Aina kun syön, tulee etova olo. Mikä diagnoosi?
Kysymys otaikossa.
Muita oireita ei ole, joten en voi niitä kertoa.
Kommentit (32)
Ahmimishäiriö. Ei pidä syödä niin valtavia määriä.
Alkoholismi ja ylipaino aiheuttaa tuota. Itsellä ainakin hävisi kun laihdutin normaalipainoiseksi ja lopetin alkoholin.
Pureskelet huolimattomasti ja/tai syöt liikaa.
Närästys? Liikahappoisuus? Väärä ruoka-aine, lisäaine, allergia? Liian kylmä tai kuuma juoma? Uupumus, väsymys? Verensokerin kohoaminen nopeasti tai laski liikaa, pitäisi olla kuitua kuten aamulla ruispala joka pitää sokeria tasaisempana. Sokerinen juoma yhtäkkiä tai kofeiini? Muu vaihtoehto.
Ruoka ei maistu, on paha ruoka. On väärä ruokalaji tai ainesosa? Pitäisi olla parempaa ruokaa.
Joku lääke tai valmiste, joka otettu aiemmin. Joka vähentää ruokahalua tai ärsyttää vatsaa. Ab-piimä avuksi?
Mulla johtui sappirakosta. Mutta mulla oli kyllä ajoittain myös kipuja oikealla ylävatsalla. Lopulta tuli kammottava kipukohtaus ja sappirakko poistettiin. Siihen loppui etova olo ruokailujen jälkeen.
Mulla oli tuollaista kun vähentelin neuroleptejä.
Hiilihappojuomat ja liikahappoisuus. Voi vaikuttaa jälkikäteen. Entä alkoholin käyttö.
Syöt ahmimalla liian nopeasti, et pureskele ruokaasi rauhassa. Tämä on yleistä Suomessa.
Ap vastailee:
- olen hoikka
- syön vain vähän kerrallaan eli pieniä annoksia, juuri siksi että tulee pian se etova olo
- syön vain sitä, mikä tuntuu maistuvan - muuten etoisi vielä enemmän!
- en käytä alkoholia, enkä neuroleptejä
- käytän lisäravinteina vitamiineja ja esim. ubikinonia. Olen jättänyt poiskin, silti syöminen etoo.
- ei ole refluksia
- esim. appelsiineja ja hapanleipää tykkään syödä, ei ole liikahappoisuutta
Itse epäilen, että minulla on atrofinen gastriitti eli hapoton vatsa.
Jos joku muu tunnistaa, kerrotko, miten olet saanut vatsaa kuntoon?
Sappirakkoa itsekin veikkaisin. Vatsa myös turposi ajoittain ja tuli niitä kipukohtauksia. Mutta alkuun vaan oksetti melkein kuin raskaana ollessa.
Saatko riittävästi rasvaa ja proteiiniä? Voisiko elimistö olla sekaisin ylimäärä hiilareista, vaikka oletkin hoikka?
Mulla on IBS, se kyllä aiheuttaa mitä ihmeellisempiä tuntemuksia syönnin jälkeen.
Tarkkana saan olla mitä suuhuni laitan.
Meillä on tätä monella ihan lähisuvussa.
Auttaisiko kokkikurssi?