Teen nykyään kaikki kirjoitustyöt tekoälyn avulla
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Jokainen koulutehtävä, jonka olen tehnyt niin vaatii lähteet. Antaako tekoäly nekin esim mistä tukimuksesta on kyse ja kuka tehnyt ja milloin? Jos antajaa tiedot niin silti pitää etsiä lähde ja katsoa onko oikein kirjoitettu.
Tietenkin lähteet ovat siinä ohessa. Ne pitää itse lukea läpi ja järkeillä onko tekoäly ymmärtänyt ne oikein. Samoin laskut pitää laskea oikein itse. Ainakin ChatGPT laskee väärin. Kiinalainen DeepSeek on kuulemma paras laskija. En ole kokeillut.
Kirjoitin gradun tekoälyllä. Toki muokkasin jotain kohtia mutta pääasiassa kirjoittamisen teki tekoäly.
Vierailija kirjoitti:
Olen kysynyt ruokareseptejä, tietoa lääkkeestä, sairaudesta, käännöksiä sanoihin/teksteihin, apua älykellon ongelmiin, ideoita maalamiseen, tuotetietoja, eläimistä tietoja... huh vaikka mitä. Yksityiselämässä ainakin helpompi kuin googlen kahlaus.
Enkä ole tyhmentynyt vaan viisastunut. Ja kaikki tieto täytyy suodattaa varauksella kuten googlessakin. Ihme luuloja ihmisillä tästä tekoälystä.
Minä olen kysynyt kodinkoneiden manuaalien tietoja. Manuaalit ovat hävinneet ajan mittaan mikä minnekin. Hyvin tekoäly löytää tiedon kun itse osaa kirjoittaa laitteen nimen ja mallin.
Vierailija kirjoitti:
Tällä käytännöllä on vain yksi lopputulema, katastrofaaliset virheet niissä tilanteissa, joissa tekoälyn käyttö ei ole mahdollista.
Ajatelkaapa vaikka kirurgia, joka tekee teille leikkausta ja joka on kirjoittanut kaikki kirjalliset työnsä tekoälyllä.
Tätä olen kauhistellut mielessäni jo jonkin aikaa. Koululaisten ja opiskelijoiden ymmärryksen taso on laskenut vuodesta toiseen ennen tekoälybuumiakin; vaatimustasoa on pitänyt laskea koko ajan, jotta he pääsevät kokeistaan läpi. Keskittymiskyky on vähissä sukupolvensa fiksuimmillakin yksilöillä. Nyt ei sitten ymmärretä sitäkään vähää, kun tekoäly tekee tehtävät näiden taukkien puolesta.
Ei tarvitse edes leikkaukseen joutumista pelätä, vaan jo ihan arjessa saa olla sydän kurkussa, kun käy tollojen arkkitehtien suunnittelemissa rakennuksissa ja lentää tollojen mekaanikkojen huoltamilla ja tollojen lentäjien kuljettamilla lentokoneilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kyseessä arviointiin vaikuttava koulutehtävä tai kirjoitelma, tuo on rangaistavaa. Siinä on tarkoitus käyttää omaa älyä ja kirjoitustaitoa eikä koneälyä. Mitä se opettaja siitä piittaa, mitä kone ajattelee, tärkeämpää on tietää, mitä sinä osaat. Eli nähtävästi et mitään muuta kuin valehdella.
Saako kuitenkin käyttää tietokonetta vai pitääkö kirjoittaa käsin? Saako Googlesta etsiä tietoa?
Älyä on se, että osaa hyödyntää erilaisia apuvälineitä kirjoituksensa tueksi. Kone ei ajattele mitään vaan se kerää vain pyytämäni tiedon minulle ja minä kirjoitan tämän tiedon pohjalta haluamani tekstin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä käytännöllä on vain yksi lopputulema, katastrofaaliset virheet niissä tilanteissa, joissa tekoälyn käyttö ei ole mahdollista.
Ajatelkaapa vaikka kirurgia, joka tekee teille leikkausta ja joka on kirjoittanut kaikki kirjalliset työnsä tekoälyllä.
Tätä olen kauhistellut mielessäni jo jonkin aikaa. Koululaisten ja opiskelijoiden ymmärryksen taso on laskenut vuodesta toiseen ennen tekoälybuumiakin; vaatimustasoa on pitänyt laskea koko ajan, jotta he pääsevät kokeistaan läpi. Keskittymiskyky on vähissä sukupolvensa fiksuimmillakin yksilöillä. Nyt ei sitten ymmärretä sitäkään vähää, kun tekoäly tekee tehtävät näiden taukkien puolesta.
Ei tarvitse edes leikkaukseen joutumista pelätä, vaan jo ihan arjessa saa olla sydän kurkussa, kun käy tollojen arkkitehtien suunnittelemissa rakennuksissa ja lentää tollojen mekaanikkojen huoltamilla ja tolloje
Tässä näköjään yksi, joka ei tajua aiheesta mitään :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kyseessä arviointiin vaikuttava koulutehtävä tai kirjoitelma, tuo on rangaistavaa. Siinä on tarkoitus käyttää omaa älyä ja kirjoitustaitoa eikä koneälyä. Mitä se opettaja siitä piittaa, mitä kone ajattelee, tärkeämpää on tietää, mitä sinä osaat. Eli nähtävästi et mitään muuta kuin valehdella.
Saako kuitenkin käyttää tietokonetta vai pitääkö kirjoittaa käsin? Saako Googlesta etsiä tietoa?
Älyä on se, että osaa hyödyntää erilaisia apuvälineitä kirjoituksensa tueksi. Kone ei ajattele mitään vaan se kerää vain pyytämäni tiedon minulle ja minä kirjoitan tämän tiedon pohjalta haluamani tekstin.
Ap
Ja missä vaiheessa sinulla se oppiminen tapahtuu? Yleensä se tietojen kerääminen on nimenomaan osa oppimisprosessia.
Juuri joku päivä sitten näin vertailun eri tekoälyjen luotettavuudesta. Pahimmillaan taisi olla 60-70% väärää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja missä vaiheessa sinulla se oppiminen tapahtuu? Yleensä se tietojen kerääminen on nimenomaan osa oppimisprosessia.
Juuri joku päivä sitten näin v
Luennolla ja siinä vaiheessa, kun suodatan tekoälyn antamaa tietoa ja referoin sitä tekstiksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse edes leikkaukseen joutumista pelätä, vaan jo ihan arjessa saa olla sydän kurkussa, kun käy tollojen arkkitehtien suunnittelemissa rakennuksissa ja le
"Tässä näköjään yksi, joka ei tajua aiheesta mitään :D"
Niin mistä aiheesta? Siitäkö, että nykypäivän koululaiset eivät pääse läpi luokka-astettaan vastaavista kokeista 20 vuoden takaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja missä vaiheessa sinulla se oppiminen tapahtuu? Yleensä se tietojen kerääminen on nimenomaan osa oppimispr
"Luennolla ja siinä vaiheessa, kun suodatan tekoälyn antamaa tietoa ja referoin sitä tekstiksi. "
Ja missä vaiheessa tarkistat sen, kuinka suuri osuus tekoälyn antamasta tiedosta on paskaa? Vai referoitko tarkistamatta?
Vierailija kirjoitti:
Teen samoin kuin ap. Syötin esim. analyysiaineiston ja sieltä tuli hyvää analysointia. Toki sitä muokkasin, mutta ihan best työkalu.
Kyllä, se on aivan oiva työkalu kun osaa hyödyntää sitä oikein. Tosin koulutehtävien teko tekoälyllä on kyllä vähän typerää, koska niitten tehtävien tarkoitus olisi oppiminen ja sitähän ei tapahdu jos ei itse tee.
Mitä ap opiskelet? Aiotko töissäkin sitten käyttää tekoälyä kun oma tietämys ei riitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja missä vaiheessa sinulla se oppiminen tapahtuu? Yleensä
Luennolla ja siinä vaiheessa, kun suodatan tekoälyn antamaa tietoa ja referoin sitä tekstiksi. "
Ja missä vaiheessa tarkistat sen, kuinka suuri osuus tekoälyn antamasta tiedosta on paskaa? Vai referoitko tarkistamatta?
Tuossahan se lukee.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap opiskelet? Aiotko töissäkin sitten käyttää tekoälyä kun oma tietämys ei riitä?
Kyllä tekoäly on hyvä apulainen monessa työssäkin.
Kyllä minäkin olen käyttänyt tekoälyä apuna koulutehtävissä. Se on antanut hyvän rungon jonka pohjalta olen sitten tehnyt itse työn. Se myös toimii apuna luomaan yleiskuvan aiheesta. Tietenkään sellaisenaan ei tekoälyn tuotosta voi käyttää ja oppilaitoksilla on kyllä nykyään myös työkaluja jotka tunnistaa plagiointia ja tekoälytekstiä, että kannattaa ainakin lopputöitä varten opetella kirjoittamaan ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tekoäly on hyvä apulainen monessa työssäkin.
Hurraa lääkäreille ja hoitajille jotka käyttävät tekoälyä. Mitä sitä oikeasti asioita opiskelemaan kun aina voi kysyä tekoälyltä vaikka kesken leikkauksen!
Vierailija kirjoitti:
Tuotantotaloutta ja aion töissäkin hyödyntää teknologiaa mahdollisimman paljon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin sanoen valehtelet ja varastat, ap.
Eikö oma älysi riitä?
Usein myös pyydän muodostamaan esim. lyhyen tekstin joistain antamistani avainsanoista ja muokkaan sitten vastauksesta itselleni mieleisen. Missä se valehtelu on? Et ilmeisesti ole koskaan ollut tekemisissä tekoälyn kanssa, kun et ymmärrä miten sitä voi käyttää.
Ap
Toisin sanoen olet älyllisesti laiska.
Lataa Mistral AI ja syötä siihen chattikenttään vaikka, että tee minulle viikon ravitsemussuositusten mukainen ruokalista. Mistral AI:n ilmaisversiolla saa tehdä seitsemän toivomusta/kysymystä päivässä.