy kehityksen kelkassa alkuunkaan. Sekin on syynä maamme surkeaan taloudelliseen tilaan ja tolaan. Kehityksen keihäänkärki sijaitsee ihan eri puolella tätä yhteistä palloamme.
Suomalaiset työttömät ei osaa mitään, heille pitää maksaa hyviä tukia jotta he pysyvät kotona. Ulkomailta otetaan orjat tekemään työt ja heitä voikin sitten verottaa kunnolla.
SDP duunarien asialla.