Suomeen 10 vuoden passit takaisin
Melkein kaikissa muissa länsimaissa aikuisten passit ovat voimassa 10 vuotta ja ihan hyvin pärjäävät. Tyhmää rahastusta on tuo.
Kommentit (14)
Ehdottomasti tämä! Jos joku tekee kansalaisaloitteen tästä, allekirjoitan.
Lasten passit voisi olla voimassa 5 vuotta. Itselläni oli 14-vuotiaana passi mikä oli hankittu kun olin 9v. Ja nuoremmalla sisaruksella oli vauvana hankittu passi. Mutta aikuisen passin pitäisi olla voimassa 10 vuotta.
Kenen typerä idea oli alunperinkään lyhentää passin voimassaolo viiteen vuoteen ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
Kenen typerä idea oli alunperinkään lyhentää passin voimassaolo viiteen vuoteen ja miksi?
Suomalaiset lihovat 10 vuodessa niin, ettei 10 vuotta vanha passikuva vastaa todellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Lasten passit voisi olla voimassa 5 vuotta. Itselläni oli 14-vuotiaana passi mikä oli hankittu kun olin 9v. Ja nuoremmalla sisaruksella oli vauvana hankittu passi. Mutta aikuisen passin pitäisi olla voimassa 10 vuotta.
Juu toi on vakiokäytäntö ja hyvä. 10v liian kauan lapsella
Ei missään nimessä.
Kymmenessä vuodessa useiden ihmisten ulknäkö muuttuu, jopa radikaalisti.
28 vuotias mies / nainen on erinäköinen 18 vuotiaana, eli kymmenen vuotta edellisen passikuvan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Monet hankki uudet passit lapsille kun lapset kasvoi koululaisiksi, mutta oli kyllä niitäkin joiden isot lapset veti taaperokuvapasseilla.
Passi säännökset tulevat muuttumaan muissakin maissa viiteen vuoteen. Koska henkilön kasvot muuttuvat ja tekniikka jolla passeja ja henkilöllisyyttä varmennetaan. Myös rosmot keksivät miten passeja voidaan väärentää.
Vierailija kirjoitti:
Passi säännökset tulevat muuttumaan muissakin maissa viiteen vuoteen. Koska henkilön kasvot muuttuvat ja tekniikka jolla passeja ja henkilöllisyyttä varmennetaan. Myös rosmot keksivät miten passeja voidaan väärentää.
Normaalisti ihmisen kasvot ei kyllä muutu 10 vuodessa tunnistamattomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei missään nimessä.
Kymmenessä vuodessa useiden ihmisten ulknäkö muuttuu, jopa radikaalisti.
28 vuotias mies / nainen on erinäköinen 18 vuotiaana, eli kymmenen vuotta edellisen passikuvan jälkeen.
Nykyään kun on biometriikka, niin ei ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet hankki uudet passit lapsille kun lapset kasvoi koululaisiksi, mutta oli kyllä niitäkin joiden isot lapset veti taaperokuvapasseilla.
Ja rajavalvojalla on oikeus evätä pääsy jos ei tunnista taaperokuvasta vaikka olisi 10v vuotta voimassa
Omalla lapsella oli passi, jossa kuvassa oli 9 kk, 5 vuotiaana sillä passilla ei paljon Viroa ja Ruotsia kauemmas viitsinyt lähteä vaikka passi olikin voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Omalla lapsella oli passi, jossa kuvassa oli 9 kk, 5 vuotiaana sillä passilla ei paljon Viroa ja Ruotsia kauemmas viitsinyt lähteä vaikka passi olikin voimassa.
Tuokin on ihan hölynpölyä. Kuulepa, kun minä olin lapsi kasarilla ja ysärillä, kiertelin maailmaa perheeni kanssa täysin ilman omaa passia. Sama sisarillani. Siihen aikaan katsos lapset sai liitettyä vanhemnan passiin.
Nimenomaan rahastusta. Ja vähien resurssien tuhlausta.