Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teen nykyään kaikki kirjoitustyöt tekoälyn avulla

Vierailija
18.03.2025 |

Mitä ajattelet siitä?

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin käytän jatkuvasti opiskelussa. Olen huomannut että moni pelkää tekoälyä. Eihän sitä olekaan tarkoitus sellaisenaan päästää valloilleen ja luottaa sokeasti. Se on työväline. Syötän haluamani asiat tekoälylle ja se tekee työläimmän vaiheen eli tekstin runhon. Sitten alan itse käymään tekstiä läpi lause lauseelta tehden tarvittavat muokkaukset ja parannukset. Se toimii kun sitä osaa käyttää. Arvosanat koulutöistä tällä tyylillä kiitettäviä. 

Juuri näin!

Ap

Vierailija
22/74 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistavaa! Viimeinenkin oma ajattelu ja puolueettoman tiedon etsiminen häviää, hyvin menee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh, niin minäkin. En näe tässä mitään väärää. Sama kuin tekisin suuren paljastuksen siitä, kuinka haen asioita googlella, enkä muistakaan kaikkea itse tai kuinka käytän wordissa olevaa oikolukuominaisuutta, en tarkistakaan jokaista pilkun paikkaa itse.

Tekoäly on työväline. Sitä pitää osata käyttää. Sille täytyy osata promptata tehtävä oikein. Täytyy osata muokata ja tarkistaa sen tuottama materiaali. Nämä kun osaat tehdä, niin oikein näppärä apulainen.  

Vierailija
24/74 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitä tekoälyä edes käytetään? Yritin joskus googlettaa mutta osaaminen ei riitä että saisin moisen älykkyyden valjastettua käyttöön....

Vierailija
25/74 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kyseessä arviointiin vaikuttava koulutehtävä tai kirjoitelma, tuo on rangaistavaa. Siinä on tarkoitus käyttää omaa älyä ja kirjoitustaitoa eikä koneälyä. Mitä se opettaja siitä piittaa, mitä kone ajattelee, tärkeämpää on tietää, mitä sinä osaat. Eli nähtävästi et mitään muuta kuin valehdella.

Vierailija
26/74 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin sanoen valehtelet ja varastat, ap.

Eikö oma älysi riitä?

Usein myös pyydän muodostamaan esim. lyhyen tekstin joistain antamistani avainsanoista ja muokkaan sitten vastauksesta itselleni mieleisen. Missä se valehtelu on? Et ilmeisesti ole koskaan ollut tekemisissä tekoälyn kanssa, kun et ymmärrä miten sitä voi käyttää.

Ap

Älä välitä. Palsta on täynnä pösilöitä, jotka heittelevät sanoja kun miekanpistoja - tietämättä aiheesta tuon taivaallista.

Annankin sulle neuvon:"Ei helmiä sioille vieläkään." 

Päinvastoinkin. Palsta on selvästi tyhmentynyt, kun älyköt ovat häipyneet täältä melko pitkälti ja sitten jos joku tuo jonkun älykkäämmän asian esille, sitä ei ymmärretä, vaan se rutataan täysin ja otetaan pois. 

Vierailija
27/74 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kyseessä arviointiin vaikuttava koulutehtävä tai kirjoitelma, tuo on rangaistavaa. Siinä on tarkoitus käyttää omaa älyä ja kirjoitustaitoa eikä koneälyä. Mitä se opettaja siitä piittaa, mitä kone ajattelee, tärkeämpää on tietää, mitä sinä osaat. Eli nähtävästi et mitään muuta kuin valehdella.

Pyh. Siinähän sitä oppii, kuinka tulisi vastata, kun lueskelee niitä kopiotekstejä, jos ei muuten osaa/jaksa niihin perehtyä.

Muistan omana tenttiaikana, eräs asia oli niin haastava, että saatiin kaikki kopioida se lopputyöhön, mutta siihen piti tutustua ja omaksua se täysin - aika kun ei riittänyt juuri sen asian opiskeluun. 

Vierailija
28/74 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma, käytän kirjoitustehtäviin kouluhommissa. Varsinkin niihin joissa joku tietty sanamäärä. Olen itse ranskalaiset viivat -tyyppiä ja vihaan jaaritella asioita, tekoäly hoitaa sen mainiosti kun antaa sille hyvät raamit ja sanamäärän. Ja kun luen tekstin läpi, se on juuri sellainen minkä olisin kyennyt itsekin kirjoittamaan jos olisin vaan jaksanut käyttää aikaa mutta en jaksa koska inhoan asiatekstin kirjoittamista tai jotain analyysia. Sit tietysti ruotsin ja englannin esseisiin pyysin tekstin suomeksi ja kirjoitin sen sitten itse englanniksi/ruotsiksi, joten en mielestäni huijannut siinäkään. Se tekstin keksiminen vaan on jotenkin älyttömän tylsää blaahblaah juttua.

Vierailija
29/74 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mitään.

Taiteilijat elää sillä, että luo uutta ja nauttii siitä. Kukin tavallaan.

Mä en olekaan taiteilija enkä luomassa mitään uutta. Lähinnä vain referoin muiden kirjoittamia asioita.

Ap

Ja tuota et pystynyt kirjoittamaan itse, vaan tarvitisit tekoälyä?

Vierailija
30/74 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sitä tekoälyä edes käytetään? Yritin joskus googlettaa mutta osaaminen ei riitä että saisin moisen älykkyyden valjastettua käyttöön....

Minäkin haluan tietää 

Vierailija
31/74 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen koulutehtävä, jonka olen tehnyt niin vaatii lähteet. Antaako tekoäly nekin esim mistä tukimuksesta on kyse ja kuka tehnyt ja milloin? Jos antajaa tiedot niin silti pitää etsiä lähde ja katsoa onko oikein kirjoitettu. 

Vierailija
32/74 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen koulutehtävä, jonka olen tehnyt niin vaatii lähteet. Antaako tekoäly nekin esim mistä tukimuksesta on kyse ja kuka tehnyt ja milloin? Jos antajaa tiedot niin silti pitää etsiä lähde ja katsoa onko oikein kirjoitettu. 

Kyllä minä ainakin lähteet ihan itse etsin. Mutta siihen tekstin muokkaamiseen käytin tekoälyä.

Vierailija
33/74 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aivoton laiskiainen. 

Vierailija
34/74 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyh. Siinähän sitä oppii, kuinka tulisi vastata, kun lueskelee niitä kopiotekstejä, jos ei muuten osaa/jaksa niihin perehtyä.

Muistan omana tenttiaikana, eräs asia oli niin haastava, että saatiin kaikki kopioida se lopputyöhön, mutta siihen piti tutustua ja omaksua se täysin - aika kun ei riittänyt juuri sen asian opiskeluun. 

Tässä kertomuksessa on looginen ristiriita. Jos olisitte oikeasti omaksuneet sen asian täysin, niin ei olisi ollut mitään tarvetta antaa lupaa kopioida sitä lopputyöhön. Olisitte osanneet selittää sen omin sanoin. Eli oikeasti riippumatta siitä, mitä teille on väitetty, teidän ei tarvinnut omaksua asiaa täysin - riitti, että se luki lopputöissänne.

Vierailija
35/74 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ehkä oikein vaativiin ja laajempiin tehtäviin ei anna vastauksia ym mutta sellaiset pienemmät välitehtävät oikein hyviä. Ja voithan itse googlailla sivuja ja opinnäytetöitä, joista kyseisestä aiheesta puhutaan ja laittaa ne lähteiksi, väliköä sillä että otitko sieltä suoraan mitään. Vähän epäilen että opettaja alkaisi monien kymmenien opiskelijoiden töiden lisäksi lukea läpi myös kaikki lähteet ajatuksella. Tämä on kuules sitä oman älyn ja tekoälyn saumatonta yhteistyötä. Jos ei tajua miten tekoälyä kannattaa hyödyntää niin parempi tuhlata aikaa itse ja luoda kaikki itse.

Vierailija
36/74 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä käytännöllä on vain yksi lopputulema, katastrofaaliset virheet niissä tilanteissa, joissa tekoälyn käyttö ei ole mahdollista.

Ajatelkaapa vaikka kirurgia, joka tekee teille leikkausta ja joka on kirjoittanut kaikki kirjalliset työnsä tekoälyllä.

Vierailija
37/74 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluan tietää 

No ihan kuin google. Syötät vaikka kysymyksen, tai avainsanat. Antaa tiivistelmän. Ihmiset on liian ennakkoluuloisia tätä kohtaan.

Vierailija
38/74 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ilmeisesti suomeksi? Pyydettin laatimaan motivaatiokirje ja jestas, maahanmuuttajakin puhuu parempaa suomea. :D Kun olemme eläneet Venäjän ja Ruotsin puristuksissa, pakko ollut luoda niin vaikea kieli, etteivät ymmärrä meitä.

Vierailija
39/74 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluan tietää 

No ihan kuin google. Syötät vaikka kysymyksen, tai avainsanat. Antaa tiivistelmän. Ihmiset on liian ennakkoluuloisia tätä kohtaan.

Käytännössä se on vaan ajatusten vaihtoa tekoälyn kanssa. Sama kuin kysyisi vieressä istuvalta kaverilta, että miten muotoilisit tämän asian tai lisäisitkö tähän tekstiin vielä jotain. Ihan tyhjästä en lähtisi tekoälyä käyttämään vaan kyseisestä aiheesta on tiedettävä jo jotain, jotta vastauksista voi poimia järkevät ja paikkansa pitävät tiedot.

Ap

Vierailija
40/74 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kysynyt ruokareseptejä, tietoa lääkkeestä, sairaudesta, käännöksiä sanoihin/teksteihin, apua älykellon ongelmiin, ideoita maalamiseen, tuotetietoja, eläimistä tietoja... huh vaikka mitä. Yksityiselämässä ainakin helpompi kuin googlen kahlaus. 

Enkä ole tyhmentynyt vaan viisastunut. Ja kaikki tieto täytyy suodattaa varauksella kuten googlessakin. Ihme luuloja ihmisillä tästä tekoälystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan