Vanhemmat ostavat lapsilleen oppikirjat koska kouluilla ei ole varaa tarjota niitä
Pitäisikö tämän olle normi vai tulisiko koulujen pystyä tarjoamaan kirjat kaikille oppilaille?
Kommentit (63)
Mitenkähän halvaksi monisteet käy?
Näin on joskus ennenkin toimittu, joten miksi ei voi toimia jatkossakin? Vai luuke AP että muut oikeasti suostuvat kustantamaan sen kersan kirjat ja koulunkäynnit?
Toi että kirjaa näytetään heijastamalla seinälle tehtävä kerrallaan, ois tappanut mun matikan kiinnostuksen siihen paikkaan. Oon vähän ADHD-piirteinen ja ainoa tapa pitää kiinnostusta yllä on tehdä mahdollisimman nopeasti tehtäviä. Sitten jos pitäis odottaa, että ope siirtää seuraavan tehtävän esiin niin olisin jo omissa maailmoissani ja ehkä jossain vaiheessa havahtuisin, että olen 10 tehtävää jäljessä, eikä niitä näytetä enää.
Kaikessa pitää siirtyä huonompaan suuntaan. Pysyin hyvin 70-80-l opetuksessa mukana ja kirjoitin lopulta ällän paperit,koska sai edetä itsenäisesti ja valita tasoryhmät, joissa mentiin nopeampaan tahtiin. Nykykoulussa musta tulisi varmaan "ongelmalapsi" koska keskittyminen hajoisi opettajan seuraavaa siirtoa odotellessa.
Ihmekös nykyään diagnosoidaan lapsia niin paljon. Mun lapsuudessa ei diagnosoitu, ainoastaan heikot oppilaat siirrettiin apukouluun. Nyt heitä odottaa koko muu ryhmä. En tajua.
Ei ole säästötoimi? Uskoo ken tahtoo. Tuo on tasan tarkkaan säästötoimi tai vaihtoehtoisesti kyseessä on pedagoginen hörhö, joka puuhastelee matikkaa leikkien. Se ei auta aineessa, jossa tarvitaan toistoja ja laskurutiinia, omaa tekemistä. Ja aina tämä iänikuinen tyhmimmän tai laiskimman tahtiin laahaaminen.
Mekin ostimme lapselle matikankirjan kun tekeminen oli hidasta. Kirjaan ei saanut tehdä, vaan tehtävät kopioitiin ensin vihkoon. Näin on toki vuosikymmeniä tehty, mutta ei se tehokasta neljäsluokkalaisilla ole. Matikan numerot nousivat 7 -> 9 kun lapsi ehtikin tehdä kaikki kappaleen tehtävät entisen muutaman hassun tehtävän sijaan. Myöskään enkussa ei ole tehtäväkirjaa, ostimme senkin itse.
Turha ihmetellä eriarvoistumista ja tasoeroja. Kaikilla ei ole varaa laittaa 60-70€ yhden lapsen koulukirjoihin.
Tiedän aika monta kuluerää, joista karsimalla saataisiin lapsille oppikirjat.
Me olemme ostaneet kuudesluokkalaisille myös matikkaan molempien lukukausien kirjat. Lapsi ei kehtaa ottaa kouluun niitä, mutta kokeisiin luetaan niin, että tekee koealueen harjoituksena näihin kirjoihin. Koulun kirjoihin ei saa täyttää mitään, kierrätetään neljättä vuotta samaa repaleista kirjanrähjää.
Helsinki lähettää mielummin rahat gazan teroille, kun omien lasten kirjoihin, ja muuhun yhtä turhaan. Sinne meni joku 300 000 ja muuhun yhtä tyhmään monin verroin.
Tuo heikentää lasten mahdollisuuksia tulevaisuudessa. Pisat laskee entisestään.
Leikataan lisää julkisista palveluista niin vanhemmat saa ostaa opettajat, tilat ja kaiken muunkin!
Vierailija kirjoitti:
Palataan takaisin 70 luvulle ja sitä edeltävään aikaan, ainakin oppikoulussa ja sen jälkeen piti itse maksaa kirjat, vihkot, kynät, kumit jne.
Läppärit...
Monisteet eivät saa olla kirjasta otettuja kopioita, opettajako iltapuhteinaan niitä laatii?
Ostin omalle lapselle kirjan ja keväällä koulu vaati palauttamaan sen koululle. Olin ihmeissäni: miksi koulu omistaisi lapseni kirjan? Vastaus oli, että koska se on ollut lapsella koko kevätkauden, on oletettavaa, että kirja on koulun omaisuutta. Heidän laskujensa mukaan ko. kirjaa on koulussa 75 kpl ja koska sieltä puuttui 6 kpl, pitää lapseni antaa omansa pois.
Vierailija kirjoitti:
Toi että kirjaa näytetään heijastamalla seinälle tehtävä kerrallaan, ois tappanut mun matikan kiinnostuksen siihen paikkaan. Oon vähän ADHD-piirteinen ja ainoa tapa pitää kiinnostusta yllä on tehdä mahdollisimman nopeasti tehtäviä. Sitten jos pitäis odottaa, että ope siirtää seuraavan tehtävän esiin niin olisin jo omissa maailmoissani ja ehkä jossain vaiheessa havahtuisin, että olen 10 tehtävää jäljessä, eikä niitä näytetä enää.
Kaikessa pitää siirtyä huonompaan suuntaan. Pysyin hyvin 70-80-l opetuksessa mukana ja kirjoitin lopulta ällän paperit,koska sai edetä itsenäisesti ja valita tasoryhmät, joissa mentiin nopeampaan tahtiin. Nykykoulussa musta tulisi varmaan "ongelmalapsi" koska keskittyminen hajoisi opettajan seuraavaa siirtoa odotellessa.
Ihmekös nykyään diagnosoidaan lapsia niin paljon. Mun lapsuudessa ei diagnosoitu, ainoastaan heikot oppilaat siirrettiin apukouluun. Nyt heitä od
Hienoa, että olet saanut itsellesi sopivaa opetusta, mutta pääsääntöisesti asia on kyllä päinvastoin kuin väität.
1970-80-luvut olivat juuri sitä aikaa, kun kukaan ei saanut mennä toisista edelle. Opettajilta tuli sapiskaa, jos oli matematiikassa seuraavalla aukeamalla. Vanhempia kiellettiin opettamasta lapsiaan lukemaan kotona.
Nykyään oppilaiden erot on tunnustettu, ja lainkin mukaan jokaisen pitää saada yksilöllistä opetusta. Omat lapseni ovat tehneet koulussa ylemmän luokka-asteen matematiikan kirjoja itsenäisesti 2010-20-luvuilla. Ei ole ollut ongelma kenellekään.
Kirjapulastakaan ei ole ollut haittaa, koska lapseni ovat voineet käyttää käytöstä poistettujen painoksiin yksittäiskappaleita. Kaiken kaikkiaan on mennyt tosi hyvin.
Voidaan kysyä, että oliko siitä oppivelvollisuuden laajentamisesta mitään hyötyä? Nyt kaupungit ja kunnat ostavat läppärit lukiolaisille, mutta peruskoululaisilta puuttuvat oppikirjat. Jos nyt oppimistuloksia halutaan parantaa, niin aapiset eskareille ja kirjat peruskoululaisille. Lukiolaiset ja ammattikoululaiset voivat ostaa opiskelutarvikkeensa itse. Sossu ne ennenkin kaikkein köyhimmille kustansi.
Muutamia vuosia sitten oltiin kovasti huolissaan siitä, että lapset eivät kirjoita riittävästi käsin ja aivoterveys kärsii. Nyt kun tehtävät kirjoitetaan entisajan tyyliin vihkoon, on sekin kauhea vääryys.
Itse miettisin myös ekologiselta kannalta. Niistä työkirjoista tulee hervottomat kasat jätettä, ja kustantaja tarjoaa niitä joka aineeseen. Ymmärrän eka-tokaluokkalaisille täytettävät kirjat äikässä ja matikassa, mutta kyllä jo nelosluokkalainen voi työskennellä vihkoon. Sinänsä olisi hyvä että kirjan kuitenkin saisi kotiin kouluvuoden ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmekös nykyään diagnosoidaan lapsia niin paljon. Mun lapsuudessa ei diagnosoitu, ainoastaan heikot oppilaat siirrettiin apukouluun. Nyt heitä od
Taidat olla kunnon vajakkieunukki
Ostin lapselle peruskouluaikaan koulukirjat. Koulun kierrätyskirjat oli täynnä edellisten käyttäjien sotkuja ja tehtävät piti tehdä vihkoon.
Peruskoulun maksuttomuus pitäisi lopettaa. Nyt oletetaan että yhteiskunta maksaa kaiken näille kerma perseille. Kirjat olisi hyvä maksattaa ihan kaikilla kouluasteilla. Se on voi voi sitten jos ei ole varaa niihin. Myös Maksuton kouluruoka pois. On se kumma kun säästöjä pitäisi tehdä, mutta tämä olisi helppo tapa säästää rahaa ja antaa vastuu vanhemmille lapsen elatuksesta ja elättämisestä. Lokkiyhteiskunta on kohta kiinni
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulun maksuttomuus pitäisi lopettaa. Nyt oletetaan että yhteiskunta maksaa kaiken näille kerma perseille. Kirjat olisi hyvä maksattaa ihan kaikilla kouluasteilla. Se on voi voi sitten jos ei ole varaa niihin. Myös Maksuton kouluruoka pois. On se kumma kun säästöjä pitäisi tehdä, mutta tämä olisi helppo tapa säästää rahaa ja antaa vastuu vanhemmille lapsen elatuksesta ja elättämisestä. Lokkiyhteiskunta on kohta kiinni
Monien öyhöjen unelmayhteiskunnassa Yhdysvalloissa on 12 vuoden oppivelvollisuus, ilmaiset kirjat ja tarvikkeet sekä ruokailukupongit köyhille kouluruokalaan.
Vierailija kirjoitti:
Muutamia vuosia sitten oltiin kovasti huolissaan siitä, että lapset eivät kirjoita riittävästi käsin ja aivoterveys kärsii. Nyt kun tehtävät kirjoitetaan entisajan tyyliin vihkoon, on sekin kauhea vääryys.
Itse miettisin myös ekologiselta kannalta. Niistä työkirjoista tulee hervottomat kasat jätettä, ja kustantaja tarjoaa niitä joka aineeseen. Ymmärrän eka-tokaluokkalaisille täytettävät kirjat äikässä ja matikassa, mutta kyllä jo nelosluokkalainen voi työskennellä vihkoon. Sinänsä olisi hyvä että kirjan kuitenkin saisi kotiin kouluvuoden ajaksi.
Aivan järjetön ehdotus. Usein nuo luokkakirjat ovat sellaisia, että ne ovat monen luokan yhteisiä, eivätkä oppilaat niitä kotiinsa saa. Kirjoja säilytetään aina koululla. Eli oppilas ei voi tehdä läksyjä ja kokeisiin lukeminenkin on aika haastavaa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellesi on kuitenkin ilmainen koulutus kelvannut.
Palataan takaisin 70 luvulle ja sitä edeltävään aikaan, ainakin oppikoulussa ja sen jälkeen piti itse maksaa kirjat, vihkot, kynät, kumit jne.