Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset saavat päättää mitä kotona syödään..

Vierailija
18.03.2025 |

Mitä mieltä olette, meillä lapset saavat silloin tällöin päättää (yleensä kerran viikossa) mitä syödään päivälliseksi.

Käytiin siis ystäväni kanssa kaupassa ja kysyin lapsilta että mitä tänään syötäisiin, ystäväni oli ihan ihmeissään ja sanoi että heillä ei lapset päätä mitä syödään ja piti kysymystäni outona.

Joten ihan mielenkiinnosta saako teillä lapset päättää mitä syödään ?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tapana kauppalistaa tehdessä kysyä lapsilta ruokatoiveita. Näitä sitte toteutetaan lähiaikoina muiden ruokalajien seassa, lapsista on hauska odottaa ja huomata, milloin oma toiveruoka toteutuu. 

Vierailija
22/39 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ymmärrettävä reaktio ystävältäsi, ihan liikaa näkee ja kuulee perheitä joissa lapset ovat itseään heikomman vanhemman lapsia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tapana kauppalistaa tehdessä kysyä lapsilta ruokatoiveita. Näitä sitte toteutetaan lähiaikoina muiden ruokalajien seassa, lapsista on hauska odottaa ja huomata, milloin oma toiveruoka toteutuu. 

Hauska odottaa ja huomata? Leikkimällä sitten opettatte miten sitä ruokaa valmistetaan?

Vierailija
24/39 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nykyaikana kuuluu tiedustella perheeltä mitä haluaisivat syödä!!

Kyllä se kuului ennenkin, meillä oli viisi henkeä eli kolme lasta minun lapsuudessa, kyllä me jokainen saatiin omat toiveruoat tiettyinä päivinä. En ymmärrä miksei voi tehdä välillä vaikka lapsen lempiruokaa, pitääkö ruoka-asioissakin olla tyranni 

Vierailija
25/39 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat päättää ja saavat myös osallistua ruuanlaittoon..

Vierailija
26/39 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset ihmiset on ärsyttäviä. Näkee yhden tilanteen ja siitä kuvitellaan että aina on noin. Niinkuin eräs kaveri tuli käymään kun oltiin syömässä. Ja syötiin nuudeleita ja nugetteja. Ja nyt se kuvittelee että syödään aina noin. No, se on hänen ongelmansa. Ja kyllä minäkin kysyn välillä lapsilta mitä haluavat. Pakastimessa on aina jotain varalla, just jotain helppoa, nugetteja tai kalapuikkoja. Jos ei ehdi kauppaan. 

Vierailija
27/39 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä käydään tämä keskustelu kotona, eli suunnitellaan kaupalista kotona, eikä rynnitä kaupppaa ja aleta siellä sitten kyselemään jokaiselta mitä sinä haluat...eli et olekaan niin erinomainen kuin luulet, sulla on vielä petrattavaa. 

Miksi muiden pitäisi toimia samoin kuin sinun?

En mä ainakaan pysty kotona näkemään, mitkä vihannekset kaupassa näyttää hyviltä, niin en voi kotona päättää ostoksia etukäteen. 

Sama juttu. En voi kotona päättää, että tehdään lohikeitto, jos lohi on hirveissä hinnoissa juuri sillä kertaa kaupassa. Tai että tehdään täytetyt kesäkurpitsat, jos sen kilohinta on korkeimmillaan. Kaupassa päätetään.

Vierailija
28/39 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehityksellisestikin ok, esim,se kerran viikossa. osallistumista,minäkuvaa kehittää ,että saa ja pystyy vaikuttamaan asioihin. olisi hyvä tehdä viikkopalaveri ,joka päivälle mitä syödään ja ostoslistaa niille ja kyllä -lapsetkin voisi  -vuorotellen- per viikko toivoo yhdelle päivälle oman toiveen. oppivat palaveeraamaan mm.

lapset ei pomota ja kinaa ,eikä tempuillaan saa tahtoa läpi tietenkään. onhan heilläkin oikeus saada joskus jotain omaakin. 

Vierailija
29/39 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset ihmiset on ärsyttäviä. Näkee yhden tilanteen ja siitä kuvitellaan että aina on noin. Niinkuin eräs kaveri tuli käymään kun oltiin syömässä. Ja syötiin nuudeleita ja nugetteja. Ja nyt se kuvittelee että syödään aina noin. No, se on hänen ongelmansa. Ja kyllä minäkin kysyn välillä lapsilta mitä haluavat. Pakastimessa on aina jotain varalla, just jotain helppoa, nugetteja tai kalapuikkoja. Jos ei ehdi kauppaan. 

Kukaan ei ole niin saatanallisen syyllistävä kuin toinen äiti toiselle, kun on itse tullut löydyksi vastaavassa tilanteessa. Nykyvanhemmista löytyy runsain mitoin itsensä korostajia, jotka paheksuvat toisia syystä jos toisestakin korostaakseen omaa hienouttaan. Sitähän tämä aloituksen äiti Porvoostakin tekee, häntä lyötiin kaupassa ja nyt hän lyö ystäväänsä ajanvietteenä käytettävällä keskustelupalstalla.

Vierailija
30/39 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hän kehtasi paheksua sinua? Onhan se vähän typerää siellä kaupassa alkaa kyselemään varsinkin jos on enemmän kuin se yksi lapsi. Siinä aiheuttaa jo kaaoksen muillekin kaupassa olijoille. 

Vierailija
31/39 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi yläkouluikäinen lapsi perheessä, ja aika usein saa päättää ruoan. Se tykkää terveellisemmästä ruoasta kuin minä itse, joten hyvä vaan että esittää toiveensa. Minä en ole niin kiinnostunut ruoasta ja menisin paljon useammin valmisruoalla, joten lapsen ansiosta tulee laitettua kunnollista ruokaa. Mieheltä on turha kysyä mielipidettä, sillä sille kelpaa aina kaikki.

Vierailija
32/39 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse omassa saanut omassa lapsuudessani päättää sitä mitä syödään, eikä toiveitani huomioitu. Tämä ja jatkuva pakko syödä pahaa ruokaa koulussa on kohdallani yksi syistä siihen, miksi nyt aikuisena syömiseni on ihan pielessä ja juuri sitä mitä haluan eli lähinnä herkkuja. Toki tähän on muitakin syitä, sillä kun en saanut oikeaa apua ongelmiini aloin hoitamaan ahdistusta lohtusyömällä. Tämäkin on ongelmien kasvaessa lähtenyt ihan täysin käsistä. Pahaa ruokaa en kuitenkaan enää syö, enkä pakolla mitään.

vähän samantapaista, en pakota ketään syömään, ei tarvi syödä lautasta tyhjäksi, ei ole pakko maistaa...

Siksi syön aina samaa, en halua olla syömättä.

Meillä ei ole jouluna laatikoita yms.

Ei tuu muute ruokajätettä heh

Vierailija
33/39 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos ei ehdi kauppaan." Missä puskassa elät! Tsuppari tuo kotiin senkun tilaat kaupasta! Joka ketjulla oma kotiinkuljetus.

EI tartte lapsille syöttää jauhija missään muodossa.

Vierailija
34/39 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se kiva jos tuohon päätöksentekoon osallistuisivat, kun ovat kuitenkin 20v ja 17v. Mutta kiltisti syövät kaiken mitä eteen kannetaan, joka kerta. Mutta on meillä lapset saaneet aina osallitua ruuan miettimiseen, miksi ei? Pienikin lapsi ymmärtää ruuan ja vaikka karkin/ jälkkärin välisen eron.

Vierailija
35/39 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin jokainen saa päättää mitä syödään. Lapsikin. Tietysti vastuu ravinnosta on vanhemmilla mutta miksei välillä voisi kuunnella lapsen toivetta kaupassa. 

Vierailija
36/39 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hän kehtasi paheksua sinua? Onhan se vähän typerää siellä kaupassa alkaa kyselemään varsinkin jos on enemmän kuin se yksi lapsi. Siinä aiheuttaa jo kaaoksen muillekin kaupassa olijoille. 

Paheksua?!? Eihän minua paheksunut, enkä kyllä missään niin edes sanonut! Hän vain ihmetteli että meillä lapset saavat päättää mitä syödään.

Mitään kaaostakaan ei tapahtunut, vastaus oli molemmilta hyvin selkeä, halusivat tortilloja. 

Kumma kun joillakin vastaajilla on aina negatiivinen asenne jos ihan normaalisti haluaa jostain keskustella, en hakenut mitään haukkumista suuntaan tai toiseen.

ap

Vierailija
37/39 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ystäväsi näki yhden otoksen perheestänne, teki siitä päätelmän ja nyt sinä kyselet tyhmiä, että muut haukkuisi ystävääsi ja kehuisi sinua, miten upea, mahtava, yms adjektiiveja sinä olet.

Miten joku voikin saada tällaisen ajatuksen päähänsä, sä varmaa itse tykkäät usein haukkua ystäviäsi?

Vierailija
38/39 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat päättää, vaikka ovat pieniä (3 ja 5). Yleensä toivovat esimerkiksi makaronilaatikkoa, kanatortillaa tai kasvissosekeittoa. Jotenkin söpöjä toiveita minusta :) ei siis joka ruokaa, mutta silloin tällöin.

Vierailija
39/39 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa on aivan kohtuullista, vaikka se olisikin jotain epäterveellistä ja kallista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi