Jos alkaa vanhan vanhemman edunvalvojaksi, mitä käytännössä joutuu tekemään
Ei yhtään kiinnostaisi, etenkään jos siitä tulee paljon vaivannäköä. Kokemuksia mitä tuohon hommaan alkaneilla on ollut?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Vanhempi voi antaa vaan verkkopankkitunnuksensa ja maksat sitten laskua hänen puolestaan.
Pankkien ohjeistuksen mukaan ei saa noin vain antaa muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin edesmenneen vanhempani henkilöedunvalvoja. Alkuun siinä oli hieman hommaa, kun tein omaisuusluettelon ja mitä nyt vaadittiin ja rekisteröitiin. Sen jälkeen kaikki muuttui helpoksi, koska kaikki "liikenne" oli omassa hallussa. Olin ainoa lapsi, eikä siksi mitään valtuutuksia tarvittu. Vuositiliä ei tarvinnut tehdä, vaikka ensin niin luulin. Sossuilta voi pyytää apua, jos tulee yllättäviä tilanteita jatkossa.
Kyllä pitää vuositili tehdä jos on edunvalvoja.
Ei tarvinnut. Tein yhden, jonka jälkeen maistraatista tuli kirje, että ei tarvitse tehdä. Valtuutuspaperi oli tehty lakimiehellä jo kymmenen vuotta ennen edunvalvojuuteni alkua ja sen muoto käsittääkseni ratkaisi miten tulee toimia. Hyvää työtä, käyttäkää lakihenkilöä.
Eli olit edunvalvontavaltuutettu etkä edunvalvoja, kun kerran valtuutuspaperi oli tehty. Edunvalvojaksi määrätään ilman valtuutuspaperia yleensä sellaisessa tapauksessa, kun päämies ei ole kykenevä tekemään valtuutusta eikä ole sitä aikaisemmin tehnyt.
Kuten täällä ovat jotkut jo kertoneet, siinä on eroa, onko edunvalvontavaltuutettu (päämies on tehnyt edunvalvontavaltuutuksen silloin, kun hän on ollut siihen vielä kykenevä) vai edunvalvoja (käräjäoikeus on määrännyt edunvalvojaksi ilman päämiehen tekemää valtuutusta). Edunvalvontavaltuutetun byrokratia on selvästi pienempi.
Minä toimin vaikeasti vammaisen lähiomaiseni edunvalvojana yli kymmenen vuoden ajan ennen kuin hän kuoli reilu vuosi sitten.
Aluksi oli enemmän hommaa, kun piti selvittää päämiehen omaisuus ja tehdä siitä luettelo maistraatille (nykyisin DVV). Se olisi ollut muuten helppoa, mutta päämieheni oli yli 20 vuotta vanhan jakamattoman kuolinpesän osakas, ja kuolinpesässä lesken ja vainajalta jääneet varat olivat iloisesti sekaisin. Sen sotkun selvittämisessä meni pari päivää. Lisäksi piti käydä kahdessa pankissa hoitamassa päämiehen tilien käyttöoikeudet minulle ja avaamassa päämiehelle omassa käytössä oleva tili.
Tämän jälkeen homma oli lähinnä laskujen maksamista verkkopankissa (säännölliset laskut menivät e-laskuina) sekä hakemusten teko KELAlle päämiehen puolesta, omassa tapauksessani asumistukihakemus kerran vuodessa tai kahdessa. Se piti tehdä paperilla, koska edunvalvoja ei voi hoitaa päämiehen asioita sähköisesti KELAn järjestelmissä (tai ei ainakaan voinut vielä 2023).
Kerran vuodessa piti tehdä DVV:lle vuositili päämiehen tuloista ja menoista vuoden aikana. Siihen meni yhteensä noin 5 tuntia. Oin verkkopankista vuoden tilitiedot exceliin, järjestelin siellä rivejä maksun saajan mukaan ja laskin sitten eri asioihin menneitä menoja ja eri tahoilta tulleita tuloja yhteen. Suuri osa ajasta meni kuittien ja tiliotteiden tulostamiseen.
Olen vanhusten palveluasumisessa töissä, ja usein on omaiset sanoneet, että voi kun eivät ikinä olisi alkaneet viralliseksi edunvalvojaksi. Kuulemma pitää niin tarkkaan pitää kirjaa ja raportoida kaikista kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Vanhempi voi antaa vaan verkkopankkitunnuksensa ja maksat sitten laskua hänen puolestaan.
Pankissa voi vanhus tehdä valtakirjan, jotta omainen saa tiliin käyttöoikeuden. Tällöin omainen kirjautuu omilla tunnuksillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkea tarvitse kertoa. Kyllä vanhempi varmasti tietää voiko lapseensa luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkea tarvitse kertoa. Kyllä vanhempi varmasti tietää voiko lapseensa luottaa.
Miksi hoitaa asia laittomasti ja pankin käyttöehtojen vastaisesti, kun löytyy lähes yhtä helppo tapa hoitaa asia oikein: vanhus antaa läheiselle oikeudet hoitaa tiliasioitaan läheisen omilla verkkopankkitunnuksilla. Tämä vaatii yhden käynnin pankin konttorissa.
Olennainen ero tässä laittomaan tapaan verrattuna on se, että pankin tiedoissa näkyy, että tilisiirron on tehnyt läheinen eikä vanhus itse.
Vierailija kirjoitti:
Olen vanhusten palveluasumisessa töissä, ja usein on omaiset sanoneet, että voi kun eivät ikinä olisi alkaneet viralliseksi edunvalvojaksi. Kuulemma pitää niin tarkkaan pitää kirjaa ja raportoida kaikista kuluista.
Kuten tuossa yllä sanoin, minulla meni tähän kirjanpitoon aikaa noin 5 tuntia kerran vuodessa. Siitäkin suuri osa meni tiliotteiden ja kuittien tulostamiseen.
Mutta minä osaan ottaa verkkopankista tilin tapahtumaluettelon Exceliin, järjestää siinä rivejä maksun saajan mukaan ja käyttää Exceliä siihen, että se laskee samassa sarakkeissa peräkkäisillä riveillä olevia lukuja yhteen. Jos tätä ei osaa, vaan laskee eri menoja ja tuloja yhteen taskulaskimella paperisilta tiliotteilta, niin homma on paljon työläämpää.
24
Joutuu maksaa laskut sen omaisesi puolesta. Olin äitini edunvalvoja. Eipä siinä mitään äiti asui palvelutalossa kuitenkin mutta minä maksoin sen laskut äitini rahoista ja ostin sille ruokaa ja sellaista. Lopulta äitini kuoli v 2016 ja perin äitini kaiken omaisuuden.
Lääkärin lausunto määrää, milloin saat edunvalvontavaltuutuksen voimaan DVV virastossa. Sitten se on omaisen edun hoitamista, kun hänen oma ymmärrys ei riitä. Pankkiasiat, hoitoasiat, laskut ym. Mutta et voi tyhjentää kuolinpesää ja varstaa tavaraa muilta osakkailta.
Vierailija kirjoitti:
Tarkka kirjanpito muodostuu nykyaikana tiliotteista, kun kaikki mahdollinen maksetaan pankkitililtä. Siihen vaan numeroidaan menolajit ja tulo, ja lasketaan ne. Nyt voinee pankissa lajitella jo maksuvaiheessa eri kulut. Ei niitä ole tarvinnut mitään raportoida tehdä kuin vuositili, aloitus- ja lopetusilmoituksen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten tuossa yllä sanoin, minulla meni tähän kirjanpitoon aikaa noin 5 tuntia kerran vuodessa. Siitäkin suuri osa meni tiliotteiden ja kuittien tulostamiseen.
Mutta minä osaan ottaa verkkopankista tilin tapahtumaluettelon Exceliin, järjestää siinä rivejä maksun saajan mukaan ja käyttää Exceliä siihen, että se laskee samassa sarakkeissa peräkkäisillä riveillä olevia lukuja yhteen. Jos tätä ei osaa, vaan laskee eri menoja ja tuloja yhteen taskulaskimella paperisilta tiliotteilta, niin homma on paljon työläämpää.
24
Kuittejakaan ei tarvinnut erikseen tulostella, kun kaikki mahdolliset maksut menivät suoraan tililtä. Ainoat kuitit olivat joku erityinen vaateostosta tai muu erikseen omilla rahoilla maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
24
Kuittejakaan ei tarvinnut erikseen tulostella, kun kaikki mahdolliset maksut menivät suoraan tililtä. Ainoat kuitit olivat joku erityinen vaateostosta tai muu erikseen omilla rahoilla maksettu.
Minä tulostin myös tililtä menneistä laskuista kuitit epäsäännöllisistä menoista, kuten jalkahoidoista, hieronnoista jne. Voi toki olla, että se ei olisi ollut välttämätöntä, mutta kun tiliotteella näkyi esim. "Minnan Kauneushoitola", niin pelasin varman päälle ja tulostin kuitin, josta näkyi, että kysymys ei ollut minun ripsien laitosta, vaan päämieheni jalkahoidosta.
24
Ja täsmällisesti ottaen tulostin laskun, vaikka puhuin edellä kuiteista. Laskun maksaminen näkyi toki tiliotteella.
24
Siirrät vaan vanhempien rahat omalle tilillesi niin olet omasi tehnyt.