Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

APUA! Mitä leikkauskipuun kun Panacod ja Tramal ei käy

Vierailija
17.03.2025 |

Olen menossa olkapääleikkaukseen, mutta sen saa ortopediltä selvää vastausta löytyykö mulle leikkauksen jälkeiseen oletettavasti 6-12 viikkoa kestävään helvettiin toimivia kipulääkkeitä. Voin sanoa, että Buranalla ja Panadolilla mulla ei lähde edes päänsärky. Sappirakko on poistettu, joten Panacodia en saa syödä ja Tramal/Tramadoli oksettaa niin ettei sekään käy. 

Kertokaa mulle, että jotain muutakin on käytettävissä vai onko jollain auttanut Tramalin kanssa pahoinvointilääke?

Viimeksi kun mut leikattiin, sain nukutusaineista jo niin kovan pahoinvoinnin, että sain sairaalassa maksimiannokset pahoinvointilääkettä suoneen (vaikka en kuulu nukutuspahoinvointiriskiryhmään (matkapahoinvoivat ja tupakoitsijat)).

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä se paras paikka keskustella lääkityksestä eikä lääkärin kanssa. Itse vinkkaan, että lyö pottuvarvas johonkin niin kipu vie huomion pois olkapäästä.

Vierailija
22/46 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amfetamiini ja morfiini yht aikaa, johan lähtee kipu, morfiini yksinään yliarvostettu kipulääke joka ei vie kipuja pois kokonaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs opiaatteja miedompi luonnontuote voisi auttaa, mutta sitä et saa Suomesta reseptillä. Joissain maissa ihan laillista tavaraa.

joo, sitäkin olen miettinyt, mutta kun ei ole kokemusta niin ei tiedä, tuleeko siitäkin oksetus vai sekoilenko niin, että telon vastaleikatun olkapääni

Vierailija
24/46 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä se paras paikka keskustella lääkityksestä eikä lääkärin kanssa. Itse vinkkaan, että lyö pottuvarvas johonkin niin kipu vie huomion pois olkapäästä.

Kysyn kokemuksia kun lääkärin kanssa keskustelu ei ole johtanut mihinkään. Ks. viestit edellä.

Vierailija
25/46 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrä kivun paikkaa, esim lyö vasaralla varpaaseen.

Vierailija
26/46 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opamox on hyvä kivunpoistaja 

Vierailija
27/46 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn kokemuksia kun lääkärin kanssa keskustelu ei ole johtanut mihinkään. Ks. viestit edellä.

No täällä varmaan saakin lääkityksen kuntoon ja sit vaan lyöt nyrkkiä pöytään et nyt sitä ja sitä lääkettä tai uhkaat lyödä pottuvarpaan pöydän kulmaan. Meillä kaikillahan on haimat poistettu eikä panadolit auta.

Vierailija
28/46 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panadol poretabletit 500mg kun ottaa 2 kerralla. 

Vierailija
29/46 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovimmat mömmöt käyttöön.

Vierailija
30/46 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Primperan pahoinvointiin ja oxynorm. Itsellä toimii tuo yhdistelmä. 

Vierailija
31/46 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Primperan pahoinvointiin ja oxynorm. Itsellä toimii tuo yhdistelmä. 

Kiitos asiallisesta vastauksesta. 

Miksi kaikki keskustelut täällä menevät sekoiluksi ja aloittajan haukkumiseksi.

Vierailija
32/46 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etoricoxib pitkävaikutteinen tulehduskipulääke. 

Käy myös masennuslääkkeen kanssa. Burana ei. 

Vierailija
33/46 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normileikkauskipuihin riittää burana ja/tai panadol. Aloittaja kuulostaa lähinnä siltä että tarvittaisi lääkitys (tai psykiatri) hysteriaan.

Vierailija
34/46 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etoricoxib pitkävaikutteinen tulehduskipulääke. 

Käy myös masennuslääkkeen kanssa. Burana ei. 

Ei mitään vaikutusta minulla olkapääkivun kanssa. 

Vierailija
35/46 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normileikkauskipuihin riittää burana ja/tai panadol. Aloittaja kuulostaa lähinnä siltä että tarvittaisi lääkitys (tai psykiatri) hysteriaan.

Ei todellakaan riitä. Sitä paitsi olkapääleikkauksen kipu ei ole normileikkauskipua. Gynekologisissa leikkauksissa on riittänyt, kun siinä ei sörkitä niveltä.

Vierailija
36/46 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Targiniq, tradolan, oxanest, oxamin...on noita vaihtoehtoja. Kyllä ison leikkauksen jälkeen kipu pitää hoitaa että paranee ja toipuu.

Vierailija
37/46 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tramali yrjöttää vain parilla ensimmäisellä käyttökerralla kuten heroiinikin, sen jälkeen se loppuu. Opioidien perusominaisuus. Heroninkin (Britanniassa yhä sairaaloissa käytössä) ensimmäinen käyttökerta on vain hillitöntä yrjöämistä. Se vaihe täytyy puskea läpi. Tramali on tosi hidasvaikutteista, koska toimintamekanismi on se että oma maksa muuntaa sen morfiiniksi hitaasti. Vaikutus alkaa vasta reilun tunnin päästä hitaasti, riippuu maksan kunnosta.

Tramali on aine jonka ihmisen oma maksa muuntaa morfiiniksi.

Vierailija
38/46 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydät vaan lääkkeen siihen pahoinvointiin myös. Kyllä sä tarvit ihan kunnon kipulääkkeet, ja se tarkoittaa niitä opiaattipohjaisia. Pahoinvointiin on tehokkaat lääkkeet olemassa, sen ei tarvitse antaa estää tehokasta leikkauskivun hoitoa.

"Normileikkauskipuihin riittää burana ja/tai panadol. Aloittaja kuulostaa lähinnä siltä että tarvittaisi lääkitys (tai psykiatri) hysteriaan."

Pelkästään pehmytkudokseen kohdistuvissa leikkauksissa toisinaan kyllä, luustoon ja niveliin kohdistuvissa ei todellakaan. Muutenkin kivun kokemus on hyvin yksilöllinen, eikä ole mitään syytä pihdata kivun hoitoa leikkauksen jälkeen koska joku muu ei tarvinnut kuin Buranaa ja Panadolia. 

Vierailija
39/46 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etoricoxib voi ottaa 120 mg / vrk, jos muita ei voi käyttää.  Kipulääkkeet aiheuttaa joskus/usein ummetusta. Kannattaa varata smartlax peräruiske tms. kotiin. 

Vierailija
40/46 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu hyvin paljon leikkauksesta. Sektion jälkeen riitti käsikauppalääke, mutta ison vatsaleikkauksen ja proteesileikkauksen jälkeen todellakin tarvitsi vahvoja kivun hallitsemiseksi. Toisekseen sinä et ole yhtä kun kaikki ihmiset.