Karmeimmat tutustumisleikit
Itse olen kokenut vaikka mitä kamalaa. Mietin vain, että kuka oikeasti haluaa tutustumisleikkejä? Miksei voisi vain esittäytyä silleen: "Hei, olen Pena ja olen putkimies." Mutta ei, täytyy vaan vääntää joku hirveä soppa, että mennään makuulle ja yritetään ottaa banaani toisen suusta, ja samalla pitää kertoa elämäntarina. Helvetin järkevää, kun eihän sellaisessa saa edes tutustuttua toiseen. Ja muutenkin, aina näissä löytyy niitä ängertäjiä, joille tilanne on vaikea, ja lopulta he mutisevat vain jotain, mistä ei saa mitään selkoa.
Meni vähän tunteisiin, myönnän. Mutta by the way, mikä on hirvein tutustumisleikki jonka olet kokenut, ja kuinka selvisit siitä?
Kommentit (71)
Leikkimielisyys on kiva juttu, kun se tulee omasta halusta. Kun sitä aletaan pakottaa, se on lähinnä nolaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden leikkien tarkoitus on myös murtaa jäätä.
Leikit on lapsille. Aikuisille on aikuisten jutut, kuten syöminen, keskusteleminan, juominen ja naiminen.
Haluatko siis, että työpaikan ryhmäytystapahtumassa syödään, keskustellaan, juodaan ja naidaan?
Vierailija kirjoitti:
Törmäsin kerran tutustumisleikkiin jossa piti oman alkukirjaimen perusteellä päättää joku eläin, ja sitten esittää sitä ja päästellä sen eläimen ääniä vaikkapa nyt esimerkiksi "Moi, olen Pertti ja olen" ja sitten Pertti vaikka on päättänyt olla eläimeltään peipponen joten alkaa esittämään lintua ja päästelee peipposääniä. Muut sitten arvailivat mikä eläin Pertti on. Leikin lopulla jokainen ihminen käytiin vielä läpi tyyliin "Pertti peipponen" Jenni joutsen" "Kirsi koira" jne.
Apua!
Onneksi jätin palkkatyön, ennen kuin tällaista tuli mieleenkään esittää aikuisten työpaikoilla.Viimeiseksi jääneessä toimistotyössä esittäydyttiin kyllä ihan aikuisten tavalla. Olen Jussi, olen kotoisin sieltä ja sieltä, olen tehnyt sitä ja sitä, olen nyt palkattu tänne mekaniikkasuunnittelijaksi jne...
Yhdessä ryhmäytymiskoulutuksessa olimme, mutta siinä ei ollut mitään noloja leikkejä, vaan ihan fiksuja ryhmätöitä, jotka gavainnollistivat tiimityöskentelyn ongelmakohtia. Sitten ulkoiltiin, syötiin hyvin, ja lopuksi halukkaat saivat ryypätä.
Mutta tämä olikin vuosituhannen alkuvuosina.
On ikävä vanhaa työyhteisöä. Olen nyt yli 20 vuotta ollut maanviljelijä, tämä homma on mennyt kamalan yksinäiseksi, kun vanhat yhteisölllisyyden muodot ovat hävinneet, vanhat ystävät ovat muuttaneet pois tai kuolleet.
t: mies 54v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden leikkien tarkoitus on myös murtaa jäätä.
Leikit on lapsille. Aikuisille on aikuisten jutut, kuten syöminen, keskusteleminan, juominen ja naiminen.
Haluatko siis, että työpaikan ryhmäytystapahtumassa syödään, keskustellaan, juodaan ja naidaan?
Sehän kuulosti hyvältä!
Aika monessa näistä on vaan sattunut pask*t ohjaajat. Nimienmuistamistehtävässä voi aloittaa alusta unohtajan kohdalta. Jos on tarkoitus käyttää esineitä, ohjaaja tuo ne. Tuolileikissä hävinnyt esittäytyy ja jää tietysti sivuun sen jälkeen.
Pakolliseen hiplaukseen en kyllä keksi positiivista sanottavaa. Kai se on tavallaan kiva, että pervotkin voi viihtyä.
Jokaiselle jaettiin pakasta kortti jonka osoittamaa lintua piti imitoida eleillä ja äänellä. Kaikki kiersi pitkin huonetta ja yritti etsiä omaa saman kortin saanutta paria. Kaikki haahuili ja piipitteli pitkin huonetta suomalaiseen tyyliin. Lopulta parin löydettyä pari esiteltiin muulle ryhmälle. Tässä on Janne punatulkku
Kaikki. Ihan kaikki leikit on karmeita ja kiusallisia.
Vierailija kirjoitti:
Oltiin amiksessa. Tutustumispäivänä mentiin jonnekin luontokohteeseen ja hölmönä luulin, että tulee rentopäivä. Väärin! Tätä tutustumisleikkiä on vaikea ymmärtää, mutta yritän.
Oli verkko, jossa oli erikokoisia aukkoja niin, että isot aukot alempana ja pienemmät ylempänä. Kaikki meni aluksi seisomaan verkon toiselle puolelle. Tehtävänä oli siirtyä vastakkaiselle puolelle niin, että kutakin aukkoa käytetään vain kerran.
Siinä sitten heti alkuun arvioitiin että ketkä on bläskejä. He siirtyivät itse isoista aukoista. Ei ollut helpon näköistä. Me hoikat jouduttiin siihen asemaan, että muut nosti meidät. Yäk niitä käsiä joka puolella! Millainen sairas ihminen keksii näitä leikkejä??
Mä oon ollut myös tekemässä tällaista tehtävää. Toinen "luottamistehtävä" oli sitten se, että jokainen vuorollaan nousee korokkeelle (jotain 1,5 - 2 m korkea) ja lähtee sieltä selkä edellä kaatumaan alas ja muut ottaa kiinni. Ei toki kumpikaan ollut tutustumisleikkinä, mutta tollaisena ryhmätyö- ja luottamisleikkinä, ihan vieraiden kanssa.
Jokainen leikki on introvertin painajainen.
Oltiin amiksessa. Tutustumispäivänä mentiin jonnekin luontokohteeseen ja hölmönä luulin, että tulee rentopäivä. Väärin! Tätä tutustumisleikkiä on vaikea ymmärtää, mutta yritän.
Oli verkko, jossa oli erikokoisia aukkoja niin, että isot aukot alempana ja pienemmät ylempänä. Kaikki meni aluksi seisomaan verkon toiselle puolelle. Tehtävänä oli siirtyä vastakkaiselle puolelle niin, että kutakin aukkoa käytetään vain kerran.
Siinä sitten heti alkuun arvioitiin että ketkä on bläskejä. He siirtyivät itse isoista aukoista. Ei ollut helpon näköistä. Me hoikat jouduttiin siihen asemaan, että muut nosti meidät. Yäk niitä käsiä joka puolella! Millainen sairas ihminen keksii näitä leikkejä??