Onko sinusta väärin jos kutsuu sisarpuolta ilman verisukulaisuutta siskoksi?
Ollaan tunnettu ihan pikkulapsista saakka ja en jaksaisi aina jokaselle selittää sukupuuta niin kutsun vaan siskoks.
Päteville ihmisille (Kielitoimiston sanakirja): substantiivi sisar jonka kanssa vain toinen vanhempi on yhteinen; myös isä- t. äitipuolen tyttärestä, joka ei ole verisukulainen.
Kommentit (27)
Jotkut kutsuu siskoksi esim toisen vanhemman uuden puolison tytärtä, joka siis ei oikeasti ole lainkaan verisukulainen edes puoliksi.
On väärin ja sairasta ja perverssiä kutsua, kun kyse on kuitenkin petoksesta
Mun pojat joilla on eri isät kutsuvat toisiaan veljiksi, minäkin niin ajattelen heidän olevan veljekset.
No tottakai saa kutsua, jos itse niin haluaa ja tuntee. Vaikka ei ilmeisesti ole ollenkaan sukua. Itsekin sanon veljiä aina ihan vaan veljiksi, vaikka on eri isä. Aina ollaan yhdessä asuttu äitimme kanssa ja mun isä ei juuri elämässäni ollut. Ehkä sitten jos isällä olisi ollut vielä toinenkin lapsi, hän olisi sitten ollut se velipuoli, kun ei olisi asuttu yhdessä. Mutta meillä kellään ei ole muita sisaruksia.
Itse kutsun siskoani siskoksi. Meillä on sama isä ja se riittää ja olemme kasvaneet yhdessä. Sisarpuoleksi voi kutsua sellaisa, jolla on veriside mutta eivät ole asuneet samassa perheessä.
sisko voit olla kenenkään tahansa ilman mitään verisiteitä jos siltä molemmista tuntuu.