Uusi seurustelukumppani ei pese hampaitaan?
Ollaan tapailtu miehen kanssa neljä kuukautta. Kaikki menee oikein hienosti, pidän hänestä todella paljon.
Kuitenkin olen laittanut merkille, että hän ei taida pestä hampaitaan. Hän on viettänyt aikaansa suht tiiviisti mun luona pari viikkoa ja tasan kerran olen nähnyt hänen pesevän hampaat. Olen hankkinut hänelle hammasharjan tänne.
Iltaisin, kun mä menen peseen hampaat niin hän vaan menee sänkyyn. Kun kysyn, että "tuletko peseen hampaat?" niin hän väittää pesseensä ne jo päivemmällä kotonaan.
Hänen hengitys ei haise erityisesti, mutta hampaat ovat kyllä suht kellertävät. Eivät huomiota herättävän epäsiistit, mutta kuitenkin.
Mistä voi johtua, ettei joku pese hampaitaan? Ja miten asiaan voi vaikuttaa, vai kannattaako mun edes yrittää puuttua? Me olemme molemmat 30-40-vuotiaita.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Oil pullingia?
Täytyi ihan googlata: "Tee purskuttelu mieluiten aamulla. Ota reilu teelusikallinen kookosöljyä tai seesamiöljyä suuhun. Purskuttele 1020 minuuttia."
"Öljypurskuttelu eli oil pulling on ikivanha ayurvedaan pohjautuva terveyskikka, jossa purskutellaan päivittäin vartin ajan öljyä suussa. Päivittäisen öljypurskuttelun uskotaan vähentävän suun haitallisia bakteereja ja plakkia sekä hoitavan ientulehduksia. Lisäksi öljypurskuttelun kerrotaan auttavan pahanhajuiseen hengitykseen ja saavan hampaat näyttämään kirkkaammilta ja valkoisemmilta."
Vierailija kirjoitti:
Uusi kumppani on pian hampaaton seurustelija. Käske pesemään!!!
SuukkoSuu. Muuten kielikin pitää pestä. hammasvälit. Kuinka usein ukko käy suuhygellä ja sitten huom. suun-sekä hampaistontarkastuksessa. Suusyöpäkin yleistyy. Tuotako sä pussaat. Mee pois!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LouLou kirjoitti:
No kuka järjellinen ihminen ei pese omia hampaitaan? Sehän tuntuu etovalta, jos jättää hampaat pesemättä.
Kaikilla ei ole samanlainen hammaskalusto.
Tiedän pari ihmistä, jotka ei koskaan pesseet hampaitaan, ehjät valkoiset hampaat molemmilla
Minä tiedän monta joilta puuttuu hampaita tai ne särkee tai niillä on paha ientulehdus.
mennä sydänlihakseen jos ei huolehdi suun, siis suun ja erikseen hampaiston kunnosta. ientulehdus vaaralline,verenkiertoon kun pääsee. ne hammasvälit nyt jokainen. se rullalanka paras ja peskää kieli,siellä kielen syvin takaosa on likaaaa. kallista jos edes enää pystyykään kiinnittämään implantteja kun hampaita joutuu poistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
asiahan ei sulle kuulu, ovat h'nen hampaansa! Älä ole ÄITI!
En mä yritä olla äiti, mutta asia mietityttää. Kun seurustellaan ja vielä tavoitteellisesti, niin kyllä mä koen terveyteen ja hygieniaan liittyvien asioiden kuuluvan toiselle. Jos vaikka mä en vaihtaisi sukkia tai pesisi hiuksiani pariin viikkoon niin hänellä olisi ihan perusteltu syy tiedustella, että mikä homma.
AP
Niin vielä eri jos teoiselle aiheutuu suorainista haittaa. bakteerit suusta suuhun. Moni ei edes hoksaa että sairastaa ientulehdusta.
Oletko varma, ettei pese?
Jotkut ihmiset esim. pesee hampsat suihkussa, kummallista kyllä.
Mallulla ja jaloviinalla ne hampaat plakittomina pysyy.
Siis yök. Aivan älyttömän oksettavaa. Ihminen joka ei huolehdi hygieniastaan, mitä muuta jättää huolehtimatta?
TEKARIT, ei viitsi myöntää. Nukkuuu sun luona tekstit suussa, tai ottaa pois kun nukahdat.
syö juustoa ,salaattia,pähkinöitä ja muuta tarttuvaa ruokaa ,ja sitten menet hymyileen ja pussaileen...jos kommentoi hänelle jos hän kommentoi sinulle hampaistasi
Vierailija kirjoitti:
LouLou kirjoitti:
No kuka järjellinen ihminen ei pese omia hampaitaan? Sehän tuntuu etovalta, jos jättää hampaat pesemättä.
Sitä mäkin pohdin. Tosin pidän häntä kyllä järjellisenä, joten ihmetyttää vielä enemmän. Muuten hänellä henkkoht hygienia hyvällä tasolla; käy suihkussa päivittäin ja pesee kätensä asianmukaisesti.
En tiedä onko hänellä joku erityinen hampaisiin liittyvä kammo tai vaiva, mutta hän ei tunnu halukkaalta avautumaan asiasta.
AP
Luultavasti lapsena pesty hampaita väkivaltaa käyttäen.
Vierailija kirjoitti:
Anna sällille koirien dentasticksejä pureskeltavaksi. 😬
Varsin edullisiakin:
https://www.mustijamirri.fi/purenatural-dental-sticks-kalkon-28-pack
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu mutta "tuoksuu".
Kasvata kunnon pöheikkö alapäähän. Karvat toimivat kuin hammaslangat kun mies nuolee ryijyäsi.
(Joskus vaikeiltakin tuntuviin ongelmiin voipi olla hyvin yksinkertainen ratkaisu.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, aina kun katsotte salkkareita tai huutokauppakeisaria yms., mies järsimään vaan dentastickkiä. Siitä tulee mahdollisesta pienestä alun muutosvastarinnasta huolimatta pienellä koulutuksella (tarvittaessa kaulin käyttöön) pian hyvä tapa.
Hauska heitto, mutta ei minulta. 👋
.....
Harjaamisen lisäksi tulisi
käyttää päivittäin lankaa.
Hammasväliharja parempi, jos
välit ovat suuremmat.
Tämähän on yksilöllistä.
Lankaan omat tiiviit hammasvälini
aina ruoan jälkeen. Pelkkä harjaus
ei riitä mihinkään. Sama kielen
puhdistamisen kanssa.
kanssa, siihenkin oma apuväline.
Ennen käytin vain sähköharjaa,
viime vuodet pehmeää lastenharjaa.
Vaihdan harjan 4 vkon välein uuteen.
Poistan myös oman hammaskiveni
sondilla. [Mistäkö sain, hammaslääk.
nettikaupasta tilasin! Olen myös aikanaan
itse valmistanut muotit + valkaissut
hampaani normikellertävästä sävystä
vitivalkoisiksi. Hammaslääkäri vielä
pyynnöstäni valkaisi
tämän päälle purukalustoani väkevämmällä
karbam.peroksidilla].
Gingiviittiä seuraa parodontiitti [ja halitoosi] -
joten huono hammasterveys on myös este
fyysiselle läheisyydelle. Kuka pussaa
mörökölliä, pyykkipoika nenässä?
Sydänlihastulehduskin voi olla
hammasperäinen.
En pystyisi katsomaan. Hampaitten pesu on poikkeuksetta ainut asia, mikä täytyy hoitaa päivittäin, mieluiten aamulla ja illalla. Muukin hygieenisyys on paikallaan, mutta suun puhtaus ehdoton vaatimus..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsin edullisiakin:
https://www.mustijamirri.fi/purenatural-dental-sticks-kalkon-28-pack
Tokmannilla usein tarjouksessa!
Pakko keroa kun aloin käydä aikoinaan puolison luona kyläilemässä, vähän hämmennyin kun kylppärissä oli Corega-paketti. En edes kehdannut kysyä että onko sulla saakeli tekarit? No selvis että käyttää niitä wc-pöntön puhdistukseen, tää oli mulle uus tapa.
'Kanssa'-sana tuli tuplana.
Minulla oli kaksi haaveammattia:
ortopedi ja hammaslääkäri.
Ei tullut kumpaakaan, mutta yhä
edelleen paikkaamattomat takahampaat!
Aika harvinaista nykyään mun ikäryhmissäni.
Äitini ja isäpuoleni molemmat olivat
hampaistaan ylitarkkoja, lapsuudesta
tämäkin tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä yritä olla äiti, mutta asia mietityttää. Kun seurustellaan ja vielä tavoitteellisesti, niin kyllä mä koen terveyteen ja hygieniaan liittyvien asioiden kuuluvan toiselle. Jos vaikka mä en vaihtaisi sukkia tai pesisi hiuksiani pariin viikkoon niin hänellä olisi ihan perusteltu syy tiedustella, että mikä homma.
AP
Ei sukkia tarvitse vaihtaa kuin kerran viikkoon jos silloinkaan
hyi..bakteerit jne