Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huoli-ilmoitus sotkuisuudesta/likaisuudesta

Vierailija
19.03.2025 |

Missä menee se raja, että lähtisit tekemään huoli-ilmoitusta ihmisen ns saastaisuudesta? Lapsiperheessä raja on ymmärrettävästi matalampi, mutta aikuisella ihmisellä? Sekä asumisen että yksilön henkilökohtaisen hygienian perusteella?

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen puuttunut vastaavanlaiseen tilanteeseen, Tuttuni yh-iskä ja lapsi eli kakkasessa kodissa ja vessassa aina jarrujäljet ja tiskiä siellä täällä. Sänkyjä ei oltu ikinä pedattu eikä tuuletettu asuntoa varmaan ikinä. Karkkipapereita lattialla. Kylään mennessä niin aloin sitten vaan hinkkaamaan vessoja, laitoin tiskit, vein roskat ja petasin sängyt ja imuroin. Kun kuvotti niin paljon tollanen paskainen elämäntapa ja lapsikin talossa. Mutta Kyllä sitä faijaakin hävetti kun itse ei saanut tota tehtyä vuoden aikana kertaakaan ja itse tein noi 20 minuutissa.

Onko sinulla omia lapsia? Ihan vinkkinä, että pieni lapsi saa asunnon tuohon kuntoon 10 minuutissa, joten melko turhaa siivota monta kertaa päivässä. Että ihan karkkipaperia lattialla, on sulla ongelmat. Sänkyjen pelaaminen lapsiperheessä on turhaa ajanhukkaa.

Vierailija
42/103 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoidatuta ensin oma mielenterveysongelmasi. Toisten asioihin puuttuminen on aikasta sairasta, tiesitkös sinä? Tietyn rajan ylitettyäsi se on myös laitonta.

Vastauksista ja vihaisuudesta päätellen vauvapalstalla käy paljon paskan keskellä asuvaa porukkaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu, että ne köyhät ja työttömät on aina niitä, jotka elää saastaisesta kodissa ja makaa sohvalla paskaisissa vaatteissa. Sitten ne kiireiset, rikkaat ja menestyneet ihmiset ehtii vielä työpäivän jälkeen siivota kotinsakin päivittäin ja urheilla ja harrastaa ja kuskata lapsia heidän harrastuksiin. Ja tehdä ravitsevaa ruokaa koko perheelle, samaan aikaan, kun se työtön vetää vaan pitsaa paskaisena ja itkee kurjuuttaan. Jännä juttu.

Ääliömöinen kirjoitus ääliömäisille ihmisille. Itse tein samat jutut kun olin töissä ja työtön eli ei kai siinä niin hirveästi kannata määritellä ihmistä suihkujen määrällä tai pizzan tilaamisilla.

Jotain kertoo tietenkin se miltä näyttää, mutta monet näyttää samalta, töissä tai työttömänä.  Pitäisi siis tietää millainen on aina ollut, jotta voi päätellä jotain. 

Taitaa olla melkein niin, että edellämainittuihin saatetaan puuttua tahalleen merkillisellä mielenkiinnolla, jos on työtön, kun olisi töissä?

Pitäähön sitä jostain saada kiinni Hehheh. Esim. ravitseva ruoka tai pizzan tilaus. Ei kai nyt vain ole niin, että kiinnostaa nuo enemmän työttömön työssäkäyvän osalta? Ei työssäkäyvänkään kannata joka päivä siivota tai tehdä huippuravitsevaa  ruokaa. Ei tuo ole mikään vaatimus tsi meriitti lapsiperheellekään. 

Kannattaa paheksua ihmisiä ihan oikeista ja paheksuttavista asioista ja esittää huoli ihan oikeasti huolestuttavista asioista. Sellaisia on todella vähän mihin ulkopuolisten pitäisi puuttua.  Lähinnä kyse pitäisi olla vakavasta vaarasta jo tuolloin.  

Jotkut ei harrasta mitään työssäkäydessäänkään ja työtön ei välttämättä ole paskaisissa vaatteissa, mutta jos rahat vähissä,  voi kotona olla rääsyissä. Töihin ei kannata rääsyissä mennä. 

Vierailija
44/103 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeesti jos kyse siivouksesta niin ei sillä kannata kehua. 

Vierailija
45/103 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai aikuisilla ihmisillä on vastuu itsestään! Ja ei mielenterveysongelmat tai päihdeongelmat ESTÄ siivoamasta, tiskaamasta tai pyykinpesua. Ainoastaan jos kädet on poikki tai halvaantuneet niin silloin tarvitsee apua. Se ettei huvita tai jaksa ei ole syy. Ei minuakaan huvita siivota ym mutta niin vaan homma hoituu. 

Vierailija
46/103 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatiaa huudetaan. Mutta itse ei tehdä mitään. Ei tulisi mieleenkään mennä piikomaan kenellekään jolla on 24/7 aikaa siivota ja laittaa elämä järjestykseen. 

Vierailija
47/103 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi jättää ne kiusaamismielessä tehdyt huoli-ilmoitukset tekemättä. VVoisi pikkaisen miettiä, että kun sosiaalityöntekijät toteuttaa kiusaajan kivaa, niin todella apua tarvitseva jää ilman apua.

Esimerkiksi se höyrypesurilla tapahtunut ... pieni poika kuoli. Ajatelkaa, jos sossulla olisi ollut aikaa käydä tuon pariskunnan elintapoja katsomassa...

Vierailija
48/103 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että vanhempi ihminen, joka selkeästi haisee kun ohi kävelee.

Vierailija
49/103 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivottu on likaisia koteja, ensin jääkaappi, joka piti kastella wettexillä ensin, tahrat eivät heti irtoa.  Sitten pitkävartisella harjalla lattiat, myös pesin henkilön pyykit viereisessä pesulassa.

Tupakan jäljet pinttyvät lavuaareihin, siihen keittiösuihke.

Tosiaan jos ihminen ei itse hyväksy, virallinen taho ei mene auttamaan.

Pitkä pesuväli saa olla että alkaa haisemaan.

Kiinnostelisi, mistä ne tupakan jäljet tulee lavuaareihin 🤢

Vierailija
50/103 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi jättää ne kiusaamismielessä tehdyt huoli-ilmoitukset tekemättä. VVoisi pikkaisen miettiä, että kun sosiaalityöntekijät toteuttaa kiusaajan kivaa, niin todella apua tarvitseva jää ilman apua.

Esimerkiksi se höyrypesurilla tapahtunut ... pieni poika kuoli. Ajatelkaa, jos sossulla olisi ollut aikaa käydä tuon pariskunnan elintapoja katsomassa...

Erityisesti Kela voisi ajatella, mitä järkeä on tehdä huoli-ilmoituksia kun tiliotteiltakin näkyy, että tukeen oikeutettu hoitaa säntillisesti asiansa. Kun rattaat ei päänupissa toimi, niin yleensä vikaa ilmenee ensin rahankäytössä.

Vierailija
51/103 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai lapset sotkee kodin 10 minuutissa. No ei ainakaan meillä koska meillä ei eletä kuin siat pellossa. Osaavat laittaa roskat roskiin, pyykit pyykkikoriin, tiskit tiskiin ym. Lelut kerättiin aina joka ilta paikoilleen paitsi jos oli joku iso legojuttu ym kesken. Ruoka syödään ruokapöydässä eikä sotketa tahallaan. Hygienia ok ja puhtaat vaatteet joka päivä. Kotona rauhallinen tunnelma. Ulkona voi sitten juosta.

Vierailija
52/103 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta on ottanut sen linjan että köyhät, sairaat ja muuten kykenemättömät saa pudota. Ennen oli köyhäinlaitoksia, nyt ei niitäkään. 

Vierailija
53/103 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivottu on likaisia koteja, ensin jääkaappi, joka piti kastella wettexillä ensin, tahrat eivät heti irtoa.  Sitten pitkävartisella harjalla lattiat, myös pesin henkilön pyykit viereisessä pesulassa.

Tupakan jäljet pinttyvät lavuaareihin, siihen keittiösuihke.

Tosiaan jos ihminen ei itse hyväksy, virallinen taho ei mene auttamaan.

Pitkä pesuväli saa olla että alkaa haisemaan.

Kiinnostelisi, mistä ne tupakan jäljet tulee lavuaareihin 🤢

Ajan mittaan savu pinttyy, jos ei harjata pesuaineen kanssa. Nähty on.

Vierailija
54/103 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, ei niitä kiinnosta. Minun eräs tuttuni eli aivan kamalan sonnan keskellä. Vuokranantaja oli jo alkanut huomautella. Autoin siivoamaan asuntoa ettei lennä pihalle. Se kamala sotku oli oire mielenterveysongelmista ja päihdeongelmista. Asiat jatkui samanlaisena vaikkei sotku niin kamala ollutkaan. Lopulta aloin olla huolissani ihmisen mielenterveydestä kun puhui että tappaa itsensä. No, sen voi arvata miten siinä kävi. Ja ei huoli-ilmoituksesta ollut minkään sortin hyötyä. Ihmiset luulee että huoli-ilmoituksella voi pelastaa ihmisen itseltään. Toisin on asiat käytännössä. He siis käytännössä soittavat. Mitään ihmeempiä welfare checkejä ei käyty tekemässä.

Kun soitat jollekin ihmiselle huoli-ilmoituksen,tulee ambulanssihlökunta paikalle ja sanoo ilkeästi ja vit..llen että "tapp aisi tuokin jo itsensä". Sellaista se on,se apu nykyään. Viekää ne masentuneet ystävänne pienelle lenkille kun aurinko paistaa, sekin on sitä "ammatilaistenapua" eli tyhjää parempi.

Vierailija
55/103 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen puuttunut vastaavanlaiseen tilanteeseen, Tuttuni yh-iskä ja lapsi eli kakkasessa kodissa ja vessassa aina jarrujäljet ja tiskiä siellä täällä. Sänkyjä ei oltu ikinä pedattu eikä tuuletettu asuntoa varmaan ikinä. Karkkipapereita lattialla. Kylään mennessä niin aloin sitten vaan hinkkaamaan vessoja, laitoin tiskit, vein roskat ja petasin sängyt ja imuroin. Kun kuvotti niin paljon tollanen paskainen elämäntapa ja lapsikin talossa. Mutta Kyllä sitä faijaakin hävetti kun itse ei saanut tota tehtyä vuoden aikana kertaakaan ja itse tein noi 20 minuutissa.

Onko sinulla omia lapsia? Ihan vinkkinä, että pieni lapsi saa asunnon tuohon kuntoon 10 minuutissa, joten melko turhaa siivota monta kertaa päivässä. Että ihan karkkipaperia lattialla, on sulla ongelmat. Sänkyjen pelaaminen lapsiperheessä on turhaa ajanhukkaa.

Vastaan: ei ole omia lapsia, mutta olen työskennellyt päiväkodissa. Kyseessä ei ollut pieni lapsi vaan 10-vuotias koululainen, joka pelaa vain omassa huoneessaan eli ei sotke yleisiä paikkoja. Syö myös valmiita eineksiä eli tiskiäkään ei paljoa tule, mutta huomasin heti, kun keittiö haisi, ettei astianpesukone ole pyörinyt viikkoihin, eikä roskia viety. Keräsin roskat ja tuli 4 pussillista sekajätettä. Muovit ja pahvit vielä erikseen. Cokis-pulloja sekö olut-tölkkejä siellä täällä ja tyhjiä mehupurkkeja pöydän alla.

Toki siivous voi olla turhaa, mutta itseäni alkoi kuvottamaan kyseinen sikala, eikä 20 minuuttia ole paljon pois omasta elämästäni. Kaveri istui sohvalla sen ajan kun touhusin, ja liityin sen jälkeen joukkoon sohvalle katsomaan sitä telkkaria pienen siistimisen jälkeen. Ei ollut iso juttu.

Vierailija
56/103 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että vanhempi ihminen, joka selkeästi haisee kun ohi kävelee.

Se voi kertoa henkilön työn raskaudesta, hygenian puutteesta tai sairaudesta. Sairaus voi löytyä ihmisestä, joka pelkän ulkonäön perusteella yökkäilee toisen ihmisen hajua, vaikka toinen olisi juuri käynyt suihkussa ja laittanut puhtaat vaatteet päällensä. 

Vierailija
57/103 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, ei niitä kiinnosta. Minun eräs tuttuni eli aivan kamalan sonnan keskellä. Vuokranantaja oli jo alkanut huomautella. Autoin siivoamaan asuntoa ettei lennä pihalle. Se kamala sotku oli oire mielenterveysongelmista ja päihdeongelmista. Asiat jatkui samanlaisena vaikkei sotku niin kamala ollutkaan. Lopulta aloin olla huolissani ihmisen mielenterveydestä kun puhui että tappaa itsensä. No, sen voi arvata miten siinä kävi. Ja ei huoli-ilmoituksesta ollut minkään sortin hyötyä. Ihmiset luulee että huoli-ilmoituksella voi pelastaa ihmisen itseltään. Toisin on asiat käytännössä. He siis käytännössä soittavat. Mitään ihmeempiä welfare checkejä ei käyty tekemässä.

Karu tosiasia on että jos ihmisellä itsellään ei ole motivaatiota mennä hoitoon, käytännössä ihmisen annetaan vaikka tappaa itsensä jos ei aivan sekavissa horinakunnoissa ole. Ainoa keino saada ihminen hoit

"Karu tosiasia on että jos ihmisellä itsellään ei ole motivaatiota mennä hoitoon, käytännössä ihmisen annetaan vaikka tappaa itsensä jos ei aivan sekavissa horinakunnoissa ole. Ainoa keino saada ihminen hoitoon on käytännössä käydä itse viemässä hänet, jos jotenkin saa suostuteltua hänet lähtemään "

Ja näin sen pitää ollakin. Itsemääräämisoikeus saakin olla vahva ja sitä saakin rikkoa vain tarkkaan määritellyissä rajoissa.

Vierailija
58/103 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kertoo jotain elämän hallinnasta, jos karkkipapereita lattialla eikä jaksa vaivautua viemään niitä roskikseen vaikka ystävä tulee kylään. Vaikka mukamas kuinka pieni juttu olisi. Itse kun olin koululainen niin vanhemmat pakottivat joka lauantai, että huone on siisti tai muuten en saa mennä leikkimään kavereiden kanssa, eivätkä he voi tulla yökyläilemään. Kyllä mielestäni kerran viikossa pitää jaksaa siivota. Toki jos siistii omat jäljet heti niin ei ole mitään siivottavaa. Ehkä 2 kertaa vuodessa vain ikkunoiden pesu ja toisinaan vähän imurointia, pölyjen pyyhkimistä ja moppausta jne. Itselleni ei tulisi mieleenkään jättää paskaa pönttöön, vaan kyllä WC-ankalla ja harjalla siivoan jälkeni saman tien vaikka yksin asun. Kuvottava ajatus, ettei siivoa jälkiään ja että joku haluaa asua paskan keskellä.

Vierailija
59/103 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhiltä leikattu rahat pois. Voi kuvitella että siellä on vaikea hankkia uutta tai välineitä. Lisäksi jos villaa, voi viikossa jo pölyyntyä.

Jos olet koulutettu ihminen tai edes maalaisjärkeä omaava, niin tietäisit että se väkiviinaetikka maksaa oikeasti 1,29€ Xtran merkki 1,5l. Sillä saa pestyä himassa kaikki mestat vuoden aikana joka päivä, eikä tee allergiaa kenellekään ja on ekologista. Tyhmät on yleensä köyhiä, koska eivät tiedä eivätkä osaa etsiä tietoa mistään. Tyhminä vain ostavat jonkun kalleimman naaman edessä olevan pesuaineen ja sitten itkevät, etteivät saa tarpeeksi rahaa sossusta :D Idiootista päästä kärsii koko ruumis. Harmin paikka ja voi voi :D

Joo sulla ei järki päätä pakota. Kukaan köyhä ei osta kalleinta pesuainetta vaan katsoo hinnat tarkkaan. 

Vierailija
60/103 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käyttäisi samoja vaatteita koko viikon niin ottaisin asian puheeksi ja kysyisin suoraan, että miksi haluat elää paskaisesti? Toisaalta ex-kumppanini jätin, koska idiootti pesi aina kaikki lakanatkin 30-pikapesulla ja likanen kämppä oli. Näköjään 7000€ kuukausituloilla ei saanut maalaisjärkeä. Syytteli äitiään, että hän ei kuulemma ole opettanut siivoamaan tai kotitöitä. Onneksi asun äidin naapurissa. Ärsyttävä tyyppi, mutta en huoli-ilmoitusta tekisi jos on vain tyhmä.Jotain autismia oli selkeesti.

Minulla on samaa neuletta useampi kappale, samoin paitoja. Töissä yleensä pukeudun samantyyppisiin vaatteisiin päivittäin, jonkun silmissä varmasti näyttää, että olen samoissa vaatteissa koko viikon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi