MAALISmasujen sunnuntai
Kommentit (50)
Mä oon niin kypsä tohon edessä roikkuvaan palleroon että voi...käsi!
Mä en ala enää mitään!! Puhelin piippaa jatkuvasti - jokojokojoko..jos ei salamana vastaa niin " ootte varmaan jo synnärillä..jee" ..ja vitut olla. Jos lähden ulos niin vastaan tulijat huokailee, " vieläkö sä täällä kävelet" " vieläkö sä olet kotona" " vieläkö sä..." eiei, mä lopetan elämisen kokonaan loppuraskautena.
Jos mä menen kauppaan - kysytään " miten sä vielä kaupassakin käyt?" muistakaa siis että kun la lähestyy, syöminen loppuu..kauppaan ei hittovie saa mennä!! Raskaana olevat ei syö, ei enää loppumetreillä! Joka toinen soittaja kysyy " vieläkö sä olet ehjänä?" ..ei, mä alan olla just niin rikki että kohta Puksu valuu ulos..stna..
ihmiset on RAIVOSTUTTAVIA!! jestas..
Lisäks mua ottaa päähän kun en taivu mihinkään (ai, ettekö tekään? outoa?!), mä en jaksa mennä mihinkään, mä en yllä mihinkään, mä en mahdu mihinkään...miks se ei jo synny?!
Tiedättekö te sen semmosen odotus-korun? Semmosen mitä pidetään kaulassa ja se kai kilisee tai jotain..vauva tottuu het ekana siihen ääneen. Sitten jos halutaan vauvaa kääntää kohdussa ni voi kokeilla siirtää sen korin alavatsalle..sen vauvan sitte pitäs kääntyä pää lähemmäs sitä korua - eli oikein päin..NO, entäs jos sellasen loppuviikoilla siirtää riippumaan polviin ni tahtosko se sitte ulos? Ei silti, myöhästähän se nyt on kun koru olis pitäny olla alusta lähtien..mutta..jos jollain on niin...täytyyhään siinä joku logiikka olla hittovie. *virn
Entäs kohtuamme? Kuinkas moni on semmosen jo ehtiny hankkia? Yhdestä kuvastosta bongattii..semmone taikinakulhon näkönen johon tenava vaan nakataan risti-istuntaan nököttämään..olo on muka kun kohdussa...pah sanon minä...
Entäs sitte vanhemmalle tuo läpinäkyvä potta pottaharjotteluun..." jotta osaat kiittää lastasi oikeaan aikaan" ..ai tuleeko mieleen koirankoulutus ja " palkitse naksuttimella täsmälleen oikeaan aikaan" ...buahhahaaahhaa..no, ehkä se on tarpeen sitten.
SAIRAALAT JA PERÄRUISKEET
Pohdinnan alla eilen illalla..kaveri sano nimittäin saaneensa vaan semmosen mikrolaxin, samoin mun sisko..ja mä oon kuullu että monille on annettu sellanen " vesi_pussi_huuhtelu" niinkun paastotessa..miksi ero?? Eikö tuo mikrolax ole tarpeeks nopee? Mä kammoan tuota vesipussi-systeemiä paastokerran jälkeen ja kauhulla odotan mitä ne muhun sitte synnärillä tyrkkää..jotain kyllä tietty tahdon - että suoli olis sit tyhjä (täydellä synnytys ei houkuttele) mutta eikö olis muuta kun se vesipussi...kumpi on yleisempi? Tietääkö joku mitä EKKS käyttää?
Njaah..mut nyt jos lopettas tältä erää ja jäis langoille roikkumaan..jos nyt vaikka tallentas tän ensin kun aiempi katos jonnekin...
Tappitaattinen
Täällä sängys taas. Pitää heti varoittaa kirj.virheistä johtuvat ihan oikeesti meidän koneesta tai´asetuksista.Hiiri hyppii koko ajan väärälle riville, raivostuttavaa!!
Jos minäkin oireista; ainoastaan menkkamaisia kipuja. Mut ens tiistaina taas äit.pkl ja aion vaatia käynnistyksen. niin mä óon sanonu jo 5 viikkoa! luulis ettei vauvallakaan ole kivaa ku verenpaine koholla (175/90) Nyt uus huolenaihe on lähipiiris riehuva raju vatsatauti. mielikuvissa synnytän ripulissa!!!rouva on hyvä ja ponnistaa....
no ei voi ku toivoa ettei iske. Tyttö ja ukko katselete titi-nallea ja mä raahaudun suhkuun paineista huolimatta. perheemme elämä on viime viikkoina suunniteltu äidin alapään väljyyden mukaan...kyllä naisen elämä on sitten ihanaa. voimia kaikille tasapuolisesti
...synnyttämään lähdetä!?!
Olo on kyllä hiukan outo, semmoinen hermostunut. (vaikka en ole hermostunut). Koskee navasta alaspäin sääriin saakkaa, mutta kipu ei ole mitenkään kovaa. Jomottaa vaan inhottavasti ja nivusia ja alamahaa polttaa. Maha toimii jne... Rupeiskii vaan koskemaan ihan kunnolla nii tietäis jotain tapahtuvan, mutta ei niin ei! Tai supistelis edes niin että kohtu kovettuu, mutta ei. (jos ei lasketa kivuttomia tai lähes kivuttomia)
Kyllä täällä tuntuu olevan monella lähtö jo todella lähellä ja johan nuo viikotki kertoo että lähellä on! Itse jökötän täällä vielä huhtikuussa :(
Tappi: Juu se on kyllä inhottavaa kun ihmiset kyselee typeriä. Vastaa sinä heille yhtä typerästi ;) Minullekin veli soittaa usein ja kysyy että joko oot synnyttäny tai supistaako. Viimeks vastasin että toissa viikolla synty, enkö oo muistanu kertoo?! :D
Ajattelin että jos tänään pakkaisin sen sairaalakassin. Jos siitä joskus olis hyötyä sitten. Äiti tosin sanoi että saattaa turhaan vaan pölyyntyä ja oikeessahan hän on.
Tänään yritän myös leipoa pitsoja, siis sellasia pyöreitä pikku pitsoja. Sit laitan ne pakkaseen ja sieltä imetyksen välissä poimin ja lämmitän ihanan pitsan! :)
Jouhi taas
Jokohan voitaisiin aloitella maaliskuisten vauvojen pinoa tuonne vauva-puolelle? Ajattelin että kun meitä " jakautuneita" on jo monen monta niin sinnekin alkaisi syntyä jo juttua. Alkuun varmaan ei paljon ehditä kirjoitella, mutta jos vaikka alkuunsa jotain viikkopinoa, ei siis vielä joka päivälle omaansa kun niistä pinoista ei varmaan tulisi paria viestiä pidempiä! Tämä nyt vaan oli tällainen ehdotus, rohkenin kysyä vaikka en olekaan aktiivikirjoittaja ollutkaan ;-)
Kaisu ja poika 4 vrk
KAISUN_TYTTÖ;
Pist pino aluillee..siis sinne vauva-puolelle kans, kyllä me sinne sitte joskus hamassa tulevaisuudessa eksytään. Ja tuolla synnytys-asiaa osiossa on se mein synnytyskertomuspino johon voi kirjuuttaa kertomuksen..voidaan me muut sitte huokaillen lukea...
Palstaterriini tappi..lähtee mättämää halkoja varastoo kun halkokuorman mies toi tullessaa.
Ja keksikää äkkiä syy miks mä EN VOI lähteä illaks anoppilaan..kun en nyt tänään kyllä jaksa kuunnella sitä jatkuvaa selitystä jostain ja siel on niin kuumaki ja kaikkee ja ....hyviä selityksiä kiitossss...
Meillä mies riehuu ja siivoaa kodinhoitohuonetta kun heikkopäinen. Mua vähän hävettää, kun itse en pysty.
Tappi: näin se luonto on järjestänyt nää loppumetrit. Kun olo on oikein tukala, haluu masusta eroon (että voi sitten taas synnytyksen jälkeen sitä haikailla). Koitahan jaksella ja sano suoraan soittajille, että kyllä sit laitetaan viestiä " älkää kiusatko heikkohermosta" .
Vai ei Jouhi meinaa lähteä vieläkään ;)
Nyt pitää mennä laittamaan lounasta, etten ihan laiskaks tekeydy.
-m-
mitä jos sanoisit suoraan ettet vaan nyt jaksa, olo on huono.
-m-
... mutta lähden silti istumaan sinne autoon. Sama kai se on missä se supistelee... Selläkin päässä on toinen synnäri, jotenmenen sinne jos siltä tuntuu... mutta tuskinpa nämä miksikään muuttuu. Sitäpaitsi autossa on penkinlämmitin, joka tuntuu hyvältä selässä!
Mulla on sellainen bola-koru ollut jo muutamia kuukausia, tuossa se roikkuu masun päällä ja synnärilläkin ihmettelivät sitä. En mä kyllä vielä ole huomannut siitä mitään vaikutusta lapseen, mutta pitäis varmaan panna tuonne polven kohdalle se, jos vaikka nopeutuis tämä homma.
Ja jos joku niitä kivuliaita supistuksia haluaa niin täällä ois vähintään 2 tunnissa. Parhaimmillaan on sitten jopa 8 tunnissa, mutta kun on viikonloppu niin en lähde käymään siellä laitoksella enään.. pitää katsoa jos aamulla lähtee sitten samalla, ku mies lähtee töihin niin sinne ovelle varalta päiväksi istumaan.
Olen tässä miettinyt, että kauanko uskallan loppujen lopuksi olla kotona ajatellen nyt vauvan terveyttä ? Mulla on välillä kivuliaita supistuksia tiheästi, jopa parinkin tunnin ajan, ja ne kestää yli minuutinkin melkein joka kerta, veristä vuotoa on, jne... mut kuitenki laitettiin laitokselta kotiin tässä kunnossa niin, että mikäs on seuraava " vaihe" jolloin pitää mennä laitokselle ? Pitääkö miehen alkaa opettelemaan tuo kohdunsuun tutkiminen ?
Noh pitää katella mikä on olo tuon ajelun jälkeen...
Panadolia naamaan ja autoon...
t. punkeli
kaikille vauvan saaneille! Tuntuu jotenkin kaukaiselta jo tuo oma synnytysreissu, vaikka Ilona on vasta 2,5 viikkoinen :) Vauva arki pyörii täysillä: vauva heräilee parin tunnin välein yöllä tissille, ja äitiä se pakkaa väsyttämään :) Vauvamme sai koko perhettä vaivanneen flunssan myös, ja nenä tukkoisena vaikea nukkua makuulla. Sylissä pystyasennossa nukkuisi kyllä. Noh, plussana sanottakoon, että itse olen jo parantunut.
hieman on vatsavaivojakin ilmaantunut, toivoa täytyy, ettei lisäänny. Esikoisella kun oli koliikki, ja kuopuskin melkoisen vatsavaivainen (hei, eihän tuo enää ole kuopus, vaan keskimmäinen!) Mutta ihana tyttö on! Etunimikin on päätetty, ja kolmas. Keskimmäistä ei meinaa keksiä millään.
jaha vaavi heräs, mentävä!
Caius ja ilona 2,5 viikkoa
Mukava kuulla sinustakin!
Hienoa että teillä vauva-arki rullaa ja raskauden vaivat ovat historiaa :) Anna Ilonalle Duppikselta iiiiiiiso hali. Ja voimia sinne " suurperheen arkeen"
...niin ja anteeksi kaikille testaukset. Poika nukkuu, keskimmäinen on isänsä sylissä ja esikoinen mummin kanssa muumi-showssa. Eli siis minulla ei juuri tällä hetkellä ole mitään tekemistä ja päätin sitten opetella tuollaistakin :)
Minkä kokoisilla vaatteilla te tuotte vauvanne kotiin? Meillä ei ole 50 senttisiä vaatteita kun ne menee niin lyhyen ajan päälle. Nyt kun laittelen vauvalle kotiintulo vaatteita niin ne on tosi isoja (56) ja se vauva varmaan hukkuu niihin.
Kokosin noista vaatteista ihan kokonaisuuden ja nyt meillä istuu turvakaukalossa vauva, ilman sitä vauvaa :D Tuo vauva (lue vaatteet) näyttää ihan super isolta!
Pitikö tässä vielä lähtee ostamaan 50 senttisiä vaatteita ettei toinen huku vaatteisiin kotiin tullessaan :/
Enkä minä kyllä tiedä että tarkeeneko noilla vaatteilla tuodakaan vauvaa. Eihän nyt ole enää niin kylmät ilmat.. hmm..
Semmosta kunnon lämmintä hattua ei meillä ole. (paitsi se äp hattu, mut sehän on tosi iso) Tarkenisko tulla kypärämyssyllä ja sitten semmosella ohuella kevät/kesä/syys hatulla siinä päällä (siinä on korville omat läpät:) ja sitten vielä haalarin huppu siihen päälle??
Nyt menen kaivelemaan itselleni kotiintulo vaatteita!!
Jouhi joka haluais noitten vaatteitten sisään vauvan :)
JOUHI;
eihän se ole kun yks matka..ja varmaan autolla olette liikenteessä? Autossa on varmaanki ihan lämmintäkin jos nyt ei kamalaa ylläripakkasta satu kohdalle.
Mulla on varattuna 50-55 vaatteita, ja mietin että mahtuukohan meidän Puksu niihin :)
Vauva kun ei vielä liikoja liiku, niin eikai sillä ole niin väliä vaikka vaatteet isoja oliskin, ja varmaan se kypärämyssy tms ja huppu riittää jos autolla kuljette..ja jos mies tulee hakemaa ja lähdette heti niin autokin on vielä lämmin.
Mä jätin menemättä anoppilaan ja odottelen täällä et millon anoppi soittaa ja kysyy että " onko sulla kamalan paha olla nyt? pitääkö tulla sinne? pitääkö J nyt lähtettää sinne heti? Supisteleeko jo? väsyttääkö? menetkö kohta jo synnärille? syntyykö se vauva jo tänään? pärjäätkö sä siellä nyt ihan varmasti?..." on se kiva että huolehditaan...juujuu.
Jotenki on sellanen " mahatauti-tulossa" olotila taas, päivällä mukamas vähän supisti muttei kuitenkaan..kunhan kivistelee aina välillä, masu ei kuitenka kovetu edes :(
Taidan mennä tekemää makaronilaatikon valmiiks ja kipitän sitte päikkäreille hetkiseks..
Taatti
Päivän positiiviset:
1. Olen laihtunut viimeyön vessareissujen ansiosta varmaankin kilon.
2. Pääsen synttäreille käymään!
3. Viikkoja on kasassa jo 37+1 ja lapsi on ilmeisen hyväkokoinen, saisi syntyä jo ihan rauhassa! Ei enää huolta keskosuudesta!!!
Täällä taas kärvisteltiin viimeyö suppareita, tai itseasiassa päivästä lähtien. Yöllä sai rampata kakkosella ja maha tyhjeni oikein kunnolla ja supistuksia tuli viiden minsan välein jo aamuyöstä ja meinasin jo anopin soittaa pojan vahdiksi... ja vielä mitä. Eikös ne TAAS aamulla loppuneet. Limaa (viehättävää) kyllä valuu ja välillä vihloo niin p' ' ' rekeesti, mutta ei, maha roikkuu (huom! erittäin epäviehättävästi roikkuu!) tossa edessä. Muksu ei juurikaan liiku, mutta alapäässä tuntuu välillä, kuin joku aukoisi suutaan... hui! No, päätin, etten kyllä soita ketään lapsenvahdiksi, ennenkuin olen ihan ihan ihan sikakipeä tai vedet menee.
Aamulla rupesin näkemään nyt sellaisia läpinäkyviä lillukoita, pitää seurailla, rupeeko muita raskausmyrkytyksen oireita olemaan. Aiemmin näin vain sellaisia mustia palleroita, onpahan vähän vaihtelua =(.
Leikkasin pojan päikkäreiden aikaan miehen hiukset ja olen siivoillut täällä taas, vaikkei se siltä juuri näytäkään. Eilen oli yhdet synttärit ja kohta pitäisi lähteä kummitytön synttäreitä juhlimaan. Jee! Pääsee ihmisten ilmoille!
Tappertille: Minulta viimeeksi EKKS:ssa kysyttiin, olenko milloin tehnyt viimeeksi isoa asiaa ja haluanko ruiskeen vai en. Halusin, kun ajattelin, ettei lavetti ole sitten ihan jätöksissä. Kiva kätilö laittoi sen ja lopetti heti, kun pyysin. Ei ollut ollenkaan paha, paitsi sille, joka joutui siivoamaan sen vessan... Eiköhän sieltä saa sen mikrolaxinkin, jos haluaa, siellä piti ainakin viimeeksi vaan kaikki särkylääkkeistä ja mahanpehmittäjälääkkeistä lähtien käydä itse kansliassa pyytämässä, mitään ei kyllä talon puolesta tultu tarjoamaan, lääkkeitä tai vesilasia tai mitään.
Minä sitkeästi haaveilen, että tänäiltana päästäis lähtemään sairaalaan (kuten monena iltana ja yönä tätä ennenkin) ja vauva saataisiin onnellisesti maailmaan. Nytkin on reidet ihan sen tuntuiset, kun ois pitkän juoksulenkin heittänyt ja jättänyt veryttelemättä, kun ne supparit tuntuu välillä tuolla reisissäkin. Että kiva ois tappi siellä huomenna tavata =). Oih ja voih tätä ihmisen malttamatonta mieltä. Minä alan olemaan niin persaukseen ammuttu karhu, että miestä alkaa käymään jo kyllä tosissaan sääliksi. Tosin tuntuu siltäkin hermo tähän touhuun menevän, kun rouva kaikki yöt kukkuu ja aamulla sitten tiuskii, kun ei mitään oikeesti tapahdukaan.
Joo, taidan lähteä vaihteeksi siivoamaan, en osaa olla tekemättä mitään ja kaikki paikat alkaa olla jo leivonnaisia täynnä.
Terkuin Kashmir
Yhtenä kappaleena tosin.
Jouduin viime viikolla pieni muotoiseen autokolariin, yx ukko törmäs muhun takaa päin ja tuon vuoksi jouduin tarkkailuun.Pääsin vasta kotia.
Suuri on kuulema riski et istukka lähtis irtoomaan ennen aikojaan, joten olen nyt aika lailla pakko levossa.
Paljon onnea kaikille vauvansa saaneille,
ja te +40rv' tä, ni kyl se siitä.Ne vaavit tulee kyl ulos kun on niitten aika.
Mä jatkan nyt tuota en tee yhtään mitään-ohjelmaa, semppiä kaikille!
Hanan ja vaavi rv 38+1
ymmärrän oikein hyvin teitä kaikkia, jotka vielä nyyttiä syliinne kaipaatte. on tämä niin ihmeellistä ja ihanaa. ainakin ensikertalaisen pää on mennyt täysin sekaisin tästä onnesta.
vauva on nukkunut yöt ihmeellisen hyvin. ja herätyksiä on ollut vain 1/yö. (ekana yönä toinen oli klo 6, joten se lienee jo ensimmäinen aamuherätys. eilen tuli itsekin valvottua pitempään, joten viimeinen syöttö meni melkein puolille öin.) tämä tuuri tuskin voi jatkua...
olen siis saanut öisin nukuttua, ja nyt tunnunkin käyvän ihan ylikierroksilla. mulle tuli vasta nyt se pesänrakentamisvietti. tuhat asiaa on kerralla tekeillä ja pitää laittaa ja muuttaa asioita enemmän vauva-arkeen sopiviksi.
pari erillistä juttua tuli mieleeni:
eli kun itse jouduin kokemaan melkoisen pikalähdön sairaalaan, niin sain olla tosi onnellinen että sairaalakassi oli valmiiksi pakattuna. siinä lähtötilanteessa en kyennyt sanomaan muuta kuin että tietty kassi pitää saada ambulanssiin matkaan mukaan.
ja toinen. eli ainakin meidän pojalla oli heti pitkät kynnet. ja niillä on sit tosi kiva huitoa ja samalla raapia omia kasvojaan. suosittelen siis pakkaamaan sairaalakassiin pikkuiselle lapaset. sellaisia ei nimittäin ainakaan kättärillä vauvanvaatevalikoimiin enää kuulu.
ruusunpiikki + poju 6 vrk
Marianne-kääretorttu:
Pohja:
4 munaa
sokeria
vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
2 rkl tummaa kaakaojauhetta
Riko munat isoon juomalasiin. Ota samanlainen lasi ja kaada siihen sokeria niin, että sitä on saman verran kuin munia. Mittaa jauhoja saman verran. Sekoita jauhoihin leivinjauhe ja kaakao.
Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi. Lisää jauhot varovasti sekoittaen. kaada taikina uunipellille ja laita uuniin 225 astetta 6-8 minuutiksi.
Kumoa kypsä pohja leivinpaperille (korppujauhotetulle sanoo ohje, meikäläinen käyttää sokeria :-) ) Jäähtyneen pohjan päälle levitetään
täyte:
2 dl kuohukermaa
1 prk maitorahkaa
pussillinen Marianne-rakeita (niitä valmiiksi murskatuja tai murskaa itse rakeita)
vanilliinisokeria
(sokeria)
Vatkaa kerma vaahdoksi, lisää rahka ja murskatut karkit. Sekoita ja mausta mielesi mukaan vanilliinisokerilla ja sokerilla.
Päivä plussat (pakko raapustaa ettei unohdu ;-D)
+ ulkona on/oli iiiiihana ilma ja istuin auringossa kauan, kun lapsi leikki omiaan siinä vieressä
+ harjasin kaikki hevoset (no, kahta lukuunottamatta)
+ talo on edelleen kohtuusiisti, vaikka siivoamisesta on kulunut jo 1vrk
(o) oma olo on edelleen samanlainen punkero, mutta ei supistele pahemmin tai mitään. Maha on järjetön ja huomasin, että raskausarpia on tullut kaksmiljoonaa lisää ja ovat kyllä tosi punaisia! No, ainakin ekan raskauden jälkeen vaalenivat ihan olemattomiin.
Kuulkaa, MIKSI kaikki tavarat tippuvat käsistä lattialle??? On tosi väsyttävää ;) Ei vaan jaksa enää kumartua. Joku viikko sitten mies pyysi lumiharjaa autossa mutta en mä sitä saanut millään nostettua jaloistani. Aika surkee olo. Sama kun vatsalihakset ovat kadonneet (selvisi siihen ihan fysiologinen syykin muuten kun luin jotain Vauva-lehteä!) enkä päässyt äsken sohvalta ylös kun en päässyt kierähtämällä tulemaan. Jippiajee! Köntys mikä köntys.
Jassoo, kohta pitää vielä haihtua kauppaan ettei huomenna tartte.
Illanjatkoja ja jaksuja!
telma ja hissukkamasu 37+4
Mulla on kalenteri päässä ihan sekaisin..kirjoitin just lauantain nippuun...eli uusiksi. :)
Ruusunpiikki
Me on sitten oltu Kättärillä yhtäaikaa... Minä ja poika kotiuduttiin keskiviikkona eli oliskohan päiväys ollut 7.3.
Millä osastolla olit? me asustettiin 3 osastolla ja huoneessa 13... Mietin moneen kertaan siellä sairaalassa et kuinkahan monen siellä olleen äipän kanssa on tuillut ajatuksia netissä vaihdettua... :)
Masu-mamma + Mini
Meinasitko pystyä istumaan 100km autossa? Paljon jaksamista sinne ja toivottavasti supistukset alkaisivat kunnolla, että pääsisit synnyttämään!!