Nykylapset eivät osaa viisarikelloa, kuukausia ja viikonpäiviä!
Eikä valitettavasti paljon mitään muutakaan. Tämä on murheellinen totuus, jonka näen työssäni koulussa joka päivä. Tilanne on paha. Olisi paljon muutakin kerrottavaa, mutta en nyt jaksa kertoa kaikkea.
Kommentit (356)
Vierailija kirjoitti:
Nykylapset eivät myöskään osaa uida, hiihtää tai luistella.
Tämä. Eikä pyöräillä. Oli hassua, että lapsen mennessä kouluun ja osatessa nämä liikunnalliset taidot ja myös nuo ap:n mainitsemat jutut, oli jotenkin erityisen fiksu ja taitava.
Kysymys kuuluu, että mitä vanhemmat tekee lasten kanssa, jos perustaidot jää oppimatta? Siis varsinkin uiminen ja pyöräily on liikunnallisista jutuista mielestäni tällaisia. Eikö nuo tule ihan luonnostaan, kun liikutaan lasten kanssa paikasta toiseen tai käydään kesällä uimassa? Vai eikö ihmiset enää kulje kuin autolla joka paikkaan? Eikä uimassakaan enää käydä?
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan kyllä opetettu lapselle kuukaudet ja viikonpäivät jo alle kouluikäisenä. Osaa ne molemmilla kielillään. Kellonajat opeteltiin korona-aikana kotona analoginen ja digitaalinen samalla. Digitaalinen on helpompi, mutta osaa kyllä vähän miettimällä tulkita myös viisarikelloa. On nyt 12-vuotias.
Mutta luokallaan on tyttö, joka ei osaa kelloa OLLENKAAN. Vaihtoi vuoden alussa heidän luokalle. Kyselee jatkuvasti mitä kello on ja oli jossain vaiheessa myöntänyt, että ei osaa kelloa ollenkaan. En tajua miten noin voi edes olla. Kuulemma on hälytys aina aamuisin puhelimessa soimassa, kun pitää lähteä kouluun. Valitettavasti vanhempien sosioekonominen tausta vaikuttaa näihin(kin) asioihin ihan hirvittävästi. Ihan sama kuinka tasa-arvoinen peruskoulu on, ne erot tulee kotoa. Eikä opettajat oikeasti vain pysty kaikkien kohdalla kuromaan sitä eroa kiinni.
Ennen ei eroa olut vanhempien koulutustaustasta johtuen joten ilmiö on nykypäivää. Ennen joka kotona opetettiin asioita ja koulussa opittiin. Nykyään ei edes koulussa opita eikä vaadita tarpeeksi vaan päästetään nämä avuttomat eteenpäin maailmaan ilman tarpeellisia taitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Eikä pyöräillä. Oli hassua, että lapsen mennessä kouluun ja osatessa nämä liikunnalliset taidot ja myös nuo ap:n mainitsemat jutut, oli jotenkin erityisen fiksu ja taitava.
Kysymys kuuluu, että mitä vanhemmat tekee lasten kanssa, jos perustaidot jää oppimatta? Siis varsinkin uiminen ja pyöräily on liikunnallisista jutuista mielestäni tällaisia. Eikö nuo tule ihan luonnostaan, kun liikutaan lasten kanssa paikasta toiseen tai käydään kesällä uimassa? Vai eikö ihmiset enää kulje kuin autolla joka paikkaan? Eikä uimassakaan enää käydä?
vanhemmat varmaan purkaa pahaa mieltä mamma-palstalla tai muualla somessa kaiket päivät
Tulipa mieleen tarina miehestä joka joutui aavikolle ja kadotti ajantajun. Hän kohtasi aavikolla paikallisen henkilön ja kysäisi mitähän kello mahtaa olla.
Aavikolla istunut henkilö siirsi aasin palleja ja kertoi. Kysyjä oli ihmeissään kuinka aasin palleista voi ajan nähdä.
Aavikkohenkilö vain siirsi aasin palleja ja katsoakseen ajan auringosta.
Kouluihin pitäisi palauttaa tasokurssit ja erityisluokat. Ei ole oikein, että fiksut ja motivoituneet lapset ja nuoret joutuvat kärsimään näiden osaamattomien takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se netin ja kaikenlaisten tikitokkien töllötys tekee.
Tiktok, on Kiinan hallituksen juoni länsimaiden nuorison tyhmentämiseksi ja länsimaiden degeneroimiseksi. Ja hyvin näyttää valitettavasti toimivan....
Kiinassa nuoret kouluissa pänttää matematiikkaa, fysiikkaa jne, täällä hiplaavat älypuhelimia ja katsovat tiktokista jotain valeuutisia ja latailevat omasta ahterista otettuja kuvia someen. Jos ei komento muutu, ei ole vaikea nähdä mitkä maat on lähitulevaisuudessa todella kus3ssa...
ihan oikean johtopäätöksen nuoret on tehneet. ei täällä ketään mikään matematiikka tai fysiikka kiinnosta, persettä esittelemällä saattaa saada edes hieman rahaa aikuisena
sie se oot katellut liikaa drunken masteria. Nyt se korkki kiinni kuin olisi jo.
Vakatyöntekijänä olen erimieltä viikonpäivistä ja moni eskari alkaa oppia kuukausia. Omakin lapsi osaa nuo asiat. Viisarikellon ekana oppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse havahduin pitkän duuniputken jälkeen siihen kun omat lapset ei osaneet juuri näitä otsikon asioita, eikä edes sitoa kengännauhojaan.Niin pitkää päivää alle 1600e kk palkalla, että ei kerinnyt ja jaksanut viikonloppunakaan ottaa kontaktia lapsiin. Sille tuli loppu nopeasti ja vaihdoin ansiosidonnaiselle.Eipä niitä lapsia sen jälkeen kiinnostanut kun oma vanhempi vaati ja halusi heitä tekemään läksyt ja viettämään aikaa. Tuli vähän myöhään.Älkää ihmeessäkään alistuko työantajan koviin vaatimuksiin pienellä palkalla. Kotona on hyvä olla aina joku katsomassa mitä lapset oppii.Edes polkupyörään ei ole ollut varaa ostaa lapsille. Siksi ne ei osaa liikennesääntöjä ja ajaa pyörälläkään.
Tähänkin tulee muutos. Vanhin lapsi on jo 13v. Vaikka varastan sen pyörän ja opetan asioita väkisillä. Kellon opettelu on nyt sellaista puhejudopainia. Käy lasten itsetunnollekin, kun ovat liian vanhoja ja osaamattomuudesta on tullut ylpeyden aihe. Puoliso tekee vielä 10h työpäivää ja minä lopetin työssäkäynnin kokonaan.Väännetään kengännauhoista ja kellosta. Kuukausia en itsekään opetellut koskaan. Opin ne itsestään myöhemmin. Elokuu, toukokuu ja huhtikuu, helmikuu on edelleen vaikeita muistaa. Englanniksi en osaa tai ruotsiksikaan kuukausia.
Nyt on vuoden ajan harjoiteltu ja ei mene vieläkään kuin vettä. Koulun jälkeen aina tunti sidotaan kenkiä ja harjoitellaan kuukausia. Murrosikäiselle on aika haastavaa pakottaa näitä juttuja läpi. Pyöräily on paha ongelma, koska kaatuilu hävettää ja itkun kanssa on menty. Tämä vaatii viikonloppuisin kamalaa psyykkausta ja esivalmisteluja. Meene työpäivän verran että saadaan lapset puistoon pyöräilemään tai harjoittelemaan sitä noin neljäviis minuuttia. Ei ole helppoa.
Toinen ongelma on tietokoneet ja puhelimet. Ei ole ollut varaa ostella näitä, niin lapset ei osaa yhtään käyttää tietokoneita tai tiedä miten windows toimii. Minun aikana vanhemmila oli varaa hankkia kaikki nämä pelti ja vehkeet, niin itse osaan ja nykyinen järjestelmä muistuttaa mun koneen vistaa aika hyvin vielä.
Sanoisin että varallisuudesta johtuvia asioita. vanhempia pakotetaan liian pitkään päivään ja palkat on liian matalat. Opettajilla on sentään hyvät palkat.
Siis. Kävin ala-asteen 2000-luvun alussa, ja silloin kyllä oletettiin että kello, vuodenajat, kuukaudet, yms, on opetettu jo kotona. Muistan kun opettaja katseli julistetta missä oli kuukaudet ja vuodenajat sellaisessa renkaassa, ja totesi että kyllähän te nämä jo osaatte, käsi ylös kuka osaa. Kaikkien kädet nousivat, opettaja myhäili että näin arvelinkin.
Paitsi että minä en osannut kuukausia vielä tuossa vaiheessa, vaikka käden nostinkin ryhmäpaineen takia. Oma perhetilanteeni oli aika sekava, olin kasvanut ihan tynnyrissä ja vähän heitteillä. Vanhempani ovat aika erikoisia luonteeltaan, toiseen minulla ei ole nykyään välejä.
Nyt aikuisena en osaa kuvitellakaan että jonkun lapsi kasvaisi samoissa oloissa kun minä ilman huostaanottoa. Kun seuraan erään lähisukulaisen lastenkasvatusta niin tottakai kello ja ihan kaikki arjen asiat tulevat siinä samassa mukana. Jos tämän sukulaisen lapsille ärähdettäisiin samalla tavalla kuin minulle aikoinaan että älä v... jaksa kysellä, koulussa selitetään, joku olisi koputtelemassa ovella lähipäivinä.
Mikä siis on mennyt pieleen?
Otteko kattoneet paljon sukset maksaa? Tai luistimet.
Pyörästäkin saa pulittaa viisikymppiä käytettynä ja jää usein pieneksi kun laps kasvaa. Ei ole varaa.
Miksi lapsen pitää edes osata kuukausia koulussa? Kyllähän ne itse oppii aikuisena itsestään. Sama pätee kelloonkin.
Vierailija kirjoitti:
Kouluihin pitäisi palauttaa tasokurssit ja erityisluokat. Ei ole oikein, että fiksut ja motivoituneet lapset ja nuoret joutuvat kärsimään näiden osaamattomien takia.
Suomessa voi vielä valita lapselleen turvallisen ja hyvän opinahjon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa voi vielä valita lapselleen turvallisen ja hyvän opinahjon!
Hei kiva juttu! Onks kivaa huutaa!?
Vierailija kirjoitti:
Siis. Kävin ala-asteen 2000-luvun alussa, ja silloin kyllä oletettiin että kello, vuodenajat, kuukaudet, yms, on opetettu jo kotona. Muistan kun opettaja katseli julistetta missä oli kuukaudet ja vuodenajat sellaisessa renkaassa, ja totesi että kyllähän te nämä jo osaatte, käsi ylös kuka osaa. Kaikkien kädet nousivat, opettaja myhäili että näin arvelinkin.
Paitsi että minä en osannut kuukausia vielä tuossa vaiheessa, vaikka käden nostinkin ryhmäpaineen takia. Oma perhetilanteeni oli aika sekava, olin kasvanut ihan tynnyrissä ja vähän heitteillä. Vanhempani ovat aika erikoisia luonteeltaan, toiseen minulla ei ole nykyään välejä.
Nyt aikuisena en osaa kuvitellakaan että jonkun lapsi kasvaisi samoissa oloissa kun minä ilman huostaanottoa. Kun seuraan erään lähisukulaisen lastenkasvatusta niin tottakai kello ja ihan kaikki arjen asiat tulevat siinä samassa mukana. Jos tämän sukulaisen lapsille ärähdettäisiin samalla tavalla kuin
Mikä siis on mennyt pieleen?
"Mikä siis on mennyt pieleen?"
varmaan tää vauva-palsta on se isoin asia mikä on mennyt pieleen. sun kaltaiset idiootit täällä tyhmenee päivä päivältä entisestään
Mitä noilla taidoilla tekee,jos ei ole aikomuksenakaan mennä töihin.kyllä se kaupantäti sanoo:alkoholijuomia ei myydä ennen kello yhdeksää ja julkiset kulkee 5min.välein
Vierailija kirjoitti:
Mitä noilla taidoilla tekee,jos ei ole aikomuksenakaan mennä töihin.kyllä se kaupantäti sanoo:alkoholijuomia ei myydä ennen kello yhdeksää ja julkiset kulkee 5min.välein
tapa sinä jo vähitellen ittes, pelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse havahduin pitkän duuniputken jälkeen siihen kun omat lapset ei osaneet juuri näitä otsikon asioita, eikä edes sitoa kengännauhojaan.Niin pitkää päivää alle 1600e
Aika jännä että oma yksihuoltajaäitini 80 luvulla kävi töissä elättäen kaksi lasta, maksoi asuntolainan ja vietti meidän kanssa aikaa ja opetti meille asioita ja saimme harrastaa. Mikä on nyt vikana kun ei asiat onnistu? Ai niin kun mä en vaan jaksa ja kaikki oli ennen vaan niin helppoa. Jos niitä lapsia teette niin keskityykään niihin ja niiden opettamiseen ja elannon hankimiseen. Niin sitä ennenkin tehtiin eikä apua ja tukia vaadittu joka helvetin asiaan. Ei ihme että tämä yhteiskunta on kriisissä monen asian suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse havahduin pitkän duuniputken jälkeen siihen kun omat lapset ei osaneet juuri näitä otsikon asioita, eikä edes sitoa
Aika jännä että oma yksihuoltajaäitini 80 luvulla kävi töissä elättäen kaksi lasta, maksoi asuntolainan ja vietti meidän kanssa aikaa ja opetti meille asioita ja saimme harrastaa. Mikä on nyt vikana kun ei asiat onnistu? Ai niin kun mä en vaan jaksa ja kaikki oli ennen vaan niin helppoa. Jos niitä lapsia teette niin keskityykään niihin ja niiden opettamiseen ja elannon hankimiseen. Niin sitä ennenkin tehtiin eikä apua ja tukia vaadittu joka helvetin asiaan. Ei ihme että tämä yhteiskunta on kriisissä monen asian suhteen.
mitä vit tua sä tällä idioottipalstalla kirjoittelet mikset oo kasvattamassa lapsia
Vierailija kirjoitti:
Otteko kattoneet paljon sukset maksaa? Tai luistimet.
Pyörästäkin saa pulittaa viisikymppiä käytettynä ja jää usein pieneksi kun laps kasvaa. Ei ole varaa.
Miksi lapsen pitää edes osata kuukausia koulussa? Kyllähän ne itse oppii aikuisena itsestään. Sama pätee kelloonkin.
Älä vaan tee lapsia enää. Et ole selkeästi kykenevä kasvattamaan niistä yhteiskuntakelpoisia tai tarjoamaan niille kohtuullista elämää. Tuliko yhtään mietittyä siinä hetken huumassa asiaa 18 vuoden ajalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse havahduin pitkän duuniputken jälkeen siihen kun omat lapset ei osan
Kolahtiko, täyttä asiaahan edellinen kirjoitti.
Jos ette viitsi hoitaa jälkikasvuanne, syyllistä on turha hakea ja ruikuttaa. Menkää peilin eteen!
Jossakin vaiheessa totuus napsahtaa silmille, lapsi ei ole mikään elukka jota heitellään paikasta toiseen.
no siis just sun kaltaisia aivokuolleita apinoita tää maa on täys. harrastatko itse paljonkin matematiikkaa tai fysiikkaa. no et, aivokuollutta sontaa työnnät tänne palstalle kaiket päivät siinä sinun anti maailmalle