Uusi seurustelukumppani ei pese hampaitaan?
Ollaan tapailtu miehen kanssa neljä kuukautta. Kaikki menee oikein hienosti, pidän hänestä todella paljon.
Kuitenkin olen laittanut merkille, että hän ei taida pestä hampaitaan. Hän on viettänyt aikaansa suht tiiviisti mun luona pari viikkoa ja tasan kerran olen nähnyt hänen pesevän hampaat. Olen hankkinut hänelle hammasharjan tänne.
Iltaisin, kun mä menen peseen hampaat niin hän vaan menee sänkyyn. Kun kysyn, että "tuletko peseen hampaat?" niin hän väittää pesseensä ne jo päivemmällä kotonaan.
Hänen hengitys ei haise erityisesti, mutta hampaat ovat kyllä suht kellertävät. Eivät huomiota herättävän epäsiistit, mutta kuitenkin.
Mistä voi johtua, ettei joku pese hampaitaan? Ja miten asiaan voi vaikuttaa, vai kannattaako mun edes yrittää puuttua? Me olemme molemmat 30-40-vuotiaita.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Jos ei pese ollenkaan hampaita on yleensä 40-50 vuotiaana tekohampaiden tarpeessa.
Sehän riippuu onko suussa karies bakteeri vai ei. On vanhoja ihmisiä, joiden hampaissa ei ole ollut koskaan reikiä
Olen tarkka hampaiden pesijä 2-3 x päivässä, joka kerta puhdistan hammasvälit, käyn hammaslääkärillä ja suuhygenistillä vuosittain ja silti huonot hampaat ja reikiä tulee helposti.
Mies 46v Pesee hampaat kun muistaa, täysin ehjät hampaat ja reikiä nolla. Sama toisella lapsella, nyt nuori aikuinen ja hampaita ei ole koskaan paikattu ja teininä hän viis välitti hampaanpesusta.
Minun kylppärissäni ei ainakaan ole
Coregoja tai tekarinpesuaineita. Lol.
[Hammastahnoja plus hammaslankoja
kyllä löytyy 10 erilaista!]
Täytyy tämäkin varmuuden vuoksi todeta,
kun ei koskaan tässä kilpailuhenkisessä
pahassa maailmassa tiedä, mitä
joku ventovieras mustis/kadeihminenkin
voi keksiä mustamaalaamis-tarkoituksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna sällille koirien dentasticksejä pureskeltavaksi. 😬
Varsin edullisiakin:
https://www.mustijamirri.fi/purenatural-dental-sticks-kalkon-28-pack
Tokmannilla usein tarjouksessa!
Pakko keroa kun aloin käydä aikoinaan puolison luona kyläilemässä, vähän hämmennyin kun kylppärissä oli Corega-paketti. En edes kehdannut kysyä että onko sulla saakeli tekarit? No selvis että käyttää niitä wc-pöntön puhdistukseen, tää oli mulle uus tapa.
Käytän purentakiskoa öisin. Laitan aamulla Corega-tabsin ja veden kanssa aamulla puhdistamaan samalla kun pesen hampaani. Mitä ihmeellistä Corega-tabseissa voi muka olla aikuiselle ihmiselle?
Hyi saaatana. Mikä teitä akkoja vaivaa kun pitää tollasten raparipojen kanssa pariutua. Henkilökohtaisesta hygieniasta ei mitään haisua (ympäristöllä sitäkin enemmän XD), tuskin pesee edes käsiään vessassa käydessään. Normaali ihminen pysyisi kaukana tollasista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
asiahan ei sulle kuulu, ovat h'nen hampaansa! Älä ole ÄITI!
En mä yritä olla äiti, mutta asia mietityttää. Kun seurustellaan ja vielä tavoitteellisesti, niin kyllä mä koen terveyteen ja hygieniaan liittyvien asioiden kuuluvan toiselle. Jos vaikka mä en vaihtaisi sukkia tai pesisi hiuksiani pariin viikkoon niin hänellä olisi ihan perusteltu syy tiedustella, että mikä homma.
AP
Niin vielä eri jos teoiselle aiheutuu suorainista haittaa. bakteerit suusta suuhun. Moni ei edes hoksaa että sairastaa ientulehdusta.
50% 30-vuotiaista ja sitä vanhemmista suomalaisista hyysää parodondiittia suussaan. 75-vuotiaista melkein jokainen. Suomalaiset ovat todettu tutkimuksissa Pohjoismaiden heikoimmiksi hammashygienian suhteen.
Minä juuri luin jtn vielä karumpaa: 70 prossalla (!!) suom. 30+ miehistä on suussaan parodont. muutoksia.
Etenkin tupakoijat.
Tämäkin vielä: olemme surkeita suuhygieniamme suhteen koko Euroopassa.
Jo alakouluikäisiä joudutaan hoitamaan sedaatiossa edenneen karieksen + juurikan.hoitojen suorittamiseksi.
Eli onko nyt niin, että nykyvanhemmat somettavat luuri kädessään, kun pitäisi tehdä kasvatuspedagogiikkaa ja opettaa kylppärissä kullanmuruille harjaustekniikan perusteet?
Minulla on tapana huljauttaa kosteuttavaa käsidesiä kätösiini joka 'pisukeikan' jälkeen. Pullo nököttää wc-lavuaarin reunalla.
Tosin vielä erikseen desinfioin myös wc-nupin, kannen, hanat, wcn lattiankin. Säännöllisesti.
Itse pidän tärkeänä hyvää hygieniaa, mutta ärsyttäisi todella paljon, jos joku tapailukumppani alkaisi paapoa tyyliin 'tuletko nyt pesemään hampaat'.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna sällille koirien dentasticksejä pureskeltavaksi. 😬
Varsin edullisiakin:
https://www.mustijamirri.fi/purenatural-dental-sticks-kalkon-28-pack
Tokmannilla usein tarjouksessa!
Pakko keroa kun aloin käydä aikoinaan puolison luona kyläilemässä, vähän hämmennyin kun kylppärissä oli Corega-paketti. En edes kehdannut kysyä että onko sulla saakeli tekarit? No selvis että käyttää niitä wc-pöntön puhdistukseen, tää oli mulle uus tapa.
Käytän purentakiskoa öisin. Laitan aamulla Corega-tabsin ja veden kanssa aamulla puhdistamaan samalla kun pesen hampaani. Mitä ihmeellistä Corega-tabseissa voi muka olla aikuiselle ihmiselle?
Ollaanpas siellä taas nohevana. Ei vaan ollut ikinä tullut vastaan tietoa että Coregoille on muukin käyttö kuin tekarien puhdistus.
Paradondiitti on ihan kauheaa. Krooninen ientulehdus, hampaat tippuu lopuksi. Johtuu huonosta hygieniadtavja hoidosta.
Mulla alkoi ja sain sen pysähtymään mutta vaatii paljon hoitoa. Onneksi.
Mutta jos haluaa tekarit 50-vuotiaana niin siitä vaan.
Parodontiitti on hampaita ympäröivien kiinnityskudosten krooninen, etenevä sairaus. Ei parane eikä poistu itsestään.
Hampaat putoavat vaikka 25-vuotiaana, kun ja jos kaiminlyöty leukaluu viimein irtisanoo hampaan kanssa solmitun sopparin..
Ei suinkaan tarvitse 50-vuotiaaksi proteesia odottaa.
Oil pulling on erittäin hyvä tapa luonnolliseen kiilteen remineralisointiin. Käyttäjä neuvoikin tuolla eka sivulla. Teen tuon purskuttelun 3 x vkossa aamuisin minäkin, jo 22 vuoden ajan.
*Minulta ei tuo 'nohevuus'-komm.
Vierailija kirjoitti:
Hampaiden harjaus ei vaikuta niiden väriin jos se ei sisällä valkaisevia aineita.
Jos suu on puhdas eikä reikiä ole niin varsinaista syytä pestä hampaita (hammastahnalla) ei ole. Itsekin pesen vain harjalla ja toisinaan suolavedellä, lisäksi käytän kookosöljyä silloin tällöin oil pullingiin. Reikiä ei ole ollut vuosiin, vaikken mitenkään erityisesti välttele sokeria, esim.
Jos miehen hengitys ei haise niin hänen suussaan ei ilmeisesti tapahdu mitään omituista. Silloin sen sörkkiminen olisi typeryytä. Lääkärien mielestä tietysti pitää käyttää hirveästi hammastahnaa ja vaihtaa hammasharja 2 päivän välein, koska he saavat myynnistä myös omat tulonsa. Mutta tosiasiassa esmi. afrikassa on heimoja, joilla on täydelliset hampaat, eivätkä he ole kuulleetkaan fluorista ja hammastahnoista. Länsimaista hapatusta siis osittain
Se "länsimainen hapatus" on mahdollistanut sen, että muillakin kuin geneettisesti onnekkailla on omat hampaat tallessa läpi aikuisiän.
Kaikkien hampaat ei reikiinny, mutta reikiintyminen ei ole ainoa ongelma. Myös kiinnityskudostautien ehkäisy vaatii harjaamista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
asiahan ei sulle kuulu, ovat h'nen hampaansa! Älä ole ÄITI!
Tuollainen mies voi olla kohta ilman seuraa.
No sitten on, sehän on silloin oma valinta!
Ei voi ketään pakottaa
50% 30-vuotiaista ja sitä vanhemmista suomalaisista hyysää parodondiittia suussaan. 75-vuotiaista melkein jokainen. Suomalaiset ovat todettu tutkimuksissa Pohjoismaiden heikoimmiksi hammashygienian suhteen. Ottakaapa selvää parodondiitista. Sitä on helpompi torjua kuin hoitaa.