Miksi moni lääkäri tuijottaa tietokonetta eivätkä tunnu kuuntelevan potilasta?
Eivätkä puhu muutenkaan vaan sanovat lopuksi diagnoosin ja antavat reseptin. Onneksi löytyy toisenlaisiakin lääkäreitä.
Kävin nuorella lääkärillä joka katsoi minua kun puhuimme, kuunteli ja kyseli. Tutkiessaan kertoi mitä tutkii ja minkä vuoksi. Käytti tietokonetta hetken ja kertoi etsivänsä lisätietoa. Tämän jälkeen antoi diagnoosin, kertoi hiukan taudista ja antoi reseptin varmistaen ettei minulla ollut esteitä käyttää kyseistä lääkettä. Tämä antaa jo henkisesti paremmat edellytykset paranemiselle. Minua tutkittiin ja kuunneltiin eikä tullut tunnetta että olen liukuhihnapotilas.
Kommentit (55)
Ne kuule googletta netistä diagnoosit vaivaasi..
Vierailija kirjoitti:
Ahdistavia sellaiset tuijottavat lääkärit. Katsokaa vain sitä ruutua välillä, tulee sellainen olo että hoidatte potilaan asiaa ettekä vain esitä läsnäoloa.
En tarkoita tuijotusta vaan normaalia katsomista ja kuuntelua. Jos puhut jonkun kanssa, niin haluatko että hän katsoo muualle ja tekee omia töitään välillä ynähdellen. Kuin ei kuuntelisi vaan miettisi omia asioitaan.
Siinä vaiheessa ongelman syy on jo selvitysvaiheessa, sama vaikka pistäisivät potilaan käytävälle odottamaan. Potilas vain olettaa virheellisesti että lääkäri on hänen koko sen ajan minkä saa olla vastaanotolla.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa ongelman syy on jo selvitysvaiheessa, sama vaikka pistäisivät potilaan käytävälle odottamaan. Potilas vain olettaa virheellisesti että lääkäri on hänen koko sen ajan minkä saa olla vastaanotolla.
Lääkäri on potilasta varten eikä potilas lääkäriä varten.
Etsi lisätietoa siis. No ne kai selailee eri tauteja läpi sieltä ruudulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä toinen ihminen voi kuunnella sinua, vaikka ei pitäisikään katsekontaktia.
Oletko typerä?
Sinulla on vielä matkaa aikuisuuteen. Kuuntelu ilman toisen huomioimista ei anna potilaalle kuvaa siitä, että hän on oikeasti kiinnostunut sinusta. Kun lääkäri katsoo ja kuuntelee tulee kuva ammattitaitoisesta ja välittävästä ihmisestä. Sinäkin tulet tajuamaan tämän kun alat vanhemmiten käydä enemmän lääkärissä.
Kuuntelulla tai empatialla ei ole mitään tekemistä hoitotuloksen kanssa. Potilaan pitää antaa kertoa ongelmansa mutta muuten ei ole järkeä alkaa lässyttää joutavia siitä ei ole mitään hyötyä. Potilaat voivat puhua ahdistuksestaan vaikka tekoälylle joka antaa mukavia vastauksia.
No kun tietokone kertoo mikä vikana.Ei se lekuri ymmärrä sair.mitään...on kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri on potilasta varten eikä potilas lääkäriä varten.
Systeemi ei tue oikealla tavalla muuttunutta lääkärin työtä, se pitäisi jotenkin ratkaista ettei potilas koe tulevansa hylätyksi, nykytekniikka vaatii erilaista otetta kuin mitä lääkärin vastaanotto on ollut aiemmin, vuorovaikutteista keskustelua lääkäri-potilas, mutta nyt siinä kolmas osapuoli, mikä ei kommunikoi potilaan kanssa ollenkaan.
Juttelin psykiatrin kanssa. Koko ajan tuijotti vaan tietokoneen ruutua. Ihminen läsnä??
Vierailija kirjoitti:
Niillä on vauva-palsta auki siinä samalla.
Hymyilisin, jos jaksaisin.
Koitappa pelata niin että kattelet ja kuuntelet kaveria siinä.
Jos annettaisiin niille turhautuville potilaille vaikka tabletit niin voisivat pelata parantumista sillä aikaa kun lääkäri joutuu keskustelemaan tietokoneensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko typerä?
Sinulla on vielä matkaa aikuisuuteen. Kuuntelu ilman toisen huomioimista ei anna potilaalle kuvaa siitä, että hän on oikeasti kiinnostunut sinusta. Kun lääkäri katsoo ja kuuntelee tulee kuva ammattitaitoisesta ja välittävästä ihmisestä. Sinäkin tulet tajuamaan tämän kun alat vanhemmiten käydä enemmän lääkärissä.
Olen psyykeltäni terve ja siksi kykenen ymmärtämään ettei noin ole. Eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistavia sellaiset tuijottavat lääkärit. Katsokaa vain sitä ruutua välillä, tulee sellainen olo että hoidatte potilaan asiaa ettekä vain esitä läsnäoloa.
En tarkoita tuijotusta vaan normaalia katsomista ja kuuntelua. Jos puhut jonkun kanssa, niin haluatko että hän katsoo muualle ja tekee omia töitään välillä ynähdellen. Kuin ei kuuntelisi vaan miettisi omia asioitaan.
Haluan, että lääkärini tutustuu tietoihini, dataani, ja kun se data on tietokoneella ja sitä katsotaan näytön välityksellä, niin haluan, että hän sitä näyttöä katsoo. Ihooni ei ole tatuoitu sairaushistoriaani, joten minun tuijottamiseni ei auttaisi minua, eikä lääkäriä. En myöskään tarvitse lääkärikontaktia saadakseni edes jonkun ihmiskontanktin elämääni, koska olen elämäni aikana hankkinut ihmiskontakteja muualta, joten todellakin haluan, että se lääkäri hoitaa asiansa, eli koittaa selvittää mikä minua vaivaa oireideni ja tutkimusten perusteella ja sitten määrää hoidon. Näin lääkäri pääsee sujuvasti seuraavan potilaan hoitoon ja minä kotiin tai töihin tai mihin ikinä lääkärin vastaanotolta olenkaan menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko typerä?
Kuuntelulla tai empatialla ei ole mitään tekemistä hoitotuloksen kanssa. Potilaan pitää antaa kertoa ongelmansa mutta muuten ei ole järkeä alkaa lässyttää joutavia siitä ei ole mitään hyötyä. Potilaat voivat puhua ahdistuksestaan vaikka tekoälylle joka antaa mukavia vastauksia.
Kuuntelu ja empatia ovat yksi keino saada potilas puhumaan oireistaan. Samalla se antaa helpotusta sillä, että joku oikeasti välittää.
Kyllähän se lääkäri päättää mikä tauti eikä tietokone. Lääkäri tekee diagnoosin ei tietokone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan, että lääkärini tutustuu tietoihini, dataani, ja kun se data on tietokoneella ja sitä katsotaan näytön välityksellä, niin haluan, että hän sitä näyttöä katsoo. Ihooni ei ole tatuoitu sairaushistoriaani, joten minun tuijottamiseni ei auttaisi minua, eikä lääkäriä. En myöskään tarvitse lääkärikontaktia saadakseni edes jonkun ihmiskontanktin elämääni, koska olen elämäni aikana hankkinut ihmiskontakteja muua
Tällä ei ole mitään tekemistä ihmiskontaktien vähyydestä. Minä haluan, että lääkäri kuuntelee minua, mikä minua vaivaa eikä laita niin paljon painoarvoa edellisen lääkärin kirjoituksille. Ne ovat hänen versionsa minun vaivoistani. Minä itse tiedän mitä oireita minulla on eikä lääkäri joka ei jaksanut kuunnella minua. Lääkäri voi katsoa hoitohistorian ennen kuin kutsuu minut sisälle. Se on nopeampaakin koska silloin ei tarvitse keskittyä minuun.
Minä ainakin pelaan ristinollaa tai tetristä vastaanoton aikana että aika menisi nopeammin. T: Lääkäri
Katson MRI-kuvia, samalla kuuntelen potilaan oirekuvausta ja mietin onko oireilla ja kuvantamislöydöksellä jotakin yhteyttä.