Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sitä voi alkaa kasvissyöjäksi, kun kaikki kasvisruuat pierettää?

Vierailija
16.03.2025 |

Haluaisin todella, sillä en edes tykkää lihasta enää, mutta elämä on ihan kamalaa kasvisruuan kanssa. Nytkin on vaikea istua kun ilma vihloo perseeseen niin kovasti kuin joku puukolla pistelis. Pavut on hyviä, mutta ei sovi mahalle. Linssit on kaikista pahimpia ilman aiheuttajia ja soijarouhe ei myöskään sovi yhtään. Ja kyse ei ole siitä, että vaan pierettäisi ja päästelisi menemään niin helpottaisi, mutta kun se ilma jää jonnekin jumiin myös ja sattuu ihan kamalasti. Eikä tämä ole tottumuskysymyskään, kun olen niin monta kertaa yrittänyt. Salaatteja, tomaattia ja kurkkua voin syödä ja syönkin aina ruuan kanssa, mutta eihän niillä yksistään pärjää. 

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieruun on yksi hoito: liikunta. Kaasukuplat liikkuu suolessa ja poistuu kun ihminen liikkuu.  Te makaatte sohvalla. Ei toimi suoli.

Vierailija
42/92 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele kasvissyöntiä. Kaverilla puhkesi ärtyneen suolen oireyhtymä muutaman vuoden kasvissyönnin jälkeen. Nyt hän ei voi enää syödä palkokasveja kuin hyvin pienen määrän harvakseltaan. Jos hän olisi pysynyt sekasyöjänä, suolisto ei ehkä olisi reagoinut sairastumalla.

Eli mieluummin lisää kasviproteiinia, mutta käyttää edelleen myös eläinproteiinia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pierut kuuluu vegehipin elämään.

Itseasiassa ei. Lihansyöjän suoli on osittain jo tuhoutunut niin häntä pierettää ruokavalion vaihdos. Suolistobakteerit riemastuvat kun saavat jäystää suolen epiteelin sijaan kasvikuitua ja alkavat lisääntyä ja mikrobikanta tervehtyä.

Se menee ohi viikossa. Pierujen kanssa pitää lähteä ulos kävelylle eikä vinguttaa niitä hikiseen työtuoliin tai sohvaan. 

Taidat olla joku aivopesty tyyppi? Ihminen on sekasyöjä jos et sitä tiennyt. Ihmisen kroppa tarvitsee eläinperäistä tuotetta noin 100g viikossa, koska niissä on esimerkiksi B-vitamiinia ja rautaa, jotka eivät tule oikeassa muodossa kasvikunnan tuotteista. 

Kerrotko vielä, että kuinka monta päivää on viikossa? Olen nyt viisi vuotta ollut lähes vegaanina ja mun kroppa ei kestä edelleenkään kuin hyvin pientä osaa kasvikunnan tuotteista. Kihdin ja kilpirauhasen ongelmien takia en saa syödä palkokasveja, leviä, meloneita, mansikkaa, joten jäävät esimerkiksi soija, herneet, linssit, pavut, hunajameloni ja muut kauppaan. Olen suolistoni pilannut lähes kymmenen vuotta sitten ja vatsa ei kestä mitään kauraan liittyvää, venhää vain pienissä erissä ja rukii toimii vain kuivana ja hyvin paahdettuna. Geenimutaation vuoksi ei imeydy keinotekoinen foolihappo tai foliaatti eli lihaa pitäisi syödä viikoittain. Mutta toki joo viikon pieruilla tämänkin saa kuntoon kun suolisto saa kasvikuituja ja sitten on suolisto elämänsä kunnossa ja ei ole liha mädättänyt jotain osaa jossain suun ja persereiän välillä.  

Vierailija
44/92 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voinut syödä linssejä. Tutkin asiaa enemmän ja aloin idättämään niitä.

Laitan yön yli likoamaan, 3 pv idätän, vaihdan 2 krt veden ja sitten laitan muun ruuan sekaan, esim pataan. Linssipussi maksaa n 2 e, kestää viikon ja mm vatsa toimii paremmin.

Mulla on sellainen idätysastia, jossa on monta kerrosta. Eli joka päivä laitan yhden satsin tulemaan. 

Linssikeitto, johon tulee perunaa ja tomaattia, on ehdoton lemppari. Pakkasessa on vielä monta annosta tomaattikastiketta. Lisään vaan linssit ja perunat, soseutan ja mausteita. Tätä syödään väh kerran viikossa

Vierailija
45/92 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmasto lämpenee entisestään kun pieren enemmän kuin lehmät laitumella. 

Vierailija
46/92 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pierut kuuluu vegehipin elämään.

Itseasiassa ei. Lihansyöjän suoli on osittain jo tuhoutunut niin häntä pierettää ruokavalion vaihdos. Suolistobakteerit riemastuvat kun saavat jäystää suolen epiteelin sijaan kasvikuitua ja alkavat lisääntyä ja mikrobikanta tervehtyä.

Se menee ohi viikossa. Pierujen kanssa pitää lähteä ulos kävelylle eikä vinguttaa niitä hikiseen työtuoliin tai sohvaan. 

Taidat olla joku aivopesty tyyppi? Ihminen on sekasyöjä jos et sitä tiennyt. Ihmisen kroppa tarvitsee eläinperäistä tuotetta noin 100g viikossa, koska niissä on esimerkiksi B-vitamiinia ja rautaa, jotka eivät tule oikeassa muodossa kasvikunnan tuotteista. 

Kerrotko vielä, että kuinka monta päivää on viikossa? Olen nyt viisi vuotta ollut lähes vegaanina ja mun kroppa ei

miksköhän nää kaikki suurimmat sisäsiittoiset juntit jotka pätee ravinnolla ei edes erota "B-vitamiinia" b12-vitamiinista

Vierailija
47/92 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun suolisto ei ole tottunut niihin. Aikaa tarvitaan. 

Kahden viikon päästä voi helpottaa.

Vierailija
48/92 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kauanko oot kokeillut. Ymmärtääkseni nuo ilmavaivat joita pienellä osaa ihmisiä tulee, menee heilläkin ajan myötä ohi kun suosistobakteerit tottuu.

Jos ei niin sitten kai kyse on jostain allergiasta

Vierailija
49/92 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siedättämällä.

Vierailija
50/92 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystytkö syömään kananmunaa? Raejuustoa? Ei kannata syödä palkokasveja, jos ne eivät sovi. 

Eivät ne varsinaista kasvisruokaa kyllä ole?

On ne kasvisruokaa, jos sillä tarkoitetaan kasvissyöjille sopivaa ruokaa (yleensä kasvissyöjällä tarkoitetaan lakto-ovo-vegetaristia). Vegaaniruokaa eivät tietenkään ole. 

Vierailija
51/92 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama ongelma. Kestän hyvin kyllä juureksia ja jopa kaalia mutta soijaa en yhtään. Muuten pärjäisin mutta proteiinia pitää saada. Päätin tehdä kompromissin ja menen sillä että syön kotimaisia juureksia ja vihanneksia, marjoja ja myös tuontihedelmiä sekä lisäksi munia, maitotuotteita ja kalaa. Lihasta en ole oikein koskaan pitänyt, varsinkin pihvi etoo. Kypsänä se on kuivaa ja punainen tekee pahaa. Possua en syö muutenkaan, siitä tulee nivelvaivoja. 

Vierailija
52/92 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu suolistobakteereistasi. Jos olet ollut liian kauan lihansyöjä sinun suolistossasi on vain syöpää aiheuttavia mädättäjäbakteereita. Ne taas sulattavat huonosti kasviksia. Eivät hajoita kasviksia kunnolla vaan saavat suolistossa aikaan mätänemistilan, mikä ilmenee ilmavaivoina. Hyvä juttu on että suoliston bakteerikantaa voi muuttaa. Lainaa vaikka kirjastosta kirjoja suolistobakteereista ja suoliston hyvinvoinnista.

TÄMÄ! Silloin kun en tajunnut tätä suolistobakteerihommaa, niin wessaan ei ollut mun jälkeen asiaa jos olin syönyt lihaa.

Sitten tajusin liha+haju ja lopetin senkin vähän lihansyönnin, en voi enää, en kertakaikkiaan. Jo hajukin kun lihaa paistetaan tms!

Vierailija
53/92 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut noin 60 vuotta kasveilla, joskin nuorena käytin vielä maitotavaraa. Ongelmia ei ole, mutta ehkä johtuu tottumisesta?

Suosittelen kokeilemaan sitä, että syöt ihan pikkuisen esim papuja tms muun ruuan kanssa. Pikkuisella tarkoita tosiaan pikkuisen - ehkä lusikallisen tai vielä vähemmän, jos tuo kiusaa. Tee niin joitain viikkoja ja jos/kun ei enää kiusaa, lisäät taas ihan pikkuisen. Käsittääkseni voi viedä aikaa ennen kuin mahabasillit tottuvat ja ehkä sopivat basillit lisääntyvät riittävästi. Hiukan verrattavissa siihen, että jotkut keskitysleirivangit kuolivat liikaan ruokaan, kun vapauduttuaan saivat syödä tarpeeksi. Maha ei ollut tottunut sellaiseen.

Jos kokeilet tätä, kerropa joskus tuloksista, sillä olisi kiva tietää, toimiiko kohdallasi.

Sama kuin sanoisi laktoosiintorelatikolle että syöt vaan vähän päivittäin niin kyllä tottuu. Ei kannata leikkiä terveydellään, toisten vatsat eivät sulata papuja ja linssejä.

Vierailija
54/92 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama ongelma. Kestän hyvin kyllä juureksia ja jopa kaalia mutta soijaa en yhtään. Muuten pärjäisin mutta proteiinia pitää saada. Päätin tehdä kompromissin ja menen sillä että syön kotimaisia juureksia ja vihanneksia, marjoja ja myös tuontihedelmiä sekä lisäksi munia, maitotuotteita ja kalaa. Lihasta en ole oikein koskaan pitänyt, varsinkin pihvi etoo. Kypsänä se on kuivaa ja punainen tekee pahaa. Possua en syö muutenkaan, siitä tulee nivelvaivoja. 

mitä tarkoitat "soijalla"? tofua, soijapapuja, soijarouhetta?

rouhe on noista ainoa runsaasti prosessoitu. itsellä aiheutti myös aikanaan vatsaongelmia

Vierailija
55/92 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmasto lämpenee entisestään kun pieren enemmän kuin lehmät laitumella. 

vit  tu sää oot tyhmä

Vierailija
56/92 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssitkin kannattaa liottaa ja huuhdella kunnolla

Vierailija
57/92 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uunijuurekset? Punajuuri, lamttu, peruna, porkkana, paprika, fenkoli

pierettääkö kikherneetkin ja humus?

Pierettää kikherneet. Humusta en ole kokeillut. 

Hummus on tehty kikherneistä. Mulla myös ärtynyt suoli-syndrooma, eli tosi monet kasvikset ei sovi 😐. 

Sama mulla. Porkkana ja lanttu keitettynä sekä raakana ja soija joka muodossa. Herneet, kaalit ja pähkinät🤯. Vaikka kuinka haluaisin, niin ei tule minusta kasvissyöjää. Metaanista, kun joku maksaisi, niin sitten voisin yrittää.

Vierailija
58/92 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linssitkin kannattaa liottaa ja huuhdella kunnolla

Valmiiksi kypsennetyt tölkkilinssit sopii monen vatsalle itse keitettyjä paremmin, kunhan ne huuhdellaan huolella. 

Vierailija
59/92 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieruun on yksi hoito: liikunta. Kaasukuplat liikkuu suolessa ja poistuu kun ihminen liikkuu.  Te makaatte sohvalla. Ei toimi suoli.

En muuten makaa, vaan saastutan ilmaa ihan liikkumalla ulkona.

Vierailija
60/92 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele kasvissyöntiä. Kaverilla puhkesi ärtyneen suolen oireyhtymä muutaman vuoden kasvissyönnin jälkeen. Nyt hän ei voi enää syödä palkokasveja kuin hyvin pienen määrän harvakseltaan. Jos hän olisi pysynyt sekasyöjänä, suolisto ei ehkä olisi reagoinut sairastumalla.

Eli mieluummin lisää kasviproteiinia, mutta käyttää edelleen myös eläinproteiinia.

Biologisesti ihminen on sekasyöjä ja elimistö ja hampaisto on sen mukainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme