Jopa miljoona suomalaista voi kärsiä esidiabeteksesta Näistä merkeistä tiedät, oletko yksi heistä
Hesarin juttu tietenkin maksumuurin takana, mutta tässä oireet:
Esidiabeteksen oireet voivat olla salakavalia ja vaikeasti tunnistettavia. Tyypillisiä oireita ovat:
Väsymys, erityisesti aterioiden jälkeen
Vetämättömyys
Jalkasäryt
Ärtymys ja masennus
Näköhäiriöt tai näön heikkeneminen
Herkkyys tulehdustaudeille
Lisäksi esidiabetekseen voi liittyä lisääntynyt janontunne, vaikka se on yleisempi varsinaisessa diabeteksessa
. On tärkeää huomata, että oireet voivat olla hyvin lieviä tai puuttua kokonaan
.
Esidiabetes todetaan verikokeilla, ei pelkästään oireiden perusteella. Diagnoosi perustuu joko kohonneeseen paastoverensokeriin (6,16,9 mmol/l) tai heikentyneeseen sokerinsietoon sokerirasituskokeessa (2 tunnin arvo 7,811,0 mmol/l)
.
On tärkeää tunnistaa esidiabetes ajoissa, sillä elämäntapamuutoksilla voidaan estää sen kehittyminen varsinaiseksi tyypin 2 diabetekseksi
. Esidiabetesvaihe voi kestää useita vuosia ennen mahdollista diabetekseksi etenemistä.
Kommentit (30)
Perinnöllisyys on diabeteksessa hyvin keskeinen asia. Jos sitä ei ole suvussa, niin saa ihan tosissaan kasvattaa vyötäröä ja elää pellossa, että diabeteksen saa. Mutta keskivartalolihavuus toki suuri riskitekijä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihmistyyppi. Pohjoinen metabolinen tyyppi.
Elämillä on tismalleen sama. Moni eläintenomistaja tuntee tämän ilmiön. Tätä vaivaa eli kehotyyppiä ja sen terveyttä hoidetaan vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja säännöllisellä liikunnalla. Ei ole sen vaarallisempaa eikä monimutkaisempaa. Ylipainoa ei kärsi kerätä yhtään.
Katso ympärillesi. Jos asia olisi ratkaistavissa helposti jollain tietyllä ruokavaliolla, ei ongelmaa olisi. Olen itse ollut ketolla, pätkäpaastolla ja keto+pätkäpaastolla. Tehokasta se on. Mutta en pysty ylläpitämään tuota elämäntapaa. Aivot on liian voimakkaasti ohjelmoidut palaamaan korkeimpaan mahdolliseen painoonsa.
Olen lopettanut tupakoinnin kylmänä kalkkunana joten tiedän tahdonvoimasta sinnikkyydestä jotain. En käytä alkoholia.
Olen syntynyt raskausdiabetestä sairastavalle äidille, samoin minun lapseni. Olen saanut huonot lähtökohdat, niin ovat lapsenikin. Olen saanut huonon esimerkin syömisestä (lihominen/laihtuminen/nälkäkuuri/kaalikeitto/lihominen) ja antanut sen esimerkin lapsilleni myös.
Nyt tämän Ozempicin avulla toivon, että voin antaa esimerkin normaalista syömisestä. Siis ei mitään dieettejä. Tavallista suomalaista ruokaa sen verran, että vatsa täyttyy. Ostan terveellisempää ruokaa, vähemmän sokereita ja karkit on varattu viikonloppuja varten. Ehkä vielä jotain saan korjattua. Ettei heidän yhtäkkiä nelikymppisinä tarvitse miettiä, että mitä se normaali ruokailu onkaan
ps. Näissä uusissa lääkkeissä kuten Ozempicissa on muitakin hyötyjä kuin ruokahalun väheneminen ja sokerien tasaantuminen. Vaikuttavat aivojen terveyteen ja yleisesti vähentävät sitä hiljaista tulehdusta, hiljaista tappajaa. (Tiedän myös, että ruokavalion vaikuttaa tähän, mutta lue viestini, niin tähän ei tarvitse enää puuttua sen enempiä:))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten määrätään kolesterolilääke joka laukaisee lopullisen lähdön tuolle T2 diabetekselle.
Minulla on verensokeri ollut jo pitkään 6,1 ja nyt viimeksi oli 6,9. Vieläkään lääkärit ei halunneet tehdä mitään terveyskeskuksessa.
Otin sitten ohjat omiin käsiini ja hankin Ozempicin. Laskee sokerit ja saa painon alas. Kyllä, todennäköisesti loppuelämän lääkitys.
Käyhän se noinkin, jos haluaa syödä huonosti :)
Ei tarvitse välttämättä noin selvästi näyttää omaa sivistyksen puutettaan. Kaikki ei vaan älyllisesti kykene pysymään nykyelämän tahdissa ja tiedon virrassa kiinni. Se on ok :)
Kai se sitten on älyn puutetta, jos pitää oikeaa ravintoa parempana kuin lääkkeitä. Nykyelämän tahdissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten määrätään kolesterolilääke joka laukaisee lopullisen lähdön tuolle T2 diabetekselle.
Minulla on verensokeri ollut jo pitkään 6,1 ja nyt viimeksi oli 6,9. Vieläkään lääkärit ei halunneet tehdä mitään terveyskeskuksessa.
Otin sitten ohjat omiin käsiini ja hankin Ozempicin. Laskee sokerit ja saa painon alas. Kyllä, todennäköisesti loppuelämän lääkitys.
Miksi olisi? Jos et syö niin kehosi parantaa itse itseään. Pudotat painon tuolla ja huomaat että kas, paasto on korjannut muutkin ongelmasi. Sitten ozempic roskikseen
Ravinto ei vaikuta enää pitkälle edenneeseen kakkostyypin diabetekseen mitään. Itsellä oli reilusti koholla olevat verensokerit verikokeessa vaikka noudatin todella terveellistä ruokavaliota ja harrastin liikuntaa säännöllisesti. Lääkkeillä sain verensokerit normaaliksi, ja nyt voin syödä karkkia ja jäätelöä, mutta verensokerit pysyvät silti normaalina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse välttämättä noin selvästi näyttää omaa sivistyksen puutettaan. Kaikki ei vaan älyllisesti kykene pysymään nykyelämän tahdissa ja tiedon virrassa kiinni. Se on ok :)
Kai se sitten on älyn puutetta, jos pitää oikeaa ravintoa parempana kuin lääkkeitä. Nykyelämän tahdissa
Se on vain yksioikoinen tapa ajatella, että ainoa tapa hoitaa asioita, on se joka on itselle toiminut. Muut jotka eivät siihen pysty, ovat väärässä ja heiltä puuttuu vain tahto?
On iso joukko ihmisiä jotka pystyvät toteuttamaan vähähiilihydraattista ravintoa todella hyvällä menestyksellä. Niin minäkin pystyin vuoden. Mutta en kyennyt ratkaisemaan uniongelmaa mitenkään, niin pikkuhiljaa iltahiilarin lisääminen ruokavalioon veikin sitten kunnon alamäkeen. Nyt olin oppinut tykkäämään rasvasta ja juustosta kaiken hyvän lisäksi. Joten paino kipusi taas uusiin huippulukemiin. Tätä kierrettä erilaisten dieettien kanssa on ollut jo 30 vuotta. Joten ihan varmasti olen yrittänyt ja kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabeetikoilla aterian jälkeinen välitön insuliinin eritys on loppunut. Haimasta ei tule muuta kuin höyryä aterian jälkeen. Tähän auttaa Ozempic, joka lisää aterian jälkeistä insuliinin eritystä. Mikään ravinto ei auta lisäämään aterian jälkeistä insuliinin eritystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisi? Jos et syö niin kehosi parantaa itse itseään. Pudotat painon tuolla ja huomaat että kas, paasto on korjannut muutkin ongelmasi. Sitten ozempic roskikseen
Ravinto ei vaikuta enää pitkälle edenneeseen kakkostyypin diabetekseen mitään. Itsellä oli reilusti koholla olevat verensokerit verikokeessa vaikka noudatin todella terveellistä ruokavaliota ja harrastin liikuntaa säännöllisesti. Lääkkeillä sain
Ruokavaliolla kyllä voi vaikuttaa 2tyypin diabeteksen hoitoon. Tosin se "todella terveellinen" ei ole paras mahdollinen ruokavalio.
Tokihan voi ravinteikkaan ruuan vaihtaa lääkkeisiin, niin "saa" syödä karkkia ja kaikkea muutakin sontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmilla on diabetesta ja itsellä vyötärönympärys on naisella yli 85 cm tai mielellä yli 95 cm, on kova riski potea esidiabetesta. Itselläni ei ole edes vyötärössä viskeraalirasvaa, mutta molempien vanhempien DM2 nostaa jo geneettistä riskiä niin paljon, että olen ottanut aterioidenjälkeisen väsymyksen tosissani.
Suurimmalla osalla keski-ikäisistä suomalaisukoista tuo vyötärönympärys on yli sata.
Ja heillä on myös isot tissit.
On nuo oireet paitsi janontunne, mutta sokerit olleet testeissä ihan normaalit.
Tämä on ihmistyyppi. Pohjoinen metabolinen tyyppi.
Elämillä on tismalleen sama. Moni eläintenomistaja tuntee tämän ilmiön. Tätä vaivaa eli kehotyyppiä ja sen terveyttä hoidetaan vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja säännöllisellä liikunnalla. Ei ole sen vaarallisempaa eikä monimutkaisempaa. Ylipainoa ei kärsi kerätä yhtään.