Uusi seurustelukumppani ei pese hampaitaan?
Ollaan tapailtu miehen kanssa neljä kuukautta. Kaikki menee oikein hienosti, pidän hänestä todella paljon.
Kuitenkin olen laittanut merkille, että hän ei taida pestä hampaitaan. Hän on viettänyt aikaansa suht tiiviisti mun luona pari viikkoa ja tasan kerran olen nähnyt hänen pesevän hampaat. Olen hankkinut hänelle hammasharjan tänne.
Iltaisin, kun mä menen peseen hampaat niin hän vaan menee sänkyyn. Kun kysyn, että "tuletko peseen hampaat?" niin hän väittää pesseensä ne jo päivemmällä kotonaan.
Hänen hengitys ei haise erityisesti, mutta hampaat ovat kyllä suht kellertävät. Eivät huomiota herättävän epäsiistit, mutta kuitenkin.
Mistä voi johtua, ettei joku pese hampaitaan? Ja miten asiaan voi vaikuttaa, vai kannattaako mun edes yrittää puuttua? Me olemme molemmat 30-40-vuotiaita.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Hampaiden harjaus ei vaikuta niiden väriin jos se ei sisällä valkaisevia aineita.
Jos suu on puhdas eikä reikiä ole niin varsinaista syytä pestä hampaita (hammastahnalla) ei ole. Itsekin pesen vain harjalla ja toisinaan suolavedellä, lisäksi käytän kookosöljyä silloin tällöin oil pullingiin. Reikiä ei ole ollut vuosiin, vaikken mitenkään erityisesti välttele sokeria, esim.
Jos miehen hengitys ei haise niin hänen suussaan ei ilmeisesti tapahdu mitään omituista. Silloin sen sörkkiminen olisi typeryytä. Lääkärien mielestä tietysti pitää käyttää hirveästi hammastahnaa ja vaihtaa hammasharja 2 päivän välein, koska he saavat myynnistä myös omat tulonsa. Mutta tosiasiassa esmi. afrikassa on heimoja, joilla on täydelliset hampaat, eivätkä he ole kuulleetkaan fluorista ja hammastahnoista. Länsimaista hapatusta siis osittain
Länsimaista hapatusta on myös sokerin käyttö.
Vierailija kirjoitti:
Menee asian vierestä, mutta tuli jotenkin mieleen kun minun piti opettaa mieheni pesemään kädet pissalla käynnin jälkeen. Voitteko kuvitella, että ihminen, joka muuten pesee kätensä huolellisesti ulkoa tullessa, ennen ruoalaittoa, isomman vessahädän jälkeen ja jopa sipsien syönnin jälkeen, niin ei nähnyt tarpeelliseksi pestä niitä pissaamisen jälkeen.
Kysyin perustelua. Hän ei kuulemma koske mihinkään likaiseen, kun pitää paperin toisesta päästä kiinni. No entäs painike, pöntön kansi... Tämä oli ihan ihmeissään, että eihän ne likaisia ole. Yöööök. Oppi onneksi tai ainakin pesee kätensä nykyään.
No bakteerit eivät ole ihan niin vaarallisia mitä jotkut kuvittelevat, ellei ole tyyliin hiv-potilas tai kävelevä avohaava. Joku nainen joskus sanoi että heittäisi kahvikupin roskikseen jos joku veisi sen kylpyhuoneeseen: tuohan on täysin psykosomaattista sekoilua, sillä hän käy itsekin koko ajan kylpyhuoneessa eikä heitä itseään roskikseen.
Lääkeuskikset ovat vähän pihalla siitä, mistä terveys koostuu. Siihen kuuluu oleellisesti laaja bakteerikanta JA jatkuva bakteerialtistus - ongelmat alkavat vain jos hyvät bakteerit puuttuvat. Eli ei ole sitä immuniteettia, joka huolehtii sittä etteivät haitalliset oliot pääse lisääntymään.
Esim. B12-vitamiini on käytännössä paskapartikkeli. Sitä voidaan kyllä syödä purkista, mutta sitä saa myös syömällä vaikkapa multaisia porkkanoita. Eläimen lihassa on sitä siksi, että heille syötetään ruokaa, joka ei ole ylihygienistä
Vierailija kirjoitti:
LouLou kirjoitti:
No kuka järjellinen ihminen ei pese omia hampaitaan? Sehän tuntuu etovalta, jos jättää hampaat pesemättä.
Kaikilla ei ole samanlainen hammaskalusto.
Tiedän pari ihmistä, jotka ei koskaan pesseet hampaitaan, ehjät valkoiset hampaat molemmilla
Joo ne on katsos tekarit :D
t. Ehjät valkoiset tekarit kun en pessyt hampaita, ihmiset ihailee, en kerro totuutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee asian vierestä, mutta tuli jotenkin mieleen kun minun piti opettaa mieheni pesemään kädet pissalla käynnin jälkeen. Voitteko kuvitella, että ihminen, joka muuten pesee kätensä huolellisesti ulkoa tullessa, ennen ruoalaittoa, isomman vessahädän jälkeen ja jopa sipsien syönnin jälkeen, niin ei nähnyt tarpeelliseksi pestä niitä pissaamisen jälkeen.
Kysyin perustelua. Hän ei kuulemma koske mihinkään likaiseen, kun pitää paperin toisesta päästä kiinni. No entäs painike, pöntön kansi... Tämä oli ihan ihmeissään, että eihän ne likaisia ole. Yöööök. Oppi onneksi tai ainakin pesee kätensä nykyään.
No bakteerit eivät ole ihan niin vaarallisia mitä jotkut kuvittelevat, ellei ole tyyliin hiv-potilas tai kävelevä avohaava. Joku nainen joskus sanoi että heittäisi kahvikupin roskikseen jos joku veisi sen kylpyhuoneeseen: tuohan on täysin psykosomaattista se
Onko autisti tietoinen iän myötä heikentyvästä immuniteetista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaiden harjaus ei vaikuta niiden väriin jos se ei sisällä valkaisevia aineita.
Jos suu on puhdas eikä reikiä ole niin varsinaista syytä pestä hampaita (hammastahnalla) ei ole. Itsekin pesen vain harjalla ja toisinaan suolavedellä, lisäksi käytän kookosöljyä silloin tällöin oil pullingiin. Reikiä ei ole ollut vuosiin, vaikken mitenkään erityisesti välttele sokeria, esim.
Jos miehen hengitys ei haise niin hänen suussaan ei ilmeisesti tapahdu mitään omituista. Silloin sen sörkkiminen olisi typeryytä. Lääkärien mielestä tietysti pitää käyttää hirveästi hammastahnaa ja vaihtaa hammasharja 2 päivän välein, koska he saavat myynnistä myös omat tulonsa. Mutta tosiasiassa esmi. afrikassa on heimoja, joilla on täydelliset hampaat, eivätkä he ole kuulleetkaan fluorista ja hammastahnoista. Länsimaista hapatusta siis osittain
L
Valkoisen sokerin kyllä. Ruokosokeri, intiaanisokeri, vaahterasiirappi, hunaja ja sen sellaiset ovat olleet olemassa ennen valkoista sokeria.
Tykkään käydä silloin tällöi kahvilassa ja ostaa pussin sipsiä, jossa saattaa olla valkoista sokeria. Joskus syön karkkia. Ei tule reikiä. Reikiä tuli itselleni vain nuorena, kun harjasin ahkerasti. Nykyään olettaisin että se johtuu tuosta remineralisaatiosta sekä oil pullingista, ettei tule. Sen oil pullingin sanotaan poistavan bakteereita suusta, mitä esim. fluorihammastahna ei tietääkseni tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo logiikka:
Ei pese hampaitaan -> Ei ole seurustelukumppanini
P.S. Tuollaiselta ihmiseltähän voit saada ikeniisi tulehduksen jonka seurauksena sinultakin putoaa lopulta kaikki hampaat suusta.
Muuten samaa mieltä, mutta en tuosta viimeisestä. Jos itse pitää hampaistaan hyvän huolen, niin ei esim. parodontiitti tartu.
"Parodontiitti voi tarttua läheisen ihmisen suusta syljen välityksellä."
https://www.oral.fi/suun-terveys/suun-tulehdukset/iensairaudet/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No bakteerit eivät ole ihan niin vaarallisia mitä jotkut kuvittelevat, ellei ole tyyliin hiv-potilas tai kävelevä avohaava. Joku nainen joskus sanoi että heittäisi kahvikupin roskikseen jos joku veisi sen ky
Ei liene ajankohtaista ap:lle tai poikaystävälleen.
Vierailija kirjoitti:
Anna sällille koirien dentasticksejä pureskeltavaksi. 😬
Niin, aina kun katsotte salkkareita tai huutokauppakeisaria yms., mies järsimään vaan dentastickkiä. Siitä tulee mahdollisesta pienestä alun muutosvastarinnasta huolimatta pienellä koulutuksella (tarvittaessa kaulin käyttöön) pian hyvä tapa.
Vierailija kirjoitti:
Serkku pesee hampaat kerran vuodessa. Järsii porkkanoita johonkin (muuhun) sairauteen ja ilmeisesti hampaat puhdistuvat kun syö puoli kiloa raakaa porkkanaa suoraan pussista.
Minullekin joku joskus sanoi, että raaka lanttu olisi luontainen "hammasharja". En tiedä onko, mutta onhan siinä jotakin happoa selvästi ainakin jollakin kypsyysasteella. Hampaiden suoruus on ainakin sidoksissa siihen, syökö lapsena mössöä vai sitkeitä ja pureskeltavia ruokia. Vinot hampaat ja yläpurenta ovat moderni ilmiö, joka on alkanut ruuan kypsentämisen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo logiikka:
Ei pese hampaitaan -> Ei ole seurustelukumppanini
P.S. Tuollaiselta ihmiseltähän voit saada ikeniisi tulehduksen jonka seurauksena sinultakin putoaa lopulta kaikki hampaat suusta.
Muuten samaa mieltä, mutta en tuosta viimeisestä. Jos itse pitää hampaistaan hyvän huolen, niin ei esim. parodontiitti tartu.
"Parodontiitti voi tarttua läheisen ihmisen suusta syljen välityksellä."
https://www.oral.fi/suun-terveys/suun-tulehdukset/iensairaudet/
"Parodontiitti ei tartu ihmiseltä toiselle. Suun bakteerifloora muodostuu jo lapsena sen mukaan, minkälaiset bakteerit pääsevät suuhun ensimmäisenä kolonisoitumaan eli asettumaan. Aikuinenkaan ei siis voi saada parodontiittia esimerkiksi suutelemalla, koska suun mikrobiston valtasuhteet ovat määräytyneet jo lapsuudessa."
https://www.terveystalo.com/fi/tietopaketit/parodontiitti#Tarttuuko+par…
Eli voi tarttua läheiseltä ihmiseltä toiselle ts. vanhemmalta lapselle.
https://www.youtube.com/shorts/s5atw1yAwbM
Terve sylki remineralisoi hampaita. Jenkeissä on monia lääkärikentän sisältä tulevia, jotka paljastavat näitä lääketeollisuuden huijauksia ja opettavat ihmisiä pärjäämään ilman näitä jutkutuksia.
Oikeasti tosi moni mies pesee hampaat tosi harvoin, ei pese käsiä wc käynnin jälkeen jne. Moni kyllä seurustelusuhteen alussa pesee vaikka 3 krt päivässä hampaat ja käydään joka päivä suihkussa jne. mutta oman kokemuksen mukaan ainakin sekä nykyisessä pitkässä suhteessani/avioliitossani että edellisessä suhteessa miehen hygieniakäytännöt ovat vuosien saatossa muuttuneet... Mutta en mä ainakaan aikuiselle ihmiselle jaksa huomauttaa mistään hampaiden pesemisestä. Aiheuttaa turhia riitoja pikku asioihin puuttuminen. Kuitenkin ne isommat asiat on kokonaiskuvan kannalta tärkeimpiä.
No onko siitä hampaitten pesusta jotain haittaa? Tämä siis teille, jotka ajattelette lääkäreiden, hammaslääkäreiden ja lääketeollisuuden olevan täyttä ku setusta.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti tosi moni mies pesee hampaat tosi harvoin, ei pese käsiä wc käynnin jälkeen jne. Moni kyllä seurustelusuhteen alussa pesee vaikka 3 krt päivässä hampaat ja käydään joka päivä suihkussa jne. mutta oman kokemuksen mukaan ainakin sekä nykyisessä pitkässä suhteessani/avioliitossani että edellisessä suhteessa miehen hygieniakäytännöt ovat vuosien saatossa muuttuneet... Mutta en mä ainakaan aikuiselle ihmiselle jaksa huomauttaa mistään hampaiden pesemisestä. Aiheuttaa turhia riitoja pikku asioihin puuttuminen. Kuitenkin ne isommat asiat on kokonaiskuvan kannalta tärkeimpiä.
Komppaan tätä. Oma aviomieheni 10 vuoden ajalta on myös hyvin laiska hampaiden pesijä. Aamuisin hänellä on siihen rutiini, mutta illalla nukkumaanmenoaika venyy ja sitten hän ei enää jaksakaan pestä hampaita. Hengitys ei haise ja reikiä on ollut 1 kappale meidän yhdessäoloaikanamme. Mies niin tajuttoman hyvä tapaus muuten, ettei tulisi mieleenkään hermostua tästä, vaikka välillä toki yritänkin patistella.
Huomautan vaan että hampaiden kellertäminen voi johtua myös muista asioista. Itsellä esimerkiksi musta kahvi ja tupakka on värjännyt hampaita.
Muuten asiaan, hyi. Jos itsellä jää jostain syystä hampaat pesemättä niin kyllä se aika inhottavalta tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
asiahan ei sulle kuulu, ovat h'nen hampaansa! Älä ole ÄITI!
En mä yritä olla äiti, mutta asia mietityttää. Kun seurustellaan ja vielä tavoitteellisesti, niin kyllä mä koen terveyteen ja hygieniaan liittyvien asioiden kuuluvan toiselle. Jos vaikka mä en vaihtaisi sukkia tai pesisi hiuksiani pariin viikkoon niin hänellä olisi ihan perusteltu syy tiedustella, että mikä homma.
AP
"Seurustellaan tavoitteellisesti", enpä ole ennen nähnyt tota ilmaisua. No, nykyään kai ollaan aika suorituskeskeisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna sällille koirien dentasticksejä pureskeltavaksi. 😬
Niin, aina kun katsotte salkkareita tai huutokauppakeisaria yms., mies järsimään vaan dentastickkiä. Siitä tulee mahdollisesta pienestä alun muutosvastarinnasta huolimatta pienellä koulutuksella (tarvittaessa kaulin käyttöön) pian hyvä tapa.
Saa hyvää proteiinia samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
asiahan ei sulle kuulu, ovat h'nen hampaansa! Älä ole ÄITI!
En mä yritä olla äiti, mutta asia mietityttää. Kun seurustellaan ja vielä tavoitteellisesti, niin kyllä mä koen terveyteen ja hygieniaan liittyvien asioiden kuuluvan toiselle. Jos vaikka mä en vaihtaisi sukkia tai pesisi hiuksiani pariin viikkoon niin hänellä olisi ihan perusteltu syy tiedustella, että mikä homma.
AP
"Seurustellaan tavoitteellisesti", enpä ole ennen nähnyt tota ilmaisua. No, nykyään kai ollaan aika suorituskeskeisiä.
Onko tekoäly käytössä vihapuheen vastaisessa työssä.
Niin se vaan on, kaikki ei ole samanlaisia.
Anoppi meni hautaan valkoisilla ehjillä hampailla ja yhdellä pojallaan edelleen valkoiset hampaat . Eivät ole karkkia syöneet tai napostelleet