Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkään tapailevani narsistia

Vierailija
14.03.2025 |

Voiko oikea narsismi paljastua jo tapailuvaiheessa? Kellään kokemuksia?

Kommentit (254)

Vierailija
121/254 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tapasin nsrsistimiehen, jonka vaimo oli juuri jättänyt. Kehui itseään vuolaasti joka jutussa, mutta kuvittelin saaneen itsetuntoonsa kolahduksen tullessaan jätetyksi. Ylisti minua ja antoi lahjoja ja suhde eteni pikavauhtia. Sitten alkoi ilkeilemään ensin piiloveetuilua ja lopulta suoraan. Riiteli kokoajan ja sai riidan aikaiseksi mistä vain. Sellaista jännää henkistä kiusaamista. Pääsin eroon tyypistä muutettuani. Onneksi.

Vierailija
122/254 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdotonta oli lähteä mihinkään kun puhelin soi ja piippasi tätä huoli-spämmiä.

Tuon perusteella ei ole voi nimitellä narsistiksi. Huolehtiminen voi olla neuroottisuutta. Pakko-oireista käytöstä, vainoharhaa, aivosairaus yms. 

Läheisriippuvuutta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/254 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon siihen että narsistinen henkilö lähettää jo alussa ainakin pieniä vihjeitä itsestään ja siitä mitä hän on. Aina tuollainen käytös ei kuitenkaan johdu narsistisesta persoonallisuudesta, sillä on muitakin häiriöitä ja mielenterveysongelmia, jotka vaikuttavat käytökseen.

Olen lukenut paljon aiheesta kuten avioliitoista narsistin kanssa. Melkein kaikissa näistä mitä olen lukenut, on narsisti jo alussa saanut vaikutettua toisen pukeutumiseen, rahankäyttöön, ajankäyttöön jne itsensä hyväksi. Narsistilla on ollut jo alussa "omistajan" elkeitä uhriinsa. On esim. käyttäydytty liian läheisesti julkisilla paikoilla.

Itselleni on esim. jo melko alussa naureskellen tokaistu, että olen varmaan ottanut rauhoittavia, kun olin väsynyt ja kävin hitaalla. Alussa oli vastavuoroisia ja hyviä keskusteluja, mutta myöhemmin se muuttui yksipuolisemmaksi. 

Vierailija
124/254 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iiks.. Seuraa..Jos on lopeta ajoissa.Ennenko lannistaa sut maanrakoon.Väljähdytä suhde..minäminä tyypit on pers..ä.

Vierailija
125/254 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntee tapailuvaiheessa että jotain on pielessä niin kannattaa luottaa intuitioonsa. Elämme vain kerran. Eikä elämästään kannata tuhlata sekuntiakaan tuollaisten kanssa.

Vierailija
126/254 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta vaan vähän vihjaan, että luulen sinun keskustelevan psykiatrian alan asiantuntijan kanssa, mutta jatka toki. Minä olen nyt sitten varmaan mielestäsi harhainen. -eri

No kieltämättä harhaiselta tuo kommenttisi vaikuttaa. Ainakaan täällä kotonani ei ole tällä hetkellä muita, ei edes psykatrian ammattillaisia. 

Eri kommentoija tässä. Oikeastaan voisin kiittää sinua. Toit erinomaisesti esille millaista on keskustella narsistin kanssa. Sitä voi olla vaikea pukea sanoiksi, mutta jestas; sitä tarjoilit malliesimerkin vuoropuhelusta.

Vai muka eri kommentoija. Keneksi minua luulet?

Sinähän se käyt jotain yksipuhelua psykiatrian alan ammattilaisen kanssa vai mitä ihmettä tuolla yllä selitit?

Varmaan tarkoitti, että on eri kommentoija kuin kenelle vastasit.

Vierailija
127/254 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan se olla myös ihan tavallinen kusipää?

Ei narsisti erotu ainakaan suhteen alussa kusipäisyydellä. Narsisti voi olla alussa rakkauspommittaja, supersuloinen, juuri sinua kuunteleva ja ymmärtävä ja poikkeuksellisen täydellinen ja upea.

Vierailija
128/254 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites rumpujen soitto sujuu? 🥁

Vierailija
129/254 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti diagnoosin omaavia on hyvin pieni prosentti tästä kansasta. Täällä av palstalla jokainen muka tuntee narsistin. Mlkkuja ne on.

Johtuu pitkälti siitä, että moni heistä ei hakeudu koskaan psykiatrille. Eivät siis saa koskaan diagnoosia. Eikä persoonallisuushäiriö-diagnooseja useinkaan aseteta satunnaisilla vastaanottokäynneillä, vaikka kriteerit tarkemmin tutkittuna tai pidemmässä hoitosuhteessa tutustuen tulisivatkin esiin. Fiksu narsisti saattaa maskata piirteensä piiloon lääkäriltä, jos tapaa vain kerran-pari. Tai lääkäri ei näe syytä asettaa hoitoontulon syyn (esim. masennuksen) lisäksi diagnoosia, josta syntyy kenties eripuraa ja valtataistelua potilaan kanssa.

Jahas, nytkö epäillään psykiatrien ammattitaitoa. Mutta onneksi av-palstalla pystyy noin vain heittelemään diagnooseja toisista anonyymeistä.  

Vähättelette psykiatreja, mutta kukahan sen narsmi-sanan on keksinyt? Ja teille näkyy hyvin kelpaavan psykiatrien tekemät kriteeritaulukot

Tämä onkin mielenkiintoista. Psykiatrit ei kuulemma osaa tehdä diagnooseja, mutta täällä palstalla kuitenkin nimitellään anonyymeja narsisteiksi vaikka yhden sanan tai lauseen perusteella. 

Vierailija
130/254 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun loppuu argumentit, alkaa haukkuminen.

Niinpä. Ne narsimi-jankkaajat ei osaa muuta kuin nimitellä narsisteiksi ja hokea uhrisivuilta opittuja fraaseja.

Sinua taitaa jotenkin harmittaa että nykyään aiheesta on saatavilla paljon tietoa helposti. 

Sinua taitaa harmittaa kun yhä useampi tunnistaa pakkomielteiset narsismi-jankkaajat.

Se, että löydät yhdellä klikkauksella tietoa oireista jostain taudista, ei vielä tarkoita, että sinulla olisi se. Et voi myöskään minkään oirelistan perusteella mennä diagnosoimaan muita.

Vierailija
131/254 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites rumpujen soitto sujuu? 🥁

🐒

Vierailija
132/254 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti diagnoosin omaavia on hyvin pieni prosentti tästä kansasta. Täällä av palstalla jokainen muka tuntee narsistin. Mlkkuja ne on.

Miksi ihminen hankkisi diagnoosin narsismilleen? Eiköhän suurin osa ole diagnosoimattomia narsisteja.

Eikä tarvitse edes hakea mitään diagnoosia, jos ei tarvitse sairaslomaa tai apua. Se, että joku ei pärjää narsistin kanssa ei ole syy antaa diagnoosia.

Narsismi ei ole myöskään rikos.

Mutta valtaosa rikollisista on narsisteja

Vierailija
133/254 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihminen hankkisi diagnoosin narsismilleen? Eiköhän suurin osa ole diagnosoimattomia narsisteja.

Jep. Ja nykykäsityksen mukaan me kaikki ollaan janalla jossain kohtaa, eli henkisesti terveissäkin ihmisissä on jotain lieviä narsistin piirteitä.

Ei siis ole aina selvä on/off tämäkään diagnoosi. Siksikin moni tuntee tyypin, jolla on jotain selkeitä narsistin piirteitä.

On tervettä itsekkyyttä ja sairaaloista narsismia. Ei ole mitään harmaata aluetta jonka piirtämisessä ei ole mitään järkeä.

Vierailija
134/254 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon yhdenillan juttuja menneisyydessä, pienet piikit ulkonäöstäsi tai pukeutumisesta joita saattaa lipsahtaa jo ihan alussa.

Joo oli täysi pukki. Lähes heti päästi myös suustaan kun tapasin, että onko minulla pulimia, koska olen niin hoikka. Tyyliin viikon päästä olin lihonut. Eli mursi itsetuntoni heti kättelyssä. Sitten minulla oli kuulemma ruma takki ja hän häpesi kun käytin sitä ( todellisuudessa oli todella tyylikäs ja hieno musta, reisimittainen pehkeä talvitakki) Tajusin vasta myöhemmin, että koki kateutta ja alemmuutta, koska hän itse kulki kesät talvet samassa vanhassa takissa. Kuka lähes 40 vuotias sanoo noin uudelle naistuttavuudelle?? No narsku sanoo, eikä edes häpeä. 

Jepjep. tämä hyvin osoittaa kuinka koko narsisti-sana menettäny merkityksen nykyään.

Ei tuossakaan esimerkissä ole tasan yhtään mitään narsismiin viittaavaa.

Korkeintaan huonoa itsetuntoa vaan ja perus kettumainen luonne.

Vierailija
135/254 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kertonut jo muita puolia tästä samasta henkilöstä täällä, mutta tuli mieleen, että hän arvioi luonnettani jo ensimmäisten tapaamisten yhteydessä ujoksi. Tai, että tietynlainen käytös yllätti, koska oli arvioinut, että olen ujo. Minusta kaikenlainen tällainen toisen luonteen arviointi tuntuu hyvin pahalta, koska siihen liittyy oletuksia ja tulkintaa. Tottakai voi sanoa jotain positiivista: "olen saanut sinusta mukavan/lämpimän/aidon/jne. kuvan", mutta tuo tuntui päällekäyvältä. Ainoa oikea tapa olisi ollut minulta vastata: "Minusta saa varmasti ujon kuvan, jos on hyvin päällekäyvä, eikä anna minulle tilaa keskusteluissa ja ole kiinnostunut mielipiteistäni". Muistaakseni vain hämmennyin hänen kommentistaan.

Muita heittoja häneltä: "Sun on hankittava nyt sellaisia näyttäviä iltapukuja, koska mulla on usein edustustilaisuuksia, joissa pitää pukeutua".

Ravintolassa syödessämme en ole koskaan muulloin saanut todistaa niin suoraa naistarjoilijan pyllyn perään kääntymistä ja katseen seuraamista vielä pitkälle horisonttiin.

Mutta ei hätää. Tämä mies meni kiireesti uuteen suhteeseen ja avioitui tämän seuraavan naisensa kanssa. FB:stä stalkkasin. Ei tarvitse pelätä, että olisi isottelemassa enää kenellekään sinkkunaiselle.

Vierailija
136/254 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tarvitse edes hakea mitään diagnoosia, jos ei tarvitse sairaslomaa tai apua. Se, että joku ei pärjää narsistin kanssa ei ole syy antaa diagnoosia.

Narsismi ei ole myöskään rikos.

Mutta valtaosa rikollisista on narsisteja

Jos tiedät tehneesi rikoksia, vaikket olisi jäänyt kiinni, olet todennäköisesti sosiopaatti, psykopaatti tai narsisti.

Vierailija
137/254 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistin tuntee aika helposti, valitettavasti et ise tunnista, mutta moni ystäväsi varmasti tuntisi helposti, jos olisivat rehellisiä, moni ei kohteliaisuuttaan sano suoraan että olet narsisitin kanssa.

Tämä ei pidä ollenkaan paikkaansa. Monestihan ystävät ihmettelevät, miksi noin ihanasta puolisosta haluat erota ja menevät narsistin puolelle.

Eivät silloin tunne häntä. tai kuuluvat hovia keräävän narsistin sisäpiiriin, joka ihailee tätä varauksetta.

Vierailija
138/254 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kertonut jo muita puolia tästä samasta henkilöstä täällä, mutta tuli mieleen, että hän arvioi luonnettani jo ensimmäisten tapaamisten yhteydessä ujoksi. Tai, että tietynlainen käytös yllätti, koska oli arvioinut, että olen ujo. Minusta kaikenlainen tällainen toisen luonteen arviointi tuntuu hyvin pahalta, koska siihen liittyy oletuksia ja tulkintaa. Tottakai voi sanoa jotain positiivista: "olen saanut sinusta mukavan/lämpimän/aidon/jne. kuvan", mutta tuo tuntui päällekäyvältä. Ainoa oikea tapa olisi ollut minulta vastata: "Minusta saa varmasti ujon kuvan, jos on hyvin päällekäyvä, eikä anna minulle tilaa keskusteluissa ja ole kiinnostunut mielipiteistäni". Muistaakseni vain hämmennyin hänen kommentistaan.

Muita heittoja häneltä: "Sun on hankittava nyt sellaisia näyttäviä iltapukuja, koska mulla on usein edustustilaisuuksia, joissa pitää pukeutua".

Ravintolassa syödessämme en ole koskaan muulloin saanut todistaa niin s

Tuo olet ujo" tai "olet hiljainen" on jo kontrollointia. Ensinnkin ihmistä ei tunne ihan alussa ja suurin osa on ensikohtaamisella varautunut. Minäkin sain kuulla olevani "hiljainen hissukka", mikä ei pidä ollenkaan paikkansa, jos minut tuntee. Joillakin ihmisillä on kova tarve lokreoida muita niin, että kokee itse olevansa jotakin enemmän ja parempaa. Sanaa ujo ja hiljainen käytetään juuri tuollaiseen kontrollointiin. Jos tapaa ujon ihmisen, en sano häntä ujoksi. Toisen ihmisen ulkonäön tai persoonan kommentointi päin kasvoja on tyypillistä narsistin käytöstä.

Olisi narsisti tai ei, itselle turn off olisi tuollainen lokerointi, leimaaminen ja laatikkoajattelu. Kertoo, ettei toisen aivokapasiteetti ole kovinkaan avara.

Vierailija
139/254 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistin tuntee aika helposti, valitettavasti et ise tunnista, mutta moni ystäväsi varmasti tuntisi helposti, jos olisivat rehellisiä, moni ei kohteliaisuuttaan sano suoraan että olet narsisitin kanssa.

Tämä ei pidä ollenkaan paikkaansa. Monestihan ystävät ihmettelevät, miksi noin ihanasta puolisosta haluat erota ja menevät narsistin puolelle.

Eivät silloin tunne häntä. tai kuuluvat hovia keräävän narsistin sisäpiiriin, joka ihailee tätä varauksetta.

Ei tarvitse kuulua mihinkään hoviin tai sisäpiiriin jotta pitää narsistia ihanana. Päin vastoin, on suoraan narskun pelikirjasta luoda valheellisia mielikuvia. Varmistetaan että uhrin läheiset näkevät aina kolikon kiiltävän puolen, narsisti voi myös käyttäytyä hellästi ja ihantellisesti uhria kohtaan muiden nähden vaikka mieliala kääntyykin heti kun ovi menee kiinni. Tilanteeseen täysin ulkopuoliset ovat siis siinä uskossa että kyseessä on oikea kultakimpale, ja näin narsisti on sen tarkoittanutkin.

Vierailija
140/254 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että joku nimittelee anonyymeja kirjoittajia narsisteiksi, paljastaa vain sen ettei hän tiedä narsismista mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi