Miksi moni lääkäri tuijottaa tietokonetta eivätkä tunnu kuuntelevan potilasta?
Eivätkä puhu muutenkaan vaan sanovat lopuksi diagnoosin ja antavat reseptin. Onneksi löytyy toisenlaisiakin lääkäreitä.
Kävin nuorella lääkärillä joka katsoi minua kun puhuimme, kuunteli ja kyseli. Tutkiessaan kertoi mitä tutkii ja minkä vuoksi. Käytti tietokonetta hetken ja kertoi etsivänsä lisätietoa. Tämän jälkeen antoi diagnoosin, kertoi hiukan taudista ja antoi reseptin varmistaen ettei minulla ollut esteitä käyttää kyseistä lääkettä. Tämä antaa jo henkisesti paremmat edellytykset paranemiselle. Minua tutkittiin ja kuunneltiin eikä tullut tunnetta että olen liukuhihnapotilas.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Ne katsoo kissavideoita youtubesta.
Eikö ole muuta tekemistä kuin kirjoittaa älyttömiä mukahauskoja juttuja.
Se kysyy tekoälyltä mikä potilasta mahtaa vaivata.
Koska eivät ymmärrä että turvan luominen on iso osa hoitoa. Silloinkin jos sairautta ei voida parantaa ihminen pystyy hyväksymään sen jos kokee että on tullut kuulluksi ja kaikki mahdollinen on tehty, että on sen verran välitetty. Tutkimustakin asiasta on. Nämä tylyt ruuduntuijottajat ovat yksinkertaisesti alalle soveltumattomia. Hyvä lääkäri kykenee näkemään ja kohtaamaan ihmisen kokonaisuutena.
Osa lääkäreistä on sosiaalisesti kömpelöitä. Osaavat teoriassa paljon, mutta sosiaaliset taidot ovat huonot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole muuta tekemistä kuin kirjoittaa älyttömiä mukahauskoja juttuja.
Luuletko oikeasti että kukaan jaksaa kuunnella sinun ruikutuksiasi? Ne kestää vain jos voi teeskennellä kuuntelevansa vaikka oikeasti katselee kissanoentujen sekoilua ruudulta. Siksi siinä lääkärin ruudulla on kalvo joka estää katselun vähänkin sivusta
Kyllä toinen ihminen voi kuunnella sinua, vaikka ei pitäisikään katsekontaktia.
Oletko typerä?
Järjestelmät ovat hitaat ja kankeat. Todellakin aikaa menee sivustojen aukeamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä toinen ihminen voi kuunnella sinua, vaikka ei pitäisikään katsekontaktia.
Oletko typerä?
Sinulla on vielä matkaa aikuisuuteen. Kuuntelu ilman toisen huomioimista ei anna potilaalle kuvaa siitä, että hän on oikeasti kiinnostunut sinusta. Kun lääkäri katsoo ja kuuntelee tulee kuva ammattitaitoisesta ja välittävästä ihmisestä. Sinäkin tulet tajuamaan tämän kun alat vanhemmiten käydä enemmän lääkärissä.
Niinpä, katsoisivat edes tietokoneen näyttöä, mutta on outoa, kun katsovat tietokonetta.
Yksinkertaisen potilaan on vaikea ymmärtää että kaksinkertainen lääkäri osaa suorittaa useampaa asiaa yhtäaikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisen potilaan on vaikea ymmärtää että kaksinkertainen lääkäri osaa suorittaa useampaa asiaa yhtäaikaisesti.
Multitaskaus. Tehdään montaa asiaa yhtä aikaa muttei mitään kunnolla.
ne katsoo sun tietojasi ja lukee oireesi mukaista tietoa
Toivottavasti tuijottaa vaikka paperia kynä kädessä. En haluaisi että joku tuijottaa minua. Saati kuulustelee tai moittii.
Sentään olet päässyt lääkäriin. Ei ole enää mahdollista kaikille.
Kone hallitsee ihmistä eikä päinvastoin.
Ahdistavia sellaiset tuijottavat lääkärit. Katsokaa vain sitä ruutua välillä, tulee sellainen olo että hoidatte potilaan asiaa ettekä vain esitä läsnäoloa.
Niillä on vauva-palsta auki siinä samalla.