Pystyisitkö asumaan talossa jossa olisi yhteissuihku ja/tai yhteis wc?
Minä voisin elää ilman omaa suihkua mutten ilman omaa vessaa. Inhottavaa olisi menkkojen aikaan tai keskellä yötä juosta käytävillä vessaan.
Kommentit (61)
Kuten moni muukin näköjään, pystyisin toki. Mutta niin kauan kun on vaihtoehtoja, en halua.
Olen asunut opiskelijana enkä tykännyt. Ei kiitos enää ikinä sellaista!
Olin armeijassa vuoden. Siellä piti jakaa kylpyhuone ja vessat useiden muiden kanssa. Kiva olla suihkussa kun selän takana jono muita odottamassa
Vierailija kirjoitti:
Olin armeijassa vuoden. Siellä piti jakaa kylpyhuone ja vessat useiden muiden kanssa. Kiva olla suihkussa kun selän takana jono muita odottamassa
Satuin pääsemään uudehkoon komppanian rakennukseen jossa oli tuvassa vain kymmenen nuorta miestä alkuun, kaksi lähti pian muualle ja kahdeksan meitä jäi. Kaksi suihkua oli ja vessapaikkaa tupaa kohti. Vain aamuisin oli vähän ruuhkaa. Muuten ok. Siivooja siellä kait päivällä kävi, ei ainakaan itse siivottu kuin oma tupa. Voisin asua tilapäisesti jos olisi siistit tilat. Pari kertaa olen ollut hotellissa huoneissa ilman suihkua ja vessaa, ihan ok. Mieluummin kyllä suihku ja vessa.
Mieluummin jakaisin vessan ja suihkun, kuin vaikka keittiön.
Vain pakkotilanteessa voisin. Tykkään asua omissa oloissa mukavuuksilla.
Kun etsin ensimmäistä omistusasuntoa halvalla niin kyllä oli sellasiakin asuntoja tarjolla joissa ei ollut edes vessaa. Siinä meni mun raja, oma vessa pitää olla, suihkun voin jakaa muiden kanssa.
Juu olen asunut. Kasarmilla.
Ja laivalla.
Ollut entisaikaan normaalia opiskelijoiden elämää, ja hyvin monessa maassa on vieläkin, asuntolameininki siis. Ja edelleenkin soluasuntoja on, ja ehkä ne nyt taas palaavat "muotiin" kun routa ajaa porsaat kotiin eli opiskelijat pois yksiöistä soluihin, kun heidät siirrettiin yleiseltä asumistuelta takaisin opintotuen asumislisän piiriin.
Kämppisasuminen, kommuuniasuminen, eli mikä tahansa muu kuvio lapsuudenperheen/puolison/oman perheen sijasta, jossa asutaan muiden kanssa.
Jos opiskeluajat solussa ovat ns. vähän kurjemmat, eli jaetaan ne keittiöt, kylppärit ja vessat, ja jos sattuu vähän ikävämmät kämppikset (esim. itseä sotkuisemmat, puhe ei tässä ole mt-ongelmaisista), niin se saattaa kummasti motivoida kiirehtimään graduvaiheeseen pääsyä, jolloin ainakin aikoinaan saattoi hakea HOAS:ilta pientä yksiötä, toki ohjaavan proffan lausunto tarvittiin silloinkin.
Suomessakin ihmiset eli yksilöt ja sitä myöten yhteiskunta eteni aika nopeasti 1960-70-luvuilta alkaen, kun elintason nousun näki omin silmin vuosittain. Ulkohuussista ja kaivovedestä yhteisasumusten ja käytävävessojen kautta sitten oman perheen asumiseen. Sen näkeminen ja kokeminen motivoi. Nyt jos lapsuudenkodista saa muuttaa ikiomaan yksiöön jo fuksivuonna, millaisia myönteisiä kannustimia on opiskeluun ja valmistumiseen? Vaikuttaa, että "kannustimet" ovat vain kielteisiä nykyisille opiskelijoille, pää kiristää vannetta, ja tulee mt-ongelmia jaksamisten kanssa. Ennen päätä kiristi ikävät kämppikset ja jaettu vessa, ja siitä pois pääseminen omaan rauhaan oli hyvä motivaattori. Kunhan pohdin vain...
Venäjällä kyseinen asumismuoto on arkea ja yleinen käytäntö. Onneksi ei ainakaan vielä yleistä Suomessa, vaikka venäläisiä onkin täällä jo ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vielä karmeampaa oli avovessat vierekkäin, tuli tutuksi ns ujopaska.
Vierailija kirjoitti:
Venäjällä kyseinen asumismuoto on arkea ja yleinen käytäntö. Onneksi ei ainakaan vielä yleistä Suomessa, vaikka venäläisiä onkin täällä jo ihan liikaa.
Kyllä Venäjällä on kerrostaloissa omat vessat. Vessa ja suihku on vieläpä omissa tiloissaan, ettei tarvitse mennä kakalle ja suihkuun samaan paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämmöisiin Kela-rotat joutuvat muuttamaan kun tuet lakkautetaan.
Missä näitä asuntoja on?
Putkirempan aikaan piti pari kuukautta käyttää taloyhtiön saunatiloja vessoineen. Ihmeellisesti ei koskaan tarvinnut jonottaa tai ollut ryysistä.
Vierailija kirjoitti:
Ollut entisaikaan normaalia opiskelijoiden elämää, ja hyvin monessa maassa on vieläkin, asuntolameininki siis. Ja edelleenkin soluasuntoja on, ja ehkä ne nyt taas palaavat "muotiin" kun routa ajaa porsaat kotiin eli opiskelijat pois yksiöistä soluihin, kun heidät siirrettiin yleiseltä asumistuelta takaisin opintotuen asumislisän piiriin.
Kämppisasuminen, kommuuniasuminen, eli mikä tahansa muu kuvio lapsuudenperheen/puolison/oman perheen sijasta, jossa asutaan muiden kanssa.
Jos opiskeluajat solussa ovat ns. vähän kurjemmat, eli jaetaan ne keittiöt, kylppärit ja vessat, ja jos sattuu vähän ikävämmät kämppikset (esim. itseä sotkuisemmat, puhe ei tässä ole mt-ongelmaisista), niin se saattaa kummasti motivoida kiirehtimään graduvaiheeseen pääsyä, jolloin ainakin aikoinaan saattoi hakea HOAS:ilta pientä yksiötä, toki ohjaavan proffan lausunto tarvittiin silloinkin.
Suomessakin ihmiset eli yksilöt ja sitä myöten yhteiskunta
Kun ei niitä soluasuntoja enää ole juuri tarjolla pääkaupunkiseutua lukuunottamatta! Soluja on muutettu yksi öiksi siksi ettei niillä ole kysyntää! Tämän vuoksi uusia ei rakenneta! Soluasuminen alkaa olla mennyttä maailmaa! Miksi opiskelijoille tuputetaan soluja, koska muutenkaan ventovieraita ihmisiä ei laiteta yhteen asumaan summamutikassa. Kimppakämpät ovat erikseen, jos pystyy vaikuttamaan kanssa-asujiinsa!
Vierailija kirjoitti:
Suomessakin ihmiset eli yksilöt ja sitä myöten yhteiskunta
Niitä mielenterveysongelmia voi tulla myös hälläväliä-kämppisten kanssa! Metelin takia et saa nukuttua, ruoat katoavat jääkaapista, yhteiset tilat ovat siivottomat ym. Miten tämä edistää opiskelua ja valmistumista? Lisäksi kämppikset vaihtuvat alinomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessak
Paras keino ihmisen päästä omalla motivaatiolla eteenpäin on kurja nykytila.
Pystyisin, jos asunnossa olisi neliöitä yli 100 ja hoitovastikkeet katettaisiin taloyhtiön omistamien liiketilojen vuokrilla. Muussa tapauksessa en.
Vierailija kirjoitti:
Joskus 60-luvulla kantakaupungissa oli vessat pihalla. Porukka varmaan käytti sorsia yms, kukaan nyt jaksa jostain seiskasta juosta pihalle kuselle koko ajan.
Näin oli vielä 90-luvullakin. En tiedä onko tilanne muuttunut tähän päivään mennessä.
Asuin joskus puolisen vuotta talossa jossa oli vain kolme asuntoa. Kahdessa asunnossa ei ollut omaa suihkua vaan heillä oli yhteinen suihku alakerrassa. Minä olin toinen näistä "jakajista". Voin kertoa, että en tykännyt pätkääkään eikä varmasti tykkäisi kukaan muukaan.
Ja ei, kyseessä ei ollut opiskelija-asunnot.