Aina kun syön, tulee etova olo. Mikä diagnoosi?
Kysymys otaikossa.
Muita oireita ei ole, joten en voi niitä kertoa.
Kommentit (32)
Kaverilla oli sama. 2 viikkoa ja henki pois.
Mahakatarri tai syöpä. Voi myös olla ihan vain huonosta ravitsemustilasta johtuvaa etomista. Ravintoaineet vaikuttavat nimittäin siihenkin, että ylipäänsä tulee nälkä ja ruoka maistuu. Tai stressi ja masennuskin voinee aiheuttaa etovaa oloa ruokaa kohtaan.
Kokeile ulkoilua, raitista ilmaa ja kohtuuliikuntaa. Ja lisänä vaikka joku monivitamiinikuuri. Mene nukkumaan aikaisemmin ja muutenkin huolehdi elämän tasapainottumisesta. Näistä sopii aloittaa ja katsoa, muuttuuko asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko riittävästi rasvaa ja proteiiniä? Voisiko elimistö olla sekaisin ylimäärä hiilareista, vaikka oletkin hoikka?
- olen enimmäkseen kasvissyöjä, mutta käytän paljon kalaa ja kananmuniakin syön sekä broikkumaksamakkaraa
- leivälle laitan rasvaa, paistan öljyssä
- etomisen alettua ei ole karkit ja pullat enää maistuneet lainkaan! Makeannälkään syön vähäsokerista hilloa tai aiemmin kuivattuja hedelmiä (<-nämä alkoivat etomaan myös!)
Voisiko etominen olla sama ilmiö mikä tulee karkkipussin syömisen jälkeen sekasyöjälle? Eli liikaa ja liian nopeaa hiilaria? Kuivatuissa hedelmissä on paljon hiilaria. Aikuisiän diabetes?
Anoreksiassa tää jos on näännyttänyt liian pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Kaverilla oli sama. 2 viikkoa ja henki pois.
Mulla kestänyt jo monta kuukautta, yli puoli vuotta. 🤷🏻 Täällä vielä heilun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko riittävästi rasvaa ja proteiiniä? Voisiko elimistö olla sekaisin ylimäärä hiilareista, vaikka oletkin hoikka?
- olen enimmäkseen kasvissyöjä, mutta käytän paljon kalaa ja kananmuniakin syön sekä broikkumaksamakkaraa
- etomisen alettua ei ole karkit ja pullat enää maistuneet lainkaan! Makeannälkään syön vähäsokerista hilloa tai aiemmin kuivattuja hedelmiä (<-nämä alkoivat etomaan myös!)
Voisiko etominen olla sama ilmiö mikä tulee karkkipussin syömisen jälkeen sekasyöjälle? Eli liikaa ja liian nopeaa hiilaria? Kuivatuissa hedelmissä on paljon hiilaria. Aikuisiän diabetes?
- en syö paljon kerrallaan yhtään mitään
- nopeita hiilareita hyvin vähän
- kuivatut hedelmät kuuluvat historiaan, jos luit oikein
Ap
Mulla on ollut samaa oiretta jonkin aikaa. Mulla on myös jo kauan ollut ibd ja laktoosi-intoleranssi, jotka huomioin syömisissäni. Mutta tää etominen on ollut ihan jotain uutta. Luulen kyllä, että johtuu siitä, että söin taannoin erehdyksessä yhden keitetyn kananmunan siitä erästä, joita sit vedettiin markkinoilta sen salmonellan vuoksi.
Mutta jos sun oiret on kestäneet jo kauan, ehkä kyse on ihan jostain muusta. Jokin epätasapainotila on elimistössä. Itse olen pyrkinyt tasapainottamaan oloa ottamalla tavallista runsaammin maitohappobakteerikapseleita tavallisen yhden kapselin sijaan ja syömällä vain tuttuja ja hyväksi havatsemiani ruokia. Myös riittävä lepo ja liikunta, stressin välttäminen tai sen purkaminen on hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, varmista tuo sappirakko. Kuulostaa aivan samalta kuin itselläni, että nuo itselle soveltuvat ruoka-aineet kaventuivat kokoajan ja ruokaa piti syödä vain vähän kerrallaan. Muutoin sappirakko villiintyisi ja alkaisi puskemaan sappinestettä, että tulisi taas huono olo. Tämä ei nyt varmuudella tarkoita, että kyse olisi sulla just sappirakosta mutta vahvasti mahdollista.
Oletko syönyt happosalpaajia tms?