Vein tänään 3-v. lapseni päiväkotiin ilman päähinettä ja sain heti kotkotusta siitä!
Meillä oli aamulla +8 astetta ja kyllä minun mielestäni sen ikäinen pärjää jo hyvin paljain päin. Varsinkin kun se ilma siitä vielä päiväksi lämpiää.
Kommentit (44)
Miksi toiset ovat noin välinpitämättömiä lapsistaan?!
ja kyllä, Suomessa ylipuetaan lapsia jatkuvasti ja näitä haalareihin puettuja lapsia näkee +18 asteen heinäkuussakin ja se pipo tiukasti silmillä. Ja samat lapset karjuu kaupan jonossa ihan silkasta kuumuuden ahdistuksesta.
Mutta minusta _ohut_ pipo tällä säällä (+8, tuulista ja kosteaa) ei ole liioilteltu kolmivuotiaalle joka on ulkona toista tuntia putkeen. Ei se pipo/hattu välttämättä tarkoita ylipukemista, meillä ainakin ne kesähatut on tosi ohuita ja omasta kokemuksesta (olen tehnyt töitä aurinkoisella säällä hatutta ja ilman pitkiä aikoja) voin sanoa että silloin se hattu itse asiassa viilentää kun suojaa auringolta.
On se jännä, että näistä asioista keskustellaan aina syksyisin...ja niissä vanhempien mielipiteet jakautuvat aika hyvin.
Meillä lapset ovat ainakin 8+ lämmöillä pihalla ohuet pipot päässä...kun itse tulevat sanomaan että on kylmä pihalla.
Löysin yhden hyvän ohjeen netistä lasten pukeutumisesta...ja tässä siihen linkki...
www.yhteishyva.fi/yhteishyva/pukeutuminen/lasten_pukeutuminen/puetaan _paivakotiin ...luulen, että tuolla lyhyemmälläkin osotteella pääsee...
Ote tekstistä...suojaamattoman pään kautta haihtuu jopa 80% lämmöstä......
Mutta jokainenhan itse päättää mitä lapselleen päälle laittaa..joten ei luulisi olevan muiden pään vaiva..tosin päiväkotien hoitajat varmaan asiasta huomauttavat..ja se kuuluu vain heidän ammattiin sekä siihen, että huolehtivat niistä lapsista päivisin..
4 lapsen äiti
Olen kuunnellut ystäväni, alakoulun opettajan, kertomuksia siitä kun lapset itse valitsevat aamulla vaatteet päälleen ja tulevat paukkupakkasilla ohuessa takissa ja lenkkareissa kouluun. Ei nelivuotias osaa vielä itse arvioida säätä ja pukeutua sen mukaan!