Onko tämä reilua?
Tuosta toisesta keskustelusta tuli mieleen tällainen tositilanne:
Vanhemman luona asuu hänen selvästi aikuinen, työkyvyttömyyseläkeläinen lapsensa. Talouteen kuuluu myös vanhemman toinen, lähes täysi-ikäinen lapsi. Eläkeläinen saa kansaneläkettä ja on säästänyt siitä aiemmin joitain tuhansia. Vanhempi käy kokopäivätöissä ja tienaa melko huonosti. Vanhemmalla ei ole säästöjä.
Vanhempi: Tekee lähes kaikki kotityöt. Siivoaa noin kerran kuussa myös täysi-ikäisen lapsen huoneen. Maksaa puolet vuokrasta ja kaikkien ruoat sekä omat ja alaikäisen lapsen menot.
Täysi-ikäinen lapsi: Ei osallistu kotitöihin. Ei jaksa siivota omaa huonettaan. Maksaa aina puolet vuokrasta eli noin 500€/kk. Lisäksi maksaa isompia kuluja parista sadasta vajaaseen pariin tuhanteen vuodessa. Maksaa itse kaikki muut menonsa paitsi ruoat.
Alaikäinen lapsi: Siivoaa oman huoneensa, pesee omat pyykkinsä ja tyhjää/täyttää välillä tiskikonetta.
Kommentit (24)
Okei, eli ilmeisesti on ihan ok tilanne. Kysyin mielenkiinnosta, kun omasta mielestäni tuntuu oudolta, että oma lapsi joutuu maksamaan noin paljon. Jos minulla olisi lapsia, niin parhaani mukaan tukisin omaa lasta taloudellisesti, myös aikuisena. Tämä ei ilmeisesti ole niin yleinen ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai täysikäinen lapsi maksaa tuloistaa asumisen ja elämisen kuluja. Pitäisi myös osallistua kodinhoitoon. Aina pääsee muuttaan pois, jos ei miellytä. Joku päivä vanhempi kuolee. Missä ja miten elää sitten?
Tietysti maksaa. Mutta onko se niin, että aikuisen lapsen tulee maksaa kutakuinkin puolet kuluista, kuten esim. puolison? Kodinhoitoon kyseinen ihminen ei pysty. Laitokseen joutunee jossain vaiheessa.
Kyllä ja varsinkin, kun mitään ei kotona tee. Vaihtoehto on muuttaa pois. Hänen huoneenss ja, ruokansa maksaa monta sataa euroa kuukaudessa. Vanhempaa ei pidä hyväksikäyttää.
Yksiön muuten saisi samaan hintaan tuosta kaupungista, koska silloin tulisi asumistuki.
Lisäksi ruoka, sähkö, puhelin, vaatteet, siivous ym. Ei riitä 500e. Jos vielä tulee lääkemenoj niin loppuu rahat kesken.
Aloituksessahan luki, että aikuinen lapsi maksaa itse omat menonsa. Omiin menoihin kuuluvat kaikki mainitsemasi paitsi sähkö ja siivous.
Korjaan: yksiön saisi näköjään halvemmalla.