Vaaleat kylpyhuoneen lattialatat ja laattasaumat
Asun vuokralla asunnossa, jossa on vaalea laattalattia saumoineen. Kylppäri on remontoitu joitakin vuosia sitten tietääkseni. Kysyisin nyt kokemuksia, saakohan siivousfirma tällaiset puhtaaksi, vai onko se yksinkertaisesti mahdotonta?! Onko joku saanut avun ammattilaisem tekemästä pesusta? Osa saumoista on inhottavasti tummentunut, siis harmaiksi. Olen yrittänyt lattiaa pestä, mutta se ei tunnu auttavan mitään.
Ilmanvaihto kylpyhuoneessa toimii ihan hyvin, lattia kuivuu melko nopeasti ja esim. Peilistä häviää nopeasti huuru jos se huuruuntuu. Seinissä kaakelit ovat siistit ja niiden valkoiset saumat ovat aika kirkkaat ja siistit. Ongelma on vain lattiassa. En oikein enää uskaltaisi edes pestä sitä muuten kuin hyvin kevyesti yleispuhdistusainetta vaahdottamalla, sillä pelkään tuhoavani vielä koko lattian. :(
Lisäksi ongelmana on se, että kylppäri on pitkän mallinen, eikä suihkupäällä yletä huuhtomaan lattiaa kuin toisesta päästä. Tämän vuoksi vahvoja aineita on aika mahdotonta käyttää, koska nehän pitäisi saada pestyä myös pois. Haaveilen jo muutosta jonnekin, missä on suihkukaappi, muovilattia tms.
Kommentit (26)
Ylipäätään mielestäni vähän haastavaa tavalliselle kuluttajalle seikkailla tässä puhdistusaineiden ja -välineiden viidakossa. Kaikenlaisia kylpyhuoneen pesuaineita myydään joita ei sitten kuitenkaan saisi käyttää koska ne saattavat pilata pinnat. Välineistä esimerkiksi Sinillä on nuo saumaharjat joita monesti suositellaan käyttöön. Sitten taas toisaalta joku asiantuntija ainakin kielsi missään nimessä harjaamasta saumoja saumansuuntaisesti, kuulemma kestävät todella huonosti sellaista ja pitäisi poikittaissuunnassa harjata varovasti saumojen yli.
Mainittakoon nyt vielä, että itse en ole mitään "supertehomyrkkyjä" käyttänyt enkä myöskään ole raivohinkannut laattoja tai saumoja karkeilla välineillä, joten en usko että olisin niitä pilannut pesemällä. Aina kastellut laatat ennen pesua kuten ohje on jne. Alkaa kuitenkin usko loppua, että näitä saisi mitenkään kirkastumaan. Joistain kohdista saumat vieläpä ovat jotenkin "röpelöisemmät" ja nämä tietysti keräävät vielä paremmin likaa.
Olen likinäköinen, joten kaipa täytyy vain käydä aina ilman laseja kylppärissä, niin ei moiset lattiat osu yhtä pahasti silmään. :D
Vierailija kirjoitti:
Tuttu ongelma. Mä hölmönä valitsin kylppärin seiniin vaaleiden laattojen väliin valkoiset saumat. Ne tummuu todella, todella nopeasti suihkun kohdalta, vaikka miten välttelisin shampoon ja pesuaineiden osumista pinnalle. Ehkä vesikin värjää. Ja kun saumoja putsaa liian usein ja tehokkaasti harjalla, niin sauma-aine kärsii siitä. En enää valitsisi saumoihin valkoista, vaaleanharmaa tms. on miljoona kertaa käytännöllisempi.
Onneksi olen myymässä tätä asuntoa :)
Toivottavasti saat asunnon pian myytyä. :) Täällä on ihme kyllä seinäkaakelien saumat ihan siistissä kunnossa. Olen haaveillut tosiaan että tilaisin ammattilaisen siivoamaan tämän, mutta toisaalta olen lukenut huonoja kokemuksiakin siivousfirmoista. Olisi tosi kurjaa, jos sattuisikin vähemmän ammattitaitoinen tekijä, joka naarmuttaisi pinnat pilalle tms. Ja jos tummentumat eivät silti edes lähtisi!
Vierailija kirjoitti:
Vaaleat laattasaumat on täysin mahdoton pitää kirkkaina. Sellaista ei pidä ikinä laittaa kylppärin lattiaan.
t. Jonkun verran laattahommia tehnyt
Olen samaa mieltä. Minä plöjä halusin valkoiset saumat mustavalkoiseen kylppärin lattiaan, koska mustat olisi iskeneet liikaa silmään... Joo, no, melkein mustathan ne nyt on jokatapauksessa.
Kun kylppäriremontti joskus tehdään, lattuaan tulee joko tumma laatta ja sauma tai joku muu materiaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile Kiilto kylpyhuone (poistaa kalkin) ainetta, noudata pullossa olevia ohjeita. Vuokrahuoneistoissa millaisessa itsekin asun ei ole kylppäreissä aina käytetty korkeatasoisia materiaaleja mistä syystä laattasaumojakaan ei ole helppo saada puhtaiksi ainakaan jos aikasemmat asukkaat eivät ole juurikaan siivonneet ja mitään hankaavia aineita ei kannata käyttää voivat vaurioittaa saumoja. Eikös tuollaiset laattasaumatkin pitäisi aika ajoin uusiakin, meillä on kylppäriremontista yli 20 v. aikaa? Kun kuivaa lattian ja roiskeet myös seinälastoista suihkun jälkeen, niin kalkkia ei juurikaan kerry ja hyvä lattialasta kannattaa hankia ja mieluiten sellainen mistä saa kumin vaihdettua.
Tämä on siis yksityishenkilön omistama asunto, jossa hän asui aiemmin itse. Toki tuo laatuasia saattaa olla totta siitä huolimatta, koska Ikeaa riittää keittiössä ja kylpyhuoneessa (ei sillä etteikö Ik
Minulla on sama juttu, suihkun alla ja läheisyydessä lattialaattojen saumat ovat valkoisemmat kuin oven suussa missä on mattokin ja minne asti suihkuvesikään ei lennä; lieneekö selitys siinä, että suihkun alla ja läheisyydessä lattia päivittäin kastuu ja sitä tulee kuivattua sillä lastalla.
Vierailija kirjoitti:
Haaveiletko muutosta muualle sen takia kun lattiasauma on rumannäköinen
No suoraan sanoen, kyllä. Minulla on elämässä ihan tarpeeksi stressiä, työstressiä, stressiä lähimmäisten voinnista yms. Että en todellakaan jaksaisi stressata jostain laattalattian saumoista ja tuskailla niiden kuntoa. Varmaan on muitakin, jotka kokevat samoin.
Ja vinkkinä, ei siis kannata putsata saumoja liikaa tai ne kärsii.