Polvet alkaneet kipeytyä kävelylenkillä
Olen siis lenkkeillyt ennenkin paljon, koska minulla oli koira. Nyt pari kuukautta ollut ilman koiraa ja lenkillä käyn melkein päivittäin. Nyt vaan polvet tosiaan tulee kipeiksi lenkin jälkeen. Ylipainoa ei ole, vaan päinvastoin. Onko kenties iän tuomaa vaivaa?
Kommentit (41)
Ehkä lenkeissäsi on nyt muutakin eroa kuin kavetin puute. Ikä 58 ei tuo automaattisesti polvivaivoja, ja monella niitä on paljon nuorempanakin. Reisilihasten vahvistaminen on pidemmän tähtäimen tavoite, johon treenin voi aloittaa heti. Rupea myös muuten huoltamaan kehoasi sekä lihasvoiman että liikkuvuuden osalta. Hiero jalkojasi jalkateristä, pohkeista ja reisistä itse päivittäin. Voit käyttää myös kevyitä polvitukia tai vetäistä pätkän kinesioteippiä polvinivelen alaosaan, siis säären puolelle, ei ympäri. Yksittäinenkin fysioterapeuttiaika voi antaa paljon ymmärrystä ja ohjeita tilanteessasi.
Oireiden perusteella kyseessä voisi olla myös luuvalo.
Vierailija kirjoitti:
Eli kihti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osteoporoosi ja rappeutuneet nivelet. Lähtötiedot viittaavat tähän.
Polvinivelet menossa vaihtoon, mutta luutuuko ne vielä kiinni...
Niveliä ei nykyään helposti enää vaihdeta
On minun äidille vaihdettu molemmat polvinivelet, ei siitä kovin kauan aikaa ole. Ensin toiseen polveen ja sitten kun pääsi kainalosauvoista eroon, niin seuraavana vuonna vaihdettiin myös toiseen polveen. Taas lenkkeilee koiran kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kihti.
Kihti alkaa tyypillisesti jalkaterästä, isovarpaan tyvestä tai jalkapöydästä, tosin voi joskus alkaa muualtakin, kuten kädestä. Mutta oireilee silti yleensä vain toisella puolella kerallaan. Eikä 58-vuotias perusterve, hoikka nainen ole välttämättä ihan tyypillinen kihtipotilas. Kihtikohtaus on myös sitten aivan todella kipeä eikä mitään pientä vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lenkeissäsi on nyt muutakin eroa kuin kavetin puute. Ikä 58 ei tuo automaattisesti polvivaivoja, ja monella niitä on paljon nuorempanakin. Reisilihasten vahvistaminen on pidemmän tähtäimen tavoite, johon treenin voi aloittaa heti. Rupea myös muuten huoltamaan kehoasi sekä lihasvoiman että liikkuvuuden osalta. Hiero jalkojasi jalkateristä, pohkeista ja reisistä itse päivittäin. Voit käyttää myös kevyitä polvitukia tai vetäistä pätkän kinesioteippiä polvinivelen alaosaan, siis säären puolelle, ei ympäri. Yksittäinenkin fysioterapeuttiaika voi antaa paljon ymmärrystä ja ohjeita tilanteessasi.
Minusta tämä on hyvä ohje. Fyssarikäynnin voi saada terveysaseman kauttakin, tai ainakin sitä kannattaa kysyä. Lisäksi voit saada reseptin kunnon särkylääkkeeseen, niin että pystyt liikkumaan ilman kipua eikä tarvitse sen takia jättää lenkkiä väliin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos näistä ohjeista.
Vaihdevuodet mulle ainakin teki polvikipua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se ikä sitten on? Se on melko ratkaiseva tieto diagnoosimme kannalta.
Heh. No 58 vuotta.
Siis täh??? Käveleex ihmiset viel ton ikäsinä???
Käy joskus ulkona ilman puhelinta ja hämmästy, mitä näet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko pitänyt huolta lihaskunnosta?
No ehkäpä se on jäänyt vähemmälle
Tuo voi olla syy. Kävelet reippaammin kuin ennen ja tarvitset siksi paremman lihaskunnon. Etenkin, jos on kulumaa nivelissä.
Pakkoko sitä on jokaiselta olla imemässä munaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. No 58 vuotta.
No onhan tuota jo.
Mutta ei tuossa iässä vielä pitäus polvien pettää. Reilu kymmenen tai 20 vuotta pitäis vielä mennä.
Geenit? Liian raskas liikunta? Fyysinen työ? Tupakointi? Ylipaino? Kyllä voi pettää jo kolmikymppisenä pahimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet mulle ainakin teki polvikipua.
Tulihan tä.ä vastaus! Meinasin jo, etteikö kukaan muu ole huomannut tai tiedä. Menopaussi aiheuttaa nivelkipua.
Ihmisen polvet ja lonkat eivät ole tehty turhaan kävelyyn. Nyt on kilometrit tulleet täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. No 58 vuotta.
No onhan tuota jo.
Mutta ei tuossa iässä vielä pitäus polvien pettää. Reilu kymmenen tai 20 vuotta pitäis vielä mennä.
Nivelrikko-oireet alkavat monilla jo parikymppisenä vaikka ei edes ylipainoa olisi. Virheasennot, vammat, suuri määrä liikuntaa, huonot geenit, kaikki nuo aiheuttavat. Naisilla myös pitkä hormonaalisen ehkäisyn käyttö usein kuluttaa niveliä.
Hoidossa tärkeintä on koittaa hoitaa mahdollisia virheasentoja ja saada lihaskunto mahdollisimman hyväksi. Särkylääkkeet auttavat aika huonosti nivelkipuun. T. Fysioterapeutti
Voiko olla joku tulehdus tms. Minulla oli sama juttu syksyllä. Luulin jo että onko minulle tullut polvinivelrikko. Se meni kuitenkin ohi kuukaudessa. En tiedä mikä se oli, epäilen että joku tulehdus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. No 58 vuotta.
No onhan tuota jo.
Eikun just näin se menee, polvet alkaa kettuilla siinä kuuskymppisenä, mutta niillä kävelee vielä sen 10-20 vuotta ja sitten pitää vaihtaa tekoniveliin.
Ei varmasti säikähtäny. Eihän ne kuule ees mitää jos ne on samanikäsii.